Anna Robak, Waldemar Wojtasik - Wybory prezydenckie 2015 Analiza wizerunkowa.pdf

(1192 KB) Pobierz
Wybory prezydenckie 2015
Analiza wizerunkowa
Redakcja naukowa
Anna Robak
Waldemar Wojtasik
Jaworzno 2016
Recenzenci:
Joanna Marszałek-Kawa
Adam Kawa
Skład komputerowy, projekt okładki:
REMAR, www.remar-sosnowiec.pl, wydawnictwo@remar-sosnowiec.pl
Książka udostępniona jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Międzynarodowe CC BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl).
ISBN 978-83-944052-0-5
Wydawca:
Wydawnictwo Dyskurs
43-609 Jaworzno, ul. Piłsudskiego 58
Spis treści:
Wstęp ............................................................................................................................................................5
Monika Piosek.
Wybory prezydenckie w Polsce. Partyjni liderzy w odwrocie?
.....................................9
Joanna Jodłoś, Natalia Katarzyńska.
Metaforyczność kampanii prezydenckiej
..................................19
Maria Horzela.
Wizerunek Grzegorza Brauna
.......................................................................................29
Marta Grygny, Marcelina Raczek.
Problemy wizerunkowe Grzegorza Brauna
..................................35
Maria Paliwoda, Agata Mazur.
Wizerunek Andrzeja Dudy..................................................................41
Katarzyna Popczyk, Maciej Malik.
Problemy wizerunkowe Andrzeja Dudy
......................................51
Bartosz Świerzowski.
Wizerunek Adama Jarubasa
...............................................................................59
Andrzej Czopnik, Marcin Kawurek.
Problemy wizerunkowe Adama Jarubasa
................................65
Aleksandra Szołtys, Gabriela Oluszczak. Wizerunek Bronisława Komorowskiego .........................69
Agata Krypczyk, Kamila Sikorska.
Problemy wizerunkowe Bronisława Komorowskiego
.................75
Viktoria Romashova, Arkadiusz Smółka.
Wizerunek Janusza Korwina-Mikke
................................85
Karina Dejworek, Martyna Pyka, Damian Bajda.
Problemy wizerunkowe Janusza Korwina-Mikke
......93
Maciej Czarnecki, Paweł Kiliański, Klaudia Szczepanek.
Wizerunek Mariana Kowalskiego
..........99
Jakub Kościołek, Daniel Nowak, Patryk Strzałkowski.
Problemy wizerunkowe Mariana Kowalskiego
....107
Anna Robak, Karolina Dudek.
Wizerunek Pawła Kukiza
................................................................. 113
Zuzanna Mogieła, Krzysztof Mysiak.
Problemy wizerunkowe Pawła Kukiza
................................. 125
Aleksandra Ogonowska.
Wizerunek Magdaleny Ogórek
................................................................... 133
Katarzyna Bloch, Szymon Röhrig.
Problemy wizerunkowe Magdaleny Ogórek
............................. 143
Seweryn Spałek, Łukasz Ecimowicz.
Wizerunek Janusza Palikota
.................................................. 153
Sandra Masłowska, Julia Korus, Sylwia Iciek.
Problemy wizerunkowe Janusza Palikota
.............. 161
Consuela Wieczorek, Aleksandra Janus.
Wizerunek Pawła Tanajno
............................................... 171
Katarzyna Skurkiewicz, Łukasz Wielgosz.
Problemy wizerunkowe Pawła Tanajno
....................... 179
Przemysław Krawiec, Szczepan Czapla.
Wizerunek Jacka Wilka
..................................................... 187
Agata Furtacz, Dominika Wilk.
Problemy wizerunkowe Jacka Wilka
............................................. 195
WSTĘP
Polski system polityczny jest modelem hybrydalnym, usytuowanym pomiędzy reżimem
parlamentarnym i prezydenckim. Reguły Konstytucji z 1997 roku stworzyły dualistyczny układ
organów władzy wykonawczej, którego, co prawda, nie można określić mianem prezydencja-
lizmu, ale rola prezydenta w jego ramach jest istotnie większa niż w modelach parlamentar-
nych z głową państwa. Wszystko to sprawia, że bezpośrednie wybory Prezydenta RP w Polsce
stanowią nie tylko akt kreacji organu władzy wykonawczej, ale także generują układ zależ-
ności pomiędzy nim a Radą Ministrów i Premierem. Podstawowym tego wymiarem są afiliacje
partyjne wybranego Prezydenta RP i większości rządzącej, a ich konsekwencją partyjny monizm
władzy politycznej lub koabitacja.
Ewolucja systemowej roli Prezydenta RP sprawia, że współcześnie kandydatów uczestni-
czących w rywalizacji wyborczej można podzielić na 3 podstawowe grupy. Pierwszą są przed-
stawiciele największych sił politycznych, spełniających sartoriańskie kryteria relewancji poli-
tycznej. Ich podstawową delegacją jest realizacja politycznych celów ugrupowania, które repre-
zentują. Logika politycznej rywalizacji sprawia, że są to raczej politycy z drugiego szeregu,
gdyż liderzy partyjni bardziej nastawiają na realizację kompetencji władczych, płynących z dele-
gacji parlamentarnej. Drugą grupą są liderzy mniejszych ugrupowań, dla których wybory
prezydenckie są platformą promocji własnych partii. Wzrost znaczenia procesów personalizacji
polityki sprawia, że dzięki zwiększeniu rozpoznawalności lidera może on liczyć na łatwiejsze
generowania poparcia dla swojej partii. Trzecią grupą są polityczni freelancerzy, których moty-
wacja jest mocno zindywidualizowana i odwoływać się może do wielu, często bardzo niepoli-
tycznych celów.
Przedstawiana publikacja jest próbą zbadania zależności pomiędzy motywacją startu
w wyborach prezydenckich a strategiami kreowania wizerunku politycznego przez kandy-
datów uczestniczących w rywalizacji wyborczej. Oczywiście nie tylko motywacje polityków
mają wpływ na realizowane strategie wizerunkowe, ale zespół badawczy przyjął założenie,
że to one w największym stopniu decydują o kierunkach działań. Prezentowane założenie
ma pozytywistyczny charakter i zespół badawczy zdawał sobie sprawę z jego mankamentów.
Jednak zakładany główny cel badawczy pozwolił na takie symplifikacyjne ujęcie, szczególnie,
że inne predyktory prowadzonych działań kampanijnych charakteryzują się wyższym stopniem
dyspersji pomiędzy poszczególnymi kandydatami (np. wielkość zasobów finansowych, zaplecze
organizacyjne, doświadczenie polityczne itp.), co najmniej utrudniając wyciąganie uogólnio-
nych wniosków.
Dla realizacji zadania badawczego poczyniono pewne, zgrubne założenia, z których
głównym było równoległe przedstawienie działań kreacyjnych poszczególnych kandydatów
oraz problemów wizerunkowych pojawiających się w trakcie kampanii. Takie ujęcie pozwala
uchwycić dynamikę rzeczywistości kampanijnej, szczególnie w sytuacji często gwałtownych
5
zmian poparcia dla poszczególnych kandydatów, gdyż wybory 2015 roku charakteryzowały się
właśnie takimi, istotnymi przesunięciami poparcia pomiędzy najważniejszymi kandydatami.
Na ile był to wynik zabiegów sztabów wyborczych, a na ile innych procesów politycznych,
przedstawiana publikacja stara się odpowiedzieć.
Prezentowane studia zawierają analizy wizerunków politycznych wszystkich kandy-
datów, którzy zostali zarejestrowani przez Państwową Komisję Wyborczą i którym udało
się zebrać wymagane 100 tys. podpisów poparcia. Teksty zarówno w części kreacyjnej, jak
i krytycznej posiadają podobną strukturę, która jest warunkowana wyznaczeniem głównych
przedmiotowych obszarów tworzenia i negacji wizerunku politycznego. Istotnym przy tym jest,
że koncepcja przeprowadzanych analiz zakładała możliwie szerokie odwołanie do politycznej
praktyki poprzednich kampanii wyborczych. Dzięki temu możliwe jest prowadzenie kompara-
tystyki nie tylko wewnątrz grupy kandydatów z 2015 roku, ale także w stosunku do poprzed-
nich elekcji prezydenckich.
Przedstawiany tom stanowi kontynuację badań z 2010 roku
1
, jednak tym razem eksplo-
racjom w większym stopniu poddano kwestie komunikowania i marketingu politycznego,
niż w prezentowanych poprzednio analizach. W przeciwieństwie do wymiaru systemo-
wego, który uległ znaczącej stabilizacji od 2010 roku, dynamika zmian kampanijnych była
bardzo duża. Wynikało to ze stosowania nowych narzędzi marketingu politycznego, specy-
ficznego pozycjonowania najważniejszych kandydatów i profesjonalizacji prowadzonych
przez sztaby działań. Warto także podkreślić zgromadzenie skategoryzowanego i poddanego
wielowątkowej analizie materiału źródłowego, który może być podstawą dalszych studiów
i dociekań przeprowadzanych przez innych badaczy.
Autorami przedstawianych analiz są młodzi ludzie, studenci kierunków Doradztwo
Polityczne i Publiczne oraz Politologia, prowadzonych przez Instytut Nauk Politycznych
i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego. Młody wiek Autorów sprawił, że często przedsta-
wiane opinie mają bardzo kategoryczny charakter, a prezentowane wnioski mogą być modero-
wane przez ich sympatie i antypatie polityczne. Wszystko to wpływa na zróżnicowaną jakość
prezentowanych analiz i skupienie się na wątkach najbardziej interesujących młodych ludzi.
Redaktorzy
1
J. Okrzesik, W. Wojtasik (red.),
Wybory prezydenckie 2010,
Katowice 2011.
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin