Myslenie obiektowe w programowaniu Wydanie V.pdf
(
2242 KB
)
Pobierz
Tytuł oryginału: The Object-Oriented Thought Process (5th Edition)
Tłumaczenie: Łukasz Piwko
ISBN: 978-83-283-6104-1
Authorized translation from the English language edition, entitled OBJECT-ORIENTED THOUGHT
PROCESS, THE, 5th Edition by WEISFELD, MATT, published by Pearson Education, Inc, publishing as
Addison-Wesley Professional, Copyright © 2019 Pearson Education, Inc.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from Pearson Education, Inc.
POLISH language edition published by Helion SA, Copyright © 2020.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym
ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Helion SA nie ponoszą również
żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/myobp5
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/myobp5.zip
Printed in Poland.
•
Kup książkę
•
Poleć książkę
•
Oceń książkę
•
Księgarnia internetowa
•
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
O autorze ................................................................................11
Podzi kowania ........................................................................11
Wst p .....................................................................................13
Rozdzia 1
Podstawowe poj cia obiektowo ci ...........................................17
Podstawowe poj cia ............................................................................17
Obiekty a stare systemy .......................................................................18
Programowanie obiektowe a proceduralne .............................................19
Zamiana podej cia proceduralnego na obiektowe ..................................23
Programowanie proceduralne ..........................................................23
Programowanie obiektowe ..............................................................23
Definicja obiektu .................................................................................24
Dane obiektu .................................................................................24
Zachowania obiektu .......................................................................24
Definicja klasy .....................................................................................28
Tworzenie obiektów ........................................................................28
Atrybuty .........................................................................................30
Metody ..........................................................................................30
Komunikaty ...................................................................................30
Modelowanie klas przy u yciu diagramów UML .......................................31
Hermetyzacja i ukrywanie danych ..........................................................31
Interfejsy .......................................................................................31
Implementacje ...............................................................................32
Realistyczna ilustracja paradygmatu interfejsu i implementacji ...........33
Model paradygmatu interfejs – implementacja ..................................33
Dziedziczenie ......................................................................................34
Nadklasy i podklasy .......................................................................35
Abstrakcja .....................................................................................36
Zwi zek typu „jest” ........................................................................37
Polimorfizm .........................................................................................38
Kompozycja ........................................................................................41
Abstrakcja .....................................................................................41
Zwi zek typu „ma” .........................................................................41
Podsumowanie ....................................................................................41
Kup książkę
Poleć książkę
6
My lenie obiektowe w programowaniu
Rozdzia 2
My lenie w kategoriach obiektowych .......................................43
Ró nica mi dzy interfejsem a implementacj ......................................... 44
Interfejs ........................................................................................ 46
Implementacja ............................................................................... 46
Przyk ad implementacji i interfejsu ................................................... 47
Zastosowanie my lenia abstrakcyjnego w projektowaniu interfejsów ........ 51
Minimalizowanie interfejsu ................................................................... 52
Okre lanie grupy docelowej ............................................................. 53
Zachowania obiektu ....................................................................... 54
Ograniczenia rodowiska ................................................................ 54
Identyfikowanie publicznych interfejsów ........................................... 54
Identyfikowanie implementacji ......................................................... 55
Podsumowanie ................................................................................... 56
ród a ................................................................................................ 56
Rozdzia 3
Inne poj cia z zakresu obiektowo ci .........................................57
Konstruktory ....................................................................................... 57
Kiedy wywo ywany jest konstruktor .................................................. 58
Zawarto konstruktora .................................................................. 58
Konstruktor domy lny ..................................................................... 58
Zastosowanie wielu konstruktorów .................................................. 59
Projektowanie konstruktorów .......................................................... 63
Obs uga b dów .................................................................................. 63
Ignorowanie problemu .................................................................... 64
Szukanie b dów i ko czenie dzia ania programu .............................. 64
Szukanie b dów i próba ich naprawienia ......................................... 64
Zg aszanie wyj tków ....................................................................... 65
Poj cie zakresu ................................................................................... 67
Atrybuty lokalne ............................................................................. 67
Atrybuty obiektowe ......................................................................... 68
Atrybuty klasowe ............................................................................ 70
Przeci anie operatorów ...................................................................... 71
Wielokrotne dziedziczenie .................................................................... 72
Operacje obiektów ............................................................................... 73
Podsumowanie ................................................................................... 74
ród a ................................................................................................ 74
Rozdzia 4
Anatomia klasy ........................................................................75
Nazwa klasy ........................................................................................ 75
Komentarze ........................................................................................ 77
Atrybuty .............................................................................................. 77
Konstruktory ....................................................................................... 78
Metody dost powe .............................................................................. 80
Metody interfejsu publicznego .............................................................. 83
Prywatne metody implementacyjne ....................................................... 83
Podsumowanie ................................................................................... 84
ród a ................................................................................................ 84
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
7
Rozdzia 5
Wytyczne dotycz ce projektowania klas ...................................85
Modelowanie systemów wiata rzeczywistego ........................................85
Identyfikowanie interfejsów publicznych .................................................86
Minimalizacja interfejsu publicznego ................................................86
Ukrywanie implementacji ................................................................87
Projektowanie niezawodnych konstruktorów i destruktorów .....................88
Projektowanie mechanizmu obs ugi b dów w klasie ...............................89
Pisanie dokumentacji i stosowanie komentarzy ................................89
Tworzenie obiektów nadaj cych si do kooperacji .............................90
Wielokrotne u ycie kodu .......................................................................90
Rozszerzalno
...................................................................................91
Tworzenie opisowych nazw ..............................................................91
Wyodr bnianie nieprzeno nego kodu ...............................................92
Umo liwianie kopiowania i porównywania obiektów ...........................92
Ograniczanie zakresu .....................................................................93
Konserwacja kodu ...............................................................................94
Iteracja ..........................................................................................94
Testowanie interfejsu .....................................................................95
Wykorzystanie trwa o ci obiektów .........................................................96
Serializacja i szeregowanie obiektów ...............................................97
Podsumowanie ....................................................................................98
ród a ................................................................................................98
Rozdzia 6
Projektowanie z wykorzystaniem obiektów ...............................99
Wytyczne dotycz ce projektowania ........................................................99
Wykonanie odpowiedniej analizy ....................................................103
Okre lanie zakresu planowanych prac ............................................103
Gromadzenie wymaga .................................................................103
Tworzenie prototypu systemu ........................................................104
Identyfikowanie klas .....................................................................104
Definiowanie wymaga wobec ka dej z klas ....................................104
Okre lenie warunków wspó pracy mi dzy klasami ...........................104
Tworzenie modelu klas opisuj cego system ...................................104
Tworzenie prototypu interfejsu u ytkownika za pomoc kodu ............105
Obiekty opakowuj ce .........................................................................105
Kod strukturalny ...........................................................................106
Opakowywanie kodu strukturalnego ...............................................107
Opakowywanie nieprzeno nego kodu .............................................108
Opakowywanie istniej cych klas ....................................................109
Podsumowanie ..................................................................................110
ród a ..............................................................................................110
Rozdzia 7
Dziedziczenie i kompozycja ....................................................111
Wielokrotne wykorzystywanie obiektów ................................................111
Dziedziczenie ....................................................................................112
Generalizacja i specjalizacja ..........................................................115
Decyzje projektowe .......................................................................116
Kup książkę
Poleć książkę
Plik z chomika:
PDFator
Inne pliki z tego folderu:
Adobe Air i Ajax Szybki start.pdf
(506 KB)
Anonimizacja i maskowanie danych wrazliwych w przedsiebiorstwach.pdf
(2975 KB)
Analiza statystyczna w srodowisku R dla poczatkujacych.pdf
(446 KB)
API nowoczesnej strony WWW Uslugi sieciowe w PHP.pdf
(718 KB)
Architektura ewolucyjna Projektowanie oprogramowania i wsparcie zmian.pdf
(807 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
Access
Acrobat
After Effects
Agile - Programowanie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin