JavaScript Przewodnik dla absolutnie poczatkujacych.pdf

(1230 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: JavaScript Absolute Beginner's Guide
Tłumaczenie: Lech Lachowski
ISBN: 978-83-283-3180-8
Authorized translation from the English language edition, entitled: JAVASCRIPT ABSOLUTE
BEGINNER'S GUIDE, First Edition; ISBN 0789758067; by Kirupa Chinnathambi; published
by Pearson Education, Inc, publishing as QUE Publishing.
Copyright © 2017 by Pearson Education.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from Pearson Education Inc.
Polish language edition published by HELION S.A.. Copyright © 2017.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/javpap.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/javpap
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Wprowadzenie ....................................................................................................13
1
Witaj,
świecie!
.....................................................................................................17
Co to jest JavaScript? ....................................................................................................... 19
Prosty przykład ................................................................................................................ 20
Narzędzia do edycji kodu ......................................................................................... 20
Dokument HTML ..................................................................................................... 20
Analiza kodu — polecenia i funkcje .............................................................................. 22
Część I. Podstawy
2
Wartości i zmienne ..............................................................................................25
Używanie zmiennych ...................................................................................................... 26
Więcej informacji na temat zmiennych ........................................................................ 27
Nazywanie zmiennych .............................................................................................. 27
Więcej informacji na temat deklarowania i inicjowania zmiennych ................. 28
3
Funkcje ................................................................................................................31
Czym jest funkcja? ........................................................................................................... 33
Prosta funkcja ............................................................................................................. 33
Tworzenie funkcji przyjmującej argumenty ................................................................ 35
Tworzenie funkcji zwracającej dane .............................................................................. 37
Słowo kluczowe return .............................................................................................. 38
Wcześniejsze wychodzenie z funkcji ....................................................................... 38
4
Instrukcje warunkowe: if, else i switch ...............................................................41
Instrukcja if-else ............................................................................................................... 42
Poznaj operatory warunkowe .................................................................................. 44
Tworzenie bardziej złożonych wyrażeń ................................................................. 45
Wariacje na temat instrukcji if-else ......................................................................... 46
Samodzielna instrukcja if ......................................................................................... 46
Przerażająca instrukcja if-else/if-else ...................................................................... 47
Uff ................................................................................................................................ 47
Kup książkę
Poleć książkę
4
JAVASCRIPT.
PRZEWODNIK DLA ABSOLUTNIE POCZĄTKUJĄCYCH
Instrukcje switch .............................................................................................................. 48
Korzystanie z instrukcji switch ................................................................................ 48
Podobieństwo do instrukcji if-else .......................................................................... 50
Wybór właściwej instrukcji ............................................................................................ 51
5
Poznaj pętle: for, while oraz do...while! ..............................................................53
Pętla for ............................................................................................................................. 54
Warunek rozpoczynający ......................................................................................... 56
Warunek kończący (czyli czy już skończyliśmy?) ................................................. 56
Docieramy do końca ................................................................................................. 57
Zbierając wszystko razem ......................................................................................... 57
Kilka przykładów pętli for .............................................................................................. 58
Wcześniejsze przerywanie pętli ............................................................................... 58
Pomijanie iteracji ....................................................................................................... 58
Odliczanie wstecz ...................................................................................................... 59
Nie trzeba używać liczb ............................................................................................. 59
Tablica! Tablica! Tablica! .......................................................................................... 59
O nie, nie zrobił tego! ................................................................................................ 60
Pozostałe pętle .................................................................................................................. 60
Pętla while ................................................................................................................... 60
Pętla do...while ........................................................................................................... 61
6
Timery .................................................................................................................63
Poznaj trzy timery ............................................................................................................ 64
Opóźnianie za pomocą funkcji setTimeout ........................................................... 64
Zapętlenie za pomocą funkcji setInterval ............................................................... 65
Płynne animowanie za pomocą funkcji requestAnimationFrame ..................... 66
7
Zakres zmiennych ................................................................................................69
Zakres globalny ................................................................................................................ 70
Zakres lokalny .................................................................................................................. 71
Różne krętactwa przy ustalaniu zakresu ....................................................................... 72
Deklaracje wykorzystujące słowo kluczowe var nie obsługują zakresu bloku ..... 72
Jak JavaScript przetwarza zmienne ............................................................................... 74
Domknięcia ....................................................................................................................... 75
Kup książkę
Poleć książkę
SPIS TREŚCI
5
8
Domknięcia .........................................................................................................77
Funkcje wewnątrz funkcji ............................................................................................... 78
Gdy funkcje wewnętrzne nie są samowystarczalne ..................................................... 81
9
Gdzie należy umieścić kod? .................................................................................87
Wszystkie opcje na stół ................................................................................................... 88
Podejście nr 1: cały kod jest umieszczony w dokumencie HTML ............................ 90
Podejście nr 2: kod znajduje się w osobnym pliku ...................................................... 91
Plik JavaScript ............................................................................................................ 91
Odwoływanie się do pliku JavaScript ...................................................................... 92
Które podejście zastosować? ........................................................................................... 94
Tak, mój kod będzie używany w wielu dokumentach .......................................... 94
Nie, mój kod jest używany tylko raz w pojedynczym dokumencie HTML ....... 95
10
Komentowanie kodu ...........................................................................................97
Czym są komentarze? ...................................................................................................... 98
Komentarze jednoliniowe ........................................................................................ 99
Komentarze wieloliniowe ......................................................................................... 99
Dobre praktyki komentowania .................................................................................... 101
Część II.
Świat
pełen obiektów
11
O pizzy, typach, prymitywach i obiektach .........................................................103
Najpierw porozmawiajmy o pizzy ............................................................................... 104
Od pizzy do języka JavaScript ...................................................................................... 106
Czym są obiekty? ............................................................................................................ 108
Predefiniowane obiekty na swobodzie ........................................................................ 109
12
Łańcuchy
znaków ..............................................................................................111
Podstawy ......................................................................................................................... 112
Właściwości i metody obiektu String .......................................................................... 114
Uzyskiwanie dostępu do poszczególnych znaków .............................................. 114
Łączenie (czyli konkatenacja) łańcuchów znaków .............................................. 115
Tworzenie podłańcuchów z łańcuchów znaków ................................................. 116
Dzielenie łańcucha znaków — metoda split ........................................................ 117
Szukanie czegoś wewnątrz łańcucha znaków ...................................................... 118
Łańcuchy znaków z wielkimi i małymi literami .................................................. 119
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin