Java 2 Podstawy.pdf
(
453 KB
)
Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TRE CI
Java 2. Podstawy
Autorzy: Cay S. Horstmann, Gary Cornell
T³umaczenie: Maciej Gorywoda
ISBN: 83-7197-984-3
Tytu³ orygina³u:
Core Java 2 Volume 1 Fundamentals
Format: B5, stron: 740
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
„Java 2. Podstawy” jest najlepsz¹ ksi¹¿k¹ dla programistów. Nie ma sobie równych pod
wzglêdem ilo ci przekazanych informacji, a mimo to pozostaje bardzo czytelna. —
K. N. King, Computer Reviews
Programi ci znajd¹ tu wszystko, czego potrzeba, aby wykorzystaæ potêgê jêzyka Java…
— PC Week
„Java 2. Podstawy” dostarcza wszystkiego, czego potrzebujesz, aby ukoñczyæ nawet
najbardziej skomplikowane projekty. Dlatego w³a nie ta ksi¹¿ka przez piêæ lat by³a
miêdzynarodowym bestsellerem. „Java 2. Podstawy” omawia podstawy platformy Java
2 Standard Edition w wersji 1.3, zawiera pe³ny opis zorientowanego obiektowo
rodowiska programistycznego Javy, komponentów interfejsu u¿ytkownika Swing
i wiele, wiele wiêcej.
Pi¹ta wydanie prezentuje wiele nowych, gotowych do zastosowania programów,
z których zas³ynê³y poprzednie edycje tej ksi¹¿ki: pojawi³y siê równie¿ nowe programy
dotycz¹ce mechanizmu odbicia oraz optymalizacji kodu. Szczegó³owo wyja niono
koncepcjê klas wewnêtrznych, funkcjonowanie proxy, obs³ugê wyj¹tków, techniki
usuwania b³êdów, model zdarzeñ Javy, interfejs wej cia/wyj cia oraz zarz¹dzania
plikami.
Kompendium dla programistów Javy, a w nim:
• Omówienie jêzyka Java i tworzenia aplikacji w rodowisku Forte(tm)
• Tworzenie aplikacji GUI przy pomocy nowych klas Swing
• Sposoby pisania klas proxy i klas wewnêtrznych
• Korzystanie z modelu zdarzeñ Javy
• Omówienie klas strumieni oraz mechanizmu zarz¹dzania plikami
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Spis treści
Podziękowania............................................................................................................................... 11
Przedmowa ...................................................................................................................................13
Do Czytelnika ........................................................................................................................ 13
O książce............................................................................................................................... 15
Rozdział 1. Wprowadzenie do Javy..................................................................................................17
Java jako narzędzie programistyczne..................................................................................... 18
Zalety Javy............................................................................................................................. 19
Koncepcje języka Java........................................................................................................... 20
Prosty .............................................................................................................................. 20
Zorientowany obiektowo .................................................................................................. 21
Rozproszony..................................................................................................................... 22
Niezawodny...................................................................................................................... 22
Bezpieczny....................................................................................................................... 23
Neutralny pod względem architektury............................................................................... 24
Przenośny ........................................................................................................................ 24
Interpretowany ................................................................................................................. 25
Wydajny ........................................................................................................................... 25
Wielowątkowy .................................................................................................................. 25
Dynamiczny...................................................................................................................... 26
Java i Internet........................................................................................................................ 26
Aplety w działaniu ............................................................................................................ 27
Java po stronie serwera................................................................................................... 28
Krótka historia Javy ............................................................................................................... 28
Główne nieporozumienia dotyczące Javy ............................................................................... 31
Rozdział 2. Środowisko programistyczne Javy .............................................................................35
Instalowanie pakietu Java Software Development Kit............................................................ 36
Konfiguracja ścieżki dostępu ........................................................................................... 36
Instalowanie bibliotek i dokumentacji .............................................................................. 37
Instalowanie przykładowych programów książki Core Java............................................... 38
Drzewo katalogów Javy .................................................................................................... 38
Różne środowiska programistyczne....................................................................................... 39
Korzystanie z linii poleceń ..................................................................................................... 40
Rozwiązywanie problemów ............................................................................................... 42
Praca ze zintegrowanym środowiskiem programistycznym..................................................... 43
Wyszukiwanie błędów kompilacji...................................................................................... 44
Kompilowanie i uruchamianie programów przy użyciu edytora tekstu .................................... 46
Aplikacje graficzne................................................................................................................. 48
Aplety .................................................................................................................................... 51
4
Java 2. Podstawy
Rozdział 3. Podstawy programowania w Javie..............................................................................57
Prosty program napisany w Javie........................................................................................... 58
Komentarze ........................................................................................................................... 60
Typy danych........................................................................................................................... 61
Liczby całkowite ............................................................................................................... 62
Typy zmiennoprzecinkowe ................................................................................................ 62
Typ znakowy..................................................................................................................... 63
Typ boolean ..................................................................................................................... 64
Zmienne ................................................................................................................................ 65
Przypisanie i inicjalizacja ....................................................................................................... 66
Stałe ................................................................................................................................ 66
Operatory .............................................................................................................................. 67
Operatory inkrementacji i dekrementacji.......................................................................... 69
Operatory relacji i typu boolean ....................................................................................... 69
Operatory bitowe.............................................................................................................. 70
Funkcje i stałe matematyczne.......................................................................................... 71
Konwersje pomiędzy typami numerycznymi...................................................................... 72
Rzutowanie ...................................................................................................................... 73
Hierarchia nawiasów i operatorów ................................................................................... 73
Łańcuchy ............................................................................................................................... 74
Konkatenacja................................................................................................................... 74
Wycinanie łańcuchów....................................................................................................... 75
Edycja łańcuchów............................................................................................................. 75
Porównywanie łańcuchów................................................................................................. 77
Czytanie dokumentacji API online .................................................................................... 79
Czytanie danych............................................................................................................... 81
Formatowanie wyjścia ...................................................................................................... 83
Instrukcje sterujące............................................................................................................... 86
Blok instrukcji .................................................................................................................. 86
Instrukcje warunkowe ...................................................................................................... 87
Pętle nieokreślone........................................................................................................... 89
Pętle określone................................................................................................................ 93
Wielokrotny wybór — polecenie switch ............................................................................ 96
Przerywanie instrukcji sterowania .................................................................................... 98
Wielkie liczby ....................................................................................................................... 100
Tablice................................................................................................................................. 102
Inicjalizacja tablic i tablice anonimowe .......................................................................... 103
Kopiowanie tablic........................................................................................................... 104
Parametry linii poleceń .................................................................................................. 105
Sortowanie tablicy ......................................................................................................... 106
Tablice wielowymiarowe................................................................................................. 109
Tablice nierównej długości ............................................................................................. 112
Rozdział 4. Obiekty i klasy ............................................................................................................ 115
Wprowadzenie do programowania zorientowanego obiektowo............................................. 116
Słownictwo OOP............................................................................................................. 117
Obiekty .......................................................................................................................... 118
Relacje pomiędzy klasami.............................................................................................. 119
Porównanie OOP z konwencjonalnymi technikami programowania proceduralnego........ 121
Korzystanie z istniejących klas ............................................................................................ 123
Obiekty i zmienne obiektów ........................................................................................... 123
Klasa biblioteczna GregorianCalendar ........................................................................... 126
Spis treści
5
Tworzenie własnych klas ..................................................................................................... 133
Klasa Pracownik ............................................................................................................ 133
Używanie wielu plików źródłowych równocześnie ........................................................... 136
Analiza klasy Pracownik ................................................................................................. 137
Pierwsze doświadczenia z konstruktorami ..................................................................... 137
Metody klasy Pracownik................................................................................................. 139
Metody dostępu do danych prywatnych ......................................................................... 142
Metody prywatne............................................................................................................ 143
Finalne pola składowe ................................................................................................... 143
Pola i metody statyczne....................................................................................................... 144
Pola statyczne ............................................................................................................... 144
Stałe .............................................................................................................................. 145
Metody statyczne........................................................................................................... 146
Metody fabryczne........................................................................................................... 147
Metoda main ................................................................................................................. 147
Parametry metod................................................................................................................. 150
Konstrukcja obiektów .......................................................................................................... 155
Przeładowanie................................................................................................................ 155
Domyślna inicjalizacja pól składowych........................................................................... 156
Konstruktory domyślne .................................................................................................. 157
Bezpośrednia inicjalizacja pól składowych ..................................................................... 157
Nazwy parametrów......................................................................................................... 158
Wywoływanie innego konstruktora ................................................................................. 159
Bloki inicjalizacji............................................................................................................. 160
Niszczenie obiektów i metoda finalize............................................................................ 163
Pakiety ................................................................................................................................ 164
Wykorzystanie pakietów................................................................................................. 164
Komentarze dokumentacji ................................................................................................... 172
Wstawianie komentarzy ................................................................................................. 172
Dokumentacja klasy....................................................................................................... 173
Dokumentacja metod..................................................................................................... 174
Dokumentacja pól składowych....................................................................................... 174
Komentarze standardowe .............................................................................................. 174
Dokumentacja pakietu i podsumowanie ........................................................................ 176
Generowanie dokumentacji............................................................................................ 176
Porady dotyczące projektowania klas .................................................................................. 177
Rozdział 5. Dziedziczenie.............................................................................................................. 181
Rozszerzanie klas................................................................................................................ 181
Hierarchie dziedziczenia................................................................................................. 188
Polimorfizm .................................................................................................................... 189
Wiązanie dynamiczne..................................................................................................... 190
Zapobieganie dziedziczeniu — klasy i metody finalne.................................................... 192
Rzutowanie .................................................................................................................... 193
Klasy abstrakcyjne......................................................................................................... 195
Dostęp chroniony........................................................................................................... 200
Object — uniwersalna nadklasa.......................................................................................... 201
Metody equals i toString ................................................................................................ 202
Programowanie uniwersalne .......................................................................................... 209
Klasa ArrayList............................................................................................................... 211
Klasy opakowań............................................................................................................. 217
Klasa Class ......................................................................................................................... 221
6
Java 2. Podstawy
Mechanizm odbicia.............................................................................................................. 224
Wykorzystanie mechanizmu odbicia do analizy możliwości klas ..................................... 225
Wykorzystanie mechanizmu odbicia do analizy obiektów w czasie działania programu .. 229
Wykorzystanie mechanizmu odbicia w pisaniu kodu uniwersalnej tablicy ...................... 235
Wskaźniki do metod ...................................................................................................... 238
Zastosowanie dziedziczenia w projektowaniu ...................................................................... 242
Rozdział 6. Interfejsy i klasy wewnętrzne ...................................................................................245
Interfejsy ............................................................................................................................. 246
Właściwości interfejsów ................................................................................................. 250
Interfejsy i klasy abstrakcyjne........................................................................................ 251
Interfejsy i wywołania zwrotne........................................................................................ 252
Klonowanie obiektów........................................................................................................... 255
Klasy wewnętrzne................................................................................................................ 260
Wykorzystanie klas wewnętrznych do kontaktowania się ze zmiennymi obiektu ............ 262
Specjalne zasady składni dla klas wewnętrznych........................................................... 266
Czy klasy wewnętrzne są użyteczne? Czy są w ogóle potrzebne? I czy są bezpieczne?..... 266
Lokalne klasy wewnętrzne ............................................................................................. 269
Statyczne klasy wewnętrzne .......................................................................................... 274
Proxy ................................................................................................................................... 277
Właściwości klas proxy .................................................................................................. 281
Rozdział 7. Programowanie grafiki .............................................................................................283
Wprowadzenie do zestawu Swing................................................................................... 284
Tworzenie ramek ................................................................................................................. 287
Pozycjonowanie ramek ........................................................................................................ 290
Wyświetlanie informacji w panelach .................................................................................... 295
Figury 2D ............................................................................................................................. 299
Kolory .................................................................................................................................. 307
Wypełnianie figur geometrycznych.................................................................................. 310
Tekst i czcionki.................................................................................................................... 312
Obrazy ................................................................................................................................. 321
Rozdział 8. Obsługa zdarzeń........................................................................................................329
Podstawy obsługi zdarzeń ................................................................................................... 330
Przykład — obsługa kliknięcia przycisku ........................................................................ 332
Wybór słuchaczy zdarzeń ............................................................................................... 338
Przykład — zmiana „wyglądu i wrażenia” ....................................................................... 341
Przykład — przechwytywanie zdarzeń okna .................................................................... 344
Hierarchia zdarzeń AWT....................................................................................................... 347
Zdarzenia semantyczne i zdarzenia niskiego poziomu w AWT.............................................. 350
Mechanizm obsługi zdarzeń — podsumowanie.............................................................. 350
Typy zdarzeń niskiego poziomu............................................................................................ 353
Aktywacja komponentów................................................................................................ 353
Zdarzenia dotyczące klawiatury...................................................................................... 355
Pochłanianie zdarzeń ..................................................................................................... 361
Zdarzenia dotyczące myszki........................................................................................... 361
Działania ............................................................................................................................. 368
Multicasting......................................................................................................................... 377
Kolejka zdarzeń ................................................................................................................... 380
Dołączanie własnych zdarzeń......................................................................................... 381
Plik z chomika:
PDFator
Inne pliki z tego folderu:
Ciagle dostarczanie oprogramowania w jezyku Java Najlepsze narzedzia i praktyki wdrazania kodu.pdf
(2771 KB)
Android Aplikacje wielowatkowe Techniki przetwarzania.pdf
(2109 KB)
Head First EJB Edycja polska Rusz glowa.pdf
(1704 KB)
Algorytmy struktury danych i techniki programowania dla programistow Java.pdf
(1654 KB)
Head First Java Edycja polska Rusz glowa.pdf
(2880 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
Access
Acrobat
After Effects
Agile - Programowanie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin