Strategiczny podstep Umiejetnosc wygrywania w biznesie.pdf

(442 KB) Pobierz
Strategiczny podstęp.
Umiejętność wygrywania
w biznesie
Autor: Marek Staniszewski
ISBN: 978-83-246-2223-8
Format: A5, stron: 216
Albowiem mo¿na zaobserwowaæ, ¿e ludzie w ró¿ny sposób zd¹¿aj¹ do celu, jaki ka¿dy ma
przed sob¹, to jest do s³awy i bogactwa: jeden oglêdnie, inny gwa³townie, jeden przemoc¹,
inny podstêpem, jeden cierpliwie, inny niecierpliwie — a ka¿dy tymi ró¿nymi sposobami
mo¿e tam dojœæ.
Niccoló Machiavelli, Ksi¹¿ê
Gdyby w Twoim otoczeniu ³atwe do przewidzenia by³o powi¹zanie przyczyn i skutków,
gry konkurencyjne zawsze odbywa³y siê zgodnie z zachowaniem zasad fair play, dzia³ania
konsumentów cechowa³y racjonalizm i zdrowy rozs¹dek, œwiatowa ekonomia nie p³ata³a
figli w najmniej odpowiednich momentach, a wolny rynek charakteryzowa³ siê wiecznym
³adem, przejrzyst¹ struktur¹ i ustalonymi zasadami, w³aœnie wtedy nie potrzebowa³byœ
strategii. I tylko wtedy.
Twój œwiatopogl¹d strategiczny powstaje w warunkach chaosu, nie³adu i braku
uporz¹dkowania. Przesz³oœæ w ¿aden sposób nie pomaga w zrozumieniu sytuacji obecnej,
nie mówi¹c ju¿ o próbie przewidzenia tego, co mo¿e zdarzyæ siê jutro. ¯yjesz
w rzeczywistoœci pe³nej napiêæ, niepewnoœci i oczekiwania na nieznane. W rzeczywistoœci
fascynuj¹cej i wymagaj¹cej. W œwiecie, w którym albo Ty przechytrzysz rynek, albo on
przechytrzy Ciebie. Ka¿da decyzja, posuniêcie czy nawet ruch jedynie zwiêkszaj¹ ogólne
zamieszanie. Co wiêc powinieneœ zrobiæ? Czekaæ, a¿ wszystko minie? Nie minie. Walczyæ
wrêcz? Zawsze znajd¹ siê silniejsi. Przekonywaæ i t³umaczyæ? Wszêdzie roi siê od s³ów.
Rozwi¹zanie jest jedno… Fortel!
Od strategii do dzia³ania:
akcja i jej konsekwencje, czyli filozofia czynu;
manewr taktyczny jako czêœæ strategicznego myœlenia;
pora¿ka i niepowodzenie szans¹ na sukces;
zdobywanie przewagi nad konkurencj¹;
relacje z konsumentami i prosumentami (klientami trochê bardziej…);
ró¿ne rodzaje strategii i podejmowanych aktywnoœci.
Spis treści
Dlaczego „Strategiczny podstęp”?
CZĘŚĆ PIERWSZA: INSPIRACJE
Dlaczego potrzebujemy dziś strategicznego
światopoglądu?
Czym jest strategia i skąd pochodzi?
Clausewitz czy Gandhi?
Kryzys jako szansa na rozwinięcie skrzydeł
Nie bądźcie pazerni! I pozwólcie się znaleźć
Wielki kawowy mit albo jak zarządzać znaczeniem marki
CZĘŚĆ DRUGA: DYWAGACJE
Czego słuchała Joanna d’Arc? Czyli estetyczna strona konsumpcji
Jednoosobowe nisze rynkowe — czas na prosumentów
„Pokażcie nogi!”. Rola prognoz i badań w procesie decyzyjnym
Bawcie i straszcie, ale nie pozwólcie na nudę!
9
13
19
35
51
61
77
95
111
119
139
8
Strategiczny podstęp. Umiejętność wygrywania w biznesie
CZĘŚĆ TRZECIA: INKLINACJE
Krawiec na plaży. Teoria Adama Smitha a sztuka prezentowania wartości
Miernota czy strategiczna brawura?
Przetrwają tylko najstosowniejsi, czyli darwinowska walka o byt
Bibliografia
155
175
189
205
50
Strategiczny podstęp. Umiejętność wygrywania w biznesie
Motto:
Rzeczywiście, to, co kryje się pod pojęciem „szansa”,
może być zidentyfikowane jedynie wówczas, jeśli istnieje odpowiednia strategia.
Peter F. Drucker,
Zarządzanie w XXI wieku
32
32
Peter F. Drucker,
Zarządzanie w XXI wieku,
s. 43.
Kryzys jako szansa na rozwinięcie skrzydeł
51
Kryzys jako szansa
na rozwinięcie skrzydeł
Dallas, Houston i San Antonio stanowiły wierzchołki trójkąta ryso-
wanego przez Rollina Kinga na serwetce podczas lunchu z Herbem
Kelleherem. Te trzy ośrodki miały stanowić trasy przelotów nowej linii
lotniczej: Air Southwest, którą panowie mieli niebawem otworzyć.
15 marca 1967 roku Air Southwest przewiozła pierwszych pasażerów.
Pomimo wysiłku rodzących się wówczas Braniff, Trans-Texas i Con-
tinental Airlines, by przez nakaz sądu uniemożliwić nowej linii loty na
terenie Teksasu, ta radziła sobie nieźle i cztery lata później zmieniła
nazwę na Soutwesth Airlines (dalej jako SA). Tak powstała ikona ame-
rykańskiego biznesu i przykład genialnej w swej prostocie strategii
33
.
Tekst rozdziału oparty jest na artykule
Southwest Airlines: rozwinąć
skrzydła wbrew!
(„Marketing w Praktyce”). Opisując sukces Southwest Airines,
oparłem się na następujących
źródłach:
F.W. Achtmeyer, Southwest Airlines Corporation, Tuck School of Business
at Darmouth, Center for Global Leadership, no. 2-0012.
N. Nohria, A.J. Mayo,
Czas rekinów. Liderzy amerykańskiego biznesu XX wieku,
M. Porter,
What is Strategy?
„Harvard Business Review”, Nov. – Dec. 1996.
Southwest Airlines and the QMBTI Assessment,
Creating a Corporate Culture
That Soars. A case Study of Suthwest Airlines,
MBTI, Myers-Briggs, CPP.
Southwest Airlines Case Study: History and Analysis; www.echeat.com.
Badania Brand Asset Valuator, Young & Rubicam Poland (www.BAV.pl).
http://www.southwest.com.
www.wikipedia.org.
33
Zgłoś jeśli naruszono regulamin