Windows 8 Programowanie aplikacji z wykorzystaniem C i XAML.pdf

(975 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Programming Windows: Writing Windows 8 Apps With C# and XAML
Tłumaczenie: Paweł Gonera
ISBN: 978-83-246-7383-4
© 2013 Grupa Wydawnicza Helion S.A.
Authorized Polish translation of the English edition Programming Windows®, Sixth Edition ISBN
9780735671768
© 2013 Charles Petzold
This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns or controls all
rights to publish and sell the same.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any
means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage
retrieval system, without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Wydawnictwo HELION dołożyło wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za
związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Wydawnictwo HELION nie
ponosi również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/win8pa.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/win8pa
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Wprowadzenie
CZĘŚĆ I
Rozdział 1.
PODSTAWY
Znaczniki i kod ...................................................................................... 21
Pierwszy projekt .....................................................................................................................21
Graficzne pozdrowienia ......................................................................................................27
Manipulowanie tekstem .....................................................................................................30
Multimedia również ..............................................................................................................38
Alternatywne programy realizowane za pomocą kodu ..........................................39
Wstawianie grafik za pomocą kodu ................................................................................43
To nawet nie strona ..............................................................................................................45
9
Rozdział 2.
Składnia XAML ...................................................................................... 49
Pędzel gradientu w kodzie .................................................................................................49
Składnia element-właściwość ...........................................................................................52
Właściwości ContentProperty ...........................................................................................55
Właściwość ContentProperty elementu TextBlock ...................................................59
Współdzielenie pędzli (oraz innych zasobów) ............................................................61
Zasoby są współdzielone ....................................................................................................65
Grafika wektorowa ................................................................................................................65
Rozciąganie tekstu za pomocą elementu Viewbox ..................................................75
Style ............................................................................................................................................78
Trochę o wiązaniu danych .................................................................................................83
Rozdział 3.
Podstawowa obsługa zdarzeń ............................................................. 87
Zdarzenie Tapped .................................................................................................................87
Obsługa zdarzeń routowanych ........................................................................................90
Przesłanianie ustawienia Handled ..................................................................................96
Wejście, wyrównanie i tła ...................................................................................................98
Zmiany rozmiaru i orientacji ........................................................................................... 101
Wiązanie danych dla elementów Run? ....................................................................... 106
Odmierzanie czasu i animacja ........................................................................................ 108
3
Kup książkę
Poleć książkę
Rozdział 4.
Prezentacja z wykorzystaniem elementów Panel ............................ 117
Element Border .................................................................................................................... 118
Elementy Rectangle i Ellipse ........................................................................................... 121
Element StackPanel ........................................................................................................... 123
Stosy poziome ..................................................................................................................... 125
Program WhatSize z wiązaniem danych (i elementem Converter) .................. 128
Wykorzystanie elementu ScrollViewer ....................................................................... 132
Osobliwość czy normalność? ......................................................................................... 138
Tworzenie e-booka ............................................................................................................ 140
Bardziej wyszukane elementy StackPanel ................................................................. 143
Pochodne klasy UserControl .......................................................................................... 145
Tworzenie bibliotek Windows Runtime ..................................................................... 147
Alternatywa z zawijaniem ............................................................................................... 150
Element Canvas i właściwości załączone ................................................................... 153
Właściwość ZIndex ............................................................................................................. 157
Osobliwości elementu Canvas ....................................................................................... 158
Rozdział 5.
Interakcje z kontrolkami .................................................................... 161
Specyfika kontrolek ........................................................................................................... 161
Suwak do zakresów ........................................................................................................... 163
Grid .......................................................................................................................................... 167
Orientacja i współczynniki proporcji ........................................................................... 173
Slider i konwerter sformatowanego tekstu .............................................................. 176
Wskazówki ekranowe i konwersja ................................................................................ 177
Szkicowanie za pomocą suwaków ............................................................................... 179
Różne odmiany przycisków ............................................................................................ 181
Definiowanie właściwości zależności .......................................................................... 189
Znaczniki RadioButton ..................................................................................................... 198
Wprowadzanie danych z klawiatury a elementy TextBox ................................... 205
Dotyk i kontrolka Thumb ................................................................................................. 208
Rozdział 6.
WinRT i MVVM ..................................................................................... 215
Model MVVM w skrócie .................................................................................................... 215
Powiadomienia wiązań danych ..................................................................................... 216
Warstwa ViewModel w programie ColorScroll ........................................................ 218
Skróty składniowe .............................................................................................................. 223
Właściwość DataContext ................................................................................................. 226
Wiązania i TextBox ............................................................................................................. 228
Przyciski a wzorzec MVVM ............................................................................................... 233
Klasa DelegateCommand ................................................................................................ 235
Rozdział 7.
Wywołania asynchroniczne ............................................................... 243
Wątki i interfejs użytkownika ......................................................................................... 243
Korzystanie z klasy MessageDialog .............................................................................. 244
Wywołania zwrotne jako funkcje lambda ................................................................. 250
Operator await ..................................................................................................................... 251
Anulowanie operacji asynchronicznej ........................................................................ 253
4
Spis treści
Kup książkę
Poleć książkę
Sposoby wykonywania plikowych operacji wejścia-wyjścia .............................. 255
Lokalny magazyn aplikacji ................................................................................... 256
Okna dialogowe do wskazywania plików ...................................................... 256
Dostęp masowy ....................................................................................................... 257
Okna do wskazywania plików i operacje wejścia-wyjścia ................................... 257
Obsługa wyjątków .............................................................................................................. 262
Konsolidacja wywołań asynchronicznych ................................................................. 263
Uproszczona obsługa plikowych operacji wejścia-wyjścia ................................. 265
Problemy związane z cyklem życia aplikacji ............................................................. 267
Własne metody asynchroniczne ................................................................................... 272
Rozdział 8.
Paski aplikacji i wyskakujące okna .................................................... 283
Implementacja menu kontekstowych ........................................................................ 283
Wyskakujące okna dialogowe ........................................................................................ 287
Paski aplikacji ....................................................................................................................... 290
Styl przycisków paska aplikacji ...................................................................................... 293
Wewnątrz czcionki Segoe UI Symbol .......................................................................... 298
Kontrolki pól wyboru i przełączników na paskach aplikacji ............................... 304
Pasek aplikacji Notatnika ................................................................................................. 308
Wprowadzenie do programu XAML Cruncher ........................................................ 314
Ustawienia aplikacji a warstwa ViewModel .............................................................. 329
Element Page aplikacji XAML Cruncher ..................................................................... 332
Parsowanie znaczników XAML ...................................................................................... 337
Plikowe operacje wejścia-wyjścia w XAML ............................................................... 339
Okno dialogowe ustawień .............................................................................................. 343
Więcej niż Windows Runtime ......................................................................................... 348
Rozdział 9.
Animacje .............................................................................................. 349
Przestrzeń nazw Windows.UI.Xaml.Media.Animation .......................................... 349
Podstawy animacji ............................................................................................................. 350
Zmienne animacje .............................................................................................................. 354
Inne animacje wartości typu double ........................................................................... 359
Animowanie właściwości załączanych ....................................................................... 366
Funkcje łagodzące .............................................................................................................. 369
Animacje AII-XAML ............................................................................................................ 378
Animowanie własnych klas ............................................................................................. 382
Animacje kluczowych klatek .......................................................................................... 386
Animacje właściwości klasy Object .............................................................................. 390
Predefiniowane animacje i przejścia ........................................................................... 392
Rozdział 10. Transformacje ..................................................................................... 397
Przegląd informacji o transformacjach ....................................................................... 397
Obroty (ręczne i animowane) ......................................................................................... 400
Wizualna komunikacja z użytkownikiem ................................................................... 405
Translacje ............................................................................................................................... 407
Grupy transformacji ........................................................................................................... 411
Skalowanie ............................................................................................................................ 416
Spis treści
5
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin