basia - zagadnienia na obronę.docx

(98 KB) Pobierz

Zagadnienia kierunkowe - uzupełnienie


7. Ideały wychowawcze i ich zmienność na przestrzeni dziejów.

 

 

Każda epoka wytwarza swój własny ideał wychowania,  w którym tylko pewne    elementy „uprzednich” ideałów wychowania utrzymują się pod naporem przemian. Elementy te są wartościami ponadustrojowymi, a nawet ponadczasowymi. Stanowią je czynniki wspólne dla ideałów niektórych lub nawet wszystkich epok historycznych. Świadczą one jednocześnie o pewnej ciągłości historycznej ideałów wychowania, dla których są swoistym spoiwem. Jednak ponadhistoryczne i ponadustrojowe składniki ideału wychowania stanowią tylko niewielki, choć ważny jego fragment. O jego przystosowaniu do określonych warunków ekonomiczno - społecznych, do panujących poglądów filozoficznych i kulturowych świadczą te jego elementy, które są wytworzone przez te właśnie czynniki. Dlatego w historii ludzkości spotykamy ideały  odpowiadające poszczególnym ustrojom i nurtom filozoficznym.

Już w czasach pierwotnych istniały silne więzi  społeczne, łączące wszystkich członków grupy. Dziecko w ustroju wspólnoty pierwotnej uznawane było za własność całego plemienia, wzrastało do pożytku wszystkich, a nie dla najbliższej rodziny. Jego wychowanie uwarunkowane było celami pozajednostkowymi, świadczącymi o istnieniu stosunkowo wysokiego poziomu kultury społecznej. Wychowaniem młodzieży w tych czasach zajmował się cały szczep lub starzyzna rodowa. W pewnym okresie młodzież pod okiem rady musiała przejść tak zwaną inicjację. Miała ona na celu sprawdzenie, czy młode pokolenie zostało należycie przygotowane do czekających zadań i czy ma odpowiednie kwalifikacje fizyczne. Obrzędy te odbywały się w lasach, osobno dla chłopców i osobno dla dziewcząt. Ideałem w tym okresie był dobry myśliwy, wspaniały dowódca plemienia zwany czasem królem, który potrafiłby zorganizować życie plemienia i dbać o dobro każdego członka szczepu.

W okresie ustroju rodowego problem wychowawców spełnia rodzina, w której naczelne miejsce zajmuje przeważnie nie ojciec, lecz brat matki. Do wuja należy w okresie rodowym całkowita władza nad siostrzeńcami i siostrzenicami. Wychowaniem dzieci w rodzinie zajmuje się również starsze rodzeństwo, które udziela swym braciom i siostrom rad i wskazówek. Dzieci uczone są dyscypliny, należytego zachowania wobec bliźnich i podporządkowania się woli zbiorowości i harmonijnego z nią współżycia.


W okresie Starożytności wytworzyły się dwa różne ideały wychowawcze. W starożytnej Sparcie obowiązywały zwyczaje znane nam z „Iliady” i „Odysei”. Ciągłe podboje i „niespokojny” styl życia Spartan spowodował wykształcenie nowego ideału. Ten ideał był całkowicie podporządkowany potrzebom militarnym. Celem wychowania nie był rozwój umysłowy młodzieży, lecz rozwój fizyczny. Spartański ideał wychowawczy to odważny, silny, bohaterski, wojownik, patriota uczciwy wobec swego kraju. Drugim „starożytnym” ideałem był Ateńczyk „intelektualista”. Celem wychowania w Atenach było opanowanie przez młodzież takich dziedzin nauki jak: arytmetyka, muzyka, literatura-poezja, historia, geografia, polityka i etyka, wpajanie zasad moralnych, rozbudzenie uczuć patriotycznych, oraz ogólny rozwój fizyczny. Jak więc widać ideałem wychowawczym w starożytnych Atenach był obywatel odznaczony najwyższymi zaletami moralnymi i wszechstronną wiedzą.


W średniowieczu wykształciły się cztery stany społeczne: rycerstwo, mieszczaństwo, duchowieństwo i chłopstwo. Każdy z nich miał swój ideał. Wychowanie rycerskie opierało się na potrzebach wojennych i tradycjach religijnych. W wyniku współdziałania trzech dziedzin życia - wojennej, towarzyskiej, religijnej - powstał ideał rycerza, który musiał być człowiekiem czynu, żołnierzem, dworzaninem, szlachcicem, chrześcijaninem - lojalnym wobec zwierzchników, łaskawy dla poddanych, oraz powinien być sługą Kościoła. Dziewczęta natomiast uczono różnych form towarzyskich, obyczajów dworskich, tańców, śpiewu, gry na instrumentach. Dziewczęta z uboższych domów uczono szycia, tkania, haftowania i kierowania pracami służby. Czasem uczono ich pisania i prowadzenia korespondencji. Te umiejętności dziewczęta zdobywały w domu lub w klasztorze żeńskim, do chwili oddania jej na dwór jednego z możnych panów, gdzie przebywała do czasu wydania jej za mąż. Ideałem wychowania dziewcząt była dama o nienagannych manierach znająca się na zasadach i obyczajach towarzyskich.

Celem wychowawczym następnej grupy społecznej zwanej mieszczanami było kształcenie rzemieślników. Ideałem był majster, który posiadał własny zakład czeladniczy. Młodego chłopca uczono najpierw porządku w warsztacie oraz powierzano mu tajemnicę zawodu, dopiero potem mógł pod nadzorem mistrza podróżować wynajmując się do pracy. Gry po wielu latach praktyki młody człowiek zdobył wszystkie umiejętności potrzebne w danym zawodzie, wykonywał popisową pracę i stawał się członkiem cechu, jako pełnowartościowy rzemieślnik. Zostawał majstrem i miał prawo otwarcia warsztatu oraz przyjmowania na naukę innych młodych chłopców zwanych terminatorami i czeladnikami.

Szkoły klasztorne i katedralne miały na celu przygotować i wykształcić duchowieństwo - następną warstwę społeczną w średniowieczu. Ideałem duchownego był asceta. Charakteryzowała go wszechogarniająca miłość do Boga, radość, ubóstwo, uwielbienie świata i jego piękna, braterstwo wszelkich żyjących istot, bezgraniczne oddanie się Bogu. Natomiast wśród najniższej warstwy panował ideał chłopa, który charakteryzował się miłością do pracy, oraz radością z plonów wytworzonych własnymi rękoma. Celem wychowania było wzbudzenie u młodych ludzi szacunku do pracy na roli i w gospodarstwie domowym oraz nauka prac potrzebnych na roli. W okresie średniowiecza nad wychowaniem i kształceniem nadzór sprawował Kościół.

Odrodzenie odrzucało większość zdobyczy kultury średniowiecza. Przeciwstawiało jej ascetycznym ideałom kult radości i piękna doczesnego życia. Szerzyło szacunek dla szerokiej wiedzy ludzkiej. Przedstawiciele renesansu krytykowali pedagogikę średniowiecza, domagali się całkowitego odebrania Kościołowi wpływu na wychowanie i oddanie wychowania w ręce świeckie. Renesans to powrót ideałów antycznych. Klasyczna starożytność stała się wzorem celów wychowania. Całej epoce przyświecało hasło: Homo sum, humani nil a me alienum puto”(Jestem człowiekiem i nic, co ludzkie nie jest mi obce). Jest to epoka fascynacji człowiekiem. Wzorce wypracowane w starożytności wpłynęły na ukształtowanie się ideału renesansowego humanisty, człowieka wyzwolonego z pęt autorytetu kościelnego, krytycznego i odważnego w poszukiwaniu prawdy, uniwersalnego, wszechstronnie wykształconego, znającego języki obce (grekę, łacinę, hebrajski), historię retorykę, gramatkę, orientującego się w estetycznych kanonach piękna, stawiającego na pierwszym miejscu jednostkę, jako wartość najwyższą, autonomiczną, niezależną. Był to przy tym człowiek społecznie  zaangażowany, oddany ojczyźnie patriota


Celem wychowawczym w Oświeceniu było uświadomienie ludzi o sile możliwościach poznawczych rozumu, o randze nauki, o niezbywalności  ideałów wolności i równości. Oświecenie w Polsce to okres rozbiorów, okres liberum veto, bezprawia. Wtedy powstają szkoły rycerskie, których celem wychowawczym było rzeczowe i ideowe przygotowanie do reform w Polsce tak bardzo potrzebnych tych czasach. Cele te nie zmierzały tylko do zapewnienia obszernej wiedzy, ale do harmonijnego rozwoju umysłowego oraz samodzielnego myślenia. Innymi celami wychowania było napełnienie serc miłością cnoty i tymi wszystkimi przedmiotami, które stanowią istotę dobrego obywatela. Ideał tej epoki to dobrze wykształcony obywatel, moralny, rozumny, myślący, patriota. Natomiast celem wychowania w stosunku do dziewcząt było uświadomić, że ”Kobieta na to jest stworzona, aby była nieczynną częścią narodu”. Celem wychowania tej epoki było również zwalczanie ciemnoty na wsi, organizowanie czytelnictwa i upowszechnianie książek.

Następny okres to czas rusyfikacji potem okupacji hitlerowskiej i germanizacji. Okres, w którym polska kultura była świadomie i systematycznie niszczona.Za pośrednictwem władz niemieckich zamknięte zostały wszystkie szkoły średnie i wyższe uczelnie. W szkołach powszechnych usunięto z programów nauczania historię i geografię Polski oraz język polski. Celem szkół zawodowych było przygotowanie robotników wykwalifikowanych dla niemieckich zakładów przemysłowych. W tych warunkach powstaje tajne nauczanie. Nauczanie to miało na celu nie tylko ogólne kształcenie, ale także rozbudzanie patriotyzmu, wzbudzanie nadziei na wolność oraz utrzymanie ciągłości szkolnictwa polskiego. Polska po odzyskaniu niepodległości by odpowiednio przekształcić państwo musiała zacząć od odpowiedniego przygotowania i wychowania młodego pokolenia.

Dlatego obok pierwszych poczynań w dziedzinie odbudowy materialnej kraju  powzięto kroki zmierzające do przebudowy oświaty i szkolnictwa. Cele wychowania wypływały z ogólnej polityki i ideologii reprezentowanej przez klasę robotniczą. Były nimi przede wszystkim dbanie o rozwój i wychowanie człowieka, który ma służyć całemu społeczeństwu. Nauczanie w tym okresie było ogólnodostępne i bezpłatne, dlatego też ideałem tego okresu było wykształcić całe społeczeństwo, bezwględu na stan majątkowy czy miejsce zamieszkania. Dziś w dobie demokracji człowiek staje się jednostką. Celem wychowania współczesnego młodego człowieka jest wychowanie respektujące chrześcijański system wartości, oraz nauka  odpowiedzialnego życia w demokratycznym społeczeństwie o wolnorynkowej gospodarce, miłości ojczyzny i poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultury Europy i świata. Celem jest wzbudzanie aktywności poznawczej i twórczej, rozwijanie wrażliwości emocjonalnej i wyobraźni społecznej. Ideałem jest zdobycie jak najlepszego wykształcenia.          
Tak taż przez cały okres ludzkości kształtowały się  ideały i cele wychowania. Jest to rewolucyjna zmiana celów i ideału wychowania, bowiem z traktowania człowieka, jako istoty, która według dotychczasowych poglądów zawsze była obarczona obowiązkiem służenia jakimś wyimaginowanym siłom lub wartościom wyższym, zapoczątkowane zostaje pojmowanie człowieka, jako najwyższej wartości, której mają służyć wszystkie inne dobra materialne i duchowe. Historia odbiła swe piętno w kształtowaniu ideałów i celów wychowania i dalej będzie miała wpływ gdyż cywilizacja idzie naprzód system wartości ciągle ulega zmianom, zmieniają się ideały, zmienia się całe nasze życie.                                                                                            
 

8. Historyczna zmienność zadań edukacyjnych środowisk wychowawczych

Środowisko wychowawcze jest częścią obiektywnego środowiska społecznego człowieka, które stwarzają osoby, grupy społeczne i instytucje pełniące zadania wychowawcze, pobudzające (zachęcające) jednostki i grupy dzieci, młodzieży, dorosłych do przyswajania wartości moralnych i zgodnych z nimi zachowań społecznych, odpowiadających ideałowi wychowawczemu społeczeństwa.

Naturalne środowisko wychowawcze – to ta część środowiska wychowawczego, która nie jest celowo powołana lecz pełni funkcje dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze, społeczne, kulturalne, towarzyskie w sposób niezamierzony i spontaniczny.

Zaliczamy tu: rodzinę, zakłady pracy, organizacje i stowarzyszenia społeczne, szpitale i sanatoria, zakłady karne, kluby sportowe.

Środowiskiem lokalnym nazywamy teren przestrzennie wydzielony wraz z mieszkańcami, wszelkimi urządzeniami i instytucjami służącymi organizacji życia zbiorowego, takimi jak kościół, szkoła, instytucje usługowe, urządzenia socjalne i rekreacyjne oraz mechanizmy regulujące zachowania pojedynczych ludzi i stosunki międzyludzkie, a więc obyczajowość, normy moralne, autorytety i wzory zachowań.

Środowisko lokalne wywiera przemożny wpływ na sposoby spędzania czasu wolnego. Umożliwia wypoczynek czynny dzieci i młodzieży, ponieważ zazwyczaj dysponuje niezbędną infrastrukturą, do której należą także placówki i urządzenia jak: tereny zieleni, place zabaw i wielofunkcyjne boiska sportowe.

Dużą rolę spełnia też środowisko lokalne w stosunku do dorosłych, przesądzając w znacznym stopniu o wyborze pracy zawodowej i sposobie spędzania czasu po pracy oraz w dni wolne od pracy.

5 zadań edukacji permanentnej (wg Pierre Arendsa):

          zapełnienie możliwości kontynuowania nauki i dopełniania wykształcenia po ukończeniu szkoły

          przedłużenie i dopełnienie w toku aktywności zawodowej wychowania fizycznego,  umysłowego, estetycznego oraz wychowania obywatelskiego

          umożliwienie w każdym wieku uzupełniania, odnawiania albo readaptacji nabytych umiejętności

          ułatwienie rozumienia problemów narodu i świata wszystkim obywatelom, niezależnie od zajmowanych stanowisk i zakresu odpowiedzialności

          umożliwienie wszystkim obywatelom uczestnictwa w dorobku cywilizacji i jej wzbogacaniu

Intencjonalne środowisko wychowawcze – środowisko społeczne celowo wydzielone (powołane) do oddziaływania wychowawczego na osobowość jednostki w procesie wychowania i socjalizacji oraz do organizowania tego procesu.

Placówki i instytucje, w statutach (regulaminach, założeniach) których zawiera się cel wychowawczy: szkoły, związki młodzieży, kluby, świetlice, ośrodki socjalne, domy społeczne, domy kultury, uniwersytety powszechne (ludowe), domy dziecka, rodzinne domy dziecka, rodziny zastępcze, domy wczasowe, kolonie i obozy. Funkcje te pełnią także parki, ogrody jordanowskie, parki kultury i wypoczynku.

Trzy teorie środowiska wychowawczego

          Naturalistyczna – środowisko wychowawcze jest traktowane jak kompleks warunków sprzyjających naturalnemu wzrostowi, rozwojowi c...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin