Mozliwosci wykorzystania historii alternatywnej w procesie nauczania i uczenia sie historii.pdf
(
1761 KB
)
Pobierz
Jacek Struski
Możliwości wykorzystania historii
alternatywnej w procesie nauczania i
uczenia się historii
Strzelce Opolskie 2015
© Copyright by Jacek Struski
Strzelce Opolskie 2015
Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część ani
całość niniejszego wydawnictwa nie może być
reprodukowana ani przetwarzana w sposób
elektroniczny, mechaniczny, fotograficzny i
inny. Bez uprzedniej pisemnej zgody Autora
żaden fragment niniejszego tekstu nie może być
użyty do innej publikacji oraz przechowywany
w jakiejkolwiek bazie danych.
Autor i Wydawca:
Jacek Struski
e-mail: jacekstruski@gmail.com
Redakcja i skład:
Jacek Struski
Projekt okładki:
Jacek Struski
Niniejszy tekst jest pracą doktorską napisaną pod
kierunkiem prof. zw. dra hab. Adama Suchońskiego
i obronioną 16 grudnia 2014 roku w Instytucie
Historii Uniwersytecie Opolskim w Opolu.
ISBN:
978-83-942309-0-6
Kup książkę
Jacek Struski
Możliwości wykorzystania historii
alternatywnej w procesie
nauczania i uczenia się historii
Strzelce Opolskie 2015
Kup książkę
Spis treści
Wstęp ….............................................................................................................................................. 1
Rozdział 1. Teoretyczne podstawy historii alternatywnej.
1.1. Stan badań nad problematyką historii alternatywnej …................................................... 7
1.2. Historia alternatywna a wnioskowanie kontrfaktyczne …............................................. 21
1.3. Fikcja zamierzona i niezamierzona …........................................................................... 25
1.4. Rodzaje historii alternatywnej …................................................................................... 29
Rozdział 2. Struktura i znaczenie rozważań kontrfaktycznych
2.1. Dwa człony refleksji alternatywnej …........................................................................... 33
2.2. Etapy realizacji rozważań kontrfaktycznych …............................................................. 49
2.3. Rola i funkcje historii alternatywnej
2.3.1. Skutki wykorzystania historii alternatywnej …............................................... 55
2.3.2. Myślenie alternatywne w dziedzinach pozahistorycznych …......................... 70
2.3.3. Rozważania kontrfaktyczne drogą do nadinterpretacji …............................... 75
Rozdział 3. Metodologiczne podstawy badań własnych
3.1. Przedmiot i cele badań …............................................................................................... 81
3.2. Problemy i hipotezy badawcze ….................................................................................. 84
3.3. Metody, techniki i narzędzia badań …......................................................................... 106
3.4. Organizacja oraz przebieg badań …............................................................................. 111
3.5. Teren i charakterystyka badanej populacji …............................................................... 118
Rozdział 4. „Co by było, gdyby …” w szkolnej edukacji historycznej
4.1. Aktualne trendy i tendencje w edukacji szkolnej ….................................................... 130
4.2. Miejsce historii alternatywnej w procesie nauczania – uczenia się historii
4.2.1. Rozważania kontrfaktyczne a aktywno – refleksyjny model kształcenia
historycznego ….......................................................................................... 139
4.2.2. Historia alternatywna a podstawa programowa kształcenia ogólnego ......... 147
4.2.3. Wybrane metody kształcenia a myślenie typu: „Co by było, gdyby ...” ....... 159
Kup książkę
Rozdział 5. Możliwości wykorzystania historii alternatywnej w procesie nauczania i uczenia się
historii w świetle rezultatów badań własnych …............................................................................ 171
5.1. Opinie o historii alternatywnej
5.1.1. Dydaktycy historii …..................................................................................... 172
5.1.2. Nauczyciele historii ….................................................................................. 176
5.1.3. Uczniowie …................................................................................................. 179
5.2. Opinie o historii alternatywnej w szkole (procesie dydaktycznym)
5.2.1. Dydaktycy historii …..................................................................................... 184
5.2.2. Nauczyciele historii ….................................................................................. 194
5.2.3. Uczniowie …................................................................................................. 204
Zakończenie …................................................................................................................................ 215
Bibliografia …................................................................................................................................. 224
Aneksy
Aneks 1. Kwestionariusz ankiety dla uczniów …............................................................... 237
Aneks 2. Kwestionariusz ankiety dla nauczycieli historii ….............................................. 240
Aneks 3. Kwestionariusz ankiety dla dydaktyków historii …............................................ 245
Aneks 4. Charakterystyka badanej populacji – informacje ogólne …................................ 248
Aneks 5. Charakterystyka badanej populacji – badania pilotażowe …............................... 257
Aneks 6. Charakterystyka badanej populacji – badania zasadnicze …............................... 266
Aneks 7. Charakterystyka badanej populacji – badania weryfikacyjne …......................... 275
Aneks 8. Stosunek uczniów do lekcji historii …................................................................. 284
Aneks 9. Rozumowanie kontrfaktyczne a metody kształcenia …...................................... 297
Aneks 10. Opinie o historii alternatywnej – dydaktycy historii …..................................... 310
Aneks 11. Opinie o historii alternatywnej – nauczyciele historii …................................... 332
Aneks 12. Opinie o historii alternatywnej – uczniowie ….................................................. 366
Aneks 13. Opinie o historii alternatywnej w szkole (procesie dydaktycznym) –
dydaktycy historii …........................................................................................................... 421
Aneks 14. Opinie o historii alternatywnej w szkole (procesie dydaktycznym) –
nauczyciele historii …......................................................................................................... 478
Aneks 15. Opinie o historii alternatywnej w szkole (procesie dydaktycznym) –
uczniowie …........................................................................................................................ 579
Aneks 16. Wykaz wykorzystanych wzorów i symboli …................................................... 674
Kup książkę
Plik z chomika:
PDFator
Inne pliki z tego folderu:
Spoleczenstwo sport edukacja.pdf
(18172 KB)
Chowanna 2015 T 2 45 Kultura wizualna konteksty edukacyjne.pdf
(12426 KB)
Wokol Trenow Jana Kochanowskiego Szkice historycznoliterackie.pdf
(11314 KB)
Mozliwosci wykorzystania historii alternatywnej w procesie nauczania i uczenia sie historii.pdf
(1761 KB)
Pedagogizacja medialna rodziny Zakres uwarunkowania dylematy.pdf
(1087 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
50 zadań i zagadek szachowych
Access
Acrobat
Administracja
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin