Operon 2019 listopad arkusz.pdf
(
556 KB
)
Pobierz
Miejsce na identyfikację szkoły
ARKUSZ PRÓBNEJ MATURY
Z OPERONEM
CHEMIA
POZIOM ROZSZERZONY
LISTOPAD
2019
Czas pracy: 180 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 16 stron (zadania 1.–36.).
Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu nadzorującego eg-
zamin.
2. Rozwiązania zadań i odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym.
3. W rozwiązaniach zadań rachunkowych przedstaw tok rozumowania
prowadzący do ostatecznego wyniku.
4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym tuszem/atra-
mentem.
5. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
6. Zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
7. Podczas egzaminu możesz korzystać z karty wybranych tablic chemicz
nych, linijki oraz kalkulatora.
Życzymy powodzenia!
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
60 punktów.
Wpisuje zdający przed rozpoczęciem pracy
PESEL ZDAJĄCEGO
Arkusz opracowany przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON.
Kopiowanie w całości lub we fragmentach bez zgody wydawcy zabronione.
KOD
ZDAJĄCEGO
Chemia. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM
Zadanie 1. (0–2)
Pierwiastek X tworzy kation X
3
+
. W tym jonie liczba neutronów wynosi 39, a liczba elektronów
to 28.
a
)
Uzupełnij poniższe informacje dotyczące pierwiastka X.
Liczba masowa: ........................................
Liczba atomowa: ........................................
Symbol pierwiastka: ........................................
Masa atomowa wyrażona w gramach – wynik podaj z dokładnością do dwóch cyfr znaczących:
..........................................
b
)
Napisz pełną konfigurację elektronową pierwiastka X oraz podkreśl elektrony walencyjne.
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
Zadanie 2. (0–2)
Sól AlCl
3
w rozpuszczalniku, którym jest woda, najpierw ulega dysocjacji elektrolitycznej,
a następnie powstały jon Al
3
+
ulega hydrolizie kationowej. Aby zahamować proces hydrolizy,
do roztworu soli dodaje się kwasu chlorowodorowego.
a
)
Zapisz równanie reakcji hydrolizy w formie jonowej skróconej.
..............................................................................................................................................................
b
)
Uzasadnij, dlaczego do zahamowania hydrolizy używa się kwasu solnego.
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
Zadanie 3. (0–4)
Uczennica zaprojektowała doświadczenie chemiczne przedstawione na poniższym schemacie.
tlenek miedzi
(
II
)
¾¾¾¾
związek
X
(
aq
)
¾
ogrzewanie
®
związek
Y
(
s
)
®
¾¾¾
NaOH
(
aq
)
1
a
)
Zapisz obserwacje dla przemian 1 i 2.
Obserwacje dla przemiany 1:
2
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
Obserwacje dla przemiany 2:
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
2
Chemia. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM
b
)
Zapisz w formie jonowej skróconej równanie reakcji 1 i w formie cząsteczkowej równanie
reakcji 2.
Równanie reakcji 1:
..............................................................................................................................................................
Równanie reakcji 2:
..............................................................................................................................................................
c
)
Podaj nazwy systematyczne związków X i Y.
Nazwa związku X: ..................................................................................................................................
Nazwa związku Y: ...................................................................................................................................
d
)
Uzasadnij, czy na podstawie równania reakcji 1 można określić charakter chemiczny tlen-
ku miedzi
(
II
)
.
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
Informacja do zadań 4.–6.
Chemia związków boru jest dość niezwykła – charakteryzuje ją deficyt elektronowy. W na-
turze pierwiastek ten występuje w postaci boranów i w tej formie jest powszechnie stoso-
wany jako składnik szkła, emalii, detergentów i kosmetyków, a także w mniejszym stopniu
w metalurgii.
Kwas borowy powstaje podczas hydrolizy wielu związków boru. Jest on kwasem Lewisa
(akceptorem wolnej pary elektronowej). Kwas ten ma strukturę warstwową, złożoną z czą-
steczek połączonych wiązaniami wodorowymi.
W rozpuszczalnikach protycznych, takich jak woda, kwas borowy zachowuje się następująco:
H
3
BO
3
+
2H
2
O
=
B(OH)
−
+
H
3
O
+
4
Na podstawie: P.A. Cox,
Krótkie wykłady. Chemia nieorganiczna,
PWN, Warszawa 2004.
Zadanie 4. (0–2)
Narysuj wzór elektronowy kwasu borowego oraz anionu boranowego.
Wzór elektronowy kwasu borowego:
3
Chemia. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM
Wzór elektronowy anionu boranowego:
Zadanie 5. (0–3)
Na podstawie narysowanych wzorów elektronowych uzupełnij tabelę.
Cząsteczka/jon
kwas borowy
anion boranowy
Hybrydyzacja
atomu boru
Kształt
cząsteczki/jonu
Liczba wiązań
s
p
koordynacyjnych
Zadanie 6. (0–1)
Krótko wyjaśnij, dlaczego kwas borowy pełni funkcję kwasu w teorii Lewisa.
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
Informacja do zadań 7. i 8.
Bizmut to kruchy metal, który w czystej postaci ma kolor srebrzysty z różowymi refleksa-
mi. Jego kryształy mogą jednak mienić się wieloma kolorami (od żółtego do niebieskiego)
dzięki cieniutkiej warstwie pokrywającego je tlenku bizmutu(III).
Źródło: https://www.focus.pl/galeria/zobacz10najpiekniejszychmineralow/bizmuttenkruchymetalwczystej
Bizmut nie reaguje z wodą, roztwarza się zaś w kwasie azotowym(V), stężonym kwasie siar-
kowym (VI) oraz wodzie królewskiej.
Zadanie 7. (0–1)
Napisz w formie cząsteczkowej równanie reakcji chemicznej bizmutu ze stężonym kwasem
siarkowym
(
VI
)
.
..............................................................................................................................................................
4
Chemia. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM
Zadanie 8. (0–2)
Na roztworzenie bizmutu zanieczyszczonego tlenkiem bizmutu
(
Bi
2
O
3
)
zużyto 250 cm
3
kwasu
g
.
W wyniku reakcji wydzieliły się 4 dm
3
siarkowego
(
VI
)
o stężeniu 7,8% i gęstości
1, 84
3
cm
gazu w warunkach normalnych. Wydajność reakcji chemicznej wynosi 100%.
Oblicz stopień zanieczyszczenia
(
w procentach masowych
)
bizmutu jego tlenkiem. Wynik po-
daj z dokładnością do jedności.
Obliczenia:
Odpowiedź:
5
Plik z chomika:
maks.banana
Inne pliki z tego folderu:
nowiny 2020.pdf
(1390 KB)
nowiny_odpowiedzi 2020.pdf
(1559 KB)
Operon 2019 listopad klucz.pdf
(1567 KB)
Operon 2019 listopad arkusz.pdf
(556 KB)
spr_3_2020.pdf
(134 KB)
Inne foldery tego chomika:
Brown Dan Zwodniczy punkt czyta Jacek Rozenek
Cel (K. Wójciak)
J.R.R.Tolkien - Hobbit czyli tam i z powrotem
J.R.R.Tolkien - Hobbit czyli tam i z powrotem(1)
Ja, diablica (Katarzyna Berenika Miszczuk)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin