Kowalski_Gorecka_Problemy_wykorzystania_parkingow.pdf

(420 KB) Pobierz
Logistyka - nauka
Mateusz Kowalski, Aleksandra Górecka
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Problemy wykorzystania parkingów systemu P+R
w Warszawie
Wstęp
W przypadku dużych miast, zwiększenie przekroju ulicznego jest praktycznie nieosiągalne, ale fakt ten
nie może wpłynąć na zaniechanie zwiększania dostępności centralnych obszarów. Stąd, proponowane są i
wdrażane systemy pozwalające na zachowanie równowagi ruchu. Jednym z nich jest system "Parkuj i
Jedź" (P+R z ang. Park and Ride), który sam w sobie generuje zapotrzebowanie na projektowanie węzłów
komunikacyjnych. Parkingi w systemie P+R są najlepszym pomostem między podróżowaniem
indywidualnym a zbiorowym. Sprawnie zaplanowany i funkcjonujący system P+R jest dobrym sposobem
zachęcenia mieszkańców do podróżowania komunikacją publiczną, mogący przejąć część ruchu
samochodowego podążającego do
śródmieścia
z obszarów zewnętrznych.
W artykule zaprezentowano wykorzystanie parkingów P+R w Warszawie oraz wskazano luki w
systemie, które wymagają poprawy.
Metodyka badań
Celem niniejszego artykułu jest wskazanie dysproporcji w wykorzystaniu miejsc postojowych na
parkingach P+R w Warszawie oraz na terenach tworzących aglomerację warszawską, którą można
zdefiniować jako obszar silnie zurbanizowany składający się z Warszawy i licznych miast oraz wsi
centralnej części województwa mazowieckiego (rys.1) [1].
Rys. 1. Obszar Metropolitarny Warszawy
Źródło:
Czerwińska-Jędrusiak, 2008, s.18
Logistyka 4/2014
3598
Logistyka - nauka
Do badań wykorzystano takie miary jak wskaźniki napełnienia parkingów oraz korelację liniową
Pearsona, za pomocą której określono stopień zależności między wypełnieniem parkingów a dostępnością
komunikacji szynowej, odległością parkingu od centrum Warszawy oraz czasem dojazdu z parkingu do
centrum Warszawy samochodem osobowym.
System parkingów P+R, a komunikacyjne węzły przesiadkowe w Warszawie
Problem rozmieszczenia i wykorzystania parkingów w systemie P+R jest podejmowany przez wielu
autorów. Można wyróżnić główne nurty, które przyświecają badaniom na ten temat. Pierwsze podejście
wiąże się z problemem zarządzania systemami transportu w miastach i aglomeracjach [2, 3]. Kolejna
perspektywa dotyczy optymalizacji czasu i kosztów przejazdu pasażerów korzystających z systemu [4, 5, 6].
Ostatnią tendencją są badania dotyczące optymalnego wykorzystania parkingów w systemie P+R w miastach,
aglomeracjach, wzdłuż korytarzy transportowych itp. [7, 8]. W niniejszym artykule analiza dotyczyć będzie
trzeciego z powyższych zagadnień.
Parkingi P+R, z punktu widzenia organizacji transportu w mieście, wpisane są w system węzłów
przesiadkowych (komunikacyjnych). Węzły to miejsca, w których zachodzi intensywne przesiadanie się
pasażerów do
środków
transportu zbiorowego tj.: autobusów, kolei, metra, tramwajów oraz do samolotów.
Największe znaczenie dla transportu miejskiego mają węzły, w których przecinają się linie przynajmniej
trzech
środków
transportu. W systemie transportu publicznego w aglomeracji warszawskiej można wskazać
około 50 węzłów komunikacyjnych, z których prawie połowa realizuje połączenia przynajmniej trzech
środków
komunikacji zbiorowej.
Kongestia układu drogowego w centrum miasta oraz na trasach dojazdowych wymagają kompleksowych
działań, tak aby użytkownicy samochodów osobowych rezygnowali z tego transportu na rzecz
środków
komunikacji zbiorowej [7]. Dlatego więc szczególnym rodzajem węzłów są te, w których działa system
parkingów P+R umożliwiający przesiadkę pasażerów z transportu indywidualnego do zbiorowego.
W Warszawie pierwsze dwa parkingi P+R powstały w 2007 roku. W roku 2008 otworzono kolejne dwa
obiekty. W 2009 roku system P+R składał się z 7 parkingów, kolejno w 2011 i 2012 roku przybyło po dwa.
Głównym celem systemu P+R jest integracja komunikacji indywidualnej z komunikacją zbiorową.
Warszawski system P+R składa się z 13 parkingów [9]:
Parking P+R Metro Stokłosy,
Parking P+R Metro Wilanowska,
Parking P+R Połczyńska,
Parking P+R Ursus Niedźwiadek,
Parking P+R Wawer SKM,
Parking P+R Anin SKM,
Parking P+R Al. Krakowska,
Parking P+R CH Wileńska
3599
Logistyka 4/2014
Logistyka - nauka
Parking P+R Metro Imielin,
Parking P+R Metro Marymont,
Parking P+R Metro Młociny,
Parking P+R Metro Młociny II,
Parking P+R Metro Ursynów.
Z wyłączeniem parkingów przy al. Krakowskiej oraz Połczyńskiej, pozostałe zlokalizowane są przy
przystankach komunikacji szynowej, ze szczególnym naciskiem na metro oraz kolej. Te
środki
transportu
mają znacznie większą zdolność przewozową niż tramwaje. Warto nadmienić,
że
parking przy ul.
Połczyńskiej znajduje się przy linii kolejowej Warszawa Gdańska – Warszawa Odolany, jednak nie ma w
tym miejscu stacji kolejowej.
Rys. 2. Rozmieszczenie parkingów P+R w Warszawie
Źródło:
www.ztm.waw.pl
Logistyka 1/2012
Logistyka 4/2014
8
3600
Logistyka - nauka
Pole tekstowe Parkingi P+R nie są budowane w strefie
śródmiejskiej
(rys.2), ani też blisko centrum
miasta. Takie usytuowanie mijałoby się z celem jaki przyświeca temu systemowi. Najwięcej miejsc
postojowych mają do dyspozycji pasażerowie przy krańcowych stacjach pierwszej linii metra. Lokalizacja
parkingów związana jest także z zatłoczonymi drogami wjazdowymi do Warszawy, co ma pomóc w
odciążeniu tych głównych arterii. System parkingów P+R jest korzystny z punktu widzenia oddziaływania na
zmianę zachowań komunikacyjnych mieszkańców warszawskiej aglomeracji i ograniczenia dojazdów
samochodowych do centrum miasta. Jednak należy go traktować jako uzupełnienie systemu
komunikacyjnego miasta, a nie jego podstawę. Najlepiej więc sprawdza się jako integrator transportu
indywidualnego z komunikacją szynową, łącząc zalety obu tych
środków
transportu. Parkingi przesiadkowe
pozwalają mieszkańcom nawet najdalszych części aglomeracji dojechać swoim pojazdem o dowolnej porze
do stacji kolejowej i kontynuować podróż transportem publicznym. Natomiast te zlokalizowane przy stacjach
metra pozwalają na szybszy dojazd transportem zbiorowym do centrum, po wcześniejszym pozostawieniu
prywatnego pojazdu w bezpiecznym miejscu.
Wykorzystanie miejsc postojowych na parkingach P+R
Pojemność parkingów w systemie P+R w Warszawie jest zróżnicowana. Te, które mają budynki
wielopoziomowe dysponują znacznie większą liczbą miejsc postojowych w porównaniu do obiektów
jednopoziomowych. Wyjątkiem jest parking Połczyńska, który ma 500 miejsc będąc jednocześnie, obiektem
jednopoziomowy. Całkowita liczba miejsc na wszystkich parkingach w Warszawie to 4002 (dane z dnia
30.08.2014), w tym 87 miejsc dla osób niepełnosprawnych (tab.1).
Tab.1. Liczba miejsc postojowych na parkingach systemu P+R w Warszawie
Łączna liczba
Ogólna liczba Liczba miejsc dla
Liczba
miejsc dla
miejsc dla
pojazdów osób
Parking
miejsc dla
samochodów
samochodów
niepełnosprawny
rowerów
osobowych
osobowych
ch
Metro
Wilanowska
280
275
5
30
Metro Marymont
395
391
4
28
Metro Młociny
1 010
986
24
86
Metro Ursynów
166
159
7
60
Metro Stokłosy
102
98
4
12
Anin
83
80
3
60
Połczyńska
500
488
12
20
Młociny II
72
72
0
0
Al. Krakowska
415
404
11
100
CH Wileńska
265
260
5
5
Wawer SKM
133
129
4
144
Imielin
236
236
0
0
Ursus
345
337
8
24
Niedźwiadek
4 002
3 915
87
569
Źródło:
Opracowanie własne na podstawie danych z Działu Zarządzania Węzłami Komunikacyjnymi ZTM.
3601
Logistyka 4/2014
Logistyka - nauka
Wykorzystanie miejsc postojowych w dni powszednie dla poszczególnych parkingów znacznie si
poszczególnych
się
różni. O godzinie 13.00 tj. w czasie najwię
największego napełnienia, na siedmiu parkingach (Metro Wilanowska,
Metro Marymont, Metro Młociny, Metro Ursynów, Metro Stokłosy, Młociny II, CH Wileńska) zapełnienie
bliskie jest 100%. Najmniej popularny wś
ajmniej
wśród użytkowników jest parking Połczyńska zapełniony jedynie w
ńska
16,89% o godzinie 10.00.
Na trzech parkingach tj. CH Wileńska, Młociny II oraz Metro Stokłosy maksymalne zapełnienie
Wileńska,
przekracza 100% (rys. 3). Zjawisko takie ma miejsce, w przypadku pozostawienia pojazdów na miejscach
nie wyznaczonych do postoju (nie przewidzianych w regulaminie) tym samym nieoficjalnie powiększając
pojemność obiektu. Popyt na tych parkingach przewy
przewyższa podaż miejsc postojowych, dlatego wskazana jest
ostojowych,
ich rozbudowa, której celem byłoby unikni
uniknięcie w przyszłości przekraczania maksymalnej pojemno
ci
pojemności
powodowane parkowaniem w niewyznaczonym do tego miejscu blokuj
ąc
dodatkowo inne lub drogi
blokując
wyjazdowe.
Ursus Niedźwiadek
Imielin
Wawer SKM
CH Wileńska
Al. Krakowska
Młociny II
Połczyńska
Anin
Metro Stokłosy
Metro Ursynów
Metro Młociny
Metro Marymont
Metro Wilanowska
0,00%
20,00%
40,00%
60,00%
80,00%
100,00%
120,00%
Średnie
zapełnienie w dzie powszedni o godz. 20.00 [%]
rednie
dzień
Średnie
zapełnienie w dzie powszedni o godz. 13.00 [%]
rednie
dzień
Średnie
zapełnienie w dzie powszedni o godz. 10.00 [%]
rednie
dzień
Średnie
zapełnienie w dzie powszedni o godz. 6.00 [%]
rednie
dzień
Maksymalne zapełnienie [%]
Rys. 3. Wykorzystanie parkingów P+R w dni powszednie
Źródło:
Opracowanie własne na podstawie danych z Działu Zarz
ródło:
Zarządzania Węzłami Komunikacyjnymi ZTM
złami
Logistyka 4/2014
3602
Zgłoś jeśli naruszono regulamin