Raport podsumowujący szkolenie pilotażowe i projekt Poszerzanie i rozwój kompetencji edukatorów osób dorosłych.pdf

(4079 KB) Pobierz
RAPORT ZAWIERAJĄCY WNIOSKI
ZE SZKOLENIA PILOTAŻOWEGO
I PODSUMOWUJĄCY PROJEKT
„POSZERZANIE I ROZWÓJ
KOMPETENCJI EDUKATORÓW
OSÓB DOROSŁYCH”
PAŹDZIERNIK
2020
EDEC: Poszerzanie i rozwój kompetencji edukatorów osób dorosłych
Numer projektu:
2018-1-PL01-KA204-050789
Rezultat 03:
Raport podsumowujący projekt zawierający również wnioski z pilotażowego szkolenia
Autorzy:
Alberto Biondo, Simon Dawson, Katarzyna Jaszczuk,
Alessandro La Pegna, Krystyna Mucha
Partnerzy:
Fundacja Innowacja i Wiedza
(Polska)
Centro Per Lo Sviluppo Creativo Danilo Dolci Onlus Associazione
(Włochy)
Kuratorium Oświaty w Warszawie
(Polska)
Sysco Business Skills Academy
(Wielka
Brytania)
The European Commission support for the production of this publication does
not constitute an  endorsement of the contents which reflects the views only
of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which
may be made of the information contained therein.
2
Spis treści
1. Opis projektu
1.1 Cele projektu
1.2 Wprowadzenie do szkolenia pilotażowego przeprowadzonego
na podstawie pakietu szkoleniowego
2. Podsumowanie szkolenia pilotażowego przeprowadzonego na podstawie pakietu
szkoleniowego w każdym z krajów partnerskich projektu
2.1 Polska
2.1.1 Rekrutacja uczestników szkolenia pilotażowego
2.1.2 Podsumowanie szkolenia
2.1.3 Wyniki szkolenia pilotażowego
2.1.4 Ocena przydatności szkolenia
2.1.5 Ocena materiałów szkoleniowych
2.1.6 Opinie uczestników szkolenia
2.1.7 Upowszechnianie pakietu szkoleniowego
2.2 Włochy
2.2.1 Rekrutacja uczestników szkolenia pilotażowego
2.2.2 Podsumowanie szkolenia
2.2.3 Wyniki szkolenia pilotażowego
2.2.4 Ocena przydatności szkolenia
2.2.5 Ocena materiałów szkoleniowych
2.2.6 Opinie uczestników szkolenia
2.2.7 Upowszechnianie pakietu szkoleniowego
2.3 Wielka Brytania
2.3.1 Rekrutacja uczestników szkolenia pilotażowego
2.3.2 Podsumowanie szkolenia
2.3.3 Wyniki szkolenia pilotażowego
2.3.4 Ocena przydatności szkolenia
2.3.5 Ocena materiałów szkoleniowych
2.3.6 Opinie uczestników szkolenia
2.3.7 Upowszechnianie pakietu szkoleniowego
3. Wybór najlepszych praktyk międzynarodowych
3.1 Polska
3.2 Włochy
3.3 Wielka Brytania
4. Rekomendacje przy wdrażaniu i realizacji szkoleń na podstawie pakietu szkoleniowego
4.1 Polska
4.2 Włochy
4. 3 Wielka Brytania
4.4 Wnioski i podsumowanie projektu
4
4
5
6
6
6
7
10
13
14
14
16
17
17
18
22
25
26
26
27
28
28
29
30
33
34
35
35
36
36
38
41
42
42
43
45
45
The European Commission support for the production of this publication does
not constitute an  endorsement of the contents which reflects the views only
of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which
may be made of the information contained therein.
3
1. OPIS PROJEKTU
1.1 Cele projektu
Głównym celem projektu „Poszerzanie i rozwój kompetencji edukatorów osób dorosłych” jest
poszerzenie dostępu i oferty edukacyjnej dla osób o niższych kwalifikacjach, poprzez rozwój kom-
petencji wśród specjalistów w  dziedzinie edukacji osób dorosłych (takich jak nauczyciele osób
dorosłych, doradcy ds. zatrudnienia, edukatorzy osób dorosłych, doradcy ds. kariery, trenerzy itp.).
Celem projektu jest rozwijanie nowych kompetencji wśród edukatorów osób dorosłych
np. nauczycieli osób dorosłych, doradców zawodowych i edukacyjnych, którzy pracują na
co dzień z  osobami dorosłymi, w  szczególności dorosłymi o  niższych kwalifikacjach lub
niskich kwalifikacjach.
Projekt przyczynia się do rozwoju nowoczesnych kompleksowych metod współpracy
z klientami – osobami dorosłymi, co przełoży się bezpośrednio na jakość otrzymywanego
przez nich wsparcia, a ostatecznie na podnoszenie kwalifikacji tych klientów poprzez ich
udział w edukacji formalnej i nieformalnej.
W ramach projektu przeanalizowano szczegółowo istniejące wcześniej rozwiązania edu-
kacyjne dla dorosłych w  krajach partnerskich, porównując je i  proponując ewentualne
dostosowania.
W ramach projektu zbadano również sposób świadczenia usług doradczych w  zakresie
edukacji w krajach partnerskich i określono możliwości rozwoju roli brokerów edukacyj-
nych w poszczególnych krajach oraz zakres możliwości wprowadzenia pośrednictwa edu-
kacyjnego do zakresu usług oferowanych przez doradców edukacyjnych i zawodowych.
Cel ten został osiągnięty poprzez:
analizę obecnych systemów edukacyjnych dostępnych dla osób dorosłych w  krajach,
z których pochodzą partnerzy projektu,
opracowanie modelu/systemu wspierania edukacji dorosłych, który uwzględnia rolę
i zadania brokerów edukacyjnych, jak również zakres szkoleń, które są im proponowane,
zgodnie z warunkami krajowymi w krajach partnerskich,
rozwój kompetencji edukatorów dorosłych poprzez prowadzenie szkoleń pilotażowych
zgodnie z opracowanym pakietem szkoleniowym
• rozpowszechnianie opracowanego pakietu szkoleniowego i  wyników szkolenia
pilotażowego.
The European Commission support for the production of this publication does
not constitute an  endorsement of the contents which reflects the views only
of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which
may be made of the information contained therein.
4
W niniejszym raporcie znajduje się podsumowanie działań przeprowadzonych w celu roz-
woju i poszerzania kompetencji edukatorów dorosłych w tej części projektu – prowadzenie
szkoleń pilotażowych oraz upowszechnianie pakietu szkoleniowego i  wyników szkolenia
pilotażowego.
1.2 Wprowadzenie do szkolenia pilotażowego przeprowadzonego
na podstawie pakietu szkoleniowego
Pakiet szkoleniowy „ Rozwój kompetencji edukatorów osób dorosłych. Podręcznik szkole-
niowy przeznaczony do pracy samodzielnej i grupowej.” powstał w wyniku analizy potrzeb
szkoleniowych zawartych w ankiecie wypełnionej przez edukatorów osób dorosłych w każ-
dym kraju partnerstwa: Polska, Wielka Brytania i Włochy. W ankiecie zapytano odbiorców
o obszary, w których mają najmniejsze kompetencje:
Umiejętność motywowania klientów do zmian
Budowanie relacji z klientem w pracy edukatora osób dorosłych
Umiejętności komunikacyjne ( np. aktywne słuchanie, asertywność itp.)
Umiejętność przekazywania skutecznych informacji zwrotnych
Umiejętność diagnozowania "ograniczających przekonań" klientów i pomagania im w ich
przezwyciężeniu
Umiejętność radzenia sobie ze stresem w pracy
Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych klienta i tworzenie ścieżki rozwoju klienta
Znajomość rynku usług edukacyjnych w kraju ojczystym i Unii Europejskiej
Kwestionariusz wypełniło 143 edukatorów osób dorosłych we Włoszech, Polsce i Wielkiej
Brytanii (co najmniej 40 edukatorów dorosłych w każdym kraju). Na podstawie wyników
badania uznano następujące obszary za najbardziej odpowiednie do szkolenia:
Budowanie relacji z klientem w pracy edukatora osób dorosłych
Umiejętności komunikacyjne (tj. aktywne słuchanie, asertywność itp.)
Diagnozowanie i praca nad przekonaniami ograniczającymi klienta
Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych klienta i tworzenie ścieżki rozwoju klienta
Znajomość rynku usług edukacyjnych w kraju ojczystym i Unii Europejskiej
Materiały szkoleniowe zostały opracowane przez zespół projektowy i  ekspertów
zewnętrznych projektu a następnie przygotowane i  ustandaryzowane do przeprowa-
dzenia szkolenia pilotażowego. Szkolenie pilotażowe trwało 40 godzin (5 modułów x 8
godzin) dla każdej grupy w każdym kraju partnerstwa. Materiały zostały przygotowane
do przeprowadzenia warsztatów w formie stacjonarnej, jednak ze względu na pandemię
The European Commission support for the production of this publication does
not constitute an  endorsement of the contents which reflects the views only
of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which
may be made of the information contained therein.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin