Co nowego w nowych mediach Transformacje perspektywy oczekiwania.pdf

(118 KB) Pobierz
Spis treści
Słowo od redaktorki (
Barbara Orzeł
)
NOWE INTERFEJSY
Justyna Skrzypnik
7
NOWE PERSPEKTYWY
NOWE TENDENCJE
People also ask, czyli jak Google uczy nas pytać
Michał Szymański
11
Filmowość i malarskość w wirtualnym medium. Różne tendencje rozwoju
gier komputerowych 23
Justyna Weronika Łabądź
Wizualizacja niewizualnego – nowomedialne transpozycje mapy na
przykładzie map partycypacyjnych 52
NOWY JĘZYK
NOWA RZECZYWISTOŚĆ
NOWE MOŻLIWOŚCI
Beata Gałan, Ewa Półtorak
Nowoczesne technologie w nauczaniu języków obcych: oczekiwania,
wyzwania, perspektywy 65
Katarzyna Furmaniak
Bookosfera. Środki słowotwórcze w języku blogerek książkowych 79
Magdalena Alicja Kasper
Nowe medium – (nie)nowy język, czyli o blogach literackich
87
Dorota Kubieniec
Jak sprzedać markę sportową, czyli niestandardowe działania klubów piłki
siatkowej w social mediach 99
Miłosz Markiewicz
Polityka nie istnieje. Media społecznościowe i symulakrum
Michał Gluzek
111
128
Nowe media jako nowy obszar pracy dla służb pomocowych
Karolina Gorczyca-Barszczewska
Prawo autorskie w social mediach – wyzwania i dylematy
134
Kup książkę
Słowo od redaktorki
Nowe media to swego rodzaju „powietrze” dla kultury – nie możemy bez
nich żyć. Niemalże każda dziedzina naszej codzienności została przez nie
„skolonizowana”. Nasze działania determinują algorytmy, zachwyceni
wpatrujemy się w mniejsze lub większe ekrany nowych mediów, pod
powierzchnią których rozgrywają się spektakle zapośredniczone przez
programy komputerowe, aplikacje, gry. Trudno jest uchwycić materię
tak nielinearną, niestałą, poddaną presji ciągłych aktualizacji, dlatego też
pytanie, które przyświecało zorganizowanej w kwietniu 2017 roku kon­
ferencji i stanowiącym jej pokłosie zbiorowi tekstów, który mam przy­
jemność oddać w Państwa ręce, stanowi swoiste otwarcie dla dalszych
rozważań nad jedną z głównych dominant współczesnej kultury.
W odpowiedziach udzielonych na pytanie „co nowego w nowych me­
diach?” poszukujemy procesów, które rozgrywają się na naszych oczach,
a także mechanizmów i zachowań komunikacyjnych, które uległy i wciąż
ulegają stopniowej transformacji. Autorzy refleksji zaprezentowanych
w tomie zastanawiają się nad sferą wizualną interfejsów, algorytmach,
które warunkują optykę naszego oglądu świata. Pierwsza część tomu,
stanowi otwarcie na nowe (a może zaktualizowane, odświeżone?) ob­
szary działań nowych mediów. Ta ciągle udoskonalana przez grafików
i programistów sfera, czyniona wciąż
user friendly,
stanowi bramę dla
nowych perspektyw, nowych sposobów percypowania, „czytania” i „ob­
róbki” rzeczywistości, ale i nowych zagrożeń, czasem – gorzkiej refleksji.
Kup książkę
8
Słowo od redaktorki
Bo nowe media to nowe możliwości (chociażby nauki języków obcych),
ale też zagrożenia (np. cyberstalking czy kradzież tożsamości) – problemy
online
bardzo często muszą być rozwiązywane
offline
(chociażby nierzad­
ko pomijana refleksja nad prawem autorskim w social
mediach).
Przymiotnik „nowy”, „nowe” pojawiło się w prezentowanym słowie
wstępnym wielokrotnie (w samym tytule publikacji dwukrotnie, podob­
nie jak w każdej części). Paradoksalnie więc „nowość” nowych mediów
jest nieunikniona. Wolimy „nowe” od „starego”, pragniemy oddzielić
coś, czasem i grubą, kreską od etapu, który z uwagi na datowanie, użytą
technologię, jej prędkość, wydaje nam się nudny, zacofany, nieatrakcyjny.
Zwróćmy uwagę, że bez jakiegokolwiek fundamentu nie byłoby „nowego”.
Może „nowy” okaże się jedynie jedną z kolejnych wersji, nadbudowanych
na stabilnej podstawie, z dobrym „marketingiem”, po prostu „dobrze
sprzedany”? Poszukujemy nowości, świeżości. A jeśli jest ona jedynie
kolejnym wariantem czegoś dobrze znanego, zaktualizowanego?
Zostawiam te kwestie pod rozwagę Czytelnikowi i serdecznie zapra­
szam do „podróży”!
Barbara Orzeł
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin