Agile Szansa na skokowy wzrost produktywnosci.pdf

(1171 KB) Pobierz
Agile
Szansa na skokowy wzrost
produktywności
Bogdan Bereza
Bogdan Bereza
Agile
Szansa na skokowy
wzrost produktywności
Magdzie
Kup książkę
Autor:
Bogdan Bereza
Kierownik grupy wydawniczej:
Ewa Ziętek-Maciejczyk
Wydawca:
Monika Kijok
Redaktor prowadzący:
Rafał Janus
Korekta:
Zespół
Skład i łamanie:
Raster studio, Norbert Bogajczyk
Projekt okładki:
Piotr Fedorczyk
Druk:
Miller
ISBN: 978-83-269-3449-0
Copyright by Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Warszawa 2014
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
03-918 Warszawa, ul. Łotewska 9a
tel. 22 518 29 29, faks 22 617 60 10
NIP: 526-19-92-256
Numer KRS: 0000098264 – Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, Sąd Gospodarczy
XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy. Wysokość kapitału zakładowego: 200.000 zł
„Agile: szansa na skokowy wzrost produktywności” wraz z przysługującymi Czytelnikom innymi
elementami dostępnymi w subskrypcji (e-letter, strona WWW i inne) chronione są prawem
autorskim. Przedruk materiałów opublikowanych w publikacji „Agile: szansa na skokowy wzrost
produktywności” oraz w innych dostępnych elementach subskrypcji – bez zgody wydawcy – jest
zabroniony. Zakaz nie dotyczy cytowania publikacji z powołaniem się na źródło.
Publikacja „Agile: szansa na skokowy wzrost produktywności” została przygotowana z zachowa-
niem najwyższej staranności i wykorzystaniem wysokich kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia au-
torów oraz konsultantów. Zaproponowane w publikacji „Agile: szansa na skokowy wzrost produk-
tywności” oraz w innych dostępnych elementach subskrypcji wskazówki, porady i interpretacje
nie mają charakteru porady prawnej. Ich zastosowanie w konkretnym przypadku może wymagać
dodatkowych, pogłębionych konsultacji. Publikowane rozwiązania nie mogą być traktowane jako
oficjalne stanowisko organów i urzędów państwowych. W związku z powyższym redakcja nie
może ponosić odpowiedzialności prawnej za zastosowanie zawartych w publikacji „Agile: szansa
na skokowy wzrost produktywności” lub w innych dostępnych elementach subskrypcji wskazó-
wek, przykładów, informacji itp. do konkretnych przypadków.
Kup książkę
Spis treści
Wstęp
.......................................................................................................................................... 5
1. Metody zwinne – wprowadzenie
....................................................................................... 7
1.1. Metoda prób i błędów – lekarstwo na niepewność ......................................... 10
1.2. Najważniejsze fakty z historii metod iteracyjnych i przyrostowych .............. 12
1.3. Dalszy rozwój metod zwinnych – post-agilism ............................................... 13
1.4. Przegląd metod zwinnych ................................................................................... 14
1.5. Metametoda – wybór procesu ............................................................................ 20
1.6. Unikanie szkodliwych nieporozumień na temat Agile ................................... 25
1.7. Agile w kaskadowym świecie .............................................................................. 27
1.8. Integracja wielu zespołów Agile ......................................................................... 28
2.
Od potrzeby biznesowej do zaspokojenia – zwinna realizacja
............................. 31
2.1. Etapy życia produktu: projekt, wdrożenie, utrzymanie ................................... 31
2.2. Czy klienci potrzebują dobrych produktów? .................................................. 32
2.3. Brak kosztów jakości projektów i jakości produktów ..................................... 33
2.3. Modele cyklu życia oprogramowania ................................................................ 36
2.4. Ciągła integracja i częste dostawy ...................................................................... 43
Zwinna inżynieria wymagań
....................................................................................... 51
3.1. Cele określania wymagań .................................................................................... 54
3.2. Techniki pozyskiwania wymagań ...................................................................... 57
3.3. Paradoksy wymagań i model Kano .................................................................... 60
3.4. Współpraca z marketingiem ............................................................................... 61
3.5. Opisywanie wymagań .......................................................................................... 63
3.6. Rodzaje wymagań – atrybuty jakości ................................................................ 64
3.7. Zasady podziału wymagań w Scrumie .............................................................. 65
3.8. Korzyści i koszty zapisywania ............................................................................. 66
3.9. Opisywanie wymagań w języku naturalnym .................................................... 69
3.10. Opowieści użytkowników ................................................................................... 70
3.11. Modelowanie wymagań ....................................................................................... 71
3.12. Zatwierdzanie wymagań ..................................................................................... 73
3.13. Weryfikacja, walidacja, negocjowanie i konsolidacja wymagań w Agile ..... 75
3.14. Interesariusze, kontekst, granica kontekstu i negocjacje w metodach
zwinnych ............................................................................................................... 77
3.15. Zwinne przeglądy ................................................................................................. 79
3.16. Weryfikacja modeli .............................................................................................. 81
3.17. Zarządzanie śliskimi wymaganiami .................................................................. 82
3.18. Wersjonowanie ..................................................................................................... 84
3.19. Śledzenie powiązań wymagań ............................................................................ 86
Kup książkę
3.
3
Agile: szansa na skokowy wzrost produktywności
4. Planowanie i nadzorowanie w Agile Scrum
................................................................. 89
4.1. Zasady dobrego planowania pracy .................................................................... 89
4.2. Przegląd sposobów szacowania pracochłonności ............................................ 92
4.3. Szacowanie algorytmiczne lub na podstawie doświadczenia ......................... 93
4.4. Planowanie w Agile: pracochłonność, wydajność zespołu, ryzyko ............... 95
4.5. Dług techniczny ................................................................................................... 97
4.6. Diagram wypalenia i jego wykorzystanie ...................................................... 101
5. Testowanie w Agile
.........................................................................................................
5.1. Testowanie jako jedna z form zapewnienia jakości w Agile ........................
5.2. Cele, rodzaje i poziomy testów według kwadrantów testowych Agile .......
5.3. Testy czarnej skrzynki i testy dogłębne ..........................................................
5.4. Testy właściwości (pozafunkcjonalne) w Agile .............................................
5.5. Szkoła kontekstowa i testowanie eksploracyjne w Agile ..............................
5.6. Testowanie eksploracyjne w Agile ..................................................................
5.7. Podstawy automatyzacji testów w projektach Agile .....................................
5.8. Automatyzacja przygotowania testów w Agile ..............................................
5.9. Znaczenie automatycznych testów w modelu iteracyjnym .........................
5.10. Wpływ Agile na automatyzację testów ...........................................................
5.11. Testowanie na podstawie modeli ....................................................................
5.12. Projektowanie testów ........................................................................................
5.13. Sposoby projektowania testów ........................................................................
5.14. Agile a tradycyjne trudności testowania ........................................................
5.15. Obsługa wykrytych błędów .............................................................................
5.16. Testy jednostkowe .............................................................................................
5.17. Metodyka TDD .................................................................................................
5.18. Testy akceptacyjne a kryteria ukończenia – ATDD .....................................
6. Jak być Agile i przetrwać w zespole
.............................................................................
6.1. Społeczne i psychologiczne aspekty pracy zwinnej ......................................
6.2. Znaczenie rytuałów i terminologii Agile .......................................................
6.3. Zwinny programista i jego rola w zespole Agile ...........................................
6.4. Metody treningu – jak stać się zwinnym .......................................................
6.5. Certyfikacje ........................................................................................................
6.6. Wady i zalety certyfikatów ...............................................................................
6.7. Wybór certyfikacji .............................................................................................
6.8. Agile po pięćdziesiątce .....................................................................................
6.9. Agile a kariera ....................................................................................................
103
104
108
110
111
113
117
118
120
122
123
124
125
131
132
134
136
136
138
141
141
142
145
146
148
149
150
152
153
7. Słownik terminów
........................................................................................................... 155
8. Źródła
................................................................................................................................ 157
4
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin