JavaScript Ksiega eksperta.pdf
(
399 KB
)
Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREŒCI
Java Script.
Ksiêga eksperta
Autor: Danny Goodman
T³umaczenie: Adam ¯ytka
ISBN: 83-7197-179-6
Tytu³ orygina³u:
JavaScript Bible
Format: B5, stron: 1096
oprawa twarda
Zawiera CD-ROM
Interaktywne, pe³ne dynamiki strony WWW - to cel, który czêsto stawiasz przed sob¹.
Marzysz o wykorzystaniu apletów Javy bez przeci¹¿ania serwera, o projektowaniu
stron w jêzyku DHTML. Jeden z najbardziej znanych i powa¿anych ekspertów
w bran¿y, Danny Goodman, odkryje przed Tob¹ tajniki i potêgê jêzyka JavaScript.
W typowym dla siebie przejrzystym i precyzyjnym stylu autor przedstawia kompletny
wyk³ad na temat JavaScriptu, prowadz¹c nas od zagadnieñ elementarnych a¿ do
zaawansowanych technik programowania. Dodatkowym atutem ksi¹¿ki jest obszerny
leksykon obiektów, funkcji i innych elementów jêzyka.
Ta ksi¹¿ka to wyczerpuj¹cy opis:
Jêzyka JavaScript
Tworzenia animowanych przycisków
Obiektów i innych kluczowych elementów jêzyka, w tym struktur steruj¹cych,
funkcji, operatorów
Wykorzystania JavaScriptu do weryfikacji danych wprowadzonych przez
u¿ytkownika
U¿ycia apletów Javy na stronach WWW
Ró¿nic pomiêdzy implementacjami jêzyka zrealizowanymi przez firmy Netscape
i Microsoft
Niezale¿nych od przegl¹darki aplikacji DHTML
Debuggera przegl¹darki Netscape
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
"
"
"
"
"
"
"
"
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
O Autorze
................................................................................................................................... 19
Podziękowania ................................................................................................................................ 20
Przedmowa ................................................................................................................................... 21
Wstęp
................................................................................................................................... 25
Układ ksią ki.............................................................................................................................25
Co potrzeba, aby poznać JavaScript .........................................................................................28
Formatowanie i konwencje nazewnictwa .................................................................................31
Część I Pierwsze kroki w JavaScripcie
Rozdział 1. Rola JavaScriptu w sieci Web ................................................................................... 35
Konkurencja w sieci Web .........................................................................................................35
Wyprzedzanie standardów ........................................................................................................36
Skrypty CGI ..............................................................................................................................37
Aplikacje pomocnicze, plug-iny i aplety ..................................................................................37
Plug-iny...............................................................................................................................38
Aplety Javy .........................................................................................................................38
JavaScript – język dla wszystkich.............................................................................................39
LiveScript zmienia nazwę na JavaScript ............................................................................40
Nareszcie razem..................................................................................................................41
Świat Microsoftu ................................................................................................................41
JavaScript – odpowiednie narzędzie do odpowiednich zadań ..................................................42
Rozdział 2. Uniwersalność stron a wojna przeglądarek............................................................. 45
Kapsle........................................................................................................................................46
Do schronu ................................................................................................................................47
Aktualne problemy z kompatybilnością ...................................................................................47
Rozdzielenie języka i obiektów ..........................................................................................47
Standardowy rdzeń języka ..................................................................................................48
Model obiektów dokumentu ...............................................................................................49
Kaskadowe Arkusze Stylów (CSS) ....................................................................................50
Dynamiczny HTML............................................................................................................50
Strategia pisania skryptów ........................................................................................................51
C:\Andrzej\PDF\JavaScript. Księga eksperta\spistreści.doc
3
4
JavaScript. Ksiöga eksperta
Rozdział 3. Pierwszy skrypt w JavaScripcie................................................................................ 53
Oprogramowanie.......................................................................................................................53
Wybór edytora tekstu..........................................................................................................54
Wybór przeglądarki ............................................................................................................54
Przygotowanie środowiska pracy .......................................................................................55
Windows .............................................................................................................................55
MacOS ................................................................................................................................56
Do czego posłu y pierwszy skrypt............................................................................................57
Wpisujemy pierwszy skrypt......................................................................................................58
Analiza skryptu .........................................................................................................................59
Znacznik <SCRIPT> ..........................................................................................................59
Skrypt dla wszystkich przeglądarek ...................................................................................60
Wyświetlanie tekstu............................................................................................................61
Eksperymenty............................................................................................................................62
Część II Kurs JavaScriptu
Rozdział 4. Przeglądarka i obiekty dokumentu .......................................................................... 65
Skrypty na scenie ......................................................................................................................65
JavaScript w działaniu ..............................................................................................................66
Interaktywny interfejs u ytkownika ...................................................................................67
Przeszukiwanie niewielkich zbiorów danych .....................................................................68
Weryfikacja zawartości formularzy....................................................................................69
Interaktywne dane...............................................................................................................69
Ramki..................................................................................................................................70
Dynamiczny HTML............................................................................................................71
Kiedy korzystać z JavaScriptu............................................................................................71
Model obiektów dokumentu .....................................................................................................72
Struktura hierarchiczna .............................................................................................................73
Po otwarciu dokumentu ............................................................................................................75
Prosty dokument .................................................................................................................75
Wstawienie formularza .......................................................................................................76
Wstawienie pola tekstowego ..............................................................................................76
Wstawienie przycisku polecenia.........................................................................................77
Odwołania do obiektów ............................................................................................................77
Nazwy obiektów .................................................................................................................78
Prosty dokument .................................................................................................................78
Wstawienie formularza .......................................................................................................79
Wstawienie pola tekstowego ..............................................................................................79
Wstawienie przycisku polecenia.........................................................................................79
O składni kropkowej .................................................................................................................80
Model organizacji grup dyskusyjnych................................................................................80
Co definiuje obiekt....................................................................................................................81
Właściwości........................................................................................................................82
Metody................................................................................................................................83
Zdarzenia ............................................................................................................................84
Ćwiczenia..................................................................................................................................85
Rozdział 5. Skrypty i dokumenty HTML .................................................................................... 87
W którym miejscu dokumentu umieszczać skrypty .................................................................87
Znacznik <SCRIPT> ..........................................................................................................87
Rozmieszczenie znaczników ..............................................................................................88
Obsługa starszych przeglądarek .........................................................................................90
4
C:\Andrzej\PDF\JavaScript. Księga eksperta\spistreści.doc
Spis trelci
5
Instrukcje JavaScriptu ...............................................................................................................91
Kiedy uruchamiane są instrukcje skryptu .................................................................................92
Skrypty uruchamiane podczas otwierania dokumentu – wywołanie natychmiastowe.......92
Skrypty wywoływane z opóźnieniem .................................................................................92
Skrypty a programy...................................................................................................................94
Ćwiczenia..................................................................................................................................95
Rozdział 6. Podstawy programowania część I............................................................................. 97
Praca z informacjami ................................................................................................................97
Zmienne ....................................................................................................................................98
Tworzenie zmiennych.........................................................................................................99
Nazwy zmiennych ..............................................................................................................99
Wyra enia i Obliczenia...........................................................................................................100
Wyra enia w pliku skrypt1.htm........................................................................................101
Wyra enia i zmienne ........................................................................................................102
Konwersje typów danych........................................................................................................103
Konwersja łańcuchów na liczby .......................................................................................104
Zamiana liczb na łańcuchy ...............................................................................................105
Operatory ................................................................................................................................105
Operatory arytmetyczne....................................................................................................106
Operatory porównania ......................................................................................................106
Ćwiczenia................................................................................................................................107
Rozdział 7. Podstawy programowania część II ......................................................................... 109
Decyzje i pętle.........................................................................................................................109
Struktury sterujące ..................................................................................................................110
Konstrukcje z warunkiem if..............................................................................................110
Konstrukcje if...else ..........................................................................................................111
Powtarzanie instrukcji w pętlach ............................................................................................112
Funkcje....................................................................................................................................113
Parametry funkcji..............................................................................................................114
Zasięg zmiennych .............................................................................................................115
O nawiasach klamrowych .......................................................................................................118
Tablice.....................................................................................................................................118
Tworzenie tablicy .............................................................................................................119
Odczytywanie danych z tablicy ........................................................................................120
Tablice równoległe ...........................................................................................................120
Tablice z obiektami dokumentów.....................................................................................122
Ćwiczenia................................................................................................................................123
Rozdział 8. Okna i obiekty dokumentu ...................................................................................... 125
Obiekty dokumentu.................................................................................................................125
Obiekt window........................................................................................................................126
Korzystanie z właściwości i metod obiektu window........................................................126
Utworzenie okna...............................................................................................................127
Właściwości i metody obiektu window ..................................................................................129
Właściwość window.status ...............................................................................................129
Metoda window.alert() .....................................................................................................130
Metoda window.confirm()................................................................................................130
Metoda window.prompt() .................................................................................................131
Obsługa zdarzenia onLoad= .............................................................................................132
Obiekt location........................................................................................................................132
Obiekt history..........................................................................................................................133
C:\Andrzej\PDF\JavaScript. Księga eksperta\spistreści.doc
5
6
JavaScript. Ksiöga eksperta
Obiekt document .....................................................................................................................133
Właściwość document.forms[ ] ........................................................................................134
Właściwość document.title ...............................................................................................134
Metoda document.write() .................................................................................................134
Obiekt link...............................................................................................................................137
Ćwiczenia................................................................................................................................138
Rozdział 9. Formularze i elementy formularzy......................................................................... 139
Obiekt form .............................................................................................................................139
Formularz jako obiekt i kontener......................................................................................140
Tworzenie formularza.......................................................................................................140
Właściwość form.elements[] ............................................................................................140
Obiekty tekstowe.....................................................................................................................141
Przycisk polecenia...................................................................................................................143
Pole wyboru ............................................................................................................................144
Przycisk opcji..........................................................................................................................145
Lista wyboru ...........................................................................................................................146
Przekazywanie do funkcji formularzy i elementów formularzy.............................................148
Przesyłanie formularzy ...........................................................................................................150
Ćwiczenia................................................................................................................................152
Rozdział 10. Łańcuchy, arytmetyka i daty................................................................................. 153
Obiekty rdzenia języka............................................................................................................153
Łańcuchy.................................................................................................................................154
Łączenia łańcuchów..........................................................................................................154
Metody obiektu string.......................................................................................................155
Obiekt Math ............................................................................................................................158
Obiekt Date .............................................................................................................................159
Obliczanie dat .........................................................................................................................161
Ćwiczenia................................................................................................................................163
Rozdział 11. Obsługa ramek i wielu okien ................................................................................. 165
Ramki rodzice i ramki potomne..............................................................................................165
Odwołania wśród członków rodziny.......................................................................................167
Odwołanie rodzic-do-potomka .........................................................................................167
Odwołanie potomek-do-rodzica .......................................................................................168
Odwołania potomek-do-potomka .....................................................................................169
Wskazówki do obsługi ramek za pomocą skryptów...............................................................169
Jednoczesne sterowanie kilkoma ramkami – paski nawigacyjne ...........................................170
Więcej o odwołaniach do okien ..............................................................................................172
Ćwiczenia................................................................................................................................174
Rozdział 12. Rysunki i Dynamiczny HTML .............................................................................. 175
Obiekt image ...........................................................................................................................175
Wymienne rysunki............................................................................................................176
Buforowanie rysunków.....................................................................................................176
Tworzenie animowanego menu ........................................................................................178
Więcej dynamiki w języku HTML .........................................................................................181
Ćwiczenia................................................................................................................................182
Część III Kompendium wiedzy o obiektach i składni JavaScriptu
Rozdział 13. Podstawy JavaScriptu............................................................................................ 185
Język i obiekty dokumentu .....................................................................................................185
6
C:\Andrzej\PDF\JavaScript. Księga eksperta\spistreści.doc
Plik z chomika:
PDFator
Inne pliki z tego folderu:
AngularJS Profesjonalne techniki.pdf
(1428 KB)
D3 js w akcji.pdf
(1246 KB)
AngularJS Szybkie wprowadzenie.pdf
(811 KB)
AJAX i JavaScript Tworzenie i optymalizacja aplikacji sieciowych.pdf
(547 KB)
Adobe AIR dla programistow JavaScript Leksykon kieszonkowy.pdf
(371 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
Access
Acrobat
After Effects
Agile - Programowanie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin