Internet rzeczy Budowa sieci z wykorzystaniem technologii webowych i Raspberry Pi.pdf
(
1710 KB
)
Pobierz
Tytuł oryginału: Building the Web of Things: With examples in Node.js and Raspberry Pi
Tłumaczenie: Piotr Rajca
ISBN: 978-83-283-2968-3
Original edition copyright © 2016 by Manning Publications Co.
All rights reserved
Polish edition copyright © 2017 by HELION S.A.
All rights reserved.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/intrze.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/intrze
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
•
Kup książkę
•
Poleć książkę
•
Oceń książkę
•
Księgarnia internetowa
•
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Przedmowa
Podziękowania
O książce
O autorach
9
11
15
21
C
ZĘŚĆ
I. P
ODSTAWY
I
O
T
ORAZ
W
O
T ......................................................... 23
Rozdział 1. Od internetu rzeczy do WWW rzeczy
1.1. Definicja internetu rzeczy
1.2. Wejście do
świata
WWW rzeczy
1.2.1. Scenariusz WWW rzeczy: podłączony hotel
1.2.2. Porównanie IoT oraz WoT
1.2.3. Internet rzeczy — krótka historia
1.3. Przypadki zastosowania — dlaczego obiekty podłączone?
1.3.1. Bezprzewodowe sieci czujników i pomiary rozproszone
1.3.2. Urządzenia ubieralne i pomiary osobiste
1.3.3. Inteligentne domy i budynki
1.3.4. Inteligentne miasta i sieci energetyczne
1.3.5. Inteligentna produkcja przemysłowa oraz Przemysł 4.0
1.3.6. Inteligentna logistyka i
łańcuchy
dostaw
1.3.7. Marketing 2.0
1.4. WWW rzeczy — doładowany internet rzeczy
1.4.1. Większa
łatwość
programowania
1.4.2. Otwarte i rozszerzalne standardy
1.4.3. Szybkie i
łatwe
wdrażanie, utrzymanie i integracja
1.4.4. Luźne powiązania pomiędzy elementami
1.4.5. Powszechnie stosowane mechanizmy związane
z bezpieczeństwem i prywatnością
1.4.6. WWW rzeczy — mankamenty
1.5. Podsumowanie
25
26
28
29
30
35
37
37
39
40
41
42
43
45
46
48
49
49
50
51
52
53
Rozdział 2. Witaj,
świecie
WWW rzeczy!
2.1. Poznajemy urządzenie WWW rzeczy
2.1.1. Podejrzany: Raspberry Pi
2.2.
Ćwiczenie
1. Przeglądanie urządzenia na WWW rzeczy
2.2.1. Część 1. WWW jako interfejs użytkownika
2.2.2. Część 2. WWW jako API
2.2.3. Wnioski
55
56
57
58
58
62
69
Kup książkę
Poleć książkę
4
Spis treści
2.3.
Ćwiczenie
2. Pobieranie danych z czujników w WWW rzeczy
2.3.1. Część 1. Odczyt bieżącej wartości czujnika
2.3.2. Część 2. Pobieranie danych z czujnika i rysowanie ich wykresu
2.3.3. Część 3. Aktualizacja danych na bieżąco
2.3.4. Wnioski
2.4.
Ćwiczenie
3. Działania w realnym
świecie
2.4.1. Część 1. Zastosowanie formularza do zmiany tekstu na wyświetlaczu
2.4.2. Część 2. Utworzenie własnego formularza do kontroli urządzenia
2.4.3. Wnioski
2.5.
Ćwiczenie
4. Informujemy
świat
o naszym urządzeniu
2.5.1. Wnioski
2.6.
Ćwiczenie
5. Tworzenie pierwszej fizycznej aplikacji typu mashup
2.6.1. Wnioski
2.7. Podsumowanie
69
70
71
72
73
74
74
77
79
79
83
84
86
87
Rozdział 3. Node.js na potrzeby WWW rzeczy
3.1. Era JavaScriptu — od klientów, przez serwery, do rzeczy!
3.1.1. Stosowanie JavaScriptu w rzeczach
3.2. Wprowadzenie do Node.js
3.2.1. Instalowanie Node.js na komputerze
3.2.2. Pierwszy serwer webowy w Node.js
3.2.3. Zwracanie danych z czujnika w formacie JSON
3.3. Modularność Node.js
3.3.1. npm — menedżer pakietów Node.js
3.3.2. Przejrzyste zależności dzięki zastosowaniu pliku package.json
3.3.3. Pierwszy własny moduł Node
3.4. Przedstawienie pętli obsługi zdarzeń Node.js
3.4.1. Serwery wielowątkowe
3.4.2. Jednowątkowe serwery nieblokujące
3.5. Pierwsze spotkanie z programowaniem asynchronicznym
3.5.1. Anonimowe funkcje zwrotne
3.5.2. Nazwane funkcje zwrotne
3.5.3. Biblioteki sterowania przepływem
3.6. Podsumowanie i dalsze kroki
89
90
92
93
94
94
96
98
98
99
101
102
103
103
106
106
110
112
115
Rozdział 4. Pierwsze spotkanie z systemami osadzonymi
4.1.
Świat
urządzeń osadzonych
4.1.1. Urządzenia dla hobbystów a urządzenia do zastosowań przemysłowych
4.1.2. Systemy operacyjne czasu rzeczywistego a Linux
4.1.3. Podsumowanie. A co oprócz Pi?
4.2. Przygotowanie pierwszego urządzenia WoT — Raspberry Pi
4.2.1. Prezentacja Raspberry Pi
4.2.2. Wybór urządzenia Pi
4.2.3. Lista zakupów
4.2.4. Przygotowywanie własnego Raspberry Pi
4.2.5. Nawiązywanie połączenia z Pi
117
118
118
119
121
123
124
125
125
126
131
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
4.3. Instalowanie Node.js na Raspberry Pi
4.3.1. Stosowanie Git i serwisu GitHub na Pi
4.3.2. Czas na wnioski
4.4. Podłączanie czujników i innych elementów do Pi
4.4.1. Prezentacja portów GPIO
4.4.2. Korzystanie z płytek stykowych i komponentów elektronicznych
4.4.3. Dostęp do portów GPIO z poziomu Node.js
4.5. Podsumowanie
132
134
135
135
135
136
138
145
5
Rozdział 5. Tworzenie sieci rzeczy
5.1.
Łączenie
rzeczy
5.1.1. Topologie sieciowe
5.1.2. Modele klasyfikacji sieci
5.2. Protokoły sieciowe dla rzeczy
5.2.1. Czynniki specjalne
5.2.2. Protokoły internetowe oraz IoT
5.2.3. Sieci osobiste internetu rzeczy
5.2.4. Sieci rozległe internetu rzeczy
5.2.5. A zatem które rozwiązanie wybrać?
5.3. Protokoły warstwy aplikacji dla rzeczy
5.3.1. Stosy warstwy aplikacji ZigBee i Bluetooth
5.3.2. Apple HomeKit i Google Wave
5.3.3. Message Queuing Telemetry Transport
5.3.4. Constrained Application Protocol
5.3.5. A zatem co warto wybrać?
5.4. Architektura WWW rzeczy
5.4.1. Warstwa 1. — dostęp
5.4.2. Warstwa 2. — odnajdywanie
5.4.3. Warstwa 3. — udostępnianie
5.4.4. Warstwa 4. — kompozycja
5.4.5. Dlaczego WWW rzeczy ma znaczenie?
5.4.6. Dalsze kroki
5.5. Podsumowanie
147
149
149
151
153
154
154
160
165
168
172
173
174
176
178
179
180
182
182
182
183
183
184
185
C
ZĘŚĆ
II. T
WORZENIE
WWW
RZECZY
.................................................... 187
Rozdział 6. Dostęp: webowe API dla rzeczy
6.1. Urządzenia, zasoby oraz WWW rzeczy
6.1.1. REST — Representational State Transfer
6.1.2. A dlaczego potrzebujemy jednolitego interfejsu?
6.1.3. Zasada 1. Możliwość adresowania zasobów
6.1.4. Zasada 2. Manipulacja zasobami poprzez reprezentację
6.1.5. Zasada 3. Zrozumiałe komunikaty
6.1.6. Zasada 4. Hipermedia jako mechanizm stanu aplikacji
6.1.7. Podsumowanie — proces projektowania rzeczy webowych
6.2. Nie tylko REST: WWW rzeczy działająca w czasie rzeczywistym
6.2.1. WWW rzeczy potrzebuje zdarzeń!
6.2.2. Publikacja i subskrypcja
189
190
190
192
194
198
201
208
211
212
212
214
Kup książkę
Poleć książkę
Plik z chomika:
PDFator
Inne pliki z tego folderu:
Andrzej Sarwa dorobek i osiagniecia w 40 rocznice pracy tworczej.pdf
(42816 KB)
7 kolorow teczy.pdf
(2666 KB)
ABC CorelDRAW 2018 PL.pdf
(3885 KB)
AI dla ludzi i firmy Potencjal sztucznej inteligencji w biznesie.pdf
(1522 KB)
Active Directory w systemach wolnego oprogramowania.pdf
(1753 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
50 zadań i zagadek szachowych
Access
Acrobat
Administracja
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin