Wprowadzenie do C Efektywne nauczanie Wydanie III.pdf
(
1457 KB
)
Pobierz
Tytuł oryginału: Big C++: Late Objects, 3rd Edition
Tłumaczenie: Krzysztof Bąbol
ISBN: 978-83-283-6728-9
Copyright © 2018, 2012, 2009 John Wiley & Sons, Inc. All rights reserved.
No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system or transmitted in any form
or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording, scanning or otherwise without
either the prior written permission of the Publisher.
Translation copyright © 2021 by Helion SA
All rights reserved. This translation published under license with the original publisher
John Wiley & Sons, Inc.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym
ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Helion SA nie ponoszą również
żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych
w książce.
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/wpcpp3
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/wpcpp3.zip
Printed in Poland.
•
Kup książkę
•
Poleć książkę
•
Oceń książkę
•
Księgarnia internetowa
•
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
ELEMENTY KSIĄŻKI ..................................................................................................... 16
PRZEDMOWA ............................................................................................................ 23
1.
WPROWADZENIE ....................................................................................35
1.1.
1.2.
1.3.
1.4.
1.5.
Czym jest programowanie? ......................................................................... 35
Anatomia komputera ................................................................................. 36
IAS
IAS
WDP
CPB
TS
Komputery są wszędzie ..............................................................................38
Organizacje normalizacyjne .......................................................................40
Kopie zapasowe .........................................................................................44
Pomijanie
średników
.................................................................................47
Sekwencje ucieczki ....................................................................................48
Błędna pisownia wyrazów ..........................................................................50
Koncepcja algorytmu .................................................................................51
Algorytm rozwiązywania problemu stopy zwrotu .......................................51
Pseudokod .................................................................................................52
Od algorytmów do programów ..................................................................53
Opisywanie algorytmu za pomocą pseudokodu .........................................54
Napisanie algorytmu układania płytek podłogowych ..................................55
Kod maszynowy i języki programowania .................................................... 39
Zapoznanie się ze
środowiskiem
programowania ........................................ 41
Analiza pierwszego programu ..................................................................... 45
1.6.
1.7.
Błędy ......................................................................................................... 49
CPB
1.7.1.
1.7.2.
1.7.3.
1.7.4.
JTZ
P
Rozwiązywanie problemów: projektowanie algorytmów ............................. 50
Podsumowanie rozdziału ...................................................................................... 57
Kup książkę
Poleć książkę
4
Spis treści
2.
PODSTAWOWE TYPY DANYCH ..............................................................59
2.1.
Zmienne .................................................................................................... 59
2.1.1.
2.1.2.
2.1.3.
2.1.4.
2.1.5.
2.1.6.
CPB
CPB
WDP
WDP
TS
TS
TS
Definicje zmiennych ..................................................................................60
Typy liczbowe ............................................................................................61
Nazwy zmiennych .....................................................................................62
Instrukcja przypisania .................................................................................63
Stałe ..........................................................................................................65
Komentarze ...............................................................................................65
Używanie niezdefiniowanych zmiennych ...................................................66
Używanie niezainicjowanych zmiennych ...................................................66
Wybieraj opisowe nazwy zmiennych .........................................................67
Nie używaj sekretnych numerów ...............................................................67
Typy liczbowe w C++ ..............................................................................68
Zakresy i precyzja liczb ..............................................................................69
Definiowanie zmiennych ze słowem auto ..................................................69
Operatory arytmetyczne ............................................................................69
Inkrementacja i dekrementacja ..................................................................70
Dzielenie całkowite i reszta z dzielenia ......................................................70
Konwertowanie liczb zmiennoprzecinkowych na całkowite .......................71
Potęgi i pierwiastki .....................................................................................72
Niezamierzone dzielenie całkowite ............................................................74
Niezamknięte nawiasy ...............................................................................74
Zapominanie o plikach nagłówkowych ......................................................75
Błędy zaokrąglenia .....................................................................................76
Spacje w wyrażeniach ................................................................................76
Rzutowania ................................................................................................77
Połączenie przypisania i działań arytmetycznych ........................................77
Błąd jednostki zmiennoprzecinkowej procesora Pentium ...........................77
Wejście ......................................................................................................79
Formatowanie wyjścia ................................................................................80
Obliczanie czasu podróży ..........................................................................83
Przeprowadzanie obliczeń .........................................................................83
Obliczenie kosztu znaczków pocztowych ..................................................86
Typ string ...................................................................................................86
Łączenie
ciągów ........................................................................................87
Wprowadzanie ciągów ..............................................................................87
Funkcje ciągów ..........................................................................................88
Alfabety międzynarodowe i zestaw Unicode ..............................................91
2.2.
Arytmetyka ................................................................................................ 69
2.2.1.
2.2.2.
2.2.3.
2.2.4.
2.2.5.
CPB
CPB
CPB
CPB
WDP
TS
TS
IAS
2.3.
Wejście i wyjście ........................................................................................ 79
2.3.1.
2.3.2.
2.4.
Rozwiązywanie problemów: najpierw zrób to ręcznie ................................ 82
P
JTZ
P
2.5.
Ciągi .......................................................................................................... 86
2.5.1.
2.5.2.
2.5.3.
2.5.4.
IAS
Podsumowanie rozdziału ...................................................................................... 92
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
5
3.
DECYZJE ...................................................................................................93
3.1.
Instrukcja if ................................................................................................ 93
CPB
WDP
WDP
WDP
WDP
TS
Średnik
po warunku if ................................................................................96
Układ nawiasów klamrowych .....................................................................96
Zawsze używaj nawiasów klamrowych .......................................................97
Wcięcia .....................................................................................................97
Unikaj duplikowania kodu w gałęziach ......................................................98
Operator warunkowy .................................................................................99
Mylenie operatora = z == ......................................................................101
Dokładne porównywanie liczb zmiennoprzecinkowych ...........................102
Doprowadź do kompilacji z brakiem ostrzeżeń ........................................103
Alfabetyczna kolejność ciągów .................................................................103
Implementacja instrukcji if .......................................................................104
Wyodrębnianie ze
środka
........................................................................106
Dysfunkcjonalne systemy komputerowe ...................................................106
Instrukcja switch ......................................................................................110
Problem z zawieszonym słowem else .......................................................113
Ręczne
śledzenie
kodu ............................................................................114
3.2.
Porównywanie liczb oraz znaków ............................................................... 99
CPB
CPB
WDP
TS
JTZ
P
IAS
3.3.
3.4.
Wiele wariantów ...................................................................................... 107
TS
CPB
WDP
Zagnieżdżone gałęzie ............................................................................... 111
3.5.
3.6.
3.7.
Rozwiązywanie problemów: schematy blokowe ....................................... 116
Rozwiązywanie problemów: przypadki testowe ........................................ 119
WDP
CPB
CPB
TS
TS
Opracuj harmonogram i zarezerwuj czas na nieoczekiwane problemy .....120
Łączenie
wielu operatorów relacyjnych ....................................................124
Mylenie warunków && i || .....................................................................125
Skrócone obliczanie wartości operatorów logicznych ...............................126
Prawa de Morgana ...................................................................................126
Sztuczna inteligencja ................................................................................129
Zmienne i operatory logiczne ................................................................... 121
3.8.
Zastosowanie: weryfikacja danych wejściowych ....................................... 127
IAS
Podsumowanie rozdziału .................................................................................... 131
4.
PĘTLE ......................................................................................................133
4.1.
Pętla while ............................................................................................... 133
CPB
CPB
CPB
IAS
Nieskończone pętle .................................................................................138
Nie myśl w kategoriach „Czy doszliśmy już do celu?” ...............................138
Pomyłki o jeden .......................................................................................139
Pierwszy „bug” ........................................................................................140
4.2.
Rozwiązywanie problemów: ręczne
śledzenie
kodu ................................. 140
Kup książkę
Poleć książkę
Plik z chomika:
PDFator
Inne pliki z tego folderu:
C dla bystrzakow Wydanie VII.pdf
(2479 KB)
Jezyk C Solidna wiedza w praktyce Wydanie VIII.pdf
(4795 KB)
C Struktury danych i algorytmy.pdf
(2321 KB)
OpenCV 3 Komputerowe rozpoznawanie obrazu w C przy uzyciu biblioteki OpenCV.pdf
(2329 KB)
C Zadania z programowania z przykladowymi rozwiazaniami Wydanie III.pdf
(2276 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
50 zadań i zagadek szachowych
Access
Acrobat
Administracja
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin