VoIP Praktyczny przewodnik po telefonii internetowej.pdf

(625 KB) Pobierz
VoIP. Praktyczny przewodnik
po telefonii internetowej
Autor: Theodore Wallingford
T³umaczenie: Marek Marczak, Ewa Muszyñska
ISBN: 978-83-246-0289-6
Tytu³ orygina³u:
Switching to VoIP
Format: B5, stron: 448
Technologia Voice over IP (VoIP) ma wystarczaj¹co wiele zalet, aby zrewolucjonizowaæ
rynek telekomunikacji. Jest tañsza od tradycyjnej telefonii, umo¿liwia ³atw¹ integracjê
z oprogramowaniem, pozwala na zarz¹dzanie sieci¹ telefoniczn¹, jest bardziej odporna
na zak³ócenia, a bazuj¹ce na niej sieci lepiej siê skaluj¹. Dlaczego wiêc tak wiele firm
wci¹¿ korzysta z szybko starzej¹cych siê rozwi¹zañ? Przejœcie na VoIP to niew¹tpliwie
wyzwanie, jednak dziêki odpowiedniej wiedzy mo¿na mu sprostaæ i cieszyæ siê
korzyœciami, jakie zapewnia ta technologia.
„VoIP. Praktyczny przewodnik po telefonii internetowej” to ksi¹¿ka, w której opisano
œwiat nowoczesnej telefonii; pozwoli Ci ona zrozumieæ funkcjonowanie VoIP oraz
warstw i protoko³ów, na jakich bazuje. Poznasz wady i zalety tej technologii, a tak¿e
ró¿nice w porównaniu z tradycyjnymi rozwi¹zaniami. Przeczytasz o problemach
najczêœciej pojawiaj¹cych siê przy wdra¿aniu VoIP, a dziêki gotowym projektom
dowiesz siê, jak szybko i sprawnie zbudowaæ we w³asnej firmie system bazuj¹cy
na tej technologii.
• Wady i zalety technologii VoIP oraz telefonii tradycyjnej
• Warstwy i budowa systemów VoIP
• Wprowadzenie do standardów i protoko³ów u¿ywanych w VoIP
• Tworzenie infrastruktury sieci dla VoIP
• Przegl¹d aplikacji telekomunikacyjnych
• Zabezpieczanie i monitorowanie sieci
• Korzystanie z serwera Asterisk
• Wspó³praca z dystrybutorami VoIP
• Przegl¹d czêsto spotykanych problemów wdro¿eniowych
• Gotowe projekty elementów systemów VoIP
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Nie czekaj d³u¿ej z zastosowaniem najnowszych technologii
telekomunikacyjnych — czas VoIP nadszed³ ju¿ dziœ
Spis treści
Słowo wstępne ..................................................................................................................9
Wstęp ................................................................................................................................11
1. Głos i dane: dwa odrębne
światy?
............................................................................... 17
Telefonia tradycyjna (analogowa)
Key systems i PBX
Ograniczenia tradycyjnej telefonii
VoIP w domu
VoIP dla biznesu
Zmieniająca się reputacja VoIP
Kluczowe zagadnienia: głos i dane — dwa odrębne
światy
18
19
21
23
24
24
25
2. Głos na danych: wiele rozmów, jedna sieć ..................................................................27
VoIP czy telefonia IP?
Rozproszenie kontra scentralizowanie
Główne zagadnienia: głos na danych — wiele konwersacji, jedna sieć
28
40
45
3. Linux jako sieć PBX ........................................................................................................47
Darmowe programy telefonii
Instalacja kart interfejsowych
Kompilacja i instalacja Asteriska
Monitorowanie Asteriska
Kluczowe zagadnienia: Linux jako sieć PBX
47
49
53
64
67
4. Telefonia komutowana ................................................................................................69
Regulacje i organizacja PSTN
Komponenty sieci PSTN
Wyposażenie w siedzibie klienta
Multipleksowanie z podziałem czasu
69
72
78
82
5
Łączenie
dwupunktowe (punkt-punkt)
Istniejące terminale
Dial-plan i plan PBX
Główne zagadnienia: telefonia komutowana
85
87
95
99
5. Aplikacje telefonii komercyjnej ...................................................................................101
Terminologia aplikacji
Obsługa połączeń podstawowych
Aplikacje administracyjne
Aplikacje dostarczania wiadomości
Zaawansowane aplikacje obsługi połączeń
Aplikacje CTI
Główne zagadnienia: aplikacje telefonii
101
102
104
108
109
113
114
6. Zastąpienie telefonii komutowanej przez VoIP ........................................................115
Nieinteligentny transport
Kanały głosowe
Główne zagadnienia: zastąpienie telefonii komutowanej przez VoIP
115
116
131
7. Zamiana sygnalizowania wywoławczego na VoIP .................................................. 133
Protokoły sygnalizacyjne VoIP
H.323
SIP
IAX
MGCP
Cisco SCCP
Sygnalizowanie niejednorodne
Kluczowe zagadnienia: zamiana sygnalizowania wywoławczego na VoIP
133
136
149
157
158
159
160
162
8. Gotowość VoIP ............................................................................................................ 165
Ocena gotowości VoIP
Środowisko
biznesowe
Środowisko
sieci
Plan implementacji
Kluczowe zagadnienia: gotowość VoIP
165
166
173
179
183
9. Jakość usług przesyłania danych (QoS) ..................................................................... 185
QoS dawniej i dziś
Opóźnienia, straty pakietów i rozsynchronizowanie
CoS
802.1q VLAN
Jakość usług przesyłania danych (QoS)
Prywatne QoS
6
|
Spis treści
185
190
193
199
202
207
Audio QoS pod Windowsem
Najlepsze praktyki dla zapewnienia QoS
Kluczowe zagadnienia: QoS
208
211
213
10. Bezpieczeństwo i monitoring .................................................................................... 215
Bezpieczeństwo w telefonii tradycyjnej
Bezpieczeństwo telefonii IP
Kontrola dostępu
Utrzymanie i wzmacnianie oprogramowania
Zapobieganie włamaniom i monitoring
Główne zagadnienia: bezpieczeństwo i monitoring
215
217
218
222
230
237
11. Narzędzia usuwania błędów z programu .................................................................239
Narzędzia usuwania błędów w VoIP
Trzy rzeczy, które będziesz wyszukiwać i zwalczać
Inspekcja pakietów SIP
Współoperatywność
Kiedy, a nie jeśli, masz problemy…
Symulacja
ładunków
mediów
Kluczowe zagadnienia: narzędzia usuwania błędów z programu
239
240
240
249
253
254
254
12.
Łącza
zbiorcze PSTN ...................................................................................................257
Łącza
dial-tone
Routowanie połączeń PSTN na punktach połączeniowych
Planowanie odpowiedniego czasu dla przeniesień
łączy
Kluczowe zagadnienia:
łącza
dalekosiężne PSTN
258
272
277
278
13. Infrastruktura sieci dla VoIP .......................................................................................279
Tradycyjne
łącza
dalekosiężne
Łącza
dalekosiężne VoIP
Schemat WAN
Przeżywalność awarii
Łącza
Metro-Area
Zagadnienia dotyczące zapór
Wybór kodeków
Kluczowe zagadnienia: infrastruktura sieci dla VoIP
280
281
294
299
303
304
307
313
14. Tradycyjne aplikacje w sieci konwergentnej ............................................................... 315
Faks i modemy
Systemy przeciwpożarowe i antywłamaniowe
Systemy monitoringu i wideokonferencje
Poczta głosowa i IVR
Numer ratunkowy 911
Kluczowe zagadnienia: tradycyjne aplikacje w sieci konwergentnej
Spis treści
|
315
323
324
325
331
337
7
15. Co może się nie udać? .................................................................................................339
Typowe sytuacje problemowe
Kluczowe zagadnienia: co może się nie udać?
339
349
16. Dystrybutorzy VoIP i ich usługi .................................................................................. 351
Telefony programowe i programy do wymiany wiadomości tekstowych
Skype
Inne oprogramowanie telefoniczne
Narzędzia deweloperskie i systemy SoftPBX
Dostawcy usługi VoIP
Producenci sprzętu telefonicznego
351
353
354
355
358
360
17. Asterisk dla użytkowników zaawansowanych ........................................................363
Wsparcie dla Asteriska
Pliki konfiguracyjne Asteriska
Schematy połączeń (ang. dial-plan) Asteriska
Kanały Asteriska
CLI Asteriska
Łączenie
Asteriska z innymi programami
Kluczowe zagadnienia: odniesienia Asteriska
363
364
365
390
398
408
410
A Metody i odpowiedzi w protokole SIP ...................................................................... 411
B Polecenia AGI ..............................................................................................................413
C Składnia API Asterisk Manager Socket ...................................................................... 417
Słowniczek .................................................................................................................. 419
Skorowidz ................................................................................................................... 425
8
|
Spis treści
Zgłoś jeśli naruszono regulamin