CorelDRAW X6 PL cwiczenia praktyczne.pdf

(788 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź
towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani
za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych
lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych
w książce.
Redaktor prowadzący: Ewelina Burska
Projekt okładki: Maciej Pasek
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie?cwcox6
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-5183-2
Copyright © Helion 2012
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Rozdziaï 1. WstÚp
Opis programu CorelDRAW X6
Co nowego w programie?
Wymagania systemowe
Ró nice miÚdzy rysunkiem rastrowym a wektorowym
5
5
6
10
10
Rozdziaï 2. Pierwsze kroki
Uruchamianie programu
WyglÈd ekranu
Zapisywanie, otwieranie i drukowanie rysunków
Przydatne informacje
Okno Podpowiedzi
15
15
19
23
33
37
Rozdziaï 3. Podstawy rysunku wektorowego
Rysowanie prostych obiektów
Nadawanie obiektom kolorów
Transformacje obiektów
Tworzenie kopii obiektu
Kolejno Ê obiektów
Wybieranie obiektów
Grupy obiektów
Blokowanie obiektów
Wyrównywanie i rozkïadanie obiektów
Zmiana ksztaïtu obiektów
mwiczenia podsumowujÈce
41
41
50
54
58
63
64
66
68
69
73
75
Kup książkę
Poleć książkę
4
CorelDRAW X6 PL • mwiczenia praktyczne
Rozdziaï 4. Praca z tekstem i tabelami
Tekst
Tabele
mwiczenia podsumowujÈce
87
87
104
115
Rozdziaï 5. Wypeïnienia i kontury
Zmiana ustawieñ domy lnych
Wypeïnienie jednolite
Wypeïnienie tonalne
Wypeïnienie deseniem
Wypeïnienie teksturÈ
Wypeïnienie postscriptowe
Okno dokowane Kolor
Kontury obiektów
Okno Wïa ciwo ci obiektu
Szybkie wypeïnianie czÚ ci wspólnej
mwiczenia podsumowujÈce
117
118
119
125
128
129
131
132
133
138
140
141
Rozdziaï 6. Precyzyjne rysowanie
Linijki
Siatka
Prowadnice
Dynamiczne prowadnice
Prowadnice wyrównania
PrzyciÈganie do obiektów
PrzyciÈganie tekstu do siatki bazowej
mwiczenia podsumowujÈce
145
146
149
152
155
158
160
163
165
Kup książkę
Poleć książkę
6
Precyzyjne rysowanie
Aby tworzony rysunek byï dopracowany, musisz nauczyÊ siÚ dokïad-
nego umiejscawiania obiektów na „kartce”. O pewnych mo liwo ciach
automatycznego ukïadania obiektów wspominaïem ju wcze niej,
w rozdziale 3., gdzie omówiïem ich wyrównywanie i rozmieszczanie.
CorelDRAW oferuje jednak znacznie wiÚksze mo liwo ci w tym zakre-
sie. SÈ to:
T
linijki,
T
siatki,
T
prowadnice (oraz dynamiczne prowadnice),
T
przyciÈganie do obiektów.
O tym, czy linijki, siatki bÈd prowadnice sÈ wy wietlane (widoczne)
w dokumencie, decydujesz za pomocÈ menu
Widok
pokazanego na ry-
,
sunku 6.1. Gdy z lewej strony danej pozycji znajduje siÚ symbol
oznacza to, e jest wybrana. KlikniÚcie spowoduje jej wyïÈczenie
). Sam fakt, i dana opcja jest widoczna, nie
(zniknie te symbol
oznacza wcale, e jest te aktywna.
PrzyciÈganie do siatki, prowadnic lub obiektów mo esz wïÈczyÊ za-
równo w menu
Widok,
jak i na pasku standardowym (rysunek 6.2).
Musisz pamiÚtaÊ jednak, e dana opcja mo e byÊ aktywna, ale nieko-
niecznie widoczna, gdy wyïÈczone jest jej wy wietlanie.
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin