Koncepcja zbrodni przeciwko ludzkosci w miedzynarodowym prawie karnym.pdf
(
220 KB
)
Pobierz
WPROWADZENIE
1. PROBLEMY BADAWCZE
Zbrodnie przeciwko ludzkości obok zbrodni ludobójstwa, zbrodni wojennych
oraz zbrodni agresji powszechnie zalicza się do najpoważniejszych zbrodni pra-
wa międzynarodowego. W preambule Statutu Rzymskiego Międzynarodowego
Trybunału Karnego (dalej: StMTK) czytamy, że tego typu poważne zbrodnie
zagrażają pokojowi, bezpieczeństwu i pomyślności świata.
Jako motto niniejszej pracy przyjęto stwierdzenie pochodzące z wyników
badań przeprowadzonych przez 42-osobowy zespół ekspertów pod kierunkiem
Mahmouda Cherifa Bassiouniego, wedle których w latach 1948–2008 na świecie
miało dojść do 310 konfliktów zbrojnych, które pochłonęły ok. 100 mln ofiar.
Podczas każdego z tych konfliktów popełniane były zbrodnie przeciwko ludz-
kości
1
. Doświadczenia historii zarówno tej odległej, jak i współczesnej uczą, że
zbrodnie przeciwko ludzkości towarzyszą większości konfliktów zbrojnych, tych
o międzynarodowym i niemiędzynarodowym charakterze. Wciąż bowiem wybu-
chają konflikty zbrojne, w których dochodzi do regularnych i masowych ataków
na ludność cywilną – grupę niebiorącą udziału w działaniach wojennych.
Mnogość obcojęzycznych opracowań poświęconych zbrodniom przeciwko
ludzkości w żaden sposób nie zmienia faktu, że pewne aspekty tej kategorii zbro-
dni nadal są niejasne i dość kontrowersyjne. Należy także zauważyć, że dorobek
orzeczniczy Międzynarodowego Trybunału Karnego (dalej: MTK) w przedmiocie
zbrodni przeciwko ludzkości, mimo kilkunastu lat działalności tego sądu, wciąż
jeszcze jest stosunkowo skromny.
Opracowania z zakresu międzynarodowego prawa karnego pojawiają się na
polskim rynku wydawniczym od lat, ale koncepcja zbrodni przeciwko ludzkości
M. Cherif Bassiouni,
Revisiting the architecture of crimes against humanity
[w:] L.N. Sadat
(red.),
Forging a Convention for Crimes Against Humanity,
Cambridge University Press, Cam-
bridge 2011, s. 58.
1
20
WPROWADZENIE
we współczesnym prawie międzynarodowym jest w polskiej literaturze praw-
nonaukowej poruszana dość rzadko
2
. Tym bardziej więc za zasadne uznano po-
święcenie tej problematyce kompleksowej monografii uwzględniającej szeroki
materiał badawczy obejmujący prawo międzynarodowe oraz, częściowo, prawo
krajowe.
Zbrodnia przeciwko ludzkości nie została dotychczas skodyfikowana w jed-
nolitym akcie międzynarodowym (oddzielnej konwencji międzynarodowej). Jed-
nocześnie Statut Rzymski jest powszechnie uznawany (do maja 2019 r. traktat
ten ratyfikowały 124 państwa), a zawarta w nim definicja tej kategorii zbrodni
niemal dosłownie inkorporowana została do przyjętego w 2017 r. przez Komisję
Prawa Międzynarodowego (dalej: KPM) projektu przyszłej międzynarodowej
konwencji w sprawie zapobiegania i karania zbrodni przeciwko ludzkości. Z tego
względu przedmiotem przeważającej części podjętych w pracy badań jest regu-
lacja tej zbrodni zawarta w Statucie Rzymskim oraz w uzupełniającym go doku-
mencie – Elementy zbrodni. Niewątpliwie Statut Rzymski Międzynarodowego
Trybunału Karnego stanowi obecnie kluczową kodyfikację międzynarodowego
prawa karnego. Traktat ten jest również głównym przedmiotem zainteresowania
współczesnej doktryny międzynarodowego prawa karnego.
Niniejsza praca służy trzem celom badawczym: ogólnemu i dwóm szczegóło-
wym. Celem ogólnym jest określenie podstawy kryminalizacji zbrodni przeciwko
ludzkości. Jego realizacji posłużyła analiza wszystkich ważniejszych międzynaro-
dowych definicji bezprawności zbrodni przeciwko ludzkości, co wiązało się z wy-
różnieniem i zbadaniem wszystkich elementów konstytutywnych tej kategorii
zbrodni.
Pierwszym szczegółowym celem badawczym rozprawy jest udzielenie od-
powiedzi na pytanie, czy aktorzy niepaństwowi, czyli podmioty o charakterze
pozapaństwowym (tzw.
non-state actors),
mogą zostać uznani za organizację
w rozumieniu art. 7 ust. 2 lit. a StMTK. Innymi słowy: sformułowany w pracy
pierwszy szczegółowy problem badawczy koncentruje się na sposobie i kierun-
ku interpretacji elementu polityki jako jednego ze znamion zbrodni przeciwko
ludzkości. Problem ten ma duże znaczenie praktyczne, gdyż zakwalifikowanie
określonych jednostek jako organizacji w rozumieniu art. 7 StMTK jest koniecz-
ne w celu przypisania im sprawstwa zbrodni przeciwko ludzkości. Jednocześnie
zauważyć należy, że kierunek wykładni elementu polityki związany jest z cał-
W 2015 r. wydana została monografia pt.
Zbrodnia ludobójstwa i zbrodnie przeciwko ludz-
kości w prawie międzynarodowym
autorstwa T. Iwanka. Praca ta, choć wnikliwie porusza wiele
aspektów zbrodni międzynarodowych, nie podejmuje jednak problematyki przypisania spraw-
stwa zbrodni przeciwko ludzkości podmiotom niepaństwowym.
2
Kup książkę
2. TERMINOLOGIA
21
kowitym brakiem spójności poglądów doktryny. Element polityki, a zwłaszcza
składający się nań niezdefiniowany w Statucie Rzymskim termin „organizacja”,
jest źródłem największych kontrowersji i rozbieżności. Podjęty w pracy problem
nie ma więc charakteru czysto akademickiego, gdyż faktycznie przekłada się na
interpretację elementów konstytutywnych rzymskiej regulacji zbrodni przeciw-
ko ludzkości. W związku z powyższym przedstawione rozważania będą miały na
celu wykazanie konieczności szerokiej i nierestrykcyjnej interpretacji terminu
„organizacja” będącego częścią składową elementu polityki. Pierwszym szczegó-
łowym celem badawczym rozprawy będzie więc wykazanie celowości włączenia
podmiotów o charakterze niepaństwowym do kategorii podmiotów mających
zdolność tworzenia organizacji oraz polityki organizacyjnej w rozumieniu art. 7
ust. 2 lit. a StMTK. Efektem przyznania podmiotom o charakterze niepaństwo-
wym takiej zdolności będzie możliwość włączenia ich do kręgu potencjalnych
sprawców zbrodni przeciwko ludzkości. Analiza elementu polityki wykaże, że nie
ma żadnych przeszkód, aby uznać, że na gruncie art. 7 StMTK termin „organiza-
cja” obejmuje również podmioty o charakterze niepaństwowym. W toku badań
podjętych w rozprawie sformułowana zostanie teza o konieczności szerokiej in-
terpretacji elementu polityki współtworzącego w świetle regulacji art. 7 StMTK
zestaw znamion zbrodni przeciwko ludzkości. Twierdzenie to poparte zostanie
argumentami, które przedstawione zostaną w rozdziale piątym. Zdaniem autora
zakres interpretacji pojęcia „organizacji” w świetle przepisu art. 7 StMTK powi-
nien być na tyle szeroki, aby obok tworów i jednostek państwowych bądź pań-
stwopodobnych obejmował również podmioty o charakterze niepaństwowym.
Drugim szczegółowym celem badawczym rozprawy jest próba udzielenia od-
powiedzi na pytanie, czy państwa-strony Statutu Rzymskiego są zobowiązane do
inkorporowania definicji zbrodni międzynarodowych do swoich wewnętrznych
systemów prawa karnego. Problem recepcji zbrodni międzynarodowych obję-
tych kognicją MTK przez krajowe porządki prawne omawiany jest w kontekście
komplementarnego charakteru jurysdykcji MTK. Autor wyraża tu przekonanie,
że państwa-strony StMTK nie są w żaden sposób zobowiązane do definiowania
zbrodni międzynarodowych w swoich ustawodawstwach karnych w taki sam
sposób, jak czyni to Statut Rzymski MTK.
2. TERMINOLOGIA
W obcojęzycznej literaturze przedmiotu zestaw znamion zbrodni przeciwko
ludzkości powszechnie określa się mianem „chapeau definicji zbrodni przeciwko
Kup książkę
22
WPROWADZENIE
ludzkości” (ang.
the chapeau of crime against humanity,
niem.
der Chapeau-Teil
der Verbrechen gegen die Menschlichkeit, das Chapeau der Verbrechen gegen die
Menschlichkeit).
Unikając zatem karkołomnych tłumaczeń, pokracznych neolo-
gizmów czy niepoprawnych kalek językowych, jako podstawowe pojęcia przyjęto
terminy „chapeau definicji zbrodni przeciwko ludzkości” oraz „elementy
chapeau
zbrodni przeciwko ludzkości”. Natomiast poszczególne znamiona ogólne (ele-
menty konstytutywne zbrodni przeciwko ludzkości) określane są jako „elementy
chapeau”
(ang.
chapeau elements,
niem.
Chapeau-Elemente,
franc.
les éléments
chapeaux).
Terminy „podmioty o charakterze niepaństwowym”, „podmioty o charakte-
rze pozapaństwowym” i „podmioty niepaństwowe (pozapaństwowe)” są polsko-
języcznym odpowiednikiem stosowanego powszechnie anglojęzycznego pojęcia
non-state actors.
Termin ten został użyty w pracy w jego powszechnie przyjętym
i akceptowanym rozumieniu, zgodnie z którym odnosi się do jednostek i tworów
organizacyjnych niezwiązanych ze strukturą aparatu państwowego.
Przyjęte w pracy rozwiązania terminologiczne są powszechnie stosowane
przez zagraniczną doktrynę międzynarodowego prawa karnego.
3. ZASTOSOWANE METODY BADAWCZE
W opracowaniu wykorzystano trzy metody badawcze powszechnie stosowane
w badaniach z zakresu nauk prawnych. Podstawową metodą badawczą zastoso-
waną w pracy jest metoda formalno-dogmatyczna. Analizie poddano regulacje
zbrodni przeciwko ludzkości zawarte w szeregu instrumentów międzynarodo-
woprawnych. Materiał badawczy stanowiło również orzecznictwo międzynaro-
dowych trybunałów karnych oraz wybranych sądów krajowych. W kontekście
wyłaniających się problemów dogmatycznych i teoretycznych przedstawiono
i omówiono również poglądy doktryny prawa międzynarodowego. W tym celu
dokonano przeglądu oraz analizy (niekiedy krytycznej) zarówno rodzimej, jak
i anglo- oraz niemieckojęzycznej literatury przedmiotu.
Ponadto wykorzystano metodę prawnohistoryczną oraz prawnoporównaw-
czą. Metoda prawnohistoryczna zastosowana została w celu przedstawienia
procesu kształtowania się podstaw prawnych penalizacji zbrodni przeciwko ludz-
kości oraz ewolucji koncepcji tej zbrodni w międzynarodowym prawie karnym.
Na podstawie analizy większości międzynarodowoprawnych definicji zbrodni
przeciwko ludzkości ukazano rozwój koncepcji tej kategorii zbrodni w ciągu
półwiecza, tj. od jej pierwszej kodyfikacji – Karty Międzynarodowego Trybu-
Kup książkę
4. ZAKRES PRZEDMIOTU BADAŃ
23
nału Wojskowego z 1945 r. (dalej: KMTW) do przyjęcia Statutu Rzymskiego
w 1998 r. Metoda prawnoporównawcza umożliwiła zaś porównanie rozwiązań
i koncepcji prawnych wywodzących się z prawa krajowego i międzynarodowego.
4. ZAKRES PRZEDMIOTU BADAŃ
Pojęcie „zbrodni przeciwko ludzkości”, podobnie jak pojęcie „ludobójstwa”,
często używane jest w mediach – niestety potocznie – jako wyraz moralnego
potępienia bądź napiętnowania określonego działania lub czynu. Dziennikarze
i politycy niekiedy określają tak czyny, których mimo ich niezaprzeczalnego bez-
prawia, a często i okrucieństwa, nie można uznać w sensie prawnym za zbrodnie
przeciwko ludzkości, gdyż nie wypełniają znamion tej zbrodni w rozumieniu
regulacji międzynarodowoprawnej bądź krajowej. Dziennikarze nie odróżniają
przy tym często zbrodni wojennych bądź zbrodni ludobójstwa od zbrodni prze-
ciwko ludzkości
3
. Niniejsza praca podejmuje temat zbrodni przeciwko ludzkości
wyłącznie jako pojęcia prawnego, dlatego nie znalazł w niej odbicia szeroki po-
zaprawny zakres semantyczny i wszelkie pozaprawne konotacje pojęcia „zbrodni
przeciwko ludzkości”.
W celu przeprowadzenia całościowego oglądu procesu konceptualizacji
zbrodni przeciwko ludzkości w prawie międzynarodowym analizie poddano:
wszystkie źródła prawa międzynarodowego zawierające definicję zbrodni prze-
ciwko ludzkości, orzecznictwo międzynarodowych trybunałów karnych, opraco-
wywane przez Komisję Prawa Międzynarodowego projekty kodyfikacji zbrodni
międzynarodowych oraz wybrane akty prawa krajowego.
Również pojęcie „zbrodni ludobójstwa” bywa często nadużywane w środkach masowego
przekazu. Warto zauważyć, że w dyskursie naukowym (szczególnie w kontekście mordu ka-
tyńskiego) trwa dyskusja dotycząca interpretacji definicji zbrodni ludobójstwa. Zob. K. Karski,
Mord katyński jako zbrodnia ludobójstwa w świetle prawa międzynarodowego,
„Sprawy Mię-
dzynarodowe” 2011, nr 2, s. 51–82; P. Grzebyk,
Mord katyński – problematyczna kwalifikacja
(w
związku z artykułem Karola Karskiego),
„Sprawy Międzynarodowe” 2011, nr 2, s. 83–102;
eadem,
Mord katyński – replika,
„Sprawy Międzynarodowe” 2011, nr 2, s. 118–122 (odpowiedź
na artykuł K. Karskiego); Z. Galicki,
Zbrodnia katyńska – ludobójstwo, zbrodnia wojenna, czy
zbrodnia przeciwko ludzkości?
[w:] M. Perkowski, J. Szymański, M. Zdanowicz (red.),
Człowiek
i prawo międzynarodowe. Księga dedykowana Profesorowi Bogdanowi Wierzbickiemu,
Temida 2,
Białystok 2014, s. 126. Zob. też K. Wierczyńska,
Pojęcie ludobójstwa w kontekście orzecznictwa
międzynarodowych trybunałów karnych ad hoc,
Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
2010, s. 192–195; J. Kurczab,
Zbrodnia katyńska jako ludobójstwo. Próba systematyzacji kwali-
fikacji prawnokarnej,
„Dzieje Najnowsze” 2017, t. 49, nr 3, s. 27–47.
3
Kup książkę
Plik z chomika:
PDFator
Inne pliki z tego folderu:
Ponadnarodowe sieci organow administracji publicznej oraz ich wplyw na krajowy porzadek prawny na przykladzie ponadnarodowych sieci organow ochrony konkurencji.pdf
(959 KB)
Podatek od wyjscia.pdf
(616 KB)
Skutki braku uznania panstwa w swietle prawa miedzynarodowego.pdf
(140 KB)
Koncepcja zbrodni przeciwko ludzkosci w miedzynarodowym prawie karnym.pdf
(220 KB)
Powszechny system ochrony praw czlowieka Podsumowanie dekad.pdf
(114 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
50 zadań i zagadek szachowych
Access
Acrobat
Administracja
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin