UNICEF Polska - Scenariusze o prawach dziecka.pdf

(3105 KB) Pobierz
PRAWA DZIECKA
– scenariusze zajęć dla nauczycieli
Opracowanie i redakcja:
Małgorzata Połowniak-Dąbrowska, Manager Projektów Edukacyjnych UNICEF Polska,
Anna Lewicka, Specjalista ds. Projektów Edukacyjnych UNICEF Polska
Opracowanie graficzne, skład, korekta:
Taka Paka Project and Design Group – Halina Ostaszewska
takapaka.com
Każda część niniejszej publikacji może być bez ograniczeń wykorzystywana pod
warunkiem umieszczenia następującej adnotacji: Stowarzyszenie UNICEF Polska (2019).
„Prawa dziecka – scenariusze zajęć dla nauczycieli”,
Połowniak-Dąbrowska M., Lewicka A.,
UNICEF Polska, Warszawa 2019.
Stowarzyszenie Polski Komitet Narodowy Funduszu Narodów Zjednoczonych
na Rzecz Dzieci – UNICEF
ul. Rolna 175 D
02-729 Warszawa
e-mail: unicef@unicef.pl
www.unicef.pl
PRAWA DZIECKA
– scenariusze zajęć dla nauczycieli
Spis treści
Wstęp
½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½
3
Scenariusze zajęć o prawach dziecka
½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½
4
Propozycje zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym
4
„Dziecka prawa – moja sprawa!”
4
„Dziecko i jego prawa”
5
Propozycje zajęć dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym
6
„Prawa z innej planety”
6
„Ważne osoby w moim życiu”
7
Propozycje zajęć dla uczniów w klasach 4-6
8
„Moje prawa – prosta sprawa!”
8
„Bohater praw dziecka”
10
Propozycje zajęć dla uczniów w klasach 7-8
i szkół ponadpodstawowych
11
„Prawa dziecka – teoria i praktyka”
11
„Bohater praw dziecka”
12
Załącznik 1
½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½
13
Karty „Prawa a zachcianki”
13
Załącznik 2
½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½
16
Karty „Kolaż praw dziecka”
16
Załącznik 3
½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½
20
Malala Yousafzai – historia pewnej odważnej dziewczynki
20
Załącznik 4
½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½
26
Karty pracy
26
Wstęp
Szanowni Państwo,
Edukacja o prawach dziecka to niezwykle istotny element całego procesu
kształcenia. Wymaga podjęcia niemałego wysiłku włączenia treści o pra-
wach dziecka w program szkolny, ale procentuje wspaniałymi efektami.
Cieszymy się, że zdecydowali się Państwo podjąć tę tematykę w pracy ze
swoimi podopiecznymi. W podręczniku
„Prawa dziecka i edukacja o pra-
wach dziecka. Historia • Teoria • Praktyka”
znajdą Państwo wszystkie
niezbędne informacje o prawach dziecka i Konwencji o prawach dziecka,
a także dokładnie zarysowaną koncepcję edukacji o prawach dziec-
ka opracowaną przez UNICEF. Poniższy dokument to zbiór propozycji
dydaktycznych dla nauczycieli pracujących z dziećmi i młodzieżą w róż-
nych grupach wiekowych. Dajemy Państwu gotowe konspekty zajęć
o prawach dziecka, które mogą Państwo wykorzystać w całości planu-
jąc zajęcia, bądź częściowo – wybierając te elementy, które wydadzą
się Państwu odpowiednie dla grupy. Zachęcamy także, by poszukiwać,
inspirować się innymi materiałami, a także samemu je tworzyć. Edukacja
o prawach dziecka to niezwykle wdzięczny temat, który daje szansę na
realizację ambitnych celów edukacyjnych i wychowawczych.
Życzymy wspaniałych pomysłów i udanej pracy!
UNICEF Polska
SZKOŁA Z PRAWAMI DZIECKA • SCENARIUSZE ZAJĘĆ O PRAWACH DZIECKA – MATERIAŁY DLA NAUCZYCIELI
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin