Airport_City_Strefa_okolotniskowa_jako_zagadnienie_urbanistyczne_Monografia_airpor.pdf

(2870 KB) Pobierz
Recenzent: Dr hab. inż. arch. Piotr Lorens, prof. Politechniki Gdańskiej
Projekt okładki: Mgr Maria Stangel
ISBN: 978-83-246-9017-6
© Helion 2014.
All rights reserved.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in
any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying,
recording or by any information storage retrieval system, without permission
from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Wydawnictwo HELION
nie ponosi również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Praca wykonana w ramach tematu badawczego BK-M, ze środków finansowych
przyznanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w 2012 r. w ramach dotacji
celowej na prowadzenie badań naukowych lub prac rozwojowych oraz zadań z nimi
związanych, służących rozwojowi młodych naukowców oraz uczestników
studiów doktoranckich, finansowanych w wewnętrznym trybie konkursowym.
Większość fotografii zamieszczonych w książce została wykonana przez autora.
W pozostałych przypadkach podano źródło w opisie ilustracji.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/airpor
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
SPIS TREŚCI
5
15
WPROWADZENIE
1. WSPÓŁCZESNE UWARUNKOWANIA ROZWOJU LOTNISK
I STREF OKOŁOLOTNISKOWYCH
1.1. Współczesny transport lotniczy
1.2. Transport lotniczy a współczesne tendencje rozwoju struktur miejskich
1.3. Lotnisko jako element transportu intermodalnego
1.4. Rozwój funkcjonalny terminalu i strefy okołolotniskowej
1.5. Oddziaływanie ekonomiczne, społeczne i środowiskowe
Podsumowanie
2. MODELE ROZWOJU STREF OKOŁOLOTNISKOWYCH
2.1. Tereny komercyjne przy lotniskach
2.2. Airport City
2.3. Aerotropolis
2.4. Airport Corridor
2.5. Airport Region i Airea
Podsumowanie
3. UWARUNKOWANIA ROZWOJU LOTNISK
I STREF OKOŁOLOTNISKOWYCH W POLSCE
3.1. Lotniska w Polsce
3.2. Uwarunkowania strategiczne na szczeblu krajowym
3.3. Uwarunkowania prawne rozwoju stref okołolotniskowych
Podsumowanie
4. PERSPEKTYWY ROZWOJU PRZESTRZENNEGO OBSZARÓW
PRZY WYBRANYCH PORTACH LOTNICZYCH W POLSCE
4.1. Chopin Airport City, Warszawa
4.2. Gdańsk
4.3. Kraków
4.4. Wrocław
4.5. Aeropolis, Rzeszów
3
15
22
29
34
39
41
43
46
50
56
62
64
69
71
73
80
83
85
87
89
95
101
106
109
Kup książkę
Poleć książkę
111
121
125
126
131
133
141
143
145
4.6. Katowice-Pyrzowice
Podsumowanie
5. LOTNISKO JAKO MIEJSCE
5.1. Airport City jako przestrzeń miejska
5.2. Strefa okołolotniskowa w policentrycznej strukturze miejskiej
5.3. Strefa okołolotniskowa — miejsce dla ludzi
5.4. Airport City jako wielkoskalarne przedsięwzięcie urbanistyczne
Podsumowanie
6. ZAKOŃCZENIE
149
151
156
PODZIĘKOWANIA
BIBLIOGRAFIA
SUMMARY IN ENGLISH
Kup książkę
Poleć książkę
1. WSPÓŁCZESNE UWARUNKOWANIA ROZWOJU
LOTNISK I STREF OKOŁOLOTNISKOWYCH
Porty lotnicze we współczesnych metropoliach pełnią szczególną rolę. Lotniska nie są już
tylko miejscami, w których startują, lądują i są obsługiwane samoloty, lecz stały się punk-
tami węzłowymi miast i regionów; miejscami, w których koncentrują się przepływy ludzi
i towarów w globalnej gospodarce. Obecność dobrze skomunikowanego portu lotniczego
jest jednym z kluczowych, budujących konkurencyjność i wizerunek inwestycyjny obszarów
zurbanizowanych. Lotniska, tak jak wiele innych miejsc związanych z transportem, stają się
uprzywilejowanymi lokalizacjami przyciągającymi inwestycje, i to nie tylko te związane
bezpośrednio z ruchem lotniczym.
Lotniska mają też znaczenie symboliczne i prestiżowe. Są elementem budowania strategii
rozwoju miast i regionów, pozwalają na rozwinięcie ponadlokalnych aspiracji — organizację
międzynarodowych wydarzeń. Ponieważ lotniska i strefy okołolotniskowe przyciągają inwe-
stycje i należą do najdynamiczniej rozwijających się obszarów w metropoliach, powstaje tam
coraz więcej miejsc pracy. Inwestycje infrastrukturalne związane z portami lotniczymi należą
do największych i najbardziej prestiżowych przedsięwzięć podejmowanych w miastach.
1.1. WSPÓŁCZESNY TRANSPORT LOTNICZY
Transport lotniczy jest najmłodszą
1
i najdynamiczniej rozwijającą się gałęzią transportu oraz
jednym z ważniejszych sektorów gospodarki światowej, generującym rocznie ok. 700 mld
dol. obrotu
2
. Na całym świecie transport lotniczy obsługuje dziś przeszło 5 mld pasażerów
rocznie
3
; pełni też istotną rolę w transporcie towarowym, tzw. cargo. W ujęciu ilościowym
1
Niektórzy za początek współczesnego lotnictwa uznają pierwszy lot balonem na gorące powietrze braci Montgol-
fier w 1783 roku. W 1903 roku miał miejsce pierwszy udany lot samolotem skonstruowanym przez braci Wright.
Początki transportu lotniczego na większą skalę w pierwszych latach XX wieku były związane ze sterowcami.
W latach dwudziestych i trzydziestych samoloty zaczęły dominować jako środki transportu, a w 1937 roku erę
sterowców zakończyła katastrofa sterowca Hindenburg.
2
Dane za: Fact Sheet: Industry Statistics,
http://www.iata.org/pressroom/facts_figures/fact_sheets/Documents/industry­
­facts.pdf
[dostęp: 13 listopada 2013].
3
Statystyki podane na stronie Airports Council International mówią o 5,4 mld pasażerów w 2011 roku; oczywiście
jest to liczba lotów obejmująca osoby wielokrotnie podróżujące. Za: Airports Council International Annual World
Airport Traffic Report, 2011,
http://www.aci.aero/Data­Centre/Annual­Traffic­Data
[dostęp: 13 listopada 2013].
15
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin