Visual Studio 2010 dla programistow C.pdf
(
608 KB
)
Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
• Skorowidz
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Visual Studio 2010
dla programistów C#
Autor:
Jacek Matulewski
ISBN: 978-83-246-2173-6
Format: 172×245, stron: 824
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
Doskonały przewodnik po świecie programowania w C# dla platformy .NET!
• Środowisko Visual Studio 2010, język C# 4.0 i podstawy projektowania aplikacji
• Bazy danych i technologia LINQ
• Nowy paradygmat zrównoleglenia aplikacji z biblioteką TPL
• Technologie Windows i wprowadzenie do XNA 4.0
Język C# na dobre zadomowił się już na rynku programistycznym. Zarówno on sam, jak i platforma
.NET przydają się do najróżniejszych zastosowań, obejmujących nie tylko projektowanie złożonych
aplikacji korzystających z baz danych, ale również usług systemu Windows lub gier. Pora więc
zapoznać się z tym językiem programowania, oswoić ze środowiskiem Visual Studio 2010 firmy
Microsoft i zorientować się, jak możesz wykorzystać nowe umiejętności. Ta obszerna książka
o przekrojowym charakterze ułatwi Ci wejście w świat języka C#, platform .NET i XNA. Poznasz
również wiele zaawansowanych technik programistycznych.
Z pierwszej części przewodnika poznasz język C# i bogate środowisko programistyczne Visual
Studio 2010. Nauczysz się również jak wydajnie projektować aplikacje z graficznym interfejsem
użytkownika. Kolejne części poruszają kwestie połączenia aplikacji z bazą danych i stosowania
technologii LINQ. W dobie komputerów z wieloma procesorami o wielu rdzeniach bardzo ważna
jest umiejętność tworzenia aplikacji wielowątkowych. Temu zagadnieniu poświęcona jest część
czwarta dotycząca nowej biblioteki TPL. Znajdziesz tu także opis zagadnień związanych z usługami
sieciowymi WCF i pracą z wykorzystaniem różnorodnych technologii Windows. Osobną część
poświęcono także wprowadzeniu do technologii XNA 4.0 i budowaniu z jej pomocą gier korzystających
z grafiki 2D. Jeśli chcesz programować w języku C#, nie możesz przegapić tej książki!
• Środowisko Visual Studio 2010, język C# i debugowanie kodu
• Projektowanie zorientowane obiektowo i przegląd komponentów Windows Forms
• Podstawy ADO.NET, eksport i prezentacja danych, transakcje i raportowanie
• Wprowadzenie do zapytań LINQ i tworzenie źródeł danych LINQ
• Programowanie współbieżne – wątki i zadania
• Klasa Parallel i dane w programach równoległych, technologia PLINQ
• Biblioteka WCF – tworzenie usług sieciowych nowej generacji
• Technologie Windows – rejestr systemu, komunikaty, usługi i automatyzacja
• Tworzenie gier w XNA 4.0, użycie shakerów HLSL
• Użycie wyrażeń regularnych – sposób na weryfikację wprowadzanych danych
• Testy jednostkowe – najlepsza metoda sprawdzania poprawności kodu
Poznaj platformę .NET i język C# od podszewki!
Spis tre ci
Wstöp ............................................................................................................ 15
Czö è I Projektowanie aplikacji Windows ...................................... 17
Rozdziaä 1. rodowisko Visual Studio 2010 ....................................................................... 19
Projektowanie interfejsu aplikacji .....................................................................................................20
Tworzenie projektu .....................................................................................................................20
Dokowanie palety komponentów Toolbox ..................................................................................22
Tworzenie interfejsu za pomoc komponentów Windows Forms ...............................................22
Zapisywanie i wczytywanie projektu ..........................................................................................24
Analiza kodu pierwszej aplikacji .......................................................................................................24
Metody zdarzeniowe .........................................................................................................................29
Metoda uruchamiana w przypadku wyst pienia zdarzenia kontrolki ..........................................29
Testowanie metody zdarzeniowej ...............................................................................................29
Przypisywanie istniej cej metody do zdarze komponentów ......................................................31
Edycja metody zdarzeniowej .......................................................................................................32
Modyfikowanie wáasno ci komponentów ...................................................................................32
Wywoáywanie metody zdarzeniowej z poziomu kodu ................................................................32
Reakcja aplikacji na naciskanie klawiszy ....................................................................................33
Rozdziaä 2. Debugowanie kodu ......................................................................................... 35
Sk d bior si bá dy i jak ich unikaü? ................................................................................................35
Kontrolowane uruchamianie aplikacji w Visual C# ...........................................................................36
ledzenie wykonywania programu krok po kroku (F10 i F11) ...................................................37
Run to Cursor (Ctrl+F10) ............................................................................................................38
Breakpoint (F9) ...........................................................................................................................38
Okna Locals i Watch ...................................................................................................................39
Stan wyj tkowy .................................................................................................................................41
Zgáaszanie wyj tków ...................................................................................................................41
Przechwytywanie wyj tków w konstrukcji try..catch ..................................................................42
Rozdziaä 3. Jözyk C# ........................................................................................................ 45
Platforma .NET .................................................................................................................................46
rodowisko uruchomieniowe ......................................................................................................46
Kod po redni i podwójna kompilacja ..........................................................................................46
Skróty, które warto poznaü ..........................................................................................................46
Podstawowe typy danych ..................................................................................................................47
Deklaracja i zmiana warto ci zmiennej .......................................................................................47
Typy liczbowe oraz znakowy ......................................................................................................48
Okre lanie typu zmiennej przy inicjacji (pseudotyp var) ............................................................49
Operatory ....................................................................................................................................49
Konwersje typów podstawowych ................................................................................................51
4
Visual Studio 2010 dla programistów C#
Operatory is i as ..........................................................................................................................51
àa cuchy .....................................................................................................................................52
Typ wyliczeniowy .......................................................................................................................54
Leniwe inicjowanie zmiennych ...................................................................................................55
Metody ..............................................................................................................................................55
Przeci anie metod ......................................................................................................................56
Domy lne warto ci argumentów metod — argumenty opcjonalne (nowo ü j zyka C# 4.0) .......57
Argumenty nazwane (nowo ü j zyka C# 4.0) .............................................................................58
Warto ci zwracane przez metody ................................................................................................58
Zwracanie warto ci przez argument metody ...............................................................................58
Delegacje i zdarzenia ..................................................................................................................59
Wyra enia lambda .......................................................................................................................60
Typy warto ciowe i referencyjne .......................................................................................................61
Nullable .......................................................................................................................................62
Pudeákowanie ..............................................................................................................................63
Typy dynamiczne (nowo ü j zyka C# 4.0) ........................................................................................63
Sterowanie przepáywem ....................................................................................................................66
Instrukcja warunkowa if..else ......................................................................................................66
Instrukcja wyboru switch ............................................................................................................66
P tle .............................................................................................................................................67
Wyj tki ..............................................................................................................................................68
Dyrektywy preprocesora ...................................................................................................................70
Kompilacja warunkowa — ostrze enia .......................................................................................70
Definiowanie staáych preprocesora .............................................................................................70
Bloki ............................................................................................................................................71
Atrybuty ............................................................................................................................................71
Kolekcje ............................................................................................................................................72
„Zwykáe” tablice .........................................................................................................................72
P tla foreach ................................................................................................................................74
Sortowanie ..................................................................................................................................74
Kolekcja List ...............................................................................................................................75
Kolekcja SortedList i inne sáowniki ............................................................................................77
Kolejka i stos ...............................................................................................................................77
Tablice jako argumenty metod oraz metody z nieokre lon liczb argumentów ........................78
Sáowo kluczowe yield .................................................................................................................79
Nowa forma inicjacji obiektów i tablic ..............................................................................................80
Rozdziaä 4. Projektowanie zorientowane obiektowo ........................................................... 83
Przykáad struktury (Ulamek) .............................................................................................................84
Przygotowanie projektu ...............................................................................................................84
Konstruktor i statyczne obiekty skáadowe ...................................................................................84
Pierwsze testy ..............................................................................................................................85
Konwersje na áa cuch (metoda ToString) i na typ double ...........................................................86
Metoda upraszczaj ca uáamek .....................................................................................................86
Wáasno ci ....................................................................................................................................87
Operatory arytmetyczne ..............................................................................................................88
Operatory porównania oraz metody Equals i GetHashCode .......................................................89
Operatory konwersji ....................................................................................................................90
Implementacja interfejsu (na przykáadzie IComparable) ...................................................................91
Definiowanie typów parametrycznych ..............................................................................................92
Definiowanie typów ogólnych ....................................................................................................93
Okre lanie warunków, jakie maj speániaü parametry ................................................................94
Implementacja interfejsów przez typ ogólny ...............................................................................95
Definiowanie aliasów ..................................................................................................................96
Typy ogólne z wieloma parametrami ..........................................................................................97
Rozszerzenia ......................................................................................................................................98
Typy anonimowe ...............................................................................................................................99
Spis tre ci
5
Rozdziaä 5. Przeglñd komponentów biblioteki Windows Forms ......................................... 101
Notatnik.NET ..................................................................................................................................101
Projektowanie interfejsu aplikacji i menu gáówne .....................................................................101
Okna dialogowe i pliki tekstowe ............................................................................................... 106
Edycja i korzystanie ze schowka ............................................................................................... 113
Drukowanie ...............................................................................................................................113
Elektroniczna kukuáka .....................................................................................................................120
Ekran powitalny (splash screen) ................................................................................................120
Przygotowanie ikony w obszarze powiadamiania .....................................................................122
Odtwarzanie pliku d wi kowego ..............................................................................................125
Ustawienia aplikacji ........................................................................................................................126
Dywan graficzny .............................................................................................................................129
Lista uruchomionych procesów .......................................................................................................132
Rozdziaä 6. Przeciñgnij i upu è ....................................................................................... 135
Podstawy .........................................................................................................................................135
Interfejs przykáadowej aplikacji ................................................................................................135
Inicjacja procesu przeci gania ...................................................................................................137
Akceptacja upuszczenia elementu .............................................................................................138
Reakcja na upuszczenie elementu .............................................................................................139
Czynno ci wykonywane po zako czeniu procesu przenoszenia i upuszczania .........................140
Przenoszenie elementów mi dzy ró nymi aplikacjami .............................................................140
Zagadnienia zaawansowane ............................................................................................................140
Opó nione inicjowanie procesu przenoszenia ...........................................................................141
Przenoszenie wielu elementów .................................................................................................. 142
Przenoszenie plików ..................................................................................................................144
Rozdziaä 7. Przezroczyste okna o dowolnym ksztaäcie ...................................................... 147
Konfiguracja formy .........................................................................................................................147
Wczytywanie obrazu .......................................................................................................................148
Przezroczysto ü i áagodne znikanie okna .........................................................................................150
Zamykanie klawiszem Esc ..............................................................................................................151
Przenoszenie formy za dowolny punkt ............................................................................................151
Menu kontekstowe ..........................................................................................................................152
Rozdziaä 8. Projektowanie kontrolek ............................................................................... 155
Komponent FileListBox ..................................................................................................................156
Implementacja podstawowych funkcjonalno ci ........................................................................156
Rozbudowa komponentu o mo liwo ü zmiany katalogu ...........................................................163
Wáa ciwo ci ..............................................................................................................................164
Zdarzenia — interakcja z komponentem ...................................................................................168
Od wie anie komponentu i automatyczne ledzenie zmian w prezentowanym katalogu .........173
Kompilacja komponentu do postaci biblioteki DLL .................................................................175
Prosty przykáad wykorzystania komponentu FileListBox: przegl danie plików tekstowych ....179
Kolorowy pasek post pu ................................................................................................................. 181
Tworzenie projektu ...................................................................................................................182
Rysowanie obramowania kontrolki ...........................................................................................182
Pola i wáasno ci .........................................................................................................................182
Rysowanie paska post pu ..........................................................................................................185
Metody ......................................................................................................................................186
Zdarzenia ...................................................................................................................................186
Rozdziaä 9. Studium przypadku: implementacja liczb zespolonych i ich u ycie
do rysowania fraktali .................................................................................... 189
Implementacja liczb zespolonych ....................................................................................................189
Projekt struktury ........................................................................................................................190
Wáasno ci ..................................................................................................................................192
Plik z chomika:
PDFator
Inne pliki z tego folderu:
Algorytmy struktury danych i techniki programowania Wydanie VI.pdf
(3460 KB)
Microsoft Visual Studio 2010 Ksiega eksperta.pdf
(1670 KB)
Microsoft Visual C 2017 Krok po kroku.pdf
(75 KB)
Visual Studio 2010 dla programistow C.pdf
(608 KB)
Visual Studio 2013 Podrecznik programowania w C z zadaniami.pdf
(675 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
Access
Acrobat
After Effects
Agile - Programowanie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin