Browar restauracyjny.pdf

(59 KB) Pobierz
czas
na
biznes
browar restauracyjny
Pierwsze
browary
restauracyjne
zaczęły
powstawać w Polsce w latach 90. ub. wieku. Ich
właściciele wzorowali się głównie na lokalach
niemieckich, które cieszą się tam bardzo dużą
popularnością. Zmiany, jakie zachodzą w ostatnim
czasie
w
preferencjach
konsumenckich,
wydają się stwarzać idealne warunki do
założenia działalności,
łączącej
cechy zakładu
piwowarskiego z lokalem gastronomicznym.
Sprawdzimy, jakie pozwolenia trzeba będzie uzyskać i jakie urządzenia za-
kupić, by móc produkować własne piwo. Podliczymy wszelkie koszty i po-
szukamy zysku przy podawaniu gościom naszego własnego złotego trunku.
Charakterystyka rynku
Choć spożycie piwa w Polsce spada, to skutki tego odczuwają najboleśniej
głównie wielkie koncerny piwne. Konsumenci stają się coraz bardziej
świa-
domi i po latach fascynacji wielkimi, globalnymi markami zaczynają na
nowo odkrywać smak prawdziwego piwa, a to, jak twierdzą znawcy, pro-
dukują tylko małe, regionalne browary i browary restauracyjne. Dlatego
w ostatnich latach te browary zyskują na znaczeniu, a sprzedaż piw niepa-
steryzowanych i „żywych” rośnie w największym tempie. Klienci, znudzeni
powtarzalnością i podobnym smakiem piw z największych w Polsce browa-
rów, zwracają się ku trunkom warzonym tradycyjnymi metodami. Dlatego
mali producenci piwa, którym udało się przetrwać lata słabej sprzedaży,
odnotowują rekordowe wzrosty i wychodzą ze swoją ofertą znacznie poza
lokalny rynek. Klienci wybierają także chętniej lokale, w których mogą napić
2
czas
na
biznes
browar restauracyjny
się piwa warzonego na miejscu, niż puby, w których sprzedawane jest roz-
cieńczone piwo z tzw. ‘kija’. Trend ten zaczęły ostatnio wykorzystywać duże
browary, które albo zaczynają wypuszczać produkty przypominające natu-
ralne (choć, jak twierdzą znawcy, wciąż nie mają one z prawdziwym piwem
nic wspólnego), albo przejmują niewielkie regionalne browary.
Statystyczny Polak wypija rocznie ok. 90 litrów piwa. W ciągu kolejnych
dwóch lat wynik ten może wzrosnąć do 94-95 litrów. Jesteśmy piwną po-
tęgą europejską, zaraz za Czechami i Niemcami. Piwo jako ulubiony trunek
wymienia ok. 65% dorosłych Polaków. Pite jest najczęściej w domu – po-
nad70%, spożycie w pubach i restauracjach wybiera ok. 21%, zaś w pozo-
stałych miejscach, takich jak imprezy plenerowe czy sportowe, ok. 6%. 98%
sprzedawanego piwa pochodzi z produkcji krajowej.
W Polsce pije się przede wszystkim piwo jasne pełne. Preferuje je aż 75%
konsumentów. Dużą popularnością cieszą się także piwa mocne, z wyni-
kiem ok. 20%. Pozostała część rynku należy do piw specjalnych – ok. 4%.
Choć segment ten jest najmniejszy, to z roku na rok zyskuje najwięcej mi-
łośników.
Klienci coraz chętniej sięgają po piwa smakowe, ciemne, niepa-
steryzowane itp.
Konkurencja
O konkurencji wśród minibrowarów restauracyjnych w Polsce nie można
jeszcze mówić – jest ich zaledwie ok. 20. Zlokalizowane są nie tylko w naj-
większych miastach w kraju, ale również w mniejszych, np. w Zielonej Górze,
Szczyrzycu czy Koszalinie. Tylko w dwóch miastach – w Warszawie i Płocku
– istnieją po 2 tego typu lokale, w pozostałych miejscowościach nie mają
3
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin