Sztuka myslenia.pdf

(62 KB) Pobierz
ROZDZIAŁ I
PROBLEMY JAKO ŹRÓDŁO MYŚLENIA
Najlepszy sposób by zdobyć mądrość, to wciąż pytać…
P. Abelard
1 .1 . CZYM SĄ PROBLEMY?
Z  myśleniem łączymy aktywność umysłu obejmującą wiele
szczegółowych czynności związanych z odkrywaniem, określaniem
i rozwiązywaniem problemów . A jak można określić czym są proble-
my? Pojawiają się w każdej sferze życia i łączymy z nimi świadomość
istnienia różnych braków, trudności czy przeszkód . Dostrzeganiu lub
odkrywaniu problemów towarzyszy odczucie i myśl, że „coś” w ja-
kiejś dziedzinie jest nie tak, jak być powinno lub jak byśmy chcieli .
Mówiąc o tym, co być powinno (lub nie powinno) odwołujemy
się do wartości
3
. To właśnie one decydują, z jakim rodzajem proble-
mu mamy do czynienia . Uniwersalną wartością jest m .in . szczęście,
zdrowie, prawda . Wszyscy pragniemy być szczęśliwi i  zdrowi, i  ży-
czymy tego innym ludziom . Cenimy zdrowie, albowiem umożliwia
nam ono normalne funkcjonowanie, natomiast choroba je utrudnia
lub uniemożliwia oraz łączy się z cierpieniem .
Ponieważ chcemy być zdrowi, oznaki choroby są dla nas proble-
mem . Z kolei ceniąc prawdę dążymy do uzyskania wiedzy prawdzi-
wej . Toteż dostrzeganie braku i  potrzeby takiej wiedzy znamionuje
powstanie problemu poznawczego .
W  języku codziennym mówiąc o  wartościach mamy na uwadze jedynie wartości pozy-
tywne, które określają to, co jest dobre (cenne) i być powinno . W refleksji nad wartościami
podejmowanej w ramach aksjologii wyróżniamy także wartości negatywne, które określają
sferę możliwego zła, którego być nie powinno .
3
11
Człowiekowi potrzebna jest także wiedza użyteczna i do jej uzy-
skania również dąży . W sytuacji braku wiedzy dotyczącej konkret-
nego działania mamy do czynienia z problemami praktycznymi . Nie
wiemy wówczas, co zrobić, jakie zastosować środki, aby zrealizować
wcześniej postawione cele . Możemy np . nie wiedzieć, dlaczego stanął
nam samochód lub zawiesił się komputer i  co powinniśmy zrobić,
żeby je uruchomić .
Podczas gdy bezpośrednim rozwiązaniem problemu poznaw-
czego będzie uzyskanie wiedzy prawdziwej, to w innych przypadkach
zainteresowani jesteśmy realizacją różnych pozytywnych wartości
– np . powrotem do zdrowia w przypadku choroby . Ale aby ten pro-
blem rozwiązać, również potrzebujemy wiedzy – i o naszej chorobie,
i o sposobach jej leczenia . Toteż nie dysponując nią udajemy się do le-
karza, który – jak sądzimy – taką wiedzę powinien posiadać .
Wiedza
jest więc nam potrzebna w  rozwiązywaniu wszystkich rodzajów
problemów.
W pojawianiu się problemów zawarte jest zatem odniesienie do
pragnień i  wartości – ze względu na nie negatywnie oceniamy ak-
tualny stan rzeczy (świata, nas, wiedzy) dostrzegając w  nim braki
i  niedoskonałości . Myślenie staje się w  tym niedoskonałym świecie
narzędziem zarówno poznania, jak i usuwania tych braków .
Czy w świecie doskonałym mogłyby się pojawić
jakiekolwiek problemy?
Dlaczego?
Niektóre problemy w życiu jednostek lub społeczności – czasa-
mi gwałtownie i niespodziewanie – pojawiają się same i mogą stano-
wić wyzwanie
4
zmuszające do myślenia i  działania, gdyż nawet nie
robienie niczego jest rodzajem decyzji i działania . Inne znowu moż-
na traktować jako konsekwencje lub uboczne skutki wcześniejszych
działań skierowanych na rozwiązanie zupełnie innych problemów .
Wreszcie są też nowe problemy, związane z rozwojem poznania, które
Na takie wydarzenia, katastrofy lub nieszczęścia reagujemy głównie emocjonalnie i wów-
czas udział naszego myślenia może zostać zminimalizowany . Ludzie zaślepieni przez niena-
wiść chcą zniszczyć domniemanego wroga, a zaślepieni przez miłość widzą tylko to, co chcą
i nieprzyjemnej prawdy nie są w stanie dostrzec ani zaakceptować .
4
12
Kup książkę
wymagają zarówno wcześniejszej wiedzy jak i wnikliwego myślenia,
by można je było odkryć .
Przez długi czas nie doceniano znaczenia problemów w refleksji
nad poznaniem . Obecnie nie tylko widzi się, że problemy są punktem
wyjścia w rozwoju wiedzy, ale i również punktem dojścia – albowiem
nowa wiedza umożliwia formułowanie nowych problemów . Nic więc
dziwnego, że głosi się również tezę, iż należy widzieć w odkrywaniu
nowych problemów odrębny rodzaj osiągnięć poznawczych
5
.
Czy – Twoim zdaniem – szkoły i uczelnie rozwijają praktycznie samo-
dzielne myślenie i stymulują odkrywanie problemów?
Jeżeli nie, to jakie zasady musiałyby zostać wprowadzone, by zachęcać
do myślenia i odkrywania problemów?
1 .2 . POZNAWCZE UJĘCIE PROBLEMU
Problemy odkrywamy w  sytuacji problemowej, która tworzy
obiektywną stronę problemu – widzimy w niej podstawę odczuwania
i dostrzegania pewnego braku czy trudności .
Druga strona – to nasz sposób (sposoby) poznawczego ujęcia tej
trudności, jej wyrażenie przez umieszczenie w siatce naszych pojęć
i przyjmowanej przez nas, tj . traktowanej jako prawdziwa, wiedzy .
We wszystkich rodzajach problemów świadomie rozwiązywa-
nych ważne jest właściwe poznawcze ujęcie problemu . Jest ono zwią-
zane z jego poprawnym słownym wyrażeniem, czyli werbalizacją . To
właśnie nazwany przez nas i wyrażony w postaci pytania lub pytań
problem staje się problemem przez nas rozwiązywanym .
Aczkolwiek problemy wyrażamy formułując pytania, to nie każ-
de pytanie będzie wyrazem problemów . Kiedy pytania nie będą pro-
blemami? Kiedy znamy (lub sądzimy, że znamy) na nie odpowiedzi?
Szczególnie mocno w XX-wiecznej filozofii problemowe podejście do rozwoju wiedzy eks-
ponował K . Popper . Widział w  problemach dodatkowe kryterium wartościowania postępu
w nauce, uwzględniające m .in . trudność, płodność, głębokość, nowość . Na fundamentalne
znaczenie problemów wskazuje także T . Nickles i  twierdzi, że stanowią specyficzny rodzaj
osiągnięć, podczas gdy „teoria jest tylko drogą problemu do stworzenia nowych problemów”,
patrz M .I . Łojewska,
Aksjologia nauki,
Z . 51, Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, War-
szawa 1992, s . 60–61 .
5
Kup książkę
13
Zgłoś jeśli naruszono regulamin