Java Wzorce projektowe.pdf
(
354 KB
)
Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREŒCI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Java. Wzorce
projektowe
Autor: James William Cooper
T³umaczenie: Piotr Badarycz
ISBN: 83-7197-529-5
Tytu³ orygina³u:
Java Design Patterns
Format: B5, stron: oko³o 400
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Jest to praktyczna ksi¹¿ka, która mówi o tym jak pisaæ programy w jêzyku Java
z u¿yciem standardowych wzorców projektowych. Ksi¹¿ka sk³ada siê z serii krótkich
rozdzia³ów, z których ka¿dy opisuje jeden wzorzec i zawiera przynajmniej jeden
wizualny, kompletny i dzia³aj¹cy przyk³adowy program. Ka¿dy rozdzia³ zawiera równie¿
diagramy UML pokazuj¹ce zale¿noœci wystêpuj¹ce pomiêdzy klasami programu.
Podczas lektury niniejszej ksi¹¿ki czytelnik dowie siê, ¿e wzorce projektowe s¹
powszechnie stosowanym sposobem organizacji obiektów w programach. Dziêki
wykorzystaniu wzorców ³atwiej jest pisaæ programy i póŸniej je modyfikowaæ.
Zapoznanie siê z wzorcami pozwoli zdobyæ s³ownictwo i zestaw pojêæ, za pomoc¹
których mo¿na ³atwiej opisaæ konstrukcjê swoich programów.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Przedmowa .....................................................................................9
Podziökowania ..............................................................................11
Czölć I
Rozdział 1.
Czym sñ wzorce projektowe? .......................................13
Wprowadzenie...............................................................................15
Definicja wzorca projektowego.....................................................................................17
Proces uczenia się..........................................................................................................18
Studiowanie wzorców projektowych ............................................................................19
Uwagi na temat projektowania zorientowanego obiektowo .........................................19
Klasy JFC ......................................................................................................................20
Wzorce projektowe w języku Java ................................................................................20
Rozdział 2.
Diagramy UML ..............................................................................21
Dziedziczenie ................................................................................................................22
Interfejsy........................................................................................................................23
Kompozycja...................................................................................................................23
Adnotacje.......................................................................................................................24
JVISION ........................................................................................................................24
Visual SlickEdit.............................................................................................................24
Czölć II
Rozdział 3.
Wzorce konstrukcyjne..................................................25
Factory (fabryka) ..........................................................................27
Jak działa fabryka ..........................................................................................................27
Przykładowy kod ...........................................................................................................28
Teraz dwie klasy pochodne ...........................................................................................28
Tworzenie Simple Factory ............................................................................................29
Wzorzec Factory w obliczeniach matematycznych ......................................................30
Zagadnienia do przemyślenia ........................................................................................31
Rozdział 4.
Factory Method (metoda fabrykujñca) ...........................................33
Klasa Swimmer .............................................................................................................35
Klasa Event....................................................................................................................35
Rozstawienie bezpośrednie ...........................................................................................36
Program rozstawiający ..................................................................................................38
Inne fabryki ...................................................................................................................38
Kiedy u ywać Factory Method .....................................................................................38
Zagadnienia do przemyślenia ........................................................................................39
T:\Andrzej\Java. Wzorce\!Spis treści.doc
3
4
Java. Wzorce projektowe
Rozdział 5.
Abstract Factory (fabryka abstrakcji).............................................41
Abstract Factory w projektowaniu ogrodów .................................................................42
Jak działa interfejs u ytkownika ...................................................................................43
Dodawanie nowych klas................................................................................................44
Konsekwencje stosowania wzorca Abstract Factory ....................................................45
Zagadnienia do przemyślenia ........................................................................................45
Rozdział 6.
Singleton ......................................................................................47
Tworzymy Singleton u ywając metody statycznej .......................................................47
Wyjątek..........................................................................................................................48
Zgłaszanie wyjątku........................................................................................................48
Tworzenie instancji klasy ..............................................................................................49
Dostarczenie globalnego punktu dostępu dla wzorca Singleton ...................................49
Pakiet javax.comm jako przykład u ycia wzorca Singleton .........................................50
Konsekwencje stosowania wzorca Singleton................................................................53
Zagadnienia do przemyślenia ........................................................................................53
Rozdział 7.
Builder (budowniczy) .....................................................................55
Program do śledzenia inwestycji ...................................................................................56
Nazywanie budowniczych.............................................................................................57
Budowniczy listy wyboru..............................................................................................59
Budowniczy pól wyboru................................................................................................60
Konsekwencje stosowania wzorca Builder ...................................................................61
Zagadnienia do przemyślenia ........................................................................................61
Rozdział 8.
Prototype (prototyp)......................................................................63
Klonowanie obiektów w języku Java ............................................................................64
U ywanie prototypu ......................................................................................................64
Stosowanie wzorca Prototypu .......................................................................................66
Mened er prototypów....................................................................................................69
Klonowanie z wykorzystaniem serializacji ...................................................................69
Konsekwencje stosowania wzorca Prototypu ...............................................................70
Zagadnienia do przemyślenia ........................................................................................71
Podsumowanie wzorców konstrukcyjnych ...................................................................71
Czölć III
Rozdział 9.
Wzorce strukturalne.....................................................73
Adapter ........................................................................................75
Przenoszenie danych pomiędzy listami.........................................................................75
Korzystanie z klasy JList z biblioteki JFC ....................................................................76
Adaptery uniwersalne....................................................................................................81
Adaptery dynamiczne....................................................................................................81
Adaptery w języku Java.................................................................................................82
Zagadnienia do przemyślenia ........................................................................................83
Rozdział 10.
Bridge (most) ...............................................................................85
Diagram klas..................................................................................................................87
Rozbudowa mostu .........................................................................................................87
Java Bean jako przykład wzorca Bridge .......................................................................89
Konsekwencje stosowania wzorca Bridge ....................................................................89
Zagadnienia do przemyślenia ........................................................................................90
Rozdział 11.
Composite (kompozyt) ..................................................................91
Implementacja kompozytu ............................................................................................92
Obliczanie wynagrodzeń ...............................................................................................92
4
T:\Andrzej\Java. Wzorce\!Spis treści.doc
Spis treści
5
Klasa Employee.............................................................................................................93
Klasa Boss .....................................................................................................................94
Tworzenie drzewa pracowników...................................................................................96
Awans ............................................................................................................................97
Lista dwukierunkowa ....................................................................................................97
Konsekwencje stosowania wzorca Composite..............................................................98
Prosty Composite...........................................................................................................98
Kompozyty w Javie .......................................................................................................99
Inne kwestie dotyczące implementacji..........................................................................99
Zagadnienia do przemyślenia ........................................................................................99
Rozdział 12.
Decorator (dekorator) .................................................................101
Dekorowanie przycisku ...............................................................................................101
U ycie dekoratora........................................................................................................103
Diagram klas................................................................................................................104
Dekorowanie obwódek w Javie...................................................................................105
Dekoratory niewizualne...............................................................................................106
Dekoratory, adaptery i kompozyty ..............................................................................108
Konsekwencje stosowania wzorca Dekoratora ...........................................................108
Zagadnienia do przemyślenia ......................................................................................109
Rozdział 13.
Facade (fasada) ..........................................................................111
Tworzenie klas fasady .................................................................................................112
Konsekwencje stosowania wzorca Facade..................................................................115
Uwagi dotyczące instalacji i uruchamiania programu dbFrame .................................115
Zagadnienia do przemyślenia ......................................................................................116
Rozdział 14.
Flyweight (waga piórkowa)..........................................................117
Omówienie ..................................................................................................................118
Przykładowy kod .........................................................................................................118
Wzorce Flyweight w Javie ..........................................................................................122
Współdzielone obiekty ................................................................................................122
Obiekty „kopiowane podczas zapisu” .........................................................................123
Zagadnienia do przemyślenia ......................................................................................123
Rozdział 15.
Proxy (polrednik)........................................................................125
Przykładowy kod .........................................................................................................126
Kopiowanie podczas zapisu ........................................................................................128
Enterprise Java Beans..................................................................................................128
Porównanie z innymi wzorcami ..................................................................................128
Zagadnienia do przemyślenia ......................................................................................128
Podsumowanie wzorców strukturalnych.....................................................................128
Czölć IV
Rozdział 16.
Wzorce czynnolciowe ................................................131
Chain of Responsibility (łaþcuch odpowiedzialnolci).....................133
Zastosowania ...............................................................................................................134
Przykładowy kod .........................................................................................................134
Wizualne komponenty pola listy .................................................................................137
Implementacja systemu pomocy .................................................................................139
Łańcuch czy drzewo? ..................................................................................................142
Rodzaje ądań..............................................................................................................143
Przykłady w Javie........................................................................................................143
Konsekwencje stosowania wzorca Chain of Responsibility .......................................143
Zagadnienia do przemyślenia ......................................................................................144
T:\Andrzej\Java. Wzorce\!Spis treści.doc
5
6
Java. Wzorce projektowe
Rozdział 17.
Command (polecenie) .................................................................145
Motywacja ...................................................................................................................145
Obiekt polecenia..........................................................................................................146
U ywanie obiektów polecenia.....................................................................................147
Wzorzec Command .....................................................................................................148
Wzorzec Command w języku Java..............................................................................150
Konsekwencje stosowania wzorca Command.............................................................151
Wycofywanie operacji.................................................................................................152
Zagadnienia do przemyślenia ......................................................................................155
Rozdział 18.
Interpreter ..................................................................................157
Motywacja ...................................................................................................................157
Zastosowania ...............................................................................................................157
Prosty przykład raportowania......................................................................................158
Interpretowanie języka ................................................................................................159
Obiekty u ywane podczas parsowania........................................................................160
Redukowanie parsowanego stosu................................................................................162
Implementowanie wzorca Interpretera ........................................................................163
Konsekwencje stosowania wzorca Interpretera...........................................................166
Zagadnienia do przemyślenia ......................................................................................167
Rozdział 19.
Iterator .......................................................................................169
Motywacja ...................................................................................................................169
Wyliczenia w Javie......................................................................................................170
Przykładowy kod .........................................................................................................170
Iteratory filtrowane......................................................................................................171
Konsekwencje stosowania wzorca Iteratora................................................................173
Iteratory i kompozyty ..................................................................................................174
Iteratory w Javie 1.2 ....................................................................................................174
Zagadnienia do przemyślenia ......................................................................................174
Rozdział 20.
Mediator.....................................................................................175
Przykładowy system....................................................................................................175
Interakcje pomiędzy komponentami ...........................................................................176
Przykładowy kod .........................................................................................................177
Mediatorzy i obiekty poleceń ......................................................................................180
Konsekwencje stosowania wzorca Mediatora.............................................................180
Mediator z pojedynczym interfejsem ..........................................................................181
Kwestie implementacyjne ...........................................................................................181
Rozdział 21.
Memento ....................................................................................183
Motywacja ...................................................................................................................183
Implementacja .............................................................................................................184
Przykładowy kod .........................................................................................................184
Konsekwencje stosowania wzorca Memento..............................................................188
Zagadnienia do przemyślenia ......................................................................................188
Rozdział 22.
Observer (obserwator).................................................................189
Obserwowanie zmian kolorów ....................................................................................190
Inne rodzaje komunikatów ..........................................................................................193
Klasa JList jako obserwator.........................................................................................193
Architektura model-widok-kontroler jako wzorzec Observer.....................................194
Interfejs Observer i klasa Observable..........................................................................195
Konsekwencje stosowania wzorca Observer...............................................................195
Zagadnienia do przemyślenia ......................................................................................196
6
T:\Andrzej\Java. Wzorce\!Spis treści.doc
Plik z chomika:
PDFator
Inne pliki z tego folderu:
Architektura Lean w projektach Agile.pdf
(738 KB)
Architektura oprogramowania w praktyce Wydanie II.pdf
(671 KB)
100 sposobow na Perl.pdf
(276 KB)
Ajax Wzorce projektowe.pdf
(600 KB)
Aplikacje w Delphi Przyklady Wydanie III.pdf
(350 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
Access
Acrobat
After Effects
Agile - Programowanie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin