Microsoft XNA Game Studio 4 0 Projektuj i buduj wlasne gry dla konsoli Xbox 360 urzadzen z systemem Windows Phone 7 i wlasnego PC.pdf
(
855 KB
)
Pobierz
Tytuł oryginału: Microsoft® XNA® Game Studio 4.0: Learn Programming Now!: How to program for
Windows Phone 7, Xbox 360, Zune devices, and more
Tłumaczenie: Mikołaj Szczepaniak (wstęp, rozdz. 1 – 3, 10 – 16);
Jacek Kowolik (rozdz. 4 – 9, 17 – 19)
Projekt okładki: Studio Gravite / Olsztyn
Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zaprucki
ISBN: 978-83-246-3410-1
© 2012 Helion S.A.
Authorized translation of the English edition of Microsoft® XNA® Game Studio 4.0: Learn Programming
Now! ISBN 9780735651579, First Edition © 2011, Microsoft Corporation.
This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns or controls of all
rights to publish and sell the same.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak
żadnej
odpowiedzialności ani za ich
wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Wydawnictwo HELION nie ponoszą również
żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/games4
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
•
Kup książkę
•
Poleć książkę
•
Oceń książkę
•
Księgarnia internetowa
•
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
WstÚp .............................................................................................15
CzÚ Ê I
Wprowadzenie
1.
Komputery, C#, XNA i Ty ...............................................................19
Wprowadzenie ..............................................................................................19
Nauka programowania ................................................................................19
Jak zostaÊ wietnym programistÈ .................................................................20
Jak dziaïa ta ksiÈ ka .......................................................................................21
JÚzyk C# i framework XNA ............................................................................21
Do dzieïa .......................................................................................................22
Instalacja rodowiska programowania i frameworku XNA ...............................22
Konfiguracja komputera PC pod kÈtem uruchamiania gier XNA ....................23
Konfiguracja konsoli Xbox 360 pod kÈtem uruchamiania gier XNA ...............24
Konfiguracja systemu Windows Phone pod kÈtem uruchamiania gier XNA ....26
Pisanie pierwszego programu ........................................................................28
Tworzenie pierwszego projektu ....................................................................28
Uruchamianie pierwszego programu ...........................................................31
Zatrzymywanie programu ............................................................................33
Przechowywanie gier w konsoli Xbox 360
lub urzÈdzeniu z systemem Windows Phone .............................................34
Uruchamianie tej samej gry XNA na ró nych urzÈdzeniach ...........................34
Podsumowanie ..............................................................................................37
PrzeglÈd rozdziaïu w pytaniach ......................................................................37
2.
Programy, dane i ïadne kolory ........................................................39
Wprowadzenie ..............................................................................................39
Tworzenie programu gry ................................................................................40
Wyra enia w metodzie Draw .......................................................................41
Praca z kolorami ............................................................................................43
Przechowywanie warto ci kolorów ...............................................................43
Ustawianie warto ci koloru ..........................................................................44
Kontrolowanie koloru ....................................................................................45
Gry i klasy ....................................................................................................46
Klasy jako biura ...........................................................................................48
Dane wiata gry ...........................................................................................49
Przechowywanie danych w pamiÚci komputera ............................................51
Rysowanie z wykorzystaniem zmiennych intensywno ci barw .......................52
Kup książkę
Poleć książkę
6
Spis tre ci
Aktualizowanie kolorów .............................................................................. 53
Przepeïnienie pamiÚci i warto ci danych ....................................................... 55
Peïnowarto ciowa wielokolorowa lampa ...................................................... 56
Podejmowanie decyzji w programie ............................................................. 57
Gotowa gra w wielokolorowÈ lampÚ ........................................................... 61
Znajdowanie bïÚdów w programie .............................................................. 63
Podsumowanie .............................................................................................. 65
PrzeglÈd rozdziaïu w pytaniach ..................................................................... 65
3.
Pobieranie danych wej ciowych od gracza .................................... 67
Wprowadzenie .............................................................................................. 67
Odczytywanie stanu pada .............................................................................. 68
Pady i klasy .................................................................................................. 68
Znajdowanie pada ....................................................................................... 70
Testowanie statusu pada ............................................................................. 72
Stosowanie klawiatury ................................................................................... 73
Zatrzymywanie gry za pomocÈ klawisza Escape ............................................ 75
Jednoczesne u ywanie pada i klawiatury ...................................................... 75
Dodawanie wibracji ....................................................................................... 77
Sterowanie wibracjami pada ........................................................................ 77
Testowanie warto ci intensywno ci .............................................................. 78
BïÚdy w programie ........................................................................................ 83
Podsumowanie .............................................................................................. 85
PrzeglÈd rozdziaïu w pytaniach ..................................................................... 85
CzÚ Ê II
Obrazy, d wiÚk i tekst
4.
Wy wietlanie obrazów ................................................................... 89
Wprowadzenie .............................................................................................. 89
Zasoby i zawarto Ê ........................................................................................ 90
Dodawanie obrazów ................................................................................... 90
ZarzÈdzanie zawarto ciÈ z u yciem XNA ...................................................... 92
Praca z zawarto ciÈ za pomocÈ XNA Game Studio ....................................... 92
RozwiÈzania i projekty w XNA Game Studio ................................................. 92
Dodawanie zawarto ci do projektu .............................................................. 94
Korzystanie z zasobów w programie gry ........................................................ 97
adowanie tekstur w XNA ........................................................................... 97
Pozycjonowanie sprajtu na ekranie ............................................................ 101
Wy wietlanie sprajtu za pomocÈ klasy SpriteBatch ..................................... 103
Wypeïnianie ekranu ................................................................................... 105
Intellisense ................................................................................................ 106
Podsumowanie ............................................................................................ 108
PrzeglÈd rozdziaïu w pytaniach ................................................................... 108
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
7
5.
Wy wietlanie tekstu .....................................................................111
Wprowadzenie ............................................................................................111
Komputery i tekst .........................................................................................111
Tekst jako zasób ........................................................................................112
Tworzenie projektu zegara w XNA .............................................................112
Dodawanie czcionki do zasobów ...............................................................112
Format plików XML ...................................................................................115
adowanie czcionki ...................................................................................115
Wy wietlanie z u yciem czcionki ................................................................116
Zmiana wïa ciwo ci czcionki ......................................................................118
Uzyskiwanie daty i czasu ..............................................................................119
Tworzenie ïadniejszego zegara z tekstem 3D ................................................122
Wielokrotne wy wietlanie ïañcuchów tekstu ..............................................122
Powtarzanie instrukcji z u yciem pÚtli for ...................................................124
Inne konstrukcje pÚtli .................................................................................126
Zabawa z pÚtlÈ for .....................................................................................126
Tworzenie iluzji trójwymiaru ........................................................................128
Tworzenie cieni z u yciem kolorów przezroczystych ...................................128
Wy wietlanie obrazów z u yciem przezroczysto ci .....................................130
Podsumowanie ............................................................................................131
PrzeglÈd rozdziaïu w pytaniach ....................................................................131
6.
Tworzenie gry dla wielu graczy ....................................................133
Wprowadzenie ............................................................................................133
Tworzenie gry z wciskaniem przycisków .....................................................133
Dane w grze ButtonBash ...........................................................................134
Rozpoczynanie gry ButtonBash ..................................................................134
Wy wietlanie warto ci licznika wci niÚÊ przycisku .......................................135
Zliczanie wci niÚÊ przycisku .......................................................................135
Wykrywanie zmian poïo enia przycisku ......................................................136
Wykrywanie poziomu i zbocza ...................................................................137
Konstruowanie kompletnej gry ..................................................................138
Projektowanie kodu ...................................................................................140
Dodawanie kodu testowego ......................................................................140
Podsumowanie ............................................................................................143
PrzeglÈd rozdziaïu w pytaniach ....................................................................143
7.
Odtwarzanie d wiÚków ................................................................145
Dodawanie d wiÚku ....................................................................................145
Tworzenie projektu Drum Pad ....................................................................145
Nagrywanie d wiÚków w programie Audacity ............................................146
Przechowywanie d wiÚków w projekcie .....................................................147
Stosowanie d wiÚków w programie w XNA ...............................................149
Kup książkę
Poleć książkę
Plik z chomika:
PDFator
Inne pliki z tego folderu:
Fizyka dla programistow gier.pdf
(1094 KB)
Abecadlo Malego Czlowieka.pdf
(1458 KB)
C dla programistow gier Wydanie II.pdf
(464 KB)
Programowanie gier Kompendium.pdf
(663 KB)
Projektowanie gier 3D Wprowadzenie do technologii DirectX 11.pdf
(1342 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
Access
Acrobat
After Effects
Agile - Programowanie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin