Autodesk Inventor Professional 2021 PL 2021 Fusion 360 Metodyka projektowania.pdf
(
4640 KB
)
Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym
ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Helion SAnie ponoszą również
żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych
w książce.
Redaktor prowadzący: Małgorzata Kulik
Recenzja naukowa: Prof. dr hab. inż. Wiesław Tarełko
Projekt okładki: Studio Gravite / Olsztyn
Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zaprucki
Grafika na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.com
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/auti21
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Kody źródłowe wybranych przykładów dostępne są pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/auti21.zip
ISBN: 978-83-283-7310-5
Copyright © Andrzej Jaskulski 2020
Printed in Poland.
•
Kup książkę
•
Poleć książkę
•
Oceń książkę
•
Księgarnia internetowa
•
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
1.
Od autora ......................................................................................................................... 25
1.1. Przewidywane kierunki ewolucji technik CAD ..................................................... 26
1.2. Niezbędne oprogramowanie................................................................................... 26
Koncepcja i zawartość książki........................................................................................ 28
2.1. Zawartość programowa .......................................................................................... 29
2.2. Zakładany efekt i metodyka szkolenia ................................................................... 30
2.3. Przeznaczenie ......................................................................................................... 30
2.4. Dodatkowe źródła informacji ................................................................................. 31
2.4.1.
Literatura drukowana ............................................................................. 31
2.5. Realizacja typowych szkoleń (Learning Paths)...................................................... 31
2.5.1.
Podstawy modelowania bryłowego (FBM) ............................................ 32
2.5.2.
Modelowanie części (FBM) ................................................................... 32
2.5.2.1.
Bez przygotowania wstępnego ............................................ 32
2.5.2.2.
Po kursie „Podstawy modelowania bryłowego (FBM)” ........ 32
2.5.3.
Modelowanie zespołów (FBM) .............................................................. 33
2.5.4.
Podstawy redagowania dokumentacji 2D na podstawie modeli 3D ......... 33
2.5.5.
Podstawowy kurs projektowania (Essentials) ........................................ 33
2.5.6.
Wspomaganie projektowania typowych części i zespołów maszyn....... 34
2.5.7.
Uniwersalne narzędzia obliczeń i analiz systemów CAD 3D
– wprowadzenie ..................................................................................... 34
2.5.8.
Podstawy modelowania konstrukcji blaszanych .................................... 34
2.5.9.
Podstawy modelowania swobodnego (SFM)
i hybrydowego (FBM-SFM) .................................................................. 35
2.6. Konwencje zapisu .................................................................................................. 35
2.6.1.
Akapity specjalne ................................................................................... 35
2.6.2.
Sposoby wydawania poleceń ................................................................. 36
2.6.2.1.
Nazwy narzędzi ................................................................... 37
2.6.3.
Inne wyróżnienia fragmentów tekstu ..................................................... 38
2.6.4.
Instrukcje do ćwiczeń ............................................................................. 39
Szybki start ...................................................................................................................... 41
3.1. Podstawowe informacje ogólne ............................................................................. 41
3.1.1.
Instalacja programu Autodesk Inventor Professional 2021 .................... 41
3.1.2.
Instalacja plików dodatkowych .............................................................. 43
3.1.3.
Inne niezbędne oprogramowanie............................................................ 43
3.1.4.
Autodesk Inventor – co to jest? .............................................................. 44
3.1.5.
Uruchamianie programu......................................................................... 44
3.2. Operacje na plikach w systemie Windows ............................................................. 45
3.2.1.
Otwieranie istniejącego projektu ............................................................ 45
3.2.2.
Zamykanie pliku projektu ...................................................................... 45
2.
3.
5
Kup książkę
Poleć książkę
Autodesk Inventor Professional 2021 PL / 2021+ / Fusion 360. Metodyka projektowania
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
3.2.3.
Tworzenie nowego projektu ................................................................... 46
3.2.4.
Zapisywanie projektu na dysku .............................................................. 46
Tworzenie własnych szablonów ............................................................................ 46
3.3.1.
Szablon rysunku ISO-PL2021.idw ......................................................... 46
3.3.2.
Szablon modelu części AJ-PL-2021-Standard.ipt .................................. 48
3.3.3.
Szablon modelu zespołu AJ-PL-2021-Standard.iam .............................. 49
3.3.4.
Szablon prezentacji AJ-PL-2021-Standard.ipn ...................................... 49
3.3.5.
Tworzenie własnych szablonów – podsumowanie................................. 50
Podstawy interfejsu użytkownika .......................................................................... 51
3.4.1.
Uaktywnienie istniejącego projektu ....................................................... 52
3.4.2.
Uaktywnienie projektu R2021-MP.ipj ................................................... 52
3.4.3.
Elementy okna programu ....................................................................... 53
3.4.3.1.
Przeglądanie obiektów ......................................................... 54
Podstawowe operacje konfiguracyjne .................................................................... 55
3.5.1.
Przywrócenie konfiguracji standardowej ............................................... 55
3.5.2.
Zmiana podstawowych opcji aplikacji ................................................... 56
3.5.2.1.
Karta Kolory (Colors) .......................................................... 56
3.5.2.2.
Karta Szkic (Sketch) ............................................................ 58
3.5.2.3.
Karta Wyświetlanie (Display) ............................................. 61
3.5.2.4.
Karta Część (Part) ................................................................ 62
3.5.2.5.
Karta Zespół (Assembly) ..................................................... 63
3.5.2.6.
Elementy interfejsu widoczne na ekranie ............................ 64
Podstawy sterowania wyświetlaniem ..................................................................... 65
3.6.1.
Panoramowanie (Pan) ............................................................................ 65
3.6.2.
Obracanie swobodne (Free Orbit) .......................................................... 66
3.6.3.
Dynamiczna zmiana powiększenia (Zoom) ........................................... 67
3.6.4.
ViewCube............................................................................................... 67
3.6.4.1.
Widoki standardowe ............................................................ 70
3.6.4.2.
Redefinicja widoku głównego (Home View) ...................... 71
3.6.5.
Powiększenie wszystkich obiektów (Zoom All) .................................... 72
4.
Zaawansowane informacje ogólne ................................................................................. 74
4.1. Zaawansowane informacje o interfejsie użytkownika ........................................... 74
4.1.1.
Zaawansowane operacje na wstążce ...................................................... 74
4.1.1.1.
Budowa panelu .................................................................... 75
4.1.1.2.
Rodzaje narzędzi na wstążce ............................................... 76
4.1.1.3.
Zmiana położenia panelu ..................................................... 77
4.1.2.
Wydawanie poleceń za pomocą wstążki ................................................ 77
4.1.3.
Wydawanie poleceń za pomocą Menu kursora ...................................... 78
4.1.3.1.
Tekstowe menu kursora ....................................................... 79
4.1.3.2.
Kołowe menu kursora .......................................................... 80
4.1.4.
Pasek szybkiego dostępu ........................................................................ 81
4.1.5.
Menu Plik ............................................................................................... 82
4.2. Zarządzanie projektami .......................................................................................... 83
4.2.1.
Tworzenie struktury nowego projektu ................................................... 84
4.2.2.
Uaktywnienie istniejącego projektu ....................................................... 86
4.2.3.
Usuwanie definicji istniejącego projektu ............................................... 88
4.2.4.
Struktura projektu R2021-MP.ipj ........................................................... 89
4.2.4.1.
Konfiguracja bibliotek Content Center ................................ 90
6
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
4.3.
4.4.
4.5.
4.6.
4.7.
4.8.
4.9.
Zarządzanie plikami w ramach projektu ................................................................ 92
4.3.1.
Otwieranie pliku ..................................................................................... 92
4.3.2.
Zapisywanie pliku ze zmianą nazwy lub położenia ............................... 93
4.3.3.
Zapisywanie kopii pliku ......................................................................... 94
4.3.4.
Zapisywanie kopii pliku jako szablon .................................................... 94
4.3.5.
Tworzenie nowego pliku ........................................................................ 94
Zarządzanie szablonami ......................................................................................... 95
Elementy okna programu ....................................................................................... 96
Powtarzanie ostatniego polecenia .......................................................................... 98
Skróty klawiszowe (Alias) ..................................................................................... 99
Przeglądarka obiektów (Object Browser) .............................................................. 99
4.8.1.
Definicje wybranych obiektów ............................................................ 102
4.8.2.
Standardowe nazwy obiektów w przeglądarce..................................... 103
4.8.3.
Rozwijanie i zwijanie gałęzi ................................................................ 105
4.8.4.
Wskazywanie obiektu .......................................................................... 106
4.8.5.
Wybór obiektu za pomocą przeglądarki ............................................... 106
4.8.5.1.
Wybór pojedynczego obiektu ............................................ 106
4.8.5.2.
Anulowanie wyboru........................................................... 107
4.8.5.3.
Wybór wielu obiektów ...................................................... 107
4.8.6.
Wybór obiektu na obszarze modelowania............................................ 108
4.8.6.1.
Tryby wyboru .................................................................... 109
4.8.6.2.
Wybieranie obiektów pokrywających się .......................... 111
4.8.7.
Edycja obiektu...................................................................................... 112
4.8.8.
Edycja inicjowana za pomocą Menu kursora ....................................... 113
4.8.8.1.
Metoda „pokaż wymiary” (Show Dimensions) ................. 114
4.8.8.2.
Inne operacje edycyjne ...................................................... 116
4.8.9.
Edycja inicjowana dwukrotnym kliknięciem ....................................... 117
4.8.10. Narzędzia pomiarowe........................................................................... 119
4.8.11. Cofanie i odtwarzanie operacji modelowania ...................................... 120
4.8.12. Widoczność elementów konstrukcyjnych
na obszarze modelowania..................................................................... 121
4.8.12.1. Globalna widoczność elementów konstrukcyjnych ........... 122
4.8.12.2. Widoczność indywidualna elementów
konstrukcyjnych ................................................................. 122
4.8.13. Karty i filtry przeglądarki..................................................................... 123
4.8.14. Wyłączanie elementów podstawowych................................................ 124
4.8.15. Włączanie elementów podstawowych.................................................. 125
4.8.16. Usuwanie elementów i innych obiektów.............................................. 125
4.8.17. Zmiana nazwy elementów.................................................................... 126
4.8.18. Uniwersalna metoda zmiany właściwości elementów ......................... 127
4.8.19. Zmiana kolejności elementów i operacji modelowania ....................... 127
4.8.20. Wykorzystanie przeglądarki podczas projektowania zespołów ........... 128
4.8.20.1. Modelowanie zespołu ........................................................ 128
4.8.20.2. Pliki prezentacji ................................................................. 131
Zaawansowane sterowanie wyświetlaniem .......................................................... 132
4.9.1.
Wydawanie poleceń za pomocą Paska nawigacji................................. 134
4.9.2.
Zmiana sposobu reprezentacji modelu ................................................. 135
4.9.3.
Zmiana sposobu budowy obrazu .......................................................... 136
4.9.4.
Panoramowanie (Pan) .......................................................................... 137
7
Kup książkę
Poleć książkę
Plik z chomika:
PDFator
Inne pliki z tego folderu:
Andrzej Sarwa dorobek i osiagniecia w 40 rocznice pracy tworczej.pdf
(42816 KB)
7 kolorow teczy.pdf
(2666 KB)
ABC CorelDRAW 2018 PL.pdf
(3885 KB)
AI dla ludzi i firmy Potencjal sztucznej inteligencji w biznesie.pdf
(1522 KB)
Active Directory w systemach wolnego oprogramowania.pdf
(1753 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
50 zadań i zagadek szachowych
Access
Acrobat
Administracja
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin