Informatyka Europejczyka Informatyka Program nauczania dla szkol ponadgimnazjalnych.pdf

(167 KB) Pobierz
Informatyka Europejczyka.
Informatyka. Program nauczania
dla szkó³ ponadgimnazjalnych
Autorzy: Danuta Korman, Gra¿yna Zawadzka
ISBN: 978-83-246-1074-7
Format: 122×194, stron: 88
Rozwój nowych technologii postêpuje dziœ w tak niezwykle dynamicznym tempie, ¿e
rozwi¹zania informatyczne, które jeszcze ca³kiem niedawno znane by³y tylko nielicznym,
dziœ dostêpne s¹ dla ka¿dego. Przygotowanie uczniów do sprawnego funkcjonowania
w nowoczesnym spo³eczeñstwie informacyjnym jest niezwykle istotnym i odpowiedzialnym
zadaniem. Odpowiednie ukierunkowanie ich zainteresowañ oraz przeprowadzenie przez
meandry technologii informacyjnej i informatyki ma ogromny wp³yw na to, jak
postrzegaj¹ oni korzyœci i zagro¿enia zwi¹zane ze œwiatem komputerów i sieci.
„Informatyka Europejczyka. Informatyka. Program nauczania informatyki w szko³ach
ponadgimnazjalnych” zawiera kompleksowe omówienie zadañ stawianych przed
nauczycielami w zwi¹zku z edukacj¹ informatyczn¹ w procesie kszta³cenia m³odych
ludzi. W ksi¹¿ce opisano podstawy programowe i cele kszta³cenia, wymagania
egzaminacyjne i zadania szko³y. W kolejnych rozdzia³ach przedstawiono treœci
nauczania w zakresie podstawowym i rozszerzonym oraz sposoby oceniania wiedzy
uczniów. Omówiono równie¿ zakres ewentualnych modyfikacji programu nauczania.
• Charakterystyka programu nauczania
• Podstawa programowa i wymagania egzaminacyjne
• Cele edukacyjne i treœci nauczania
• Zadania szko³y w zakresie edukacji informatycznej
• Ramowy podzia³ materia³u nauczania
• Treœci nauczania na poziomach podstawowym i rozszerzonym
• Metody kontroli i oceny osi¹gniêæ uczniów
Odpowiednia baza programowa pozwoli nauczycielom przygotowaæ uczniów do
œwiadomego ¿ycia w nowoczesnym spo³eczeñstwie.
Spis tre ci
1. Informatyka a technologia informacyjna
2. Charakterystyka i za o enia programu
3. Podstawa programowa kszta cenia ogólnego
w zakresie informatyki
dla szkó ponadgimnazjalnych
4. Standardy wymaga egzaminacyjnych
z informatyki
5. Cele kszta cenia i wychowania
6. Procedury osiîgania celów
7. Zadania szko y
w zakresie edukacji informatycznej
8. Ramowy podzia materia u nauczania
9. Tre ci nauczania
i przewidywane osiîgni cia uczniów
10. Metody kontroli i oceny osiîgni ð uczniów
11. Zakres mo liwych modyfikacji
programu nauczania
5
8
12
14
17
26
30
32
34
75
83
C
ELE KSZTA CENIA I WYCHOWANIA
17
Tabela 4.3.
Standardy wymaga egzaminacyjnych z informatyki w zakresie
tworzenia informacji
POZIOM PODSTAWOWY
1. tworzy specyfikacj problemu,
proponuje i analizuje jego
rozwiûzanie,
2. formu uje informatyczne
rozwiûzanie problemu
przez dobór algorytmu oraz
odpowiednich struktur danych
i realizuje je w wybranym j zyku
programowania,
3. projektuje relacyjne bazy danych
i wykorzystuje do ich realizacji
system bazy danych,
4. wykorzystuje ró norodne ród a
i zasoby informacji do tworzenia
dokumentów tekstowych
i multimedialnych.
POZIOM ROZSZERZONY
jak na poziomie podstawowym oraz:
1. projektuje i przeprowadza
wszystkie etapy na drodze do
otrzymania informatycznego
rozwiûzania problemu,
2. wykorzystuje metody
informatyki w rozwiûzywaniu
problemów,
3. uzasadnia poprawno �½,
z o ono �½ i efektywno �½
rozwiûzania problemu,
4. projektuje relacyjne bazy danych
i proste aplikacje bazodanowe,
5. tworzy dokumenty sieciowe
i multimedialne z u yciem
zaawansowanych technik,
w tym programowania,
6. opisuje nowe zastosowania
narz dzi informatyki
i antycypuje ich konsekwencje dla
ycia spo ecznego, gospodarczego
(korzy ci i zagro enia).
5. Cele kszta cenia i wychowania
Cele kszta cenia i wychowania
Uczniowie przechodzûcy przez kolejne etapy edukacji informatycz-
nej powinni nie tylko pog bia�½ swojû wiedz , ale tak e rozwija�½ za-
interesowania i umiej tno ci pozwalajûce mi dzy innymi na:
i
sprawne pos ugiwanie si zaawansowanymi rodkami,
narz dziami i metodami informatyki;
i
korzystanie z us ug sieci komputerowych;
i
wyszukiwanie informacji w bazach danych i tworzenie
prostych relacyjnych baz danych;
i
formu owanie sytuacji problemowej, jej modelowanie
i projektowanie rozwiûzania z u yciem technologii
informacyjnej oraz metod informatyki;
18
I
NFORMATYKA
. P
ROGRAM NAUCZANIA
i
ocenianie wybranych w asno ci uzyskanych rozwiûza
oraz dokumentowanie tych rozwiûza ;
i
wykorzystywanie sieci do publikowania w asnych
materia ów oraz zbierania i przetwarzania danych;
i
planowanie wspó pracy i zespo owe wykonywanie projektów
informatycznych;
i
ocenianie korzy ci oraz dostrzeganie etycznych
i spo ecznych aspektów rozwoju zastosowa informatyki.
Nie wolno jednak zapomina�½ o realizacji celów wychowawczych.
Przestrzeganie ustalonych zachowa oraz przyj tych zasad jest bar-
dzo wa ne w spo ecze stwie informacyjnym, yjûcym w wiecie
techniki komputerowej i ró norodnych informacji.
5.1. Cele edukacyjne
Podstawowym celem edukacyjnym jest przygotowanie ucznia do
zaawansowanego stosowania rodków, narz dzi i metod technolo-
gii informacyjnej oraz informatyki w ró nych dziedzinach ycia
i kolejnych etapach kszta cenia. Jest to wi c dû enie do wykszta cenia
osób sprawnie funkcjonujûcych w wiecie informacyjnym, nabycia
przez nich umiej tno ci wykorzystywania technik komunikacji i ko-
rzystania z informacji, a tak e wspomagania ich w przygotowywaniu
si do doros ego ycia, wiadomego wyboru kierunku i dalszej nauki
w zakresie informatyki (lub dziedziny pokrewnej).
Wa nym celem edukacyjnym jest ponadto wykszta cenie umie-
j tno ci samodzielnego korzystania z komputera i zastosowa in-
formatyki przy realizacji wybranych zada edukacyjnych oraz innych
celów poznawczych. Chodzi tu o nauk wiadomego i sprawnego
pos ugiwania si komputerem, a tak e narz dziami i metodami
informatyki. Wa ne jest równie wskazanie mu drogi do celowego
i odpowiedzialnego tworzenia warsztatu pracy intelektualnej.
Kolejnym celem edukacyjnym jest przygotowanie ucznia do
wiadomego wyboru kierunku dalszego kszta cenia w zakresie in-
formatycznym lub innych, pokrewnych dziedzinach.
5.1.1. Ogólne cele edukacyjne — kszta cenie w zakresie podstawowym
Tabela 5.1.
Ogólne cele edukacyjne kszta cenia w zakresie podstawowym
DZIA
OGÓLNE CELE EDUKACYJNE
ALGORYTMIKA
I PROGRAMOWANIE
Analizowanie i formu owanie informatycznych rozwiûza prostych problemów z ró nych
dziedzin przez dobór odpowiedniego algorytmu i struktury danych oraz realizacj
w wybranym j zyku programowania.
Znajomo �½ podstawowych algorytmów i stosowanie ich przy realizacji zada .
Znajomo �½ i umiej tno �½ stosowania podstawowych technik algorytmicznych.
Stosowanie podstawowych struktur danych przy realizacji algorytmów.
Znajomo �½ zasad strukturalizacji programów.
Konstruowanie algorytmów zgodnie z podanû specyfikacjû.
Wykonywanie podstawowych operacji na plikach z wykorzystaniem polece plikowych.
Okre lanie podstawowych w asno ci algorytmów, takich jak sko czono �½, z o ono �½
obliczeniowa, efektywno �½.
Konstruowanie programów w wybranym j zyku programowania wysokiego poziomu.
Korzystanie z wybranego rodowiska programistycznego do zapisywania, uruchamiania
i testowania programów.
C
ELE KSZTA CENIA I WYCHOWANIA
Realizacja niewielkich projektów programistycznych.
Znajomo �½ sposobów reprezentowania danych liczbowych w komputerze i systemów
liczbowych wykorzystywanych w informatyce.
19
Zgłoś jeśli naruszono regulamin