Andy-Richards-__Azjatycki-horror__-_przekład-pl_.pdf

(2467 KB) Pobierz
Copyright
Opublikowane po raz pierwszy w 2010 roku przez Kamera Books,
wydawnictwo Oldcastle Books Ltd,
PO Box 394, Har-penden, AL5 1XJ
To wydanie ebooka po raz pierwszy opublikowane w 2010 roku
Wszelkie prawa zastrzeżone
© ANDY RICHARDS, 2010
Prawo ANDY RICHARDS do identyfikacji jako autor tej pracy zostało zapewnione zgodnie z
sekcją 77 ustawy o prawach autorskich, projektach i patentach z 1988 roku
Ten ebook jest materiałem chronionym prawem autorskim i nie może być kopiowany,
reprodukowany, przekazywany, rozpowszechniany, dzierżawiony, licencjonowany lub publicznie
wykonywany lub używany w jakikolwiek sposób, z wyjątkiem przypadków wyraźnie
dozwolonych na piśmie przez wydawców, dozwolonych na podstawie warunków, na jakich
została zakupiona lub ściśle dozwolonych przez obowiązujące prawo autorskie. Jakiekolwiek
nieautoryzowane rozpowszechnianie lub wykorzystanie tego tekstu może stanowić bezpośrednie
naruszenie praw autora i wydawcy, a osoby odpowiedzialne mogą ponosić odpowiedzialność
prawną zgodnie z
ISBN 978–1–84243–408–6
Przekład na język polski: Agnieszka Kijewska (skośnooki-strach.blogspot.com); Lębork,
22.10.2020
Jest to fanowski przekład książki i zdaję sobie sprawę, że zapewne daleko mu do
profesjonalności. Tytuły filmów zostawiłam w języku angielskim bądź ich oryginalnym, celowo
ich nie spolszczając. Starałam się w pełni zachować oryginalną treść książki, jak również
główne wątki podejmowane w poszczególnych rozdziałach, zachowując jednak stylistykę języka
polskiego. Przekład udostępniony bez czerpania korzyści materialnych. Jakiekolwiek
kopiowanie fragmentów przekładu możliwe tylko za zgodą autorki przekładu.
Miłej lektury!
�½��
PODZIĘKOWANIE
Serdecznie dziękuję redaktorom i krytykom filmowym, którzy wspierali mnie w tworzeniu tej
książki na przestrzeni lat lub po prostu oferowali swoją wiedzę i zachęcali do pracy: Leslie
Felperin, Ed Lawrenson, Philip French, Mark Kermode, Nick Bradshaw, Tom Charity, Nick
Duncalf, Dan Etherington, Anne Billson, Jamie Graham, Michael Bonner, Anne Hudson i
Hannah Patterson. Jestem ogromnie wdzięczny zawsze wspierającym mnie rodzicom i siostrom,
mojej żonie Maddy - która ostatecznie wybaczyła mi, że zabrałem ją na seans,, Audition’’, i
której tą książkę z miłością dedykuję.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
1. Cienkie partycje: Azja i nadprzyrodzone
2. Japońskie horrory: modernizm i potwory
3. Klasyczne japońskie horrory 1953-68
4. Choroby społeczne
5. Współcześni japońscy mistrzowie horroru: wielka piątka
6. Nowoczesny horror japoński: kluczowe tytuły
7. Koreańskie horrory
8. Współcześni koreańscy mistrzowie horroru
9. Nowoczesny horror koreański: kluczowe tytuły
10. Horror z Hongkongu
11. Nowoczesny horror hongkondzki: kluczowe tytuły
12. Tajski terror
13. Tajskie horrory: kluczowe tytuły
14. Ze wschodu na zachód: zgubione przeróbki?
15. Interaktywny terror
Witryny internetowe
Bibliografia
WPROWADZENIE
W ciągu ostatniej dekady niektóre scenerie i dźwięki azjatyckiego horroru stały się tak znane
zachodniej publiczności, że wydają się być zredukowane do zestawu pustych stereotypów i
sztuczek: nawiedzone domy, przerażające dzieci, duchy w maszynach, ręce wyciągające się z
kałuż słonawej wody i, oczywiście, wszystkie te szczupłe damy straszydła, rzucające się
gwałtownie w stronę gardła widza. Zanim ten materiał został sparodiowany w części z serii
Scary Movie
(2000-2013), nieuchronnie stracił już część swojej pierwotnej mocy.
Ale łatwo zapomnieć, jak potężnym strzałem dla gatunku horroru było pojawienie się „J-Horror”
u progu tysiąclecia.
Ring
Hideo Nakaty - sensacja po premierze w Japonii na początku 1998 roku
- miał swoją premierę w Wielkiej Brytanii na festiwalu filmowym w Edynburgu w 2000 roku (w
połączeniu z kontynuacją
Ring 2)
u boku Takashiego Miike'a i jego równie odkrywczego
Audition.
Te dwa filmy zyskały międzynarodowe uznanie, przywracając japońskie kino grozy w
centrum uwagi po raz pierwszy od lat 60. Nowe pokolenie reżyserów rozpoczęło
pełnowymiarowe odrodzenie kilku stylów japońskiego horroru, które były popularne we
wcześniejszych epokach - w szczególności kaidan eiga (film o duchach), który rozkwitł w latach
pięćdziesiątych i sześćdziesiątych - podczas gdy odważni dystrybutorzy zaczęli tworzyć na fali
J-Horroru, pomagając przekształcić japoński horror ze skromnego, rodzimego biznesu w
lukratywny międzynarodowy przemysł. Inne kraje azjatyckie poszły w ślady Japonii, a nowe fale
horroru wkrótce pojawiły się z Korei Południowej, Hongkongu i Tajlandii.
Jedną z korzyści wschodniego
boomu
horroru było ożywienie zainteresowania publiczności
niektórymi wcześniejszymi filmami tego gatunku: od żelaznych klasyków, takich jak
Tales of
Ugetsu
Kenjiego Mizoguchiego (1953) i
Onibaba
Kaneto Shindo (1964), po kultowe perełki,
takie jak
Blind Beast
Yasuzo Masumury (1969), azjatyckie horrory są teraz doceniane na nowo
dzięki wystawnym reedycjom DVD. Ta książka została zaprojektowana jako przystępny
przegląd azjatyckiego kina grozy, podkreślając niektóre z najlepszych produkcji - tytuły gatunku
od lat pięćdziesiątych do współczesności. Oprócz odkrywania kontekstów produkcyjnych i
kulturowego tła przełomowych dzieł, takich jak
Godzilla, Kwaidan, Ring, Ju-On: The Grudge,
Audition, The Eye
i
A Tale of Two Sisters,
stara się również zwrócić uwagę na mniej znane, ale
Zgłoś jeśli naruszono regulamin