Java Receptury Wydanie III.pdf

(2032 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Java Cookbook, Third Edition
Tłumaczenie: Piotr Rajca
ISBN: 978-83-246-9570-6
© 2015 Helion S.A.
Authorized Polish translation of the English edition of Java Cookbook,
ISBN 9781449337049 © 2014 RejmiNet Group, Inc.
This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns or controls all
rights to publish and sell the same.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/jarec3
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/jarec3.zip
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Wst p ........................................................................................................................... 13
1. Rozpoczynanie pracy: kompilacja, uruchamianie i testowanie ................................ 31
1.0. Wprowadzenie ............................................................................................................................. 31
1.1. Kompilacja i uruchamianie programów napisanych w Javie — JDK ................................ 32
1.2. Edycja i kompilacja programów przy u yciu edytorów
wyposa onych w kolorowanie syntaktyczne ........................................................................ 33
1.3. Kompilacja, uruchamianie i testowanie programów przy u yciu IDE ............................. 35
1.4. Efektywne wykorzystanie zmiennej rodowiskowej CLASSPATH .................................. 42
1.5. Pobieranie przyk adów do czonych do tej ksi ki i korzystanie z nich ......................... 44
1.6. Automatyzacja kompilacji przy u yciu programu Ant ....................................................... 50
1.7. Automatyzacja zale no ci, kompilacji, testowania i wdra ania
przy u yciu programu Apache Maven ................................................................................... 53
1.8. Automatyzacja zale no ci, kompilacji, testowania i wdra ania
przy u yciu programu Gradle .................................................................................................. 56
1.9. Komunikaty o odrzuconych metodach ................................................................................... 59
1.10. Testowanie warunkowe bez u ycia dyrektywy #ifdef ....................................................... 61
1.11. Zapewnianie poprawno ci programu za pomoc asercji .................................................. 63
1.12. Wykorzystanie programu uruchomieniowego .................................................................... 64
1.13. Testowanie jednostkowe — jak unikn konieczno ci
stosowania programów uruchomieniowych? ..................................................................... 66
1.14. Zarz dzanie kodem z wykorzystaniem ci g ej integracji .................................................. 69
1.15. Uzyskiwanie czytelnych komunikatów o wyj tkach ......................................................... 74
1.16. Poszukiwanie przyk adowych kodów ród owych: programy, szkielety i biblioteki ..... 74
2. Interakcja ze rodowiskiem ........................................................................................ 79
2.0. Wprowadzenie ............................................................................................................................. 79
2.1. Pobieranie warto ci zmiennych rodowiskowych ................................................................ 79
2.2. Pobieranie informacji z w a ciwo ci systemowych .............................................................. 81
2.3. Okre lanie u ywanej wersji JDK .............................................................................................. 82
2.4. Tworzenie kodu zale nego od u ywanego systemu operacyjnego ................................... 84
2.5. Stosowanie rozszerzaj cych interfejsów programistycznych lub innych API ................. 87
2.6. Analiza argumentów podanych w wierszu wywo ania programu ................................... 87
3
Kup książkę
Poleć książkę
3.
a cuchy znaków i przetwarzanie tekstów ...............................................................95
3.0. Wprowadzenie ............................................................................................................................. 95
3.1. Odczytywanie fragmentów a cucha ...................................................................................... 97
3.2. Dzielenie a cuchów na s owa .................................................................................................. 98
3.3. czenie a cuchów znaków przy u yciu klasy StringBuilder ........................................ 102
3.4. Przetwarzanie a cucha znaków po jednej literze .............................................................. 104
3.5. Wyrównywanie a cuchów znaków ..................................................................................... 105
3.6. Konwersja pomi dzy znakami Unicode a a cuchami znaków ....................................... 108
3.7. Odwracanie kolejno ci s ów lub znaków w a cuchu ........................................................ 110
3.8. Rozwijanie i kompresja znaków tabulacji ............................................................................. 111
3.9. Kontrola wielko ci liter ............................................................................................................ 116
3.10. Wcinanie zawarto ci dokumentów tekstowych ................................................................ 117
3.11. Wprowadzanie znaków niedrukowalnych ........................................................................ 118
3.12. Usuwanie odst pów z ko ca a cucha ............................................................................... 119
3.13. Przetwarzanie danych rozdzielonych przecinkami .......................................................... 120
3.14. Program — proste narz dzie do formatowania tekstów ................................................. 125
3.15. Program — fonetyczne porównywanie nazwisk .............................................................. 127
4. Dopasowywanie wzorców przy u yciu wyra e regularnych ................................131
4.0. Wprowadzenie ........................................................................................................................... 131
4.1. Sk adnia wyra e regularnych ............................................................................................... 133
4.2. Wykorzystanie wyra e regularnych w j zyku Java
— sprawdzanie wyst powania wzorca ................................................................................ 140
4.3. Odnajdywanie tekstu pasuj cego do wzorca ....................................................................... 143
4.4. Zast powanie okre lonego tekstu .......................................................................................... 146
4.5. Wy wietlanie wszystkich wyst pie wzorca ....................................................................... 147
4.6. Wy wietlanie wierszy zawieraj cych fragment pasuj cy do wzorca .............................. 149
4.7. Kontrola wielko ci znaków w metodach match() i subst() ............................................... 150
4.8. Dopasowywanie znaków z akcentami lub znaków z o onych ........................................ 152
4.9. Odnajdywanie znaków nowego wiersza .............................................................................. 153
4.10. Program — analiza dziennika serwera Apache ................................................................. 155
4.11. Program — analizowanie danych ........................................................................................ 156
4.12. Program — pe na wersja programu grep ........................................................................... 159
5. Liczby ......................................................................................................................... 165
5.0. Wprowadzenie ........................................................................................................................... 165
5.1. Sprawdzanie, czy a cuch znaków stanowi poprawn liczb .......................................... 168
5.2. Zapisywanie du ych warto ci w zmiennych „mniejszych” typów ................................. 170
5.3. Konwertowanie liczb na obiekty i na odwrót ...................................................................... 171
5.4. Pobieranie u amka z liczby ca kowitej bez konwertowania go
na posta zmiennoprzecinkow ............................................................................................. 172
5.5. Wymuszanie zachowania dok adno ci liczb zmiennoprzecinkowych ........................... 173
5.6. Porównywanie liczb zmiennoprzecinkowych ..................................................................... 175
4
Spis tre ci
Kup książkę
Poleć książkę
5.7. Zaokr glanie warto ci zmiennoprzecinkowych .................................................................. 177
5.8. Formatowanie liczb ................................................................................................................... 178
5.9. Konwersje pomi dzy ró nymi systemami liczbowymi
— dwójkowym, ósemkowym, dziesi tnym i szesnastkowym ......................................... 181
5.10. Operacje na grupie liczb ca kowitych .................................................................................. 182
5.11. Pos ugiwanie si cyframi rzymskimi ................................................................................... 183
5.12. Formatowanie z zachowaniem odpowiedniej postaci liczby mnogiej .......................... 187
5.13. Generowanie liczb losowych ................................................................................................. 189
5.14. Obliczanie funkcji trygonometrycznych ............................................................................. 192
5.15. Obliczanie logarytmów .......................................................................................................... 192
5.16. Mno enie macierzy ................................................................................................................. 193
5.17. Operacje na liczbach zespolonych ........................................................................................ 195
5.18. Obs uga liczb o bardzo du ych warto ciach ...................................................................... 197
5.19. Program TempConverter ....................................................................................................... 200
5.20. Program — generowanie liczbowych palindromów ........................................................ 201
6. Daty i godziny — nowy interfejs programowania aplikacji ....................................205
6.0. Wprowadzenie ........................................................................................................................... 205
6.1. Okre lanie bie cej daty ........................................................................................................... 208
6.2. Wy wietlanie daty i czasu w zadanym formacie ................................................................ 209
6.3. Konwersja liczb okre laj cych dat i czas oraz ilo ci sekund ........................................... 211
6.4. Analiza a cuchów znaków i ich zamiana na daty ............................................................. 212
6.5. Obliczanie ró nic pomi dzy dwiema datami ...................................................................... 213
6.6. Dodawanie i odejmowanie dat ............................................................................................... 214
6.7. Stosowanie starych klas Date i Calendar .............................................................................. 215
7. Strukturalizacja danych w j zyku Java ......................................................................217
7.0. Wprowadzenie ........................................................................................................................... 217
7.1. Strukturalizacja danych przy u yciu tablic .......................................................................... 218
7.2. Modyfikacja wielko ci tablic ................................................................................................... 220
7.3. Szkielet kolekcji .......................................................................................................................... 221
7.4. Klasa podobna do tablicy, lecz bardziej dynamiczna ......................................................... 223
7.5. Stosowanie kolekcji ogólnych ................................................................................................. 225
7.6. Unikanie rzutowania dzi ki zastosowaniu typów ogólnych ............................................ 227
7.7. Jak przegl da zawarto kolekcji? Wyliczenie dost pnych sposobów .......................... 230
7.8. Unikanie powtórze dzi ki zastosowaniu zbioru ............................................................... 232
7.9. Iteratory lub wyliczenia — dost p do danych w sposób niezale ny od ich typów ..... 233
7.10. Strukturalizacja danych z wykorzystaniem list po czonych ......................................... 234
7.11. Odwzorowywanie z wykorzystaniem klas Hashtable oraz HashMap ......................... 238
7.12. Zapisywanie a cuchów znaków w obiektach Properties i Preferences ....................... 240
7.13. Sortowanie kolekcji ................................................................................................................. 244
7.14. Unikanie konieczno ci sortowania danych ........................................................................ 248
7.15. Odnajdywanie obiektu w kolekcji ........................................................................................ 250
Spis tre ci
5
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin