Er r go Teoria Literatura Kultura 2018 Nr 37 2 2018 maska pseudonim awatar.pdf

(385 KB) Pobierz
ER
(
R
)
GO
Teoria | Literatura | Kultura
Nr
37
2/2018
KATOWICE 2018
Wojciech Kalaga
redaktor naczelny
Redakcja
Zastępcy redaktora naczelnego: Paweł Jędrzejko i Marzena Kubisz
Sekretarz redakcji: Marcin Mazurek
Członkowie redakcji: Tomasz Kalaga, Jacek Mydla
Stali współpracownicy redakcji: Anna Kisiel, Michał Kisiel, Ewa Wylężek
Rada naukowa
Fernando Andacht (Ottawa), Ian Buchanan (Cardiff), Jean-Claude Dupas (Lille),
Piotr Fast (Katowice), Alicja Helman (Kraków), Ryszard Nycz (Kraków),
Libor Martinek (Opava–Wrocław), Giorgio Mariani (Rzym),
John Matteson (Nowy Jork), Floyd Merrell (Purdue),
Edward Możejko (Edmonton), Leonard Neuger (Sztokholm),
Tadeusz Rachwał (Warszawa), Erhard Reckwitz (Duisburg-Essen),
Katarzyna Rosner (Warszawa), Horst Ruthof (Murdoch),
Bożena Shallcross (Chicago), Tadeusz Sławek (Katowice),
Andrzej Szahaj (Toruń), Lech Witkowski (Toruń)
W naszej wdzięcznej pamięci
pozostają następujący Członkowie Rady Naukowej:
Zygmunt Bauman (Leeds), Emanuel Prower (Katowice),
Anna Zeidler-Janiszewska (Łódź)
Opracowanie wydawnicze
redakcja: Gabriela Marszołek
korekta: Joanna Zwierzyńska
skład i łamanie: Monika Grotek
Niniejsza publikacja finansowana jest z funduszu badań statutowych
Instytutu Kultur i Literatur Anglojęzycznych
Wydziału Filologicznego
Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego and Authors, Katowice 2018
ISSN 1508–6305
e-ISSN 2544-3186
Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Kup książkę
Spis treści
5 w stę p
Wojciech Kalaga
– Er(r)go........................................................................................5
9 rozprawy – szkice – eseje
Alicja Muller
Tomasz Żaglewski
Paweł Tomczok
Izabela Tomczak, Paweł Stachura
– (Nie)widowiskowe ciała (nie) idą na wojnę
Uniformy i dyscyplina............................................................ 11
– Maski Batmana. Kostium jako element
narracji superbohaterskiej w komiksie .................................25
– Panmaskarada. Maski i maskowanie
u Brunona Schulza .................................................................35
– Kształtowanie tożsamości awatara w grach komputerowych
Studium komputerowych adaptacji
Waldena
Henry’ego Davida Thoreau ...................................................49
– „Dusze przemierzają wieki, jak chmury przemierzają niebo”
– Tożsamość sieciowa w filmie
Atlas Chmur
.......................63
– Zrzucając maski. Refleksja na temat podmiotowości
w świetle procesów (bio)medykalizacji ...............................79
– Wcielenie czy maska? O dynamice ontycznej
świata przedstawionego w twórczości literackiej
i myśli teoretycznej Brunona Schulza ...................................91
– Piękna karlica i żydowski nochal z kartonu ......................101
Sonia Front
Tomasz Burzyński
Marcin Hanuszkiewicz
Anna Maria Bielak
117 varia – kontynuacje – antycypacje
Alina Mitek-Dziemba
– Postsekularyzm jako sposób reanimacji
literatury postkolonialnej?
O granicach i paradoksach
secular criticism
....................119
– Refleksja estetyczna nad opowiadaniem
Ryūnosuke Akutagawy
W krainie wodników
..................133
Przemysław Górecki
145 r e c e n z je
Sylwia Papier
– Pawła Jarodzkiego gra w historię
Analiza
Kompletnej historii wszechświata
ze szczególnym uwzględnieniem Polski
w kontekście „narracji wizualnej” o Polsce......................147
155 n o ty o   k sią żk ac h
Michał Kisiel
Anna Kisiel
– Brian Massumi,
Ontopower: War, Powers
and the State of Perception
..................................................157
– Judith Butler, Zeynep Gambetti, Leticia Sabsay,
Vulnerability in Resistance
................................................................161
167 su m m ar ie s in   e n glish
173 infor m ac je dla a u t or ó w
Kup książkę
Contents
5 e dit or ial
Wojciech Kalaga
– Er(r)go........................................................................................5
9 studies and essays
Alicja Muller
Tomasz Żaglewski
Paweł Tomczok
Izabela Tomczak, Paweł Stachura
– (Un)spectacular Bodies (Do Not) Go to War
Uniforms and Discipline....................................................... 11
– Masks of Batman. The Costume as an Element
of Superhero Narratives in Comics .....................................25
– Panmasquerade. Masks and Masking
in Bruno Schulz’s Fiction ......................................................35
– Shaping the Avatar Identity in Computer Games
A Study in Game Adaptations
of Henry David Thoreau’s
Walden
.......................................49
– “Souls Cross Ages Like Clouds Cross Skies”—
Network Identity in
Cloud Atlass
.........................................63
– Masks Off. Reclections on Subjectivity
from the Perspective of the (Bio)medicalization Process.......79
– A Mask or an Incarnation? On the Ontic Dynamics
of the Fictional Universe in the Works and Theories
of Bruno Schulz .............................................................................91
– A Beautiful Dwarf and a Jewish Paper Nose .....................101
Sonia Front
Tomasz Burzyński
Marcin Hanuszkiewicz
Anna Maria Bielak
117 varia, follow-ups and anticipations
Alina Mitek-Dziemba
– Postsecularism as a Way of Reanimating
Postcolonial Reading Practices. On the Limits
and Paradoxes of Secular Criticism...................................119
– An Aesthetic Reflection on
Kappa
by Ryūnosuke Akutagawa ..................................................133
Przemysław Górecki
145 r e vie w s
Sylwia Papier
– Game in History by Paweł Jarodzki
An Analysis of
Kompletna historia wszechświata
ze szczególnym uwzględnieniem Polski
in the Context of the “Visual Narrative” about Poland.....147
– Brian Massumi,
Ontopower: War, Powers
and the State of Perception
..................................................157
– Judith Butler, Zeynep Gambetti, Leticia Sabsay,
Vulnerability in Resistanace
...............................................................161
155 n o t e s o n   b o o k s
Michał Kisiel
Anna Kisiel
167 su m m ar ie s in   e n glish
173 info for   c o ntr ib u t or s
Kup książkę
Er(r)go…,
„Er(r)go. Teoria–Literatura–Kultura”
Nr 37 (2/2018) –
Maska / Pseudonim / Awatar
issn 1508- 6305 / e-issn 254 4-3186
czas masek, które chowamy w zanadrzu. Nie, raczej: które nas chowają w za-
-nadrzu. A za nimi plączą się i skrywają tożsamości: tożsamość narodowa, toż-
samość trędowatych, tożsamość prawdziwa, tożsamość szaleńców, heroiczna
tożsamość narodowo-romantyczna, tożsamość żydowska, tożsamość siecio-
wa, tożsamość zwielokrotniona, tożsamość europejska, tożsamość nomadyczna,
tożsamość własna, tożsamość ze stanów przejściowych, tożsamość mnoga, toż-
samość posthumanistyczna, tożsamość gracza, tożsamość probabilistyczna
jako wynik biomedykalizacji. Otwierające się i zamykające drzwi między jaźniami.
Ja wewnętrzne i ja zewnętrze. A śmierć? Śmierć to też tylko drzwi.
Na szczęście są jeszcze ciało i wspólne przebieranki – co zasłonić, co ukryć?
Nagiego ciała nie da się łatwo poskromić, bowiem z natury jest niedomknięte,
kapryśne i irracjonalne. Z pomocą przychodzi nam wojsko – idealnie zsynchroni-
zowani kaprale, specjaliści od wódki, kopulacji i nagłej śmierci. Ach, ta kruchość
nagich, efemerycznych ciał żołnierskich, te żołnierskie pośladki; a jednak to tyl-
ko żywe archiwa wyuczonych gestów. Biopolityka i biowładza: ciało prywatne
przeistacza się w publiczne, a mimo to pięciu Cezarych w strojach sportowych
staje przed komisją w pogoni za niedoścignioną kategorią A. Wszystko to między
teatrem, baletem a poligonem.
W międzyczasie trwa dyskusja między Id a Superego, rzeczywistość fermentuje
sobie, by stać się panmaskaradą, a panironia emanuje z monistycznej substancji,
głębia zasłania powierzchnię,
secular humanism
lustruje się i kwestionuje, czyniąc
wysiłek niebinarnego bycia „pomiędzy”, Tłuja masturbuje się na śmietniku, Pan
defekuje w zdziczałym ogrodzie, a niepełnosprawny umysłowo filozof perypate-
tyczny przechadza się wśród drohobyckiej młodzieży. Kapłan nie wierzy w swoją
religię i kradnie pieniądze kochanki na wódkę, wybitni artyści oferują wydmuszkę,
Schulz jako płynna autorska substancja stoi przed (rozbitym) lustrem, potem pisze
i zakrywa, tu i ówdzie pałętają się marni nosiciele katarynek, antecedensy mają
swoje „konsekwencje, które tłoczą się ciasno, następują sobie na pięty bez przerwy
i bez luki”,
pacjent nr 23
cicho snuje swą opowieść a potem krzyczy coś do łajdaków,
płynna substancja naśmiewa się z maski, Thoreau bawi się w dom, żelazny kapitał
ducha nie przynosi procentów, polaryzują się wartości estetyczne, postsekularne
wyznania wiary pozostają niepewne, pełne blizn i niejednoznaczne, nadal trwa
gra wewnętrznego piękna i zewnętrznej brzydoty. A granice człowieczeństwa
przesuwają się i przesuwają.
5
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin