Studia Artystyczne Nr 3 Sztuka i kultura ludowa w badaniach i tworczosci artystycznej.pdf
(
1575 KB
)
Pobierz
Sztuka i kultura ludowa w badaniach
i twórczości artystycznej
Nr 3, 2015
Spis treści
3
Jadwiga Uchyła-Zroski
Teoretyczne rozprawy i rozważania
o kulturze i sztuce ludowej –
polscy badacze folkloru muzycznego
Ryszard Solik:
Sztuka a sztuka ludowa.
Rozważania o pojęciach, powinnowactwie
i relacjach. Rekonesans
Helena Synowiec:
Znaczenie zbiorów pieśni
Adolfa Dygacza dla badań językoznawczych
Adam Okun:
Barbora umarła…,
czyli o zabytkach folkloru hutniczego
w archiwaliach Adolfa Dygacza
Andrzej Wójcik:
Co nieco o publicystyce
i społecznej aktywności Adolfa Dygacza
Ryszard Gabryś:
Adzio.
Przyjaciel kompozytorów,
niestrudzony inspirator
Krystyna Turek:
Przesądy pogrzebowe
z zapisów Jana Brody
Danuta Zoń-Ciuk:
Wątki ludowe
w kompozycjach Antoniego Poćwierza
Stylistyka muzyki opartej na folklorze
Marlena Winnicka:
Zainteresowania
folklorystyczne Jana Michała Wieczorka
Wprowadzenie
88
Michał Burczyk:
Materiały łużyckie
Część pierwsza
7
16
22
27
40
52
57
64
w zbiorach Oskara Kolberga jako przykład
dbałości o zachowanie dziedzictwa
i tradycji językowej tego regionu
92
Gabriela Bordovská:
Hudební folklor
Lašsko-Valašského pomezí
97
Magdalena Szyndler:
Przegląd wariantów
ballady o dziewczynie trucicielce
zawartych w wybranych zbiorach pieśni
Międzynarodowe etnomuzykologiczne
badania kultury ludowej
77
Jitka Hoňková:
Hluczyńsko – etnograficzny region
w perspektywie wydarzeń historycznych
83
Michał Burczyk:
Rozwój czeskiej pieśni ludowej
na przełomie XVIII i XIX wieku. Oskar Kolberg
i jego zasługi w udokumentowaniu folkloru
w Czechach i na Słowacji
Część druga
Tematyka ludowa w twórczych działaniach artystycznych
105
Wiesław Cienciała:
Znaczenie elementów
ludowych w cyklu
Suita dziecięca
„Piąta pora roku”
(1996–1999). Szkic
109
Ewa Nidecka:
Folklor we wczesnej twórczości
fortepianowej Witolda Lutosławskiego
1 1 5
Grzegorz Rubin:
Folklorystyczne inspiracje
polskich muzyków jazzowych
12 1
Krzysztof Marek Bąk:
Ludowość a ekslibris –
wątki ludowe w księgoznaku i grafice
kommemoratywnej
131
Aleksandra Giełdoń-Paszek:
Drewno a sprawa
polska. Wykorzystanie drewna w poszukiwaniu
polskiego stylu narodowego
139
Wojciech Bachleda-Dorcarz:
Podhalański baca –
pasterz, czarownik i protoplasta góralskiego
zdobnictwa
145
Irena Białas:
Strój ludowy ziemi pszczyńskiej –
cechą tożsamości regionalnej jej mieszkańców
Część trzecia
Dodatek
157
Instytut Muzyki
163
Instytut Sztuki
171
Galeria prac
Spis wybranych osiągnięć artystycznych i naukowych
pracowników Wydziału Artystycznego w roku 2014
Kup książkę
Wprowadzenie
Kup książkę
Przekazywane z pokolenia na pokolenie dziedzictwo
kulturowe jest nie tylko świadectwem uznania korzeni,
związku teraźniejszości z przeszłością, lecz także wyra-
zem szczególnej naszej postawy wobec jego wartości.
Ciągłe badanie, odkrywanie, opisywanie zasobów kultury
z czasów dawno minionych, także tych zabytków kultu-
ry, które przetrwały do dziś, jest ważnym zadaniem
współczesnej nauki. Jak powiada Daniel Kadłubiec,
„Kultura folklorystyczna żyje wtedy, kiedy ma społeczny
obieg, gdy z zapisów, książek, taśm wszelkiej dokumentacji
wejdzie w działanie, wzbogaci nasze doznania codzienno-
ści treściami etnicznymi, a zatem identyfikującymi nas
jako społeczeństwo narodowe”
1
.
Ciągłość kultury, jej przekaz, staje się podstawowym
warunkiem trwania narodu oraz społeczeństw narodo-
wych. Należy zauważyć, że ważnym składnikiem tej
ciągłości jest autentyczna, spontaniczna kultura doros
łych i dzieci. W ramach każdej kultury wytwarzane
są rozliczne wzory, rytualizacje życia publicznego
i prywatnego (rodzinnego, zawodowego, cechowego itd.)
ukazywane w postaci określonych zwyczajów, obrzędów,
obyczajów. Stanowią one swoiste symbole kulturowe
danej społeczności, która pielęgnuje je i rozwija w opar-
ciu o tradycję. Znaczący udział w ich dokumentowaniu
mieli zbieracze i badacze kultury ludowej, głównie
folkloryści, etnografowie, etnomuzykolodzy w XIX
i XXwiecznej Europie. Do czołowych badaczy kultury
ludowej należał Henryk Oskar Kolberg (1814–1890),
który w 33 tomach monografii regionalnych utrwalił
wierny obraz polskiej kultury ludowej. Jego penetracje
badawcze sięgały daleko poza Polskę. Dzieło jego życia:
Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysło-
wia, obrzędy, gusła, zabawa, pieśni, muzyka, tańce,
tj. 92 tomy monografii regionalnych, zaliczane jest
do najwybitniejszych dokonań w nauce polskiej i szerzej –
w XIXwiecznej Europie. Z grona znaczących badaczy
folkloru śląskiego należy z kolei wymienić m.in. Wacła-
wa Zaleskiego, Władysława Wójcickiego, Juliusza
Rogera, Adolfa Dygacza.
Znaczenie zasobów kulturowych, w tym muzyki
i sztuki, jako ważnych cech dorobku ludzkości znalazło
swe uznanie i potwierdzenie w wielu międzynarodowych
ustawach, przepisach i rekomendacjach. Pierwsze sympo-
zjum Europejskiej Konwencji Kultury odbyło się w Paryżu
w 1954 roku
2
. Jednak nacisk na ochronę spuścizny
narodowej i rodzimego folkloru dało się odczuć w wielu
krajach Europy głównie w drugiej połowie XX wieku.
Do znaczących konwencji w obronie dziedzictwa kulturo-
wego należy zaliczyć m.in. Konferencję Generalną
UNESCO (Paryż 1989). Z postanowień końcowych
konferencji dowiadujemy się, że folklor i sztuka ludowa
tworzą część ogólnoświatowego dziedzictwa ludzkości,
są ważnym środkiem łączenia różnych ludzi i społeczno-
ści, zapewniając im kulturową tożsamość. Folklor uznano
też za integralną część spuścizny kulturowej danego kraju
oraz „żywą kulturę ludzkości”. Całokształtem swej formy
folklor oparty jest na tradycji i twórczości ludowej
realizowanej przez grupy lub osoby indywidualne.
Został on też uznany jako wyrażający tożsamość społecz-
ną i kulturową osób go uprawiających. Formami folkloru
są: język, literatura, muzyka, taniec, zabawy, mitologia
jako zbiór podań, zwyczaje, obrzędy, rękodzieła i inne
rodzaje sztuki. Dziedzictwo kulturowe każdego narodu
stanowi ważną część jego cywilizacji, pamięci, wspólnej
historii. Środowisko kulturowe jest nieodłącznym warun-
kiem życia i rozwoju człowieka, który w nim wzrasta,
nabywając cech danej kultury.
Szczególnie kultura regionalna (makro i mikroregio-
nów) zawiera w sobie najbardziej przyswajalne dla
człowieka wartości. Kultura nie jest właściwością wro-
dzoną, lecz nabywaną przez jednostkę w toku edukacji
i wyuczoną we wspólnym działaniu. Szczególna rola
w tym kontekście przypada więc instytucjom oświatowym
i kulturalnym, ośrodkom akademickim, uczelniom
artystycznym. Niewyczerpane źródło tematyki ludowej
jest inspiracją dla wielu artystów ludowych i artystów
profesjonalnych. Natchnienie czerpane z piękna przyrody
jest przekształcane artystycznie w prawdziwe, niepowta-
rzalne arcydzieła sztuki. Z bogactw naturalnych, uroków
krajobrazów, ukształtowanych form geometrycznych
ziemi człowiek może poznawać piękno, zachwycać się
nim, przekształcać w nową formę według swej twórczej
i artystycznej wizji.
Niniejszy, trzeci numer „Studiów Artystycznych”
zatytułowany
Sztuka i kultura ludowa w badaniach
i twórczości artystycznej
w całości poświęcony jest
kulturze i tematyce ludowej. Składa się z wprowadzenia,
dodatku artystycznego oraz 20 tekstów autorskich,
które tworzą trzy części tematyczne.
Część pierwsza,
Teoretyczne rozprawy i rozważania
o kulturze oraz sztuce ludowej – polscy badacze folkloru
muzycznego,
zawiera osiem tekstów. Ryszard Solik
w dyskursie na temat sztuki ludowej w kontekście stuki
w ogóle snuje rozważania o typowych dla tej drugiej
pojęciach, jej powinowactwie i relacjach. Cztery kolejne
teksty: Heleny Synowiec, Adama Okuna, Andrzeja
Wójcika, Ryszarda Gabrysia, przybliżają dokonania
badawcze prof. Adolfa Dygacza. Artykuły te mają cechy
wspomnieniowe, pamiętnikarskie, retrospekcyjne.
Inspiracją do ich powstania była obchodzona w 2014 roku
w Instytucie Muzyki uroczystość 100. rocznicy urodzin
tego wielkiego dokumentalisty folkloru muzycznego ziemi
śląskiej, pedagoga Instytutu Muzyki w Cieszynie, „czło-
wieka wielkiego duchem”. Kolejne trzy teksty mają
# 3 / 2015 / STUDIA ARTYSTYCZNE
Kup książkę
3
Wprowadzenie
charakter monograficzny. Krystyna Turek pisze o przesą-
dach pogrzebowych na podstawie zapisków Jana Brody.
Danuta ZońCiuk interpretuje wątki ludowe w kompozy-
cjach Antoniego Poćwierza, natomiast Marlena Winnicka
analizuje zainteresowania folklorystyczne Jana Michała
Wieczorka.
W części drugiej, zatytułowanej:
Międzynarodowe
etnomuzykologiczne badania kultury ludowej,
znajduje
się pięć tekstów. Autorzy rozpatrują w nich folklor
w ujęciu międzynarodowym. Michał Burczyk w dwóch
opracowaniach wskazuje na zasługi Oskara Kolberga
dla dokumentowania folkloru w Czechach i na Słowacji.
Trzy pozostałe teksty dotyczące czeskiej i słowackiej
muzyki ludowej ukazują najważniejsze jej cechy oraz eta-
py rozwoju.
Część trzecia,
Tematyka ludowa w twórczych działa-
niach artystycznych,
zawiera siedem artykułów. Wiesław
Cieniała w swym szkicu prezentuje własną twórczość
muzyczną w opracowanym cyklu
Suita dziecięca „Piąta
pora roku”,
powstałym z inspiracji tematyką ludową.
Ewa Nidecka analizuje twórczość fortepianową Witolda
Lutosławskiego, natomiast Grzegorz Rubin uzasadnia
inspiracje folklorystyczne u polskich muzyków jazzo-
wych. Cztery kolejne teksty nawiązują do sztuki arty-
stycznej. Krzysztof Marek Bąk w swym szkicu pisze
o pracach własnych wokół tematyki: ludowość a ekslibris,
wątki ludowe w księgoznaku i grafice kommemoratywnej.
Użytkową wartość drewna w sztuce przybliża Aleksandra
GiełdońPaszek. Z kolei o góralskim zdobnictwie jako
sztuce regionalnej górali zakopiańskich pisze Wojciech
BachledaDorcarz. Tekst Ireny Białas, zamykający trzecią
część, prezentuje ludowy strój ziemi pszczyńskiej.
Charakterystyczne jego elementy autorka ukazuje bardzo
szczegółowo i dokładnie, pisząc m.in., z jakich zostały
wykonane materiałów, w jaki sposób krojone i szyte, przy
jakich okazjach lub uroczystościach noszone. Artykuł ten
poszerza dotychczasową wiedzę na temat pszczyńskiego
stroju kobiecego i męskiego jako ubioru dziennego
i odświętnego, zwanego też uroczystym. Autorka wskazu-
je również na te elementy stroju, które przetrwały próbę
czasu i są noszone do dziś.
Prezentowany numer „Studiów Artystycznych” zamyka
wykaz wybranych osiągnięć artystycznych i naukowych
pedagogów Instytutu Muzyki oraz Instytutu Sztuki
Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego za rok
2014, ubogacony zdjęciami i ilustracjami.
Jadwiga Uchyła-Zroski
1
2
D.
K
adłubiec
:
Wprowadzenie.
W:
Folklorystyka na przełomie
wieków.
Red. D.
K
adłubiec
. Cieszyn 1999, s. 11–12.
Zob.
Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w zreformowanej
szkole.
Red. S.
b
ednareK
. Wrocław 1999.
Kup książkę
Plik z chomika:
PDFator
Inne pliki z tego folderu:
Embracing Folk Material and Finding the New Objectivity Karol Szymanowski s Twenty Mazurkas op 50 and Two Mazurkas op 62.pdf
(2920 KB)
Co potrafi Twoj iPOD Podrecznik uzytkownika Wydanie IV.pdf
(1507 KB)
cwiczenia na gitare dla bystrzakow.pdf
(601 KB)
Black Sabath Feniks.pdf
(468 KB)
Biznes muzyczny Ekonomiczne i marketingowe aspekty fonografii.pdf
(108 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
50 zadań i zagadek szachowych
Access
Acrobat
Administracja
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin