w pytaniach i odpowiedziach
ŁUKASZ KUBIAK
FRONDA
Copyright © 2013 by Łukasz Kubiak & FRONDA PL Warszawa
Konsultacja naukowa
ks. prof, UKSW dr hab. Jacek Nowak SAC
ks. dr Maciej Zachara MIC
Redakcja drugiego wydania Tomasz Rowiński
Projekt okładki Anna Kierzkowska
Rysunki
Anna Betlejewska
Skład i korekta PanDawer
IMPRIMATUR
Za zgodą Kurii Biskupiej Warszawsko-Praskie]
z 26 października 2005 roku
Nrl601(K)2005
ISBN 978-83-62268-75 7
Wydawca
FRONDA PL Sp z o. o
ul Łopuszańska 32
02-220 Warszawa
tel. 22 836 54 44, 22 877 37 35
fax. 22 877 37 34
email: fronda@fronda.pl
Druk i oprawa
Drukarnia im. A. Półtawsłaego
ul Krakowska 62, 25-701 Kielce
Wydanie II
(Wydanie I: FRONDA PL i Apostolicum - 2006 r.)
Basi i Chłopakom
Bo jesteś samą Ciszą, wielkim Milczeniem,
uwolnij mnie juz od głosu,
a przejmij tylko dreszczem Twojego Istnienia
dreszczem wiatru w dojrzałych kłosach.
Karol Wojtyła, Pieśń o Bogu ukrytym
Co to znaczy „Msza" i dlaczego nazywamy ją ,,świętą"?
w kulturze rzymskiej zwrot Ite missa est, kończył spotkanie lub audiencję (łac. dimissio, missio - odesłanie, odprawienie) i w takiej funkcji przeniknął do liturgii. Na jego bazie utworzono termin Missa, który zadomowił się w praktyce kościelnej od V w. Ma on zastosowanie właściwie we wszystkich językach nowożytnych (Mess, Messa, la Messe, die Messe, Msza).
Przymiotnik „święty" wywodzi się w języku hebrajskim z rdzenia oznaczającego to, co oddzielone, odcięte (hebr. kadosz [święty], to także grom, błyskawica). Wyraża intuicję całkowitej inności „świętego", jego tajemniczości, a zarazem majestatu. W Biblii prawdziwie świętym jest tylko sam Bóg, a świętość poza Bogiem może się realizować wyłącznie poprzez uczestnictwo w Jego świętości.
Podczas Mszy niezmierzony niepojęty Bóg staje się bliski i dotykalny jak nigdy dotąd. Choć ukryty pod postacią chleba i wina, jest realnie obecny - jako ukrzyżowany i zmartwychwstały Jego cicha obecność sprawia, ze czynności li-
[8] Msza święta w pytaniach i odpowiedziach
turgiczne są prawdziwie, par excellance święte. Dla chrześcijan „Bóg z nami", Boża bliskość, jest czymś tak oczywistym i powszednim, że o Jego świętości, inności (transcendencji), potędze i majestacie często zapominają. Tymczasem to dopiero dzięki łasce, nie poprzedzonej żadną zasługą z głębi swego miłosierdzia - Bóg stał się jednym z ludzi. Stał się człowiekiem, stał się chlebem. Wszystkie te treści niesie krótka nazwa - ,,Msza święta".
Dlaczego Msza święta bywa nazywana Eucharystią?
paschalna modlitwa żydowska, którą Jezus najprawdopodobniej posłużył się w wieczerniku, składała się z trzech części - błogosławieństwa Stwórcy, dziękczynienia za zbawcze misteria w historii Izraela i prośby o zlitowanie nad ludem, przez szybkie spełnienie obietnic dawidowych. To właśnie w tej modlitwie, a zwłaszcza w jej drugim członie (dziękczynnym), ma swoją genezę nazywanie Mszy Eucharystią, tj. dziękczynieniem (gr. eulogein - dziękować, charis - łaska).
Dziękczynienie wyznacza sposób uczestnictwa w najświętszych tajemnicach. Ten, który do nich przystępuje, musi zdawać sobie sprawę, „że nie ma nic czego by nie otrzymał'' (1 Kor 4,6), ze dzieło zbawienia, uobecniane we Mszy świętej, dokonało się z Bożej dobroci i „nadmiaru" miłosierdzia. W czasie Eucharystii, w Chrystusie, otrzymujemy Dar Darów - samego Boga. We Mszy, przez Chrystusa, spełnia się również najpełniejsza nań odpowiedź, którą jest dziękczynienie.
Msza
święta jako dziękczynienie
[9]
Co to znaczy liturgia?
W kulturze helleńskiej liturgią określano wspólne dzieło ludu lub dzieło na rzecz ludu, czynność podjętą przez wyznaczoną grupę osób dla dobra ogółu. Mogła to być np. budowa okrętu lub igrzyska. Z biegiem czasu termin przylgnął do kultu religijnego, czci oddawanej bogom. W takim znaczeniu przeniknął również do chrześcijaństwa. Liturgia jest tu jednak pojmowana głębiej niż w świecie pogańskim, gdzie traktowano ją wyłącznie jako działanie ludzkie, zgodnie ze sprawiedliwością* oddawane Bogu.
Liturgia Kościoła jest przede wszystkim uczestnictwem w kapłaństwie Chrystusa, to znaczy w ofierze jaką złożył On Ojcu. Wszystko, co Jezus w swoim życiu uczynił, a co swoją pełnię osiągnęło w misterium śmierci i zmartwychwstania, było kultem, aktem czci oddawanej Bogu. W czasie liturgii tajemnice Chrystusowego życia, poprzez znaki i słowa, mocą Ducha Świętego, zo-
* Sprawiedliwość, według klasycznej definicji, to oddanie tego co się komu należy
[10]
Co to znaczy liturgia? [11]
stają uobecnione. Pozwala to nam ochrzczonym, a zatem upodobnionym do Chrystusa, włączyć się w Jego dzieło. Ofiara, którą złożył, ofiara przynosząca najdoskonalsze uwielbienie, dziękczynienie, przebłaganie, zadośćuczynienie i pojednanie z Bogiem, może stać się prawdziwie naszą. Ofiara ta jest jednocześnie objawieniem miłości Boga, doskonałym objawieniem Ojca - „Albowiem Bóg tak umiłował świat, ze Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy kto w Niego wierzy me zginął, ale miał życie wieczne" (J 3, 16). W liturgii dokonują się więc niejako dwa „ruchy". Zstępujący - „od" Boga, przez Chrystusa, który objawia miłość Ojca, a co za tym idzie uświęca człowieka i wstępujący - „do" Boga, również przez Chrystusa, który w sposób doskonały uwielbia Ojca i na Jego miłość odpowiada. Chrześcijanie obdarzeni Duchem Świętym zostają zatem włączeni w dialog miłości, jała dokonuje się między Ojcem i Synem. W Synu zostają miłością obdarowani, w Synu również mogą na tę miłość najpełniej odpowiedzieć. Zarazem dar jak i odpowiedź na dar, to istota liturgicznego działania.
Dlaczego Msza święta
zwykle sprawowana jest w kościele?
W odpowiedzi na to pytanie sięgnąć trzeba do kilku obrazów biblijnych, gdyż są one fundamentem chrześcijańskiego pojmowania świątyni, stanowią niezbędne tło pozwalające zrozumieć jej funkcję.
Z nastaniem królestwa Dawida, miejscem przebywania Arki Przymierza - najbardziej dla Żydów namacalnego znaku obecności Bożej - wciąż jeszcze był namiot, jak za czasów wędrówki Izraela przez pustynię. Król Dawid, sam mieszkający w pałacu, odczuwał z tego powodu wyrzuty sumienia, zdawał sobie sprawę z niestosowności takiej sytuacji i chciał wybudować Bogu godną świątynię. Jahwe za pośrednictwem proroka Natana zapowiedział mu jednak, ze świątynię zbuduje dopiero jego potomek, którego panowanie nie będzie miało końca* (2 Sm 7, 10-17), co więcej,
* Świątynię zbudował potomek Dawida, Salomon - Pismo zaznacza jednak wyraźnie, ze Boga nic nie jest w stanie objąć - świątynia Salomona, jest więc wciąż namiastką miejsca spotkania.
[12]
Dlaczego Msza święta [13] zwykle sprawowana jest w kościele?
w istocie świątynię wzniesie sobie sam Bóg, gdyż to On ustanowi i utwierdzi przyszłego króla.
Chrześcijanie zawsze traktowali to proroctwo jako zapowiedź Chrystusa. Św. Jan, w prologu swojej Ewangelii, pisze: „a Słowo stało się ciałem i zamieszkało wśród nas" Q 1, 14, dosłownie: a Słowo stało się mięsem [sarx] i rozbiło namiot wśród nas [eskenoden en hemin]. Jan stwierdza tym samym dwie ważne prawdy: w Chrystusie Bóg stał się tak bliski i dotykalny jak nigdy dotąd, konkretny jak ,,mięso" - z krwi i kości; po drugie spełniły się ludzkie nadzieje - oto w Zbawicielu zostaje rozbity namiot spotkania między Bogiem namiot a człowiekiem, namiot nieprzemijający którego spotkania namioty Starego Przymierza były tylko zapowiedzią (Wj 25. 8; 29, 45; Lb 12, 5; 2 Sm 7, 6; Ps 78, 60).
Nauka o Jezusie jako Bożej świątyni, Bożym namiocie wśród ludzi, zaznacza się najmocniej w prowokacji, podczas której Chrystus namawiał faryzeuszy do zburzenia świątyni jerozolimskiej, równocześnie obiecując, ze odbuduje ją w trzy dni. Uczeni w Piśmie, rozumiejąc Go dosłownie, wpadli w oburzenie i zaczęli drwić. Jezus mówił tymczasem o świątyni swojego ciała (J 2, 21), której budowa dokona się przez śmierć i zmartwychwstanie. On sam jest bowiem nową świątynią, miejscem spotkania z Ojcem, nowym Świętym święte Świętych (miejscem najświętszym w Jerozolim- świętych słom przybytku). To w Nim, Zmartwychwstałym, każdy człowiek ma swobodny przystęp do Ojca.
[14] Msza święta w pytaniach i odpowiedziach
...
dziadekpp