OPIS_TECHNICZNY.pdf

(82 KB) Pobierz
1.
PODSTAWA OPRACOWANIA
Podstawą opracowania jest temat wydany przez prowadzącego ćwiczenie projektowe dr inż. Roberta Wardęgę.
Podstawą jest podkład mapowy wydany na ćwiczeniu projektowym w ramach przedmiotu Drogi – podstawy,
realizowanego w semestrze zimowym roku akademickiego 2017/2018 i rozporządzenie Ministra Infrastruktury i
Budownictwa Dz.U. 2016 poz. 124.
2.
CEL I ZAKRES
Celem niniejszego opracowania jest projekt budowy obwodnicy miejscowości Turów. Zakres opracowania
zawiera część opisową i część rysunkową.
3.
ISTNIEJĄCE ZAGOSPODAROWANIE TERENU
Planowana obwodnica przebiega przez tereny uprawne oraz tereny leśne. Na trasie obwodnicy znajdują się linie
napowietrzna średniego napięcia oraz 2 cieki wodne. Droga z której się wyłączamy jest to droga powiatowa nr
1100D, kategorii Z, z nawierzchnią z masy bitumicznej o szerokości korony drogi 7m, droga do której się
włączamy jest to droga powiatowa opisana powyżej.
4.
PROJEKTOWANE ZAGOSPODAROWANIE TERENU
4.1.
ROZWIĄZANIA W PLANIE
Odcinek objęty w projekcie obejmuje prostą i łuk kołowy, krzywe przejściowe.
4.2.
ROZWIĄZANIA W PROFILU
W projektowanym odcinku zaplanowany jest spadek podłużny o wartości oraz łuk pionowy o parametrach
4.3.
PRZEKRÓJ POPRZECZNY
Przyjęto pasy ruchu o szerokości 3,5 m oraz pobocza utwardzone destruktem asfaltowym o szerokości 2 m.
4.4.
SKRZYŻOWANIE
Zaprojektowano skrzyżowanie 3 wlotowe, stanowiące połączenia obwodnicy z miejscowością Kowalowo.
4.5.
OBWODNICA
Zaplanowano nachylenie poprzeczne pasów ruchu o wartości 2% oraz 6% na poboczach na odcinkach prostych.
Na łukach zaplanowano spadek jednostronny o wartościach dopasowanych do promieni skrętu, spadek pobocza
po stronie wewnętrznej łuku jest o 2% większe od nachylenia pasów ruchu, po stronie zewnętrznej 1 m pobocza
zachowuje nachylenie pasów ruchu, a następnie ma kontr spadek o wartości . Zaplanowano rowy poprzeczne
trapezowe o głębokości 0,5m.
5.
WARUNKI RUCHOWE
5.1.
PROGNOZA RUCHU
Zgodnie z załącznikiem dotyczącym prognozy ruchu.
6.
7.
USPOKOJENIE RUCHU
ZESTAWIENIE DANYCH DO OCENY ODDZIAŁYWNIA NA ŚRODOWISKO.
7.1.
RODZAJ PRZEDSIĘWZIĘCIA
Przedsięwzięcie obejmuje projekt drogi klasy G o długości km 3+921,69
7.2.
OBSŁUGA KOMUNIKACYJNA
Szerokość pasa ruchu wynosi 3,5 m, szerokość pobocza 2m. W projektowanym odcinku drogi zaplanowano łuk
poziomy o promieniu 600m i 400m, łuk pionowy wypukły o promieniu 6000m, pochylenia pionowe niwelety o
wartości . Dodatkowo do odcinka projektowanego wykonano projekt skrzyżowania 3 wlotowego. Dla planowanej
obwodnicy nie zostaną wykonane miejsca obsługi podróżnych.
7.3.
POWIERZCHNIA ZAJOWANA PRZEZ INWESTYCJĘ
7.4.
POKRYCIE SZATĄ ROŚLINNĄ
W pasie drogowym znajduję się 50 drzew przeznaczonych do wycinki, których obmiary wykonano i zestawiono
w tabeli 1 w załączniku 10. Skarpy drogi należy obsiać trawą o podanych parametrach :
Norma wysiewu 1kg/40m
2
5% Życica trwała BOKSER
5% Życica trwała NIRA
25% Życica trwała NAKI
5% Kostrzewa trzcinowa CANNAVARO
25% Kostrzewa trzcinowa ASTERIX
5% Kostrzewa czerwona OLIVIA
10% Kostrzewa czerwona RED SKIN
10% Kostrzewa czerwona ADIO
10% Kostrzewa murawowa BORNITO
7.5.
RODZAJ TECHNOLOGI
Przyjęto konstrukcje górnych warstw nawierzchni podatnych typu A1.
W przypadku braku wymaganego wtórnego modułu odkształcenia podłoża przewiduje się stabilizowanie gruntu
cementem. Podbudowa zasadnicza z mieszanki niezwiązanej z kruszywem C
90/3
, podbudowa zasadnicza z betonu
asfaltowego, warstwa wiążąca z betonu asfaltowego, warstwa ścieralna z mieszanki mineralno-asfaltowej
7.6.
WARIANT PRZEDSIĘWZIĘCIA
Wariant bez przedsięwzięcia
Z uwagi na prognozowany wzrost ruchu na drodze powiatowej 1100D należy się spodziewać znacznego
pogorszenia warunków ruchu w miejscowości Kowalowo, oraz pogorszenia jakości życia mieszkańców domów
zlokalizowanych w pobliżu drogi w wyniku zwiększonej emisji hałasu.
Wariant inwestycyjny
Budowa planowanej obwodnicy wpłynie na jakość życia mieszkańców miejscowości, polepszy warunki ruchu w
miejscowości Kowalowo, oraz wpłynie na bezpieczeństwo w ruchu drogowym poprzez upłynnienie ruchu, oraz
polepszenie infrastruktury drogowej. Dzięki zapobiegnięciu powstawania czasowych zatrzymań ruchu
wynikających z nadmiernego ruchu, inwestycja wpłynie pozytywnie na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.
7.7.
ROZWIĄZANIA CHRONIĄCE ŚRODOWISKO
Zastosowanie równej powierzchni betonu asfaltowego pozwoli na uzyskanie płynnego ruchu pojazdów, co
pozwoli na niższą emisje gazów cieplarnianych. Rozmieszczenie przepraw dla małych zwierząt będą
rozmieszczone po ustaleniu tras przemieszczania się zwierząt.
7.8.
RODZAJ ILOŚĆ WPROWADZENIE DO ŚRODOWISKA SUBSTANCJI I ZANIECZYSZCZEŃ
Zestawienie powierzchni betonu asfaltowego pobocza skarp
7.9.
OBSZARY PODLEGAJĄCE OCHRONIE PRZYRODU
W obszarze planowanej inwestycji drogowej nie występują obszary podlegające szczególnej ochronie przyrody
takie jak parki narodowe, rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe, chronionego krajobrazu, pomników przyrody,
Natury 2000, użytków ekologicznych.
8.
ROBOTY ZIEMNE
Wszelkie roboty ziemne należy prowadzić zgodnie z normą PN-S-02205:1998
9.
UWAGI OGÓLNE
Wszelkie zmiany należy konsultować z projektantem. Wszelkie materiały wbudowywane muszą spełniać
wymagania norm odpowiednich dla każdego materiał. Wykonawca jest odpowiedzialny za odwodnienie terenu na
czas realizacji, przeprowadzenie badań gruntowych, właściwe ukształtowanie terenu w celu odwodnienia w
przypadku występowania gruntów spoistych.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin