rozbudzanie ciekawości poznawczej i aktywności twórczej dzieci.docx

(32 KB) Pobierz

rozbudzanie ciekawości poznawczej i aktywności twórczej dzieci;

-          poznanie efektu symetrycznego odbicia plam (poprzez złożenie

kartki) oraz efektu wymieszania kolorów;

-          rozbudzanie wyobraźni i pomysłowości (zaznaczanie konturów

motyla, wymyślanie nazw) ;

-          bezpieczne i sprawne posługiwanie się nożyczkami.

-         -doskonalenie umiejętności formułowania  wypowiedzi     

-         ustnych na podany temat

-         -stosowanie przez dziecko zdobytych w toku zajęć i zabaw

-         umiejętności  i doświadczeń

-         -kształtowanie procesów myślowych, mowy, słuchania i   

-         rozumienia

-         -kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć w różnych formach

-         językowej, muzycznej, ruchowej, plastycznej

-         -rozwijanie słuchu fonematycznego

-         -doskonalenie umiejętności koncentrowania się na wykonywanym zadaniu

-         -doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej, wrażliwości

-           słuchowej, sprawności ruchowej manualnej

-         -rozwijanie pomysłowości i fantazji

-          

-         Cele operacyjne, dziecko:

-          

-         -wie, skąd się bierze deszcz

-         -wie, jak ubrać się kiedy pada deszcz

-         -potrafi poruszać się w przestrzeni przy muzyce

-         -wypowiada się na tematy związane z jesienną pogodą

-         -zna wygląd graficzny własnego imienia

-         -zna nazwę obecnej pory roku

-         -bierze aktywny udział w zabawach

-         -koncentruje uwagę na wykonywanym zadaniu

-         -dokonuje analizy sylabowej nazw obrazków

-         -przestrzega zawartych umów, chętnie uczestniczy w zabawach

Scenariusz zajęć „Jesienne pejzaże przyszła do nas jesień”

 

 

Temat zajęć: „Jesienne pejzaże przyszła do nas jesień” zajęcia plastyczne przy muzyce (elementy arteterapii)

 

Cele ogólne:

Ø    kształtowanie poczucia estetyki

Ø    rozwijanie wrażliwości dziecka na muzykę i dzieło plastyczne

Ø    kształtowanie poczucia rytmu w utworze muzycznym

Ø    rozwijanie wszechstronnej stymulacji dzieci poprzez połączenie wrażeń ruchowych, słuchowych, wzrokowych i dotykowych

Ø    rozwijanie aktywności dziecka w grupie poprzez czynne uczestnictwo w zajęciach

Ø    odpoczynek, relaks

 

Cele szczegółowe:

Dziecko:

Ø    czuje się bezpiecznie

Ø    jest otwarte na propozycje zabaw proponowane przez nauczyciela

Ø    potrafi wczuć się w wyznaczoną rolę

Ø    wyraża swoje zainteresowanie poprzez czynne uczestnictwo

 

 

Metody:

Metoda aktywizująca – zajęcia plastyczne przy współudziale elementów arteterapii

 

Formy:

Praca indywidualna i grupowa

 

Miejsce realizacji:

Przedszkolna sala dydaktyczna

 

Czas trwania:

Około 30 min

 

Pomoce dydaktyczne:

Kartki w formacie A3 lub większe, pojemniki z farbą, balony, gazety do zabezpieczenia stolików, odtwarzacz CD,  utwór Antoniego Vivaldiego „Cztery pory roku – jesień”, szablony symboli z mapy pogody – słońce, chmura, burza, deszcz...

 

Przebieg:

1.   Rozpoczęcie zajęć – nauczyciel wprowadza dzieci w tematykę dzisiejszych zajęć, rozmawia z dziećmi o tym co widzą za oknem, jak postrzegają jesienne obrazy, czy ich zdaniem jesień jest ciekawą porą roku, czy lubią jesień, ...itp.

 

2.   Jesienne pejzaże – praca plastyczna przy muzyce.

Na arkuszu A3 tworzymy pejzaż jesienny, malujemy go jednak nie pędzlem lecz lekko napompowanym balonikiem moczonym w miseczkach z „delikatnie” rozwodnioną farbą plakatową lub temperową. Namoczony balonik przykładamy (jakby pieczętujemy nim kartkę) do kartki i ponownie zamaczamy balon. W ten sposób rozmyte wzory tworzą przepiękne jesienne pejzaże. W czasie naszej pracy plastycznej towarzyszy nam muzyka Antoniego Vivaldiego "Cztery pory roku – jesień”.

 

3.   Galeria przedszkolaka – z gotowych prac tworzymy przedszkolną galerię, sami oglądamy wszystkie nasze dzieła

 

4.   Przedszkolni krytycy sztuki – pogadanka – podsumowanie zajęć rozmowa o naszych jesiennych pracach,  które podobają się najbardziej i dlaczego, czy podobała się dzieciom towarzysząca im w czasie zajęć muzyka, czy dzieci zauważyły wokoło jesień, itp. Na zakończenie nauczyciel prosi , by z rozłożonych na dywanie symboli – zapożyczonych z mapy pogody dzieci wybrały jeden, który przedstawia to jak się teraz czują... Dzieci wybierają spośród słoneczek, chmur, deszczu, burzy...

 

 

Scenariusz zajęć „Leśna rodzina jeż i wiewiórka”

 

 

Temat zajęć: „Leśna rodzina jeż i wiewiórka” zajęcia plastyczne, wydrapywanie form, kształtów w podłożu, zabawy dydaktyczne.

 

Cele ogólne:

Ø    kształtowanie dokładności i cierpliwości w wykonywaniu zadań

Ø    rozwijanie wszechstronnej stymulacji dzieci poprzez połączenie wrażeń ruchowych, słuchowych, wzrokowych i dotykowych

Ø    rozwijanie motoryki dziecka poprzez uczestnictwo w wymagających precyzji pracach plastycznych oraz grach i zabawach ruchowych,

Ø    rozwijanie aktywności dziecka w grupie poprzez czynne uczestnictwo w zajęciach

Ø    odpoczynek, relaks

 

 

Cele szczegółowe:

Dziecko:

Ø    cechuje dokładność w wykonywaniu powierzonych zdań

Ø    potrafi skoncentrować swoją uwagę na wykonywanym zadaniu

Ø    jest otwarte na propozycje zabaw proponowane przez nauczyciela

Ø    potrafi wczuć się w wyznaczoną rolę

Ø    potrafi wyrażać swoją opinię na określony temat

Ø    jest otwarte na dialog, rozmowę

Ø    wyraża swoje zainteresowanie poprzez czynne uczestnictwo

 

 

Metody:

Metoda aktywizująca zajęcia plastyczne „ryt” oraz zabawy i gry dydaktyczne

Metoda podająca - pogadanka

 

Formy:

Praca indywidualna i grupowa

 

Miejsce realizacji:

Przedszkolna sala dydaktyczna

 

Czas trwania:

Około 30 min

Pomoce dydaktyczne:

Gotowe formy do wydrapywania, wykałaczki, kolczaste przedmioty i rośliny – grzebień, szczotka, róża, kaktus , gra „pamięć”,

 

Przebieg:

5.   Rozpoczęcie zajęć – nauczyciel wprowadza dzieci w tematykę dzisiejszych zajęć, nawiązuje do mieszkańców lasu (może posłużyć się planszami z rysunkami zwierząt leśnych), pyta dzieci o to, jakie zwierzęta zamieszkują las, jak owe zwierzęta wyglądają, które z nich są ulubionymi zwierzętami przedszkolaków...

 

6.   Leśna rodzina – praca plastyczna – wydrapywanie postaci zwierząt przy wykorzystaniu wykałaczki z wcześniej przygotowanego podkładu (kartka zamalowana kredką świecową i farbą plakatową).

 

OPIS TECHNIKI:

Brystol grubo (mocny nacisk kredki na podłoże) zamalowujemy kredką świecową (w dowolnie wybranych kolorach), tak by nie pozostawić wolnego miejsca. Następnie zamalowujemy pokolorowaną kartkę ciemną (czarną, granatową) farbą plakatową lub temperową. Trzeba dosyć gęsto rozrobionej farby użyć, by chciała pokryć „wosk” kredki świecowej. Odczekujemy kilka chwil, by kartka lekko przeschnęła (gdy odcień farby zmatowieje) – w tym czasie planujemy jaki wzór wyrysujemy na naszej pracy.

Po przeschnięciu wykałaczką „rysujemy” wybrany wzór.

Wzór ma taki kolor, jaki kolor kredki świecowej wybraliśmy

 

7.   Leśna galeria – pogadanka, z powstałych prac tworzymy naszą własną galerię, omawiamy nasze prace oraz zastanawiamy się nad tym dlaczego akurat „to zwierze” wydrapałem...

 

8.   Kolczaste przedmioty  – zabawa dydaktyczna „Kolczaste przedmioty”; zapoznanie dzieci z różnymi przedmiotami przypominającymi kolce jeża oraz ich zastosowaniem w życiu codziennym: szczoteczka do mycia zębów, do mycia rąk, do czyszczenia butów, ubrań; poznanie rośliny – kaktusa oraz owoców kasztana w skorupce;

 

9.   Leśne zapamiętywanie – dzieci grają w grę dydaktyczną Pamięć – opierającą się na zasadach znanej gry „Memory”. Zakryte kartoniki przedstawiające kolczaste przedmioty  należy odnajdywać parami, odkrywając wcześniej wybrane przez siebie pola i zgadując, gdzie można by odnaleźć brakujący szablon.

 

10.                     Podsumowanie zajęć – rozmowa z dziećmi na temat związany z zabawą, jakie odczucia dzieci mają tuż po niej, czy zabawa się im podobała, czy też nie, dzieci wyrażają swoje zdanie na temat dzisiejszych zajęć...

 

 

Scenariusz zajęć „Kolorowe warzywa i owoce”

 

 

Temat zajęć: „Kolorowe warzywa i owoce” zajęcia plastyczne połączone z ćwiczeniami artykulacyjnymi

 

Cele ogólne:

Ø    usprawnianie narządów mowy, aktywizowanie mowy

Ø    kształtowanie motoryki dziecięcej (dużej i małej)

Ø    kształtowanie poczucia estetyki

Ø    rozwijanie wszechstronnej stymulacji dzieci poprzez połączenie wrażeń ruchowych, słuchowych, wzrokowych i dotykowych

Ø    rozwijanie aktywności dziecka w grupie poprzez czynne uczestnictwo w zajęciach

 

Cele szczegółowe:

Dziecko:

Ø    usprawnia swoją mowę i wzbogaca swój „język”(poprawnie wykonuje wdech i wydech, rozpoznaje, nazywa i naśladuje usłyszane dźwięki, podejmuje próby poprawnej wypowiedzi wskazanych głosek i zgłosek, wypowiada się na podstawie „wykonanej pracy”)

Ø    doskonali swoją sprawność fizyczną podczas ćwiczeń ruchowych oraz swoją sprawność manualną palców i nadgarstka podczas wykonywania pracy plastycznej

Ø    potrafi odzwierciedlić wygląd poznanych warzyw w postaci „figur z masy solnej”

Ø    wyraża swoje zainteresowanie poprzez czynne uczestnictwo

 

Metody:

Metoda aktywizująca: zajęcia plastyczno – rzeźbiarskie

Metoda czynna – słowna – ćwiczenia artykulacyjne

 

Formy:

Praca grupowa i indywidualna

 

Miejsce realizacji...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin