ZAGADNIENIA DO SPECJALNOŚCI
1. Dokonaj typologii placówek opiekuńczo – wychowawczych ze względu na specyfikę działania. - Rozporządzenie o placówkach opiekuńczo – wychowawczych
a) placówki wsparcia dziennego (ognisko wychowawcze, świetlice środowiskowe)
· wspierają rodzinę w usprawnianiu jej podstawowych funkcji,
· pomoc rodzinie
· pomoc dzieciom sprawiającym problemy wychowawcze, zagrożonym demoralizacją, przestępczością lub uzależnieniami
· współpraca ze szkołą, ośrodkami pomocy społecznej i innymi instytucjami
· świadczy ona opiekę dzienną, funkcjonuje cały rok przez wszystkie dni robocze, przez co najmniej 4 godziny dziennie (czas pracy powinien być dostosowany do potrzeb dziecka)
· zapewnia dziecku pomocy w nauce;
· organizację czasu wolnego, rozwój zainteresowań, organizację zabaw i zajęć sportowych;
· stałą pracę z rodziną dziecka
· organizowanie pomocy socjalnej, dożywiania
b) placówki interwencyjne (pogotowie opiekuńcze)
· świadczą doraźną pomoc na czas trwania kryzysu rodzinnego
· dostęp do kształcenia dostosowanego do wieku i możliwości dziecka
· opieka i wychowanie do czasu powrotu do domu
· dostęp do pomocy psychologicznej, pedagogicznej
· przyjmują one dzieci w sytuacjach wymagających natychmiastowej opieki i wychowania (od 11 r. ż – w wyjątkowych sytuacjach młodsze)
· sporządza diagnozę psychologiczno – pedagogiczną dziecka i rodziny.
· Wyrównywanie opóźnień dydaktycznych
· Dziecko przebywa tu nie dłużej niż 3 miesiące
c) placówki rodzinne (rodzinne domy dziecka, wioski dziecięce)
· tworzą jedna wielodzietną rodzinę dla dzieci, dla których nie znaleziono rodziny zastępczej
· wychowuje dzieci, zapewnia kształcenie
· Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i stabilizacji
· Stworzenie warunków i klimatu domu rodzinnego
· Zapewnienie dzieciom całodobowej opieki
· Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych wychowanków.
· Organizowanie czasu wolnego.
· Pomoc specjalistów w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, edukacyjnych.
· Zapewnienie zdobycia kwalifikacji zawodowych
· ustala zasady kontaktów z rodzicami w porozumieniu z sądem.
d) placówki socjalizacyjne (domy dziecka)
· zapewniają całodobową opiekę i wychowanie
· zapewnia zajęcia wychowawcze, korekcyjne, kompensacyjne, itp.
· zapewnia kształcenie, rozwój zainteresowań
· pracuje z rodziną dziecka
· organizuje odpowiednie formy opieki w środowisku.
· Organizowanie zajęć specjalistycznych.
· Przygotowanie wychowanków do pełnienia ról społecznych.
· Zapewnienie odpowiedniego kształcenia.
· Wyrównywanie opóźnień rozwojowych i dydaktycznych
e) placówki resocjalizacyjne (Mos. Mow, poprawczaki)
· pomagają zdemoralizowanym dzieciom , zapewniają opiekę i wychowanie, resocjalizację i rewalidację
· leczą uzależnienia
· pomagają w zdobyciu kwalifikacji zawodowych, zapewniają kształcenie
· Zapewnienie kształcenia na odpowiednim poziomie.
· Organizowanie czasu wolnego
2. Zdefiniuj pojęcia: potrzeba, opieka, opieka nad dzieckiem – zeszyt z pedagogiki opiekuńczej
POTRZEBA – stan w którym jednostka odczuwa chęć zaspokojenia jakiś braków, np. utrzymanie gatunku, uzyskanie pozycji społecznej. Potrzebie towarzyszy silna motywacja. Wyróżniamy potrzeby podstawowe (biologiczne funkcje organizmu – głód) i pochodne (wynikają z poszukiwania środków zaspokajania potrzeb podstawowych).
OPIEKA – działalność mająca na celu zaspokajanie potrzeb.
OPIEKA NAD DZIECKIEM – dostarczenie środków zaspokojenia potrzeb w sytuacji, gdy dziecko własnym staraniem nie może lub nie potrafi tych środków zdobyć (dziecko do 18 lat).
3. Wymień i scharakteryzuj rodzinne formy opieki – Encyklopedia Pedagogiczna XXI w
1. Rodzinne Domy Dziecka – forma opieki oparta na zasadzie wychowania rodzinnego; ciesząca się dużym uznaniem społecznym ze względu na sprawne i skuteczne wypełnianie zadań opiekuńczo – wychowawczych. Rodzinny dom dziecka to placówka opiekuńczo -wychowawcza, która przeznaczona jest dla najwięcej 8 dzieci (wyjątkiem są sytuacje, kiedy do placówki zostaje skierowane rodzeństwo – wtedy dzieci może być więcej).
2. Wioski Dziecięce SOS – rodzinna forma opieki nad dziećmi osieroconymi na skutek śmierci rodziców bądź pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych. Ich koncepcja i organizacja polegają na skoncentrowaniu w jednym miejscu wielu domów, w których przybrana matka lub rodzice zapewniają dzieciom opiekę, wychowanie i rodzinne ciepło. Wioski Dziecięce w Polsce: Biłgoraj, Siedlce, Kraśnik, Karlino.
3. Rodziny zastępcze
1.Rodziny zastępcze spokrewnione z dzieckiem i zobowiązane do alimentacji2.Rodziny zastępcze niespokrewnione z dzieckiem i niezobowiązane do alimentacji3.Zawodowe rodziny zastępcze z niespokrewnione z dzieckiem, (które pobierają wynagrodzenie za pełnienie takiej funkcji). Dzielą się na: rodziny wielodzietne (dla nie mniej niż 3 i nie więcej niż 6 dzieci); specjalistyczne (w której umieszcza się dzieci niedostosowane społecznie albo dzieci z różnymi dysfunkcjami, problemami zdrowotnymi wymagającymi szczególnej opieki i pielęgnacji; w rodzinie tej może przebywać w tym samym czasie nie więcej niż 3 dzieci); rodziny terapeutyczne; rodziny resocjalizacyjne; rodziny preadopcyjne; rodziny zastępcze o charakterze pogotowia opiekuńczego (w której umieszcza się dzieci na pobyt okresowy, do czasu unormowania ich sytuacji życiowej, nie dłużej jednak niż na 15 miesięcy).
4. Kameralne formy opieki nad dzieckiem, w których dzieci przebywają w warunkach zbliżonych do domu rodzinnego (grupy usamodzielnienia, grupy mieszkaniowe). Grupy usamodzielniające są formą zbliżoną do mieszkań chronionych (dla niepełnosprawnych, ubogich), ale przeznaczone są dla niepełnoletniej młodzieży, a ich głównym zadaniem jest przygotowanie dzieci do samodzielnego życia. Wychowankowie przebywają w grupie pod nadzorem wychowawców zobowiązanych do bezpośredniego kierowania procesem wychowawczym. W oparciu o miesięczny budżet grupy, samodzielnie planują wszelkie wydatki związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego, w tym wydatki na zakupy żywności, środków czystości, odzieży oraz innych towarów i usług.
4. Prekursorzy pedagogiki opiekuńczej - zeszyt
a) Czesław Babicki (1880 – 1952)
· wprowadził system rodzynkowy
· był członkiem rady gł. opiekuńczej, współpracował z Kazimierzem Jeżewskim
· pracował także w ministerstwie pracy i opieki społecznej tworząc podstawy prawne opieki nad człowiekiem w ówczesnej Polsce
· przyczynił się do powstania konstytucji 1921 r
· zawsze miał na względzie dobro dziecka
· wprowadził nazwę - pedagogika opiekuńcza
b) Janusz Korczak (1878 – 1942)
· pedagog, twórca pedagogiki antyautorytarnej i humanistycznej
· był lekarzem pediatrą i wielkim pedagogiem
· przeniósł z medycyny wiele określeń do pedagogiki
· jego właściwe nazwisko Henryk Goldszmit
· „dziecko nie jest zadatkiem na człowieka ,lecz jest człowiekiem
· wychowanie przez opiekę (niektóre elementy – dwustronna informacja między wychowankiem a wychowawcą – tablica ogłoszeń, skrzynka na listy; samoobsługowe dyżury; ochrona osobistego mienia wychowanka; samoocena i samoobsługa)
· zaspokajanie potrzeb dzieci stawiał na pierwszym miejscu
· założył „Dom sierot”
· w obozie Treblince został zagazowany
c) ks. Bronisław Markiewicz (1842 – 1912)
· założył Towarzystwo Kolonii Letnich dla ubogiej i słabowitej dziatwy miasta Warszawy
· zapoczątkował wycieczki szkolne
· był propagatorem wychowania przez pracę, kształcenia charakteru i woli
· inicjował kształcenie zawodowe młodzieży
· organizował zakłady opiekuńcze dla chłopców.
d) Kazimierz Jeżewski (1877 – 1948)
· twórca gniazd sierocych – 1907 rok
· koncepcja pedagogiczna Jeżewskiego opierała się na wzorach wychowania rodzinnego oraz respektowaniu zasady wychowania przez pracę i do pracy
· akceptował rolę pracy społecznej wychowanków na rzecz środowiska wiejskiego i podniesienia poziomu jego kultury rolnej
e) Kazimierz Lisiecki „Dziadek”
· twórca ognisk wychowawczych
· założył Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Ulicy
· był pedagogiem ulicznym
· wychowanie przez sport i rekreację
· wyrabianie poczucia własnej godności
· w pracy opiekuńczo – wychowawczej stosował dwie reguły: wstyd za zło oraz nic za darmo.
f) Aleksander Kamiński
· twórca metody harcerskiej w opiece i wychowaniu
· skupiał się przede wszystkim na unowocześnieniu pracy harcerstwa
· zwracał uwagę na opiekuńcze funkcje organizacji młodzieżowych
· wcielał w życie hasło „stać przy słabszym”, które realizowane w formie opieki starszych nad młodszymi
· był organizatorem kolonii
· wprowadził pojęcie opieki w wojsku i szerokim znaczeniu.
Pyt 8. Postawy rodzicielskie a style wychowania w rodzinie.
Najczęściej spotykane style wychowania w rodzinie:
· Styl demokratyczny – główną jego zasadą jest wzajemne poszanowanie praw wszystkich członków rodziny. "Dzieci wychowywane w ten sposób uczą się zasad współżycia społecznego nie na podstawie przymusu zewnętrznego i lęku przed karą, lecz w oparciu o akceptację i świadomy wybór właściwej zasady postępowania." Rola rodziców polega na koordynowaniu działań swoich dzieci.
· Styl autokratyczny – przeciwieństwo stylu demokratycznego, ma charakter konserwatywny i jest oparty na autorytecie przemocy i pedantyzmu. Założeniem autokratyzmu jest stwierdzenie, że "rodzice zawsze mają rację, a obowiązkiem dzieci jest bezwzględne posłuszeństwo". Od dzieci wymaga się bezwzględnej karności i posłuszeństwa, podporządkowaniu się wszelkim poleceniom i nakazom rodziców. Dzieci mają ograniczoną swobodę. Rodzi się w nich bunt, niezadowolenie uniemożliwiające istnienie prawidłowych, życzliwych i harmonijnych stosunków z rodzicami, których zamierzenia są osiągane poprzez stosowanie różnych kar. Dzieci są jednostkami mało samodzielnymi i mało aktywnymi, ponieważ od wczesnego dzieciństwa nawykły do wykonywania poleceń.
· Styl liberalny – nie ustala się niczego ani wspólnie, ani oddzielnie. Rodzice rozpieszczają dzieci, pozostawiając im nadmierną swobodę. Ograniczają się do stworzenia dziecku warunków do nauki i zabaw, zaspakajając jego potrzeby materialne. Aktywność rodziców jest przypadkowa i niekonsekwentna. Interwencja w zachowaniu dziecka następuje tylko w wyjątkowych przypadkach, w sytuacji drastycznego naruszenia norm społecznych. Dzieci są egocentryczne i mają trudności z przystosowaniem w grupie rówieśniczej.
Ze stylem wychowania łączą się postawy rodzicielskie. Psycholodzy przyjęli definicję postawy rodzicielskiej jako " tendencji do zachowania się w specyficzny sposób wobec jakiejś osoby, sytuacji czy problemu". Aby dobrze pełnić role rodzicielskie, trzeba mieć do nich pozytywny stosunek. Wiele czynników kształtuje i utrwala pozytywny lub negatywny stosunek rodziców do dziecka. Postawy w stosunku do dziecka zaczynają się kształtować jeszcze przed jego urodzeniem.
Do właściwych postaw należy:
· Postawa akceptująca – to okazywanie dziecku sympatii, aprobaty, przyjmowanie dziecka takim jakie ono jest, w wypadku złych zachowań – krytykowanie ich, poznawanie i zaspakajanie potrzeb dziecka. Sprzyja kształtowaniu zdolności do tworzenia trwałej więzi emocjonalnej, do wyrażania uczuć, odwagi, chęci pomocy.
· Postawa współdziałająca – dobro dziecka jest tu wartością pierwszoplanową , aktywność w nawiązaniu wzajemnych kontaktów, angażowanie dziecka w sprawy domu – dostosowanie do wieku. Rozwija ufność zadowolenie z rezultatów pracy, wytrwałość, umiejętność współdziałania i podejmowania zobowiązań.
· Postawa uznająca prawa dziecka – uznanie praw dziecka, bez przeceniania i niedoceniania jego roli, pozwalanie na postępowanie na własną odpowiedzialność, delikatne kierowanie dzieckiem – stosowanie wyjaśniania i tłumaczenia, wyjaśnianie i uzasadnianie stawianych wymagań i stosowanych kar. Uczy lojalności, solidarności w stosunku do innych członków rodziny, twórczej postawy.
· Postawa dawania dzi...
basiek21_87