Informatyka Europejczyka Informatyka Program nauczania dla szkol ponadgimnazjalnych.pdf
(
167 KB
)
Pobierz
Informatyka Europejczyka.
Informatyka. Program nauczania
dla szkó³ ponadgimnazjalnych
Autorzy: Danuta Korman, Gra¿yna Zawadzka
ISBN: 978-83-246-1074-7
Format: 122×194, stron: 88
Rozwój nowych technologii postêpuje dziœ w tak niezwykle dynamicznym tempie, ¿e
rozwi¹zania informatyczne, które jeszcze ca³kiem niedawno znane by³y tylko nielicznym,
dziœ dostêpne s¹ dla ka¿dego. Przygotowanie uczniów do sprawnego funkcjonowania
w nowoczesnym spo³eczeñstwie informacyjnym jest niezwykle istotnym i odpowiedzialnym
zadaniem. Odpowiednie ukierunkowanie ich zainteresowañ oraz przeprowadzenie przez
meandry technologii informacyjnej i informatyki ma ogromny wp³yw na to, jak
postrzegaj¹ oni korzyœci i zagro¿enia zwi¹zane ze œwiatem komputerów i sieci.
„Informatyka Europejczyka. Informatyka. Program nauczania informatyki w szko³ach
ponadgimnazjalnych” zawiera kompleksowe omówienie zadañ stawianych przed
nauczycielami w zwi¹zku z edukacj¹ informatyczn¹ w procesie kszta³cenia m³odych
ludzi. W ksi¹¿ce opisano podstawy programowe i cele kszta³cenia, wymagania
egzaminacyjne i zadania szko³y. W kolejnych rozdzia³ach przedstawiono treœci
nauczania w zakresie podstawowym i rozszerzonym oraz sposoby oceniania wiedzy
uczniów. Omówiono równie¿ zakres ewentualnych modyfikacji programu nauczania.
• Charakterystyka programu nauczania
• Podstawa programowa i wymagania egzaminacyjne
• Cele edukacyjne i treœci nauczania
• Zadania szko³y w zakresie edukacji informatycznej
• Ramowy podzia³ materia³u nauczania
• Treœci nauczania na poziomach podstawowym i rozszerzonym
• Metody kontroli i oceny osi¹gniêæ uczniów
Odpowiednia baza programowa pozwoli nauczycielom przygotowaæ uczniów do
œwiadomego ¿ycia w nowoczesnym spo³eczeñstwie.
Spis tre ci
1. Informatyka a technologia informacyjna
2. Charakterystyka i za o enia programu
3. Podstawa programowa kszta cenia ogólnego
w zakresie informatyki
dla szkó ponadgimnazjalnych
4. Standardy wymaga egzaminacyjnych
z informatyki
5. Cele kszta cenia i wychowania
6. Procedury osiîgania celów
7. Zadania szko y
w zakresie edukacji informatycznej
8. Ramowy podzia materia u nauczania
9. Tre ci nauczania
i przewidywane osiîgni cia uczniów
10. Metody kontroli i oceny osiîgni ð uczniów
11. Zakres mo liwych modyfikacji
programu nauczania
5
8
12
14
17
26
30
32
34
75
83
C
ELE KSZTA CENIA I WYCHOWANIA
17
Tabela 4.3.
Standardy wymaga egzaminacyjnych z informatyki w zakresie
tworzenia informacji
POZIOM PODSTAWOWY
1. tworzy specyfikacj problemu,
proponuje i analizuje jego
rozwiûzanie,
2. formu uje informatyczne
rozwiûzanie problemu
przez dobór algorytmu oraz
odpowiednich struktur danych
i realizuje je w wybranym j zyku
programowania,
3. projektuje relacyjne bazy danych
i wykorzystuje do ich realizacji
system bazy danych,
4. wykorzystuje ró norodne ród a
i zasoby informacji do tworzenia
dokumentów tekstowych
i multimedialnych.
POZIOM ROZSZERZONY
jak na poziomie podstawowym oraz:
1. projektuje i przeprowadza
wszystkie etapy na drodze do
otrzymania informatycznego
rozwiûzania problemu,
2. wykorzystuje metody
informatyki w rozwiûzywaniu
problemów,
3. uzasadnia poprawno �½,
z o ono �½ i efektywno �½
rozwiûzania problemu,
4. projektuje relacyjne bazy danych
i proste aplikacje bazodanowe,
5. tworzy dokumenty sieciowe
i multimedialne z u yciem
zaawansowanych technik,
w tym programowania,
6. opisuje nowe zastosowania
narz dzi informatyki
i antycypuje ich konsekwencje dla
ycia spo ecznego, gospodarczego
(korzy ci i zagro enia).
5. Cele kszta cenia i wychowania
Cele kszta cenia i wychowania
Uczniowie przechodzûcy przez kolejne etapy edukacji informatycz-
nej powinni nie tylko pog bia�½ swojû wiedz , ale tak e rozwija�½ za-
interesowania i umiej tno ci pozwalajûce mi dzy innymi na:
i
sprawne pos ugiwanie si zaawansowanymi rodkami,
narz dziami i metodami informatyki;
i
korzystanie z us ug sieci komputerowych;
i
wyszukiwanie informacji w bazach danych i tworzenie
prostych relacyjnych baz danych;
i
formu owanie sytuacji problemowej, jej modelowanie
i projektowanie rozwiûzania z u yciem technologii
informacyjnej oraz metod informatyki;
18
I
NFORMATYKA
. P
ROGRAM NAUCZANIA
i
ocenianie wybranych w asno ci uzyskanych rozwiûza
oraz dokumentowanie tych rozwiûza ;
i
wykorzystywanie sieci do publikowania w asnych
materia ów oraz zbierania i przetwarzania danych;
i
planowanie wspó pracy i zespo owe wykonywanie projektów
informatycznych;
i
ocenianie korzy ci oraz dostrzeganie etycznych
i spo ecznych aspektów rozwoju zastosowa informatyki.
Nie wolno jednak zapomina�½ o realizacji celów wychowawczych.
Przestrzeganie ustalonych zachowa oraz przyj tych zasad jest bar-
dzo wa ne w spo ecze stwie informacyjnym, yjûcym w wiecie
techniki komputerowej i ró norodnych informacji.
5.1. Cele edukacyjne
Podstawowym celem edukacyjnym jest przygotowanie ucznia do
zaawansowanego stosowania rodków, narz dzi i metod technolo-
gii informacyjnej oraz informatyki w ró nych dziedzinach ycia
i kolejnych etapach kszta cenia. Jest to wi c dû enie do wykszta cenia
osób sprawnie funkcjonujûcych w wiecie informacyjnym, nabycia
przez nich umiej tno ci wykorzystywania technik komunikacji i ko-
rzystania z informacji, a tak e wspomagania ich w przygotowywaniu
si do doros ego ycia, wiadomego wyboru kierunku i dalszej nauki
w zakresie informatyki (lub dziedziny pokrewnej).
Wa nym celem edukacyjnym jest ponadto wykszta cenie umie-
j tno ci samodzielnego korzystania z komputera i zastosowa in-
formatyki przy realizacji wybranych zada edukacyjnych oraz innych
celów poznawczych. Chodzi tu o nauk wiadomego i sprawnego
pos ugiwania si komputerem, a tak e narz dziami i metodami
informatyki. Wa ne jest równie wskazanie mu drogi do celowego
i odpowiedzialnego tworzenia warsztatu pracy intelektualnej.
Kolejnym celem edukacyjnym jest przygotowanie ucznia do
wiadomego wyboru kierunku dalszego kszta cenia w zakresie in-
formatycznym lub innych, pokrewnych dziedzinach.
5.1.1. Ogólne cele edukacyjne — kszta cenie w zakresie podstawowym
Tabela 5.1.
Ogólne cele edukacyjne kszta cenia w zakresie podstawowym
DZIA
OGÓLNE CELE EDUKACYJNE
ALGORYTMIKA
I PROGRAMOWANIE
Analizowanie i formu owanie informatycznych rozwiûza prostych problemów z ró nych
dziedzin przez dobór odpowiedniego algorytmu i struktury danych oraz realizacj
w wybranym j zyku programowania.
Znajomo �½ podstawowych algorytmów i stosowanie ich przy realizacji zada .
Znajomo �½ i umiej tno �½ stosowania podstawowych technik algorytmicznych.
Stosowanie podstawowych struktur danych przy realizacji algorytmów.
Znajomo �½ zasad strukturalizacji programów.
Konstruowanie algorytmów zgodnie z podanû specyfikacjû.
Wykonywanie podstawowych operacji na plikach z wykorzystaniem polece plikowych.
Okre lanie podstawowych w asno ci algorytmów, takich jak sko czono �½, z o ono �½
obliczeniowa, efektywno �½.
Konstruowanie programów w wybranym j zyku programowania wysokiego poziomu.
Korzystanie z wybranego rodowiska programistycznego do zapisywania, uruchamiania
i testowania programów.
C
ELE KSZTA CENIA I WYCHOWANIA
Realizacja niewielkich projektów programistycznych.
Znajomo �½ sposobów reprezentowania danych liczbowych w komputerze i systemów
liczbowych wykorzystywanych w informatyce.
19
Plik z chomika:
PDFator
Inne pliki z tego folderu:
Informatyka Europejczyka icwiczenia dla szkoly podstawowej kl IV VI Czesc I.pdf
(3497 KB)
Informatyka Europejczyka icwiczenia dla szkoly podstawowej kl IV VI Czesc II.pdf
(3169 KB)
Informatyka Europejczyka icwiczenia dla gimnazjum.pdf
(902 KB)
Informatyka Europejczyka Informatyka Podrecznik dla szkol ponadgimnazjalnych Zakres rozszerzony Czesc 1 Wydanie II.pdf
(1583 KB)
Informatyka Europejczyka iPodrecznik dla szkoly podstawowej kl IV VI.pdf
(4420 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
Access
Acrobat
After Effects
Agile - Programowanie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin