Umiejetnosci analityczne w pracy z danymi i sztuczna inteligencja Wykorzystywanie najnowszych technologii w rozwijaniu przedsiebiorstwa.pdf

(2605 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Analytical Skills for AI and Data Science: Building Skills for an AI-Driven Enterprise
Tłumaczenie: Maksymilian Gutowski
ISBN: 978-83-283-7346-4
© 2021 Helion SA
Authorized Polish translation of the English edition of Analytical Skills for AI and Data Science ISBN
9781492060949 © 2020 Daniel Vaughan
This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns or controls all
rights to publish and sell the same.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym
ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Helion SA nie ponoszą również
żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/umanda
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Wprowadzenie ...................................................................................................................... 5
1. Myślenie analityczne i przedsiębiorstwa sterowane sztuczną inteligencją ................... 11
Czym jest sztuczna inteligencja?
Dlaczego współczesna AI nie spełni pokładanych w niej nadziei?
Jak się tutaj znaleźliśmy?
Historia niespełnionych oczekiwań
Umiejętności analityczne w nowoczesnym, sterowanym sztuczną inteligencją
przedsiębiorstwie
Główne wnioski
Dodatkowe materiały
12
13
13
17
18
18
19
2. Wprowadzenie do myślenia analitycznego ................................................................ 21
Pytania deskryptywne, predykcyjne i normatywne
Pytania biznesowe i KPI
Anatomia decyzji: prosty rozkład
Wprowadzenie do przyczynowości
Niepewność
Główne wnioski
Dodatkowe materiały
21
25
27
30
37
41
42
3. Zadawanie właściwych pytań biznesowych ................................................................ 43
Od celów do pytań biznesowych
Pytania deskryptywne, predykcyjne i normatywne
Zawsze zaczynaj od pytania biznesowego i działaj wstecz
Dalsza dekonstrukcja pytań biznesowych
Nauka zadawania pytań biznesowych: przykłady typowych przypadków użycia
Główne wnioski
Dodatkowe materiały
43
45
45
46
49
60
61
3
Kup książkę
Poleć książkę
4. Działania, dźwignie i decyzje ..................................................................................... 63
Co jest przekładalne na działania?
Dźwignie fizyczne
Dźwignie ludzkie
Przypadki użycia — powtórka
Główne wnioski
Dodatkowe materiały
63
64
65
76
79
80
5. Od działań do konsekwencji: nauka upraszczania ....................................................... 81
Dlaczego musimy upraszczać?
Ćwiczenie zmysłu analitycznego: powitajmy Fermiego
Powtórka przykładów z rozdziału 3.
Główne wnioski
Dodatkowe materiały
82
83
92
99
100
6. Niepewność ............................................................................................................ 101
Z czego bierze się niepewność?
Kwantyfikacja niepewności
Podejmowanie decyzji w warunkach pewności
Podejmowanie prostych decyzji w warunkach niepewności
Decyzje w warunkach niepewności
Normatywne i deskryptywne teorie podejmowania decyzji
Przykładowe paradoksy towarzyszące podejmowaniu decyzji
w warunkach niepewności
Teoria w praktyce
Przypadki użycia — powtórka
Główne wnioski
Dodatkowe materiały
102
102
107
109
111
115
116
120
125
133
133
7. Optymalizacja ......................................................................................................... 137
Czym jest optymalizacja?
Optymalizacja bez niepewności
Optymalizacja w warunkach niepewności
Główne wnioski
Dodatkowe materiały
137
143
157
164
164
8. Podsumowanie ....................................................................................................... 167
Umiejętności analityczne
Sterowane AI przedsiębiorstwo przyszłości
Uwagi końcowe
167
173
176
Krótkie wprowadzenie do uczenia maszynowego ............................................................... 177
4
Spis treści
Poleć książkę
Kup książkę
ROZDZIAŁ 3.
Zadawanie właściwych pytań biznesowych
W rozdziale 2. omówiłem wstępnie ogólne ramy działania, jakie opracujemy w kolejnych rozdziałach.
Ponieważ naszym ostatecznym celem jest przełożenie problemów biznesowych na rozwiązania
normatywne, powinniśmy zorientować się, jak zadawać
właściwe
pytania. Mam nadzieję, że nie dziwi
Cię, że nauka zadawania pytań może okazać się równie wartościowa, jak wykorzystywanie innych
omówionych tutaj technik.
Zapoznałeś się także z bardzo prostą techniką, którą w toku własnych doświadczeń uznałem za
dość pomocną w rozpracowywaniu tego, co rzeczywiście chcemy osiągnąć:
sekwencję
pytań „dla-
czego?”. Na początek poddaje się pod wątpliwość to, co sądzisz, że chcesz osiągnąć, a następnie
przechodzi się na wyższy poziom abstrakcji lub kończy się tę sekwencję, jeśli udało się wyłonić
wiarygodny cel biznesowy. W naszych poszukiwaniach rozwiązań normatywnych absolutnie klu-
czowe jest upewnienie się, że zajmujemy się właściwymi celami. Jednym ze skutków ubocznych
stosowania tej techniki, który okaże się całkiem przydatny w rozdziale 4., jest to, że w ten sposób
zazwyczaj poszerza się zakres możliwych działań lub dźwigni. Tak zazwyczaj jest, kiedy zaczyna-
my od podważenia danego działania, a w wyniku tej procedury docieramy do wskaźników, na które
rzeczywiście chcemy wpłynąć. Oczywiste wydaje się zatem zastanowienie się, czy istnieją inne działania,
które można wykorzystać, aby ułatwić sobie osiągnięcie tego samego celu.
W tym rozdziale przyjrzymy się bliżej niektórym z najlepszych praktyk dotyczących zadawania
właściwych pytań biznesowych; omówimy różnicę między pytaniami deskryptywnymi, predykcyjnymi
a normatywnymi; na koniec przedstawimy kilka przykładów wziętych z częstych przypadków użycia.
Przypadki te zaczerpnąłem z własnych doświadczeń, z rozmów ze studentami i kolegami po fachu,
a kierowałem się tym, aby były łatwe do zaprezentowania i pomagały w objaśnieniu metod. Najpierw
jednak powinniśmy lepiej zrozumieć, skąd biorą się pytania biznesowe (rysunek 3.1).
Od celów do pytań biznesowych
Większość firm zorganizowanych jest pionowo poprzez jasne oddzielenie obowiązków i celów
w poszczególnych obszarach działania (rysunek 3.2). W ciągu ostatnich paru lat ruch
Agile
po-
mógł jednak wielu firmom przełamać zjawisko siloizacji i tworzyć zespoły interdyscyplinarne. Dzięki
temu każdy zespół ma bardzo jasno zakreślone cele biznesowe i wskaźniki, którymi ma się zajmować
1
.
1
O różnych strukturach organizacyjnych przeczytasz na
https://oreil.ly/T1MzW
i
https://oreil.ly/EOa_D
.
43
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin