Barok.docx

(15 KB) Pobierz

Barok

 

1. Pojęcia

 

Barok-główny kierunek w kulturze europejskiej, którego trwanie datuje się od końca XVI

 

wieku do XVIII wieku. Barok obejmował wszystkie przejawy działalności literackiej i

 

artystycznej. U jego podstaw leżało twórcze przekształcenie renesansowego klasycyzmu w

 

dążeniu do uzyskania maksymalnego oddziaływania na odbiorcę. Barocco (z jęz.

 

portugalskiego) rzadka i cenna perła, o nieregularnym kształcie; przedmiot artystyczny

 

odbiegający od powszechnie przyjmowanego kształtu.

 

Kontrreformacja-nurt w Kościele katolickim, który był okresem odnowy

 

zapoczątkowanym soborem trydenckim oraz zakończonym wraz z wojną trzydziestoletnią.

 

Czasami jest on uznawany jako odpowiedź na reformację.

 

Działania te polegały na tworzeniu seminariów w celu właściwego przygotowania księży w

 

zakresie życia duchowego i teologii

 

Kalambur – gra słów, podkreślająca dwuznaczność jakiegoś słowa lub wyrażenia przez granie

 

jego brzmieniowym podobieństwem do innych słów.

 

Marinizm – styl poetycki stosowany często w literaturze barokowej. Charakteryzowała go

 

efektowna forma utworu, nadużywanie metafor oraz różnorodne chwyty stylistyczne, takie

 

jak: aliteracje, anafory, paradoksy, inwersje, parentezy, hiperbole i tym podobne, by osiągnąć

 

pożądany efekt.

 

Konceptyzm – główny prąd w poezji baroku, cechujący się dążeniem do nieustannego

 

zadziwiania, zaskakiwania i zaszokowania czytelnika. Koncept to wyszukany, oryginalny i

 

niespodziewany pomysł, na którym oparty jest utwór poetycki, zarówno pod względem

 

budowy jak i treści.

 

Anafora- Celowe powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na początku kolejnych

 

segmentów wypowiedzi

 

Inwersja - to, ogólnie, zmiana zwykłego układu na odwrotny, pewnych cech na im przeciwne.

 

Termin stosowany w wielu znaczeniach, dotyczący odwrócenia proporcji, kolejności,

 

tendencji, zmiany zwrotu, odwrócenia kształtu charakterystyki, przeciwieństwa

 

dotychczasowych wartości itp.

 

Hiperbola -  środek stylistyczny polegający na wyolbrzymieniu, przejaskrawieniu cech

 

przedmiotów, osób, zjawisk. Może dotyczyć ilości, rozmiaru, stosunku emocjonalnego,

 

przyczyny, znaczenia lub skutku. Stosowany dla wywarcia mocnego wrażenia, spotęgowania

 

ekspresji.

 

Turpizm - w literaturze zabieg polegający na wprowadzeniu do utworu elementów brzydoty w

 

celu wywołania szoku estetycznego

 

2. Kartezjusz – „Cogito, ergo sum” – Myślę więc jestem

 

3. M. Sęp- Szarzyński

 

Koncepcja Boga, świata, człowieka

 

Bóg:

 

-jest panem człowieka

 

-nie ma Boga w świecie materialnym

 

-jest większy od człowieka

 

-surowy

 

-jest potrzebny człowiekowi

 

Świat:

 

-pełen pokus

 

-pojawia się szatan

 

-łudzi człowieka pokusami

 

Człowiek, z punktu widzenia Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego, jest istotą niezmieenie słabą i

 

skazaną na szybkie unicestwienie.Tę prawdę o przemijalności i nietrwałości ludzkiego żywota

 

poeta wskazuje w Sonecie I. Poeta postrzega człowieka jako istotę rozdartą między sacrum a

 

profanum. W jego wnętrzu toczy sie nieustanna walka o zbawienie, wywiązana ze słabości,

 

lęków i niezdecydowania. Motyw ten, szczególnie ukazany jest w Sonecie IV pt.: "O wojnie

 

naszej,która wiedziemy z szatanem,światem i ciałem". Człowiek jest cały czas narażony na

 

pokusy Szatana,który próbuje go odwieść od Boga,zmuszany do walki z nimi.

 

Świat jest dla człowieka niebezpiecznym siedliskiem pokus, zwodniczy, który łudzi zmysły

 

ludzkie swym pozornym pięknem. Nigdy nie dostarcza prawdziwych wartości. Te które

 

proponuje, są jedynie ich odbiciem. Kierujac się tylko zmysłami, wpadamy w pułapkę, cienie

 

wydają sią dla nas ważne i prawdziwe, wir chaosu, jakim jest świat,porywa nas oddala od

 

Boga.

 

TOPOS MARNOŚCI- Szarzyński ma problem z jednoznacznym określeniem sensu istnienia.

 

Stawia wiele pytań, szuka wartości stałej w Bogu, bardzo trudno mu znaleźć w sobie siłę wiary

 

i miłości.

 

Topos marności – vanitas był bardzo popularnym motywem wśród barokowych twórców. Pisarze, poeci,

 

malarze, a nawet rzeźbiarze chcieli przelać swoje fascynacje czasem i śmiercią, a także wartością przedmiotów

 

otaczających ich wokoło oraz to jakimi ludźmi jesteśmy na własne dzieła. Ogromną rzeszę artystów tak bardzo

 

fascynowała przemijalność czasu oraz związanej z nim przemijalności żywota ludzkiego, że znaczna część ich

 

dzieł przejawiała w sobie właśnie ten motyw.

 

Sonet I

 

Upływ czasu fascynował ludzi epoki baroku. W poezji tego okresu występował motyw przemijania ludzkiego

 

życia. Kresem tego życia staje się śmierć. W utworach baroku występuje topos marności - vanitas. Nazwa

 

toposu wywodzi sie z Księgi Koheleta, w których występują słowa: "Vanitas vanitatum et omnia vanitas"

 

Sonet III

 

Pokój zapewnia szczęście, ale życie człowieka na ziemi to nieustanna walka, bojowanie (nawiązanie do księgi

 

Koheleta z Biblii). Człowiek w swoim ziemskim życiu musi walczyć z szatanem oraz złymi pragnieniami, żądzami,

 

które starają się o jego zgubę. Człowiek musi także walczyć z przemijającymi rozkoszami, których siedliskiem

 

jest dom i ciało. Ciało zazdrości zwierzchności duchowej. Dowodzi to, że w człowieku toczy się nieustannie

 

walka między ciałem a duszą, człowiek musi wybierać między wartościami materialnymi a duchowymi. Człowiek

 

jest wewnętrznie rozdarty. Trzecia zwrotka zawiera pytanie retoryczne. Poeta zastanawia się jak w tej walce

 

poradzi sobie słaby, nieostrożny, rozdarty człowiek. Jedyną nadzieją dla człowieka może być Bóg, w nim jest

 

prawdziwy pokój. Poeta prosi Boga, aby otoczył go opieką, gdyż tylko opieka Boga może mu zapewnić

 

bezpieczeństwo i ostateczne zwycięstwo w walce.

 

4. J.A. Morsztyn

 

„Niestatek”

 

W tym utworze podmiotem lirycznym jest zapewne mężczyzna, który chce podkreślić, zaakcentować

 

niestałość uczuć kobiety, zestawiając je z wydarzeniami, sytuacjami mało prawdopodobnymi. Koncept

 

tego wiersza opiera się na tym kontraście. Cały utwór to właściwie jedno zdanie rozciągnięte na

 

szesnaście wersów. Poeta zastosował liczne środki poetyckie, m.in. anaforę (prędzej) czy przerzutnie,

 

wprowadzające pewien niepokój i burzące monotonię. Zakończenie miało zaskakiwać odbiorcę, jak

 

zawsze w typowych barokowych wierszach opartych na koncepcie.

 

„ Do Trupa ‘’

 

Koncept barokowy przybierał różne formy. Przede wszystkim polegał na:

 

-zestawieniu elementów kontrastowych np. rzeczy przemijających z wiecznymi

 

-szukaniu podobieństwa w niepodobieństwie np. cech wspólnych trupa z żywym człowiekiem

 

-hiperbolizacji

 

-wyliczeniu i anaforach

 

5. D.Naborowski.

 

„Marność”

 

6. W. Potocki

 

Sarmatyzm – sarmatami określano ludy, które zamieszkiwały w połowie I tysiąclecia przed

 

Chrystusem tereny nad dolną Wołgą, skąd wędrowały na zachód. Sarmackie pochodzenie

 

przypisywano także polakom, który wyróżniali się:  -męstwem - -wierność, -waleczność. Tak

 

więc Polska szlachta przywiązująca dużą wagę do powodzenia, chętnie akceptowała tak

 

starożytny rodowód.

 

Wzór szlachcica

 

- prywata (uwielbienie tego co własne)

 

-  poszanowanie dla tradycji

 

-  konserwatyzm

 

-  obrońca wiary, wolności i ustroju

 

-  pogarda dla nauki i rozwoju intelektualnego

 

-  nieważne studia za granicą i wyjazdy zagraniczne

 

-  wiódł stateczny żywot ziemianina - katolika

 

-  uważa, że ma obowiązek decydować o losach kraju

 

-  skłonność do przepychu, ceremonialności i przesady

 

7. J. Ch. Pasek

 

Ksenofobia-  niechęć do cudzoziemców i obcej mody

 

Demagogia – głoszenie haseł chętnie słuchanych, ale nie mających szans na realizację

 

Megalomania- przecenianie własnej wartości

 

Makaronizm - obcy, zwłaszcza łaciński, wyraz, zwrot lub obca forma gramatyczna wplecione do zdań w języku

 

ojczystym

 

Z Pamiętników pisanych przez Jana Chryzostoma Paska wyłania się obraz ciemnego, zabobonnego

 

warchoła i nieprawdopodobnego awanturnika, typowego zawadiackiego Sarmaty. Bohater uwielbia pociągać

 

z butelki, kłócić się i pojedynkować. Karty książki wypełniają bezustanne bijatyki, pojedynki, zaczepki

 

i prowokacje. Nawet będąc już w stanie spoczynku, po małżeństwie z podstarzałą, ale majętną wdową, bohater

 

bez przerwy wplątuje się w spory i awantury sąsiedzkie. W Pamiętnikachprezentuje swój portret, jawiąc się

 

czytelnikowi jako szlachcic i żołnierz, patriota i świetny kompan, słowem, wzór godny naśladowania.

 

Pamiętniki pisane są plastycznym, poprzetykanym makaronizmami językiem, obfitującym w przenośnie

 

i kwieciste porównania. Pasek jest wytrawnym gawędziarzem, opowiada świetnie, porywająco, jego nierzadko

 

mało prawdopodobne historie pomagają poznać i zrozumieć życie w Polsce końca XVII wieku, koloryt tamtych

 

czasów.

 

Cenną zaletą Pamiętników jest fakt, że dzięki swojemu kronikarskiemu stylowi stanowią oneźródło wiedzy

 

o obyczajach i zachowaniach szlachty polskiej XVII wieku. Utwór odwzorowuje sposób myślenia i pojmowania

 

świata przez ówczesnych ludzi, przedstawia ich mentalność, odsłania istniejącą nietolerancję religijną, zacofanie

 

kulturowe, ciasność horyzontów umysłowych i niechęć do jakichkolwiek zmian. Ukazuje całą galerię wad

 

szlachty, na czele z prywatą, pychą i brakiem jakiegokolwiek poczucia odpowiedzialności. Jednocześnie

 

wiarygodnie i szczegółowo przedstawia polskie obyczaje, rysuje obraz kultury obyczajowej i politycznej tamtych

 

czasów.

 

Cechy sztuki barkowej

 

1)Barok charakteryzował się przepychem, bogactwem barw i odcieni, bogatym zdobnictwem. Nastąpił przełom

 

w nastawieniu człowieka do świata. Ważna była pobożność, religijność oraz uczucia i odczuwanie piękna.

 

Charakterystyka sztuki baroku:

 

a) architektura

 

- olbrzymie(monumentalne) budowle na planie kwadratu lub prostokąta

 

- bardzo bogate zdobienia z kości słoniowej lub masy perłowej

 

- w budownictwie charakterystyczny był wizerunek trójkąta nad wejściem

 

b) rzeźba

 

-czerpano tematy z Biblii, mitologii, życia codziennego

 

- podkreślano ruch, postacie były powykręcane, nienaturalnie wygięte

 

Barokowe rzeźbiarskie dekoracje architektoniczne (sztukaterie), rzeźby w kamieniu i drewnie

 

(polichromowane), pomniki, nagrobki, posągi i grupy religijne, mitologiczne, alegoryczne (często w ogrodach)

 

cechowała silna...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin