Zamowienia publiczne w pytaniach i odpowiedziach wydanie wrzesien 2014 r.pdf
(
436 KB
)
Pobierz
amówienia
P UBLICZNE
wrzesień 2014
ISSN 1897-3272
W
P Y T A N I A C H
I
O D P O W I E D Z I A C H
w numerze m.in.
Formalne zasady sporządzania
dokumentu umowy o zamówienie
i jej załączników
�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½ 2
Brak informacji o zamówieniu i jego
zakresie w ogłoszeniu o zamówieniu
– wskazówki dotyczące dalszych
działań
�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½ 3
Przetarg na obsługę bankową
– informacje o dokumentach, jakie
musi złożyć wykonawca
�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½ 4
Jak ocenić ofertę, w której
wykonawca powołuje się na
uprawnienia innego podmiotu
�½�½�½�½�½�½�½ 5
Zasady prowadzenia konkursu
zgodnie z Prawem zamówień
publicznych
�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½ 7
Reguły związane z realizacją
procedury o udzielenie zamówienia
przy braku środków w budżecie na
jego sfinansowanie
�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½ 8
Ponoszenie opłat administracyjnych
i sądowych w świetle Prawa
zamówień publicznych
�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½ 8
Zamówienia z dziedziny kultury – jak
ocenić, kiedy wolno ich udzielać poza
procedurami zamówieniowymi
�½�½�½�½�½�½�½ 9
Wykonawca nie może uzupełnić wadium
PYTANIE
Wykonawca złożył ofertę wraz z gwarancją ubezpieczeniową.
Treść tego dokumentu jest jednak, w naszej opinii, niepełna. Nie zawie-
ra bowiem sformułowania, że gwarant zobowiązuje się do zapłacenia
kwoty wadium w przypadku niewniesienia przez wykonawcę wymaga-
nego zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Jak ocenić ofertę?
ODPOWIEDŹ
Niezawarcie wskazanego zapisu w treści wadialnej gwaran-
cji ubezpieczeniowej nie zawsze powoduje obowiązek wykluczenia
wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy z 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp). Należy to zrobić
jedynie w sytuacji, gdy w postępowaniu było wymagane wniesienie
zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Trzeba pamiętać, że
zamawiający nie dysponuje uprawnieniem umożliwiającym wezwanie
do konwalidacji czynności wniesienia wadium.
Wyjaśnienie
Zasadniczą funkcją wadium jest zabezpieczenie organizatora prze-
Studium p
rzypadku
targu poprzez umożliwienie mu uzyskania pewnej kwoty na wypadek niezawarcia
umowy przez wybranego wykonawcę. Ustawa Pzp w art. 46 ust. 4a i 5 precyzuje,
w jakich okolicznościach zamawiający ma prawo zatrzymać wadium. Określenie
warunków jego wypłaty w gwarancji powinno być wskazane na tyle precyzyjnie,
by nie budziło wątpliwości beneficjenta co do możliwości zaspokojenia się z niej
(por. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej – dalej: KIO – z 20 stycznia 2009 r., sygn.
akt KIO/UZP 19/09). Brak precyzyjnego sformułowania, w jakich okolicznoś-
ciach zamawiającemu będzie przysługiwać skuteczne żądanie wypłaty wadium,
uzasadnia stwierdzenie, iż interes zamawiającego nie jest w pełni zabezpieczony
(por. wyrok KIO z 28 lipca 2011 r., sygn. akt KIO 1525/11).
Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp z postępowania o udzielenie zamówie-
nia wyklucza się wykonawców, którzy:
yy
wnieśli wadium do upływu terminu składania ofert, na przedłużony okres
nie
związania ofertą lub w czasie, o którym mowa w art. 46 ust. 3 ustawy Pzp, albo
yy
zgodzili się na przedłużenie okresu związania ofertą.
nie
Jednocześnie przepisy ustawy Pzp nie przewidują możliwości uzupełnienia wad-
liwie wniesionego bądź w ogóle niezłożonego wadium. To oznacza, iż wykonawca
będzie wówczas podlegał wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp.
Podstawa prawna
y
art. 24 ust. 2 pkt 2, art. 46 ust. 4a i 5 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych
(tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.).
Renata Dzikowska
Jeśli wykonaw
ca
zakwestionow w porę nie
ał
dokumentacji p zapisów
rz
podpisać umow etargowej, musi
ę
na warunkach z zamawiającym
op
w specyfikacji isanych
istotnych waru
nków
zamówienia�½
10–11
radca prawny specjalizujący się
w prawie zamówień publicznych,
naczelnik w Departamencie Kontroli UE
Urzędu Zamówień Publicznych
Współpraca z wykonawcą
OD REDAKCJI
Parafowanie załączników do umowy
o zamówienie jest nieobowiązkowe
PYTANIE
Sporządziliśmy kontrakt, którego integralnymi częściami są
SZYKUJĄ SIĘ KOLEJNE ZMIANY USTAWY PZP
Wszystko wskazuje na to, że tym razem na nowelizacji
Prawa zamówień publicznych zyskają wykonawcy.
Sejm postanowił m.in. złagodzić przesłanki wyklu-
czenia z postępowania podmiotu, który nie wywiązał
się ze swoich obowiązków przy realizacji umowy na
zamówienie. W myśl projektowanych przepisów zama-
wiający będzie mógł nawet zrezygnować z obowiązku
wyeliminowania takiego wykonawcy z procedury.
Mocno oczekiwaną zmianą byłaby także regulacja
ograniczająca możliwość zatrzymania wadium w razie
nieuzupełnienia wymaganych w specyfikacji doku-
mentów. Projekt nowelizacji przewiduje, że zamawia-
jący mógłby to zrobić tylko w razie braku możliwości
wybrania oferty tego wykonawcy w procedurze.
O projektowanych zmianach piszemy na str. 12.
Zachęcam także do zapoznania się z omówieniem
zasad powoływania się – zgodnie z art. 26 ust. 2b
ustawy Pzp – na zasoby podmiotów trzecich w zakresie
ich uprawnień. Wkrótce i ta regulacja może zostać
zmieniona. Szczegóły publikujemy na str. 5 i 12.
Justyna Rek-Pawłowska
redaktor prowadząca
m.in. oferta wykonawcy i specyfikacja istotnych warunków zamówie-
nia (dalej: siwz). Czy muszą być one parafowane przez obie strony
kontraktu? W jaki sposób można uniknąć tej, zbędnej – w naszej
opinii – formalności? Czy wystarczające będzie sformułowanie „Inte-
gralną częścią umowy jest oferta wykonawcy i siwz”? Czy wolno je
wówczas pozostawić bez paraf i nie dołączać ich do umowy?
ODPOWIEDŹ
Żadne przepisy nie nakazują parafowania wszystkich załącz-
ników kontraktu. Zamawiający może zastosować sformułowania wska-
zujące, jakie dokumenty wchodzą w jego skład. Podpisanie dokumentu
umowy również bez parafowania załączników oznacza, że strony ak-
ceptują wszystkie jej postanowienia, także te określone w załącznikach
będących jej integralną częścią.
Wyjaśnienie
Na poparcie opisanego pt. „Standardy przygotowywania umów
stanowiska można przytoczyć fragment
wyroku Sądu Najwyższego z 20 stycz-
nia 2012 r. (sygn. akt I CSK 373/11):
„W świetle art. 78 § 1 kc sama objętość
»dokumentu«
nie może mieć znacze-
nia. Może on składać się z kilku części
(kilku stron) o różnej szacie redakcyj-
nej. Istotna jest przy tym sama relacja
takiego dokumentu do umieszczonego
w nim oświadczenia woli. Można mówić
o tzw. dokumencie zintegrowanym,
jeżeli składa się on z kilku części (kilku
stron), lecz zawiera to samo oświadcze-
nie woli pochodzące od określonego
podmiotu. Rzecz jasna, o takiej inte-
gracji nie przesądzają jeszcze elementy
natury technicznej (np. sposób fizycz-
nego połączenia części dokumentu),
lecz czynnik natury merytorycznej,
tj. sama treść dokumentu wyrażająca
objęte nim oświadczenie woli i wska-
zująca na sposób powiązania poszcze-
gólnych części dokumentu jako całości.
Integralny pod względem treści oświad-
czenia woli dokument może być pod-
pisany wówczas jako całość i podpis na
takim dokumencie (pod treścią złożo-
nego oświadczenia woli) może ozna-
czać zachowanie formy pisemnej tego
oświadczenia woli w rozumieniu art. 78
§ 1 kc”.
Parafowanie załączników, choć nie-
obowiązkowe, jest zalecaną prak-
tyką (zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod
uwagę ewentualne kwestie dowodowe).
Podobne stanowisko podtrzymuje Pol-
ski Związek Rzeczoznawców Zamó-
wień Publicznych w swojej publikacji
o zamówienie publiczne” autorstwa
Magdaleny Musiałowicz. Przedsta-
wiono tam następującą opinię: „Jeżeli
załączniki do umowy dopełniają ją
w znaczeniu regulacyjnym (stanowią
jej integralną część), to powinny być
podpisane tak jak podstawowa część
umowy oraz odpowiednio z nią zwią-
zane słownie”.
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Kierownik grupy wydawniczej:
Ewa Ziętek-Maciejczyk
Wydawca:
Katarzyna Czech
Redaktor prowadząca:
Justyna Rek-Pawłowska
Koordynator produkcji:
Mariusz Jezierski
Opracowanie graficzne:
Dominika Raczkowska
Korekta:
Monika Rychalska
Skład i łamanie:
Raster Studio, N. Bogajczyk
Druk:
Paper&Tinta
ISSN:
1897-3272
Nakład:
2200 egz.
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
03-918 Warszawa, ul. Łotewska 9a
tel.: 22 518 29 29, faks: 22 617 60 10, e-mail: zp@wip.pl
NIP: 526-19-92-256
Numer KRS: 0000098264 – Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy,
Sąd Gospodarczy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy. Wyso-
kość kapitału zakładowego: 200.000 zł
Copyright by Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Warszawa 2014
Odnosząc się natomiast do pytania
o dołączanie do kontraktu wszystkich
załączników – w tym zakresie również
nie istnieją regulacje prawne. Przy-
toczony natomiast na wstępie wyrok
Sądu Najwyższego wskazuje, iż można
z tego zrezygnować. W mojej opinii
jednak wszelkie załączniki powinny być
dołączone do umowy o zamówienie.
Dzięki temu kontrahenci mają możli-
wość zapoznania się z nimi (chociażby
w celu przypomnienia sobie poszcze-
gólnych zapisów) oraz ich przytocze-
nia w każdym czasie.
Podstawa prawna
y
art. 139 ust. 2 ustawy z 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.:
Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.),
Publikacja „Zamówienia publiczne w pytaniach i odpowiedziach” wraz
z przysługującymi Czytelnikom innymi elementami dostępnymi w sub-
skrypcji chronione są prawem autorskim. Przedruk materiałów opubliko-
wanych w tej publikacji oraz w innych dostępnych elementach subskrypcji
– bez zgody wydawcy – jest zabroniony. Zakaz nie dotyczy cytowania
publikacji z powołaniem się na źródło. Publikacja ta została przygotowa-
na z zachowaniem najwyższej staranności i wykorzystaniem wysokich
kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia autorów. Zaproponowane w publi-
kacji oraz w innych dostępnych elementach subskrypcji wskazówki, pora-
dy i interpretacje nie mają charakteru porady prawnej. Ich zastosowanie
w konkretnym przypadku może wymagać dodatkowych, pogłębionych kon-
sultacji. Publikowane rozwiązania nie mogą być traktowane jako oficjalne
stanowisko organów i urzędów państwowych. W związku z powyższym
redakcja nie może ponosić odpowiedzialności prawnej za zastosowanie
zawartych w tej publikacji lub w innych dostępnych elementach subskryp-
cji wskazówek, przykładów, informacji itp. do konkretnych przykładów.
Wydawca nie odpowiada za treść zamieszczonej reklamy; ma prawo odmó-
wić zamieszczenia reklamy, jeżeli jej treść lub forma są sprzeczne z linią
programową bądź charakterem publikacji oraz interesem Wydawnictwa
Wiedza i Praktyka.
y
art. 78 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r.
– Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r.
poz. 121).
Informacje o prenumeracie:
tel.: 22 518 29 29, e-mail: cok@wip.pl
doświadczony praktyk w zakresie
stosowania ustawy Pzp przez
jednostki zamawiające, autorka porad
i komentarzy z zakresu
zamówień publicznych
Marta Mikulska-Nawacka
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
WRZESIEŃ 2014
|
2
Kup książkę
Ogłoszenia w postępowaniu
Brak informacji o przedmiocie zamówienia w ogłoszeniu nie jest
błędem zmuszającym do unieważnienia procedury
PYTANIE
Ogłosiłam przetarg nieograniczony na usługi kominiarskie.
Po otwarciu ofert okazało się, że w ogłoszeniu o zamówieniu jest
błąd. W miejscu, gdzie znajduje się informacja związana z przedmio-
tem oraz wielkością lub zakresem zamówienia, napisano
„Nie dotyczy”. Czy należy unieważnić postępowanie?
ODPOWIEDŹ
Opisane uchybienie nie stanowi w świetle przepisów ustawy Pzp
przesłanki, która uzasadniałaby unieważnienie prowadzonego przetargu.
Wyjaśnienie
Zamawiający
musi pamię- 7) postępowanie obarczone jest nieusu-
tać, iż ma prawo unieważnić procedurę
udzielenia zamówienia jedynie w ściśle
określonych przypadkach.
walną wadą uniemożliwiającą zawar-
cie ważnej umowy.
Ustawowe przesłanki
unieważnienia procedury
Do podjęcia czynności unieważnienia
postępowania obligują zamawiającego
wyłącznie następujące okoliczności:
1) w procedurze nie złożono ani jednej
oferty niepodlegającej odrzuceniu albo
nie wpłynął żaden wniosek o dopusz-
czenie do udziału w postępowaniu od
wykonawcy niepodlegającego wyklu-
czeniu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3,
2) w zapytaniu o cenę nie złożono co
najmniej dwóch ofert niepodlega-
jących odrzuceniu,
3) w licytacji elektronicznej wpłynęły
mniej niż dwa wnioski o dopuszcze-
nie do udziału w licytacji albo nie
złożono żadnej oferty,
4) cena najkorzystniejszej oferty lub
oferta z najniższą ceną przewyższa
kwotę, którą zamawiający zamierza
przeznaczyć na sfinansowanie zamó-
wienia, chyba że istnieje możliwość
zwiększenia tej sumy,
5) w przypadkach, o których mowa
w art. 91 ust. 5 ustawy Pzp, zostały
złożone oferty dodatkowe o takiej
samej cenie,
6) wystąpiła istotna zmiana okolicz-
ności powodująca, że prowadzenie
postępowania lub wykonanie zamó-
wienia nie leży w interesie publicz-
nym, czego nie można było wcześniej
przewidzieć,
Pamiętaj
Zamawiający może unieważnić
postępowanie, jeżeli środki
finansowe pochodzące z budżetu
Unii Europejskiej oraz niepodlegające
zwrotowi środki z pomocy udzielonej
przez państwa członkowskie
Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA), które zamierzał
przeznaczyć na zamówienie, nie
zostały mu przyznane. Możliwość
taką trzeba przewidzieć w ogłoszeniu
o zamówieniu, zaproszeniu do
negocjacji lub zaproszeniu do
składania ofert.
W opisanym w pytaniu stanie faktycz-
nym postępowanie mogłoby zostać
unieważnione jedynie na podstawie
pkt 7.
3) zawarł umowę z naruszeniem art. 94
ust. 1 albo art. 183 ust. 1 ustawy Pzp,
jeżeli uniemożliwiło to KIO uwzględ-
nienie odwołania przed zawarciem
umowy,
4) uniemożliwił składanie ofert orien-
tacyjnych wykonawcom niedo-
puszczonym dotychczas do udziału
w dynamicznym systemie zakupów
(dalej: DSZ) lub uniemożliwił wyko-
nawcom dopuszczonym do DSZ
złożenie ofert w postępowaniu pro-
wadzonym w ramach DSZ,
5) udzielił zamówienia na podstawie
umowy ramowej przed upływem ter-
minu określonego w art. 94 ust. 1
ustawy Pzp, jeżeli nastąpiło naru-
szenie jej art. 101 ust. 1 pkt 2,
6) z naruszeniem przepisów ustawy
zastosował zapytanie o cenę.
W przetargu nieograniczonym pod-
stawą unieważnienia postępowania,
zgodnie z przesłanką z pkt 7, może być
wyłącznie fakt niezamieszczenia lub
nieprzekazania ogłoszenia o zamówie-
niu. Tymczasem w opisanym w pytaniu
przypadku ogłoszenie zawiera błędy, ale
zostało opublikowane. Trzeba też pamię-
tać, że określenie przedmiotu zamówie-
nia wynika z innych części ogłoszenia,
m.in. z jego tytułu czy nazwy nadanej
zamówieniu. Ponadto w ogłoszeniu znaj-
dują się informacje określające, gdzie
zamieszczona jest siwz. Wykonawcy
w przypadku jakichkolwiek wątpliwo-
ści mogli więc niezwłocznie zapoznać
się z zakresem i wielkością prac.
Podstawa prawna
y
art. 93, art. 144 ustawy z 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.:
Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.).
Dominika Perkowska
Powody unieważnienia
umowy o zamówienie
Aby unieważnienie postępowania ze
względu na wystąpienie przesłanki opi-
sanej w pkt 7 było zasadne, wada postę-
powania musi skutkować koniecznością
unieważnienia umowy. To z kolei może
nastąpić, jeżeli zamawiający:
1) zastosował negocjacje bez ogłoszenia
lub zamówienie z wolnej ręki z naru-
szeniem przepisów ustawy Pzp,
2) nie zamieścił ogłoszenia o zamówie-
niu lub go nie przekazał,
prawnik, praktyk z wieloletnim doświad-
czeniem, m.in. zastępca naczelnika
Wydziału Zamówień Publicznych w dużej
instytucji zamawiającej, obecnie główny
specjalista ds. zamówień publicznych
w firmie wykonawczej
PRENUMERATA 2014
Sprawdź ofertę
prenumeraty na:
ZADAJ SWOJE PYTANIE EKSPERTOWI:
ZP@WIP.PL
INWESTYCJE PUBLICZNE to magazyn przeznaczony dla wszystkich
instytucji i przedsiębiorców, którzy uczestniczą w projektach publicznych.
Zamów prenumeratę już dziś!
Zadzwoń lub napisz do Centrum Obsługi Klienta z hasłem ZQ 10% rabatu:
tel.: 22 518 29 29, e-mail: cok@wip.pl, inwestycjepubliczne@wip.pl
Kup książkę
3
|
WRZESIEŃ 2014
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Plik z chomika:
PDFator
Inne pliki z tego folderu:
Zamowienia publiczne w pytaniach i odpowiedziach wydanie wrzesien 2014 r.pdf
(436 KB)
Zamowienia publiczne w pytaniach i odpowiedziach wydanie kwiecien 2014 r.pdf
(257 KB)
Zamowienia publiczne w pytaniach i odpowiedziach wydanie luty 2014 r.pdf
(188 KB)
Zamowienia publiczne w pytaniach i odpowiedziach wydanie czerwiec 2014 r.pdf
(287 KB)
Zamowienia publiczne w pytaniach i odpowiedziach wydanie lipiec 2014 r.pdf
(212 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
50 zadań i zagadek szachowych
Access
Acrobat
Administracja
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin