Adaptacyjne uczenie sie a oczekiwania inflacyjne konsumentow.pdf

(105 KB) Pobierz
Wstęp
U podstaw współczesnej ekonomii leży stwierdzenie,
że
podmioty, podej-
mując decyzje, kierują się oczekiwaniami dotyczącymi przyszłych zdarzeń
gospodarczych
1
. Dzieje się tak niezależnie od tego, czy decyzję podejmu-
je konsument, producent, inwestor, bank centralny czy też rząd. Tym sa-
mym oczekiwania wpływają na przebieg procesów gospodarczych. O ich
znaczeniu
świadczą:
znaczna liczba prognoz gospodarczych
2
, regularnie
publikowanych przez banki centralne i największe organizacje międzyna-
rodowe (np. Komisja Europejska, Międzynarodowy Fundusz Walutowy,
Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju), jak również liczne
ankiety dotyczące oczekiwań różnych grup podmiotów gospodarczych
3
.
W teorii ekonomii szczególnie ważną rolę odgrywają oczekiwania
inflacyjne. Ich wpływ na całą gospodarkę najpełniej wyraża – od czasu
poprawki Friedmana-Phelpsa – krzywa Phillipsa. Zgodnie z jej współ-
czesną postacią, postulowaną przez szkołę nowokeynesowską, inflacja
w bieżącym okresie zależy od presji popytowej oraz tego, jakiej inflacji
w przyszłości spodziewają się obecnie podmioty gospodarcze. Wzrost
oczekiwań inflacyjnych może więc spowodować przyspieszenie inflacji
O roli oczekiwań w teorii ekonomii w skrócie piszą Evans i Honkapohja (2001).
Szersze spojrzenie historyczne zawiera praca Tomczyk (2011),
Łyziak
(2013c) zaś kon-
centruje się na oczekiwaniach inflacyjnych i ich roli w polityce pieniężnej.
2
W pracy nie dokonuję rozróżnienia między oczekiwaniami i prognozami – podob-
nie jak w dużej części literatury przedmiotu oba terminy stosuję zamiennie (por. Tomczyk
2011, s. 13–14).
3
Najbardziej znane z nich przeprowadzają University of Michigan (Surveys of
Consumers), Federal Reserve Bank of Philadelphia (Survey of Professional Forecasters),
Komisja Europejska (Business and Consumer Survey), Europejski Bank Centralny (Sur-
vey of Professional Forecasters). Od końca 2011 roku ankietę wśród profesjonalnych pro-
gnostów (Ankieta Makroekonomiczna) przeprowadza również Narodowy Bank Polski.
1
8
Wstęp
niezależnie od zmian aktywności gospodarczej, ich spadek zaś – spo-
wolnienie inflacji. Ta zależność sprawia,
że
oczekiwania inflacyjne stoją
w centrum zainteresowania władz monetarnych.
Zrozumienie sposobu, w jaki podmioty gospodarcze formułują pro-
gnozy, ma znaczenie nie tylko z punktu widzenia teorii ekonomii (pomaga
trafniej zinterpretować zjawiska gospodarcze), ale niesie ze sobą również
implikacje dla prowadzenia polityki gospodarczej
4
. Mimo
że
od lat 70.
XX wieku w makroekonomii dominuje hipoteza racjonalnych oczeki-
wań, to podlega ona ciągłemu testowaniu i krytyce, która nasiliła się po
wybuchu globalnego kryzysu finansowego
5
. Jednocześnie rozwijają się
odmienne koncepcje formułowania oczekiwań inflacyjnych. U ich pod-
staw leży osłabienie lub uchylenie trudnych do zaakceptowania założeń
racjonalnych oczekiwań (np. o niemal nieograniczonym zakresie wiedzy
podmiotów formułujących oczekiwania) lub próba wyjaśnienia pewnych
obserwacji empirycznych niezgodnych z tą koncepcją (np. występowanie
systematycznych błędów prognoz). Jednym z tych nurtów jest adaptacyjne
uczenie się. Zgodnie z tym podejściem podmioty gospodarcze nie posiada-
ją pełnej wiedzy o gospodarce, lecz zachowują się jak ekonometrycy, czyli
szacują parametry równania opisującego ich przekonania odnośnie do
kształtowania się danego zjawiska (stanowiącego podstawę prognozowa-
nia), bazując na historycznych danych. Uczenie się przejawia się poprzez
proces aktualizacji oszacowań tego równania wraz z napływaniem nowych
informacji o gospodarce. Charakterystyczną cechą tej koncepcji formuło-
wania oczekiwań jest to,
że
nie tylko oczekiwania wpływają na przebieg
procesów gospodarczych, ale również te procesy (wyniki uzyskiwane
przez gospodarkę) wpływają na mechanizm formułowania oczekiwań.
Prowadzi to do występowania sprzężeń między uczeniem się a rozwojem
gospodarki, które stanowią
źródło
dodatkowej dynamiki w gospodarce.
Niniejsza praca jest poświęcona oczekiwaniom inflacyjnym konsu-
mentów, na które patrzę z punktu widzenia adaptacyjnego uczenia się.
Poprzez oczekiwania inflacyjne rozumiem prognozy (przewidywania)
Przykładem może być rewolucja racjonalnych oczekiwań.
De Grauwe (2009) argumentuje,
że
paradygmat racjonalnych oczekiwań stanowi
przyczynę kryzysu współczesnej ekonomii oraz wskazuje na konieczność zastąpienia go
założeniem o ograniczonych zdolnościach poznawczych podmiotów gospodarczych.
5
4
Kup książkę
Wstęp
9
kształtowania się inflacji w określonej przyszłości, stanowiące podstawę
decyzji podejmowanych przez formułujące je podmioty
6
. W przypadku
konsumentów decyzje te mogą dotyczyć wielkości konsumpcji i jej roz-
łożenia
w czasie, zakupu dóbr trwałych, negocjacji wynagrodzenia itp.
Mimo
że
konsumenci z reguły posiadają niewielką wiedzę o procesach
inflacyjnych, to prace empiryczne potwierdzają,
że
ich przewidywania
wpływają na przyszłą inflację (np. Gerberding 2001, Forsells i Ken-
ny 2004, Kokoszczyński
et al.
2010). Wiele prac poświęcono również
sprawdzeniu, czy oczekiwania inflacyjne spełniają warunki racjonalnych
oczekiwań. Generalnie sugerują one,
że
choć oczekiwania inflacyjne kon-
sumentów nie są w pełni racjonalne, to nie są również w pełni adaptacyjne
(np. Roberts 1997, Forsells i Kenny 2004, 2010, Dias
et al.
2008,
Łyziak
2013c). Spostrzeżenie,
że
hipoteza racjonalnych oczekiwań nie opisuje
trafnie procesu formułowania oczekiwań inflacyjnych konsumentów,
daje podstawy do poszukiwania alternatywnego modelu.
Celem badań przedstawionych w książce jest weryfikacja hipotezy
mówiącej,
że
oczekiwania inflacyjne konsumentów w Europie podle-
gają procesom adaptacyjnego uczenia się. Test dla tej hipotezy polega
na sprawdzeniu, czy parametr wzmocnienia w modelach adaptacyjne-
go uczenia się przyjmuje niezerową wartość, co
świadczyłoby
o tym,
że
konsumenci korygują oszacowania parametrów równania, będącego
podstawą ich prognoz. Próbuję również określić, który z licznych mo-
deli adaptacyjnego uczenia się najlepiej opisuje proces formułowania
oczekiwań inflacyjnych konsumentów w Europie.
Druga hipoteza podlegająca weryfikacji mówi,
że
szybkość uczenia
się konsumentów (tj. wartość parametru wzmocnienia określająca ska-
lę korekt parametrów równania prognostycznego) zależy od otoczenia
makroekonomicznego. Szybkość uczenia się z jednej strony określa,
jak prędko zmiany w procesach gospodarczych są rozpoznawane przez
podmioty gospodarcze, a z drugiej strony, jak silnie są przenoszone na
oszacowania postrzeganego prawa ruchu losowe zaburzenia. Można za-
tem podejrzewać,
że
konsumenci dostosowują szybkość uczenia się do
otoczenia makroekonomicznego, tak aby formułować jak najtrafniejsze
6
Jest to definicja zgodna ze sformułowaną przez Tomczyk (2011, s. 14).
Kup książkę
10
Wstęp
prognozy. Poznanie czynników wpływających na parametr wzmocnienia
pozwala lepiej zrozumieć, jak przebiega proces adaptacyjnego uczenia
się konsumentów, co ma szczególne znaczenie w zastosowaniach tej
koncepcji formułowania oczekiwań w modelowaniu gospodarki.
Za tym, aby skonfrontować oczekiwania konsumentów z modelami
adaptacyjnego uczenia się przemawia kilka argumentów. Po pierwsze,
w podejściu adaptacyjnego uczenia się podmiotom przypisuje się mniej-
szą wiedzę na temat gospodarki niż w ramach racjonalnych oczekiwań.
Założenie o ograniczonej wiedzy podmiotów formułujących oczekiwa-
nia wydaje się szczególnie uzasadnione w przypadku konsumentów. Po
drugie, nurt adaptacyjnego uczenia się wypracował stosunkowo duży,
w porównaniu z innymi koncepcjami formułowania oczekiwań alterna-
tywnymi wobec hipotezy racjonalnych oczekiwań, dorobek teoretyczny
w makroekonomii. Dorobek ten dotyczy m.in.
źródeł
wahań aktywności
gospodarczej, przyczyn uporczywości inflacji, występowania powtarza-
jących się hiperinflacji oraz zaleceń dotyczących prowadzenia skutecznej
polityki pieniężnej w warunkach adaptacyjnego uczenia się. Potwier-
dzenie występowania adaptacyjnego uczenia się od strony empirycz-
nej wzmocniłoby siłę argumentów teoretycznych. Po trzecie, pomimo
wielu prac teoretycznych należących do nurtu adaptacyjnego uczenia
się, niewiele uwagi poświęcono dotychczas temu zagadnieniu od strony
empirycznej. Zgodnie z moją wiedzą, z kilku prac podejmujących próbę
opisania oczekiwań za pomocą modeli adaptacyjnego uczenia się, tylko
jedna dotyczy konsumentów w wybranych (pięciu) krajach Europy
7
,
uwarunkowania zaś szybkości uczenia się przez konsumentów nie były
do tej pory badane.
Książka składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym z nich pre-
zentuję różne poglądy na proces formułowania oczekiwań inflacyjnych
przez podmioty gospodarcze, przy czym ograniczam się do tych, które
odegrały największą rolę w makroekonomii w ciągu ostatnich 30 lat
(hipoteza racjonalnych oczekiwań, koncepcja ograniczonej racjonalności,
koncepcja adaptacyjnego uczenia się, modele lepkiej informacji oraz
modele racjonalnej nieuwagi).
7
Patrz podrozdział 2.4.
Kup książkę
Wstęp
11
Drugi rozdział w całości dotyczy modeli adaptacyjnego uczenia się.
Rozpoczynam go od przedstawienia przykładowego modelu z adapta-
cyjnymi oczekiwaniami, co ułatwia wyjaśnienie podstawowych pojęć
i najważniejszych cech modeli tego typu. Następnie opisuję cztery głów-
ne algorytmy adaptacyjnego uczenia się i prezentuję przegląd wyników
nielicznych prac empirycznych dotyczących adaptacyjnego uczenia się.
Rozdziały trzeci i czwarty przedstawiają wyniki przeprowadzonego
badania empirycznego. W pierwszym z nich poświęcam trochę uwagi
miarom oczekiwań inflacyjnych konsumentów wykorzystywanym w pra-
cy, tj. metodzie kwantyfikacji danych ankietowych. Następnie przechodzę
do sprawdzenia, czy oczekiwania inflacyjne konsumentów kształtują się
zgodnie z modelami adaptacyjnego uczenia się, biorąc pod uwagę różne
schematy kształtowania parametru wzmocnienia i różne specyfikacje
równania opisującego przekonania konsumentów na temat procesów
inflacyjnych. Również w tym rozdziale sprawdzam, który z rozważa-
nych modeli adaptacyjnego uczenia się najlepiej odzwierciedla kształ-
towanie się oczekiwań inflacyjnych konsumentów w poszczególnych
krajach. W ostatnim rozdziale próbuję określić czynniki mające wpływ
na szybkość uczenia się konsumentów, takie jak: poziom inflacji, zmien-
ność inflacji, tempo wzrostu gospodarczego i zmienność stóp procen-
towych. Książkę zamyka zakończenie, w którym w zwięzły sposób są
przedstawione wyniki weryfikacji hipotez.
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin