OPRACOWANIE PROGRAMU MIMOWA
MIMOWA - to gry, ćwiczenia i pomoce dydaktyczne dla dzieci. To strona, która z pracy logopedycznej czyni świetną zabawę, traktująca logopedię na wesoło. Pomaga w ćwiczeniu języka, buzi oraz wspiera terapię wad wymowy. Program jest bardzo czytelny dla odbiorcy. Łatwy w obsłudze, z bardzo dobrą szatą graficzną. Jego największą zaletą jest czynienie z ciężkiej pracy - dobrej zabawy.
Jedyną wadą, jest to, iż do pełnego korzystania potrzebny jest opłacony abonament.
Link Mimowa:
http://www.mimowa.pl/
Prezentuję kilka problemów logopedycznych, z którymi pomaga nam się uporać właśnie Mimowa:
Seplenienie – szereg szumiący
I. Etap przygotowawczy przed wywołaniem głosek szeregu szumiącego („sz”, „ż”, „cz”, „dż”)
Ćwiczenia języka:
dotykamy palcem lub łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je „zaczarowanym miejscem”, „parkingiem”, w którym język (krasnoludek, samochód) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię;
wysuwanie języka do przodu;
wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej;
żucie brzegów języka zębami trzonowymi (żeby rozciągnąć całą jego powierzchnię);
masaż języka – wysuwanie i cofanie języka przez lekko zwarte zęby;
unoszenie języka na górną wargę (język wąski, wydłużony, zęby widoczne);
unoszenie języka za górne zęby (język wąski);
cofanie języka za wałek dziąsłowy;
kierowanie języka w kąciki ust (zęby widoczne);
klaskanie językiem – naśladowanie odgłosu konia uderzającego kopytami o bruk;
„liczenie ząbków” – dotykanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie, podczas szerokiego otwierania jamy ustnej;
Seplenienie – szereg syczący
I. Etap przygotowawczy przed wywołaniem głosek szeregu syczącego („s”, „z”, „c”, „dz”)
wysuwanie języka do przodu
Ćwiczenia oddechowe:
dmuchanie na chorągiewki i wiatraczki;
„tańczący płomyczek” – dmuchanie na płomień świecy w odległości niepozwalającej zdmuchnąć płomyka, lecz wyginać go;
dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą;
zawody „kto dmuchnie dalej” – zdmuchiwanie kulek waty z ręki;
wydmuchiwanie baniek mydlanych;
dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone na nitkach o różnej długości ponad głową ćwiczącego;
Seplenienie – szereg ciszący
I. Etap przygotowawczy przed wywołaniem głosek szeregu ciszącego („ś”, „ź”, „ć”, „dź”)
„koci grzbiet” – opieranie czubka języka o wewnętrzną powierzchnię dolnych zębów i próby unoszenia środka języka do podniebienia;
Kappacyzm i gammacyzm
I. Etap przygotowawczy przed wywołaniem głosek „k” i „g”
Ćwiczenia usprawniające (wzmocnienie mięśni tyłu języka):
ziewanie przy szeroko otwartych ustach;
wdychanie powietrza nosem i wydychanie ustami, podczas szerokiego otwierania ust;
picie gęstych napojów przez długą i cienką słomkę;
przysysanie drobnych papierków przez rurkę i przenoszenie ich na plansze;
opieranie języka o dolne zęby;
unoszenie środka języka do podniebienia twardego i miękkiego;
podwijanie języka;
ssanie cukierka (środkiem języka
Reranie
I. Etap przygotowawczy przed wywołaniem głoski „r”
„pokaż łopatę” (wysuwanie szerokiego języka z ust);
„zaglądanie językiem do gardła” (cofanie szerokiego języka wzdłuż podniebienia);
„jedzie konik” (coraz szybsze kląskanie językiem o podniebienie twarde);
mlaskanie (wielokrotne odrywanie języka przyklejonego całą powierzchnią do podniebienia);
naśladowanie ssania cukierka czubkiem języka
mocne akcentowanie „t” podczas wybrzmiewania zbitek „tll”, „tll”, „tll”, „trl” najpierw szeptem, a potem głośno;
powtarzanie szeptem, a następnie głośnola, la, la, trlalo, lo, lo, trlolu, lu, lu, trlule, le, le, trlely, ly, ly, trlyli, li, li, trli;
szeptem i głośno wypowiadanietrla, trlo, trle, trlu, trly;
próby naśladowania odgłosów, zaczynając od szeptu:- śpiewu ptaków – tri li li- gry na trąbce – tra ta ta, tru tu tu, tre te te- zepsutego zamka karabinu – tr tr tr, dr dr dr- warczenia psa – wrr, wrr, wrr
basiek21_87