BENEDYKT XVI - PRAWDA W TEOLOGII.pdf

(3443 KB) Pobierz
PRAWDA W TEOLOGII
SPIS TREŚCI
W STĘP.............................................................................
5
I.
ZAŁOŻENIA I PODSTAWY PRACY TEOLOGICZNEJ
9
Wiara, filozofia, te o lo g ia .......................................11
1. Jedność filozofii i teologii we wczesnym chrześci­
jaństwie
.........................................................11
2. Zróżnicowanie, które stało sięprzeciwieństwem
15
3. Próba nowego zw iązk u ............................. 22
Uwagi końcowe: gnoza, filozofia i teologia . . .
30
O
1.
2.
3.
4.
istocie akademickości i jej wolności . . .
D ia lo g ..............................................................35
W o l n o ś ć .........................................................37
Centrum: prawda jako podstawa i miara wolności
K u lt...................................................................45
33
41
II.
ISTOTA I KSZTAŁT TEOLOGII..............................47
O duchowej podstawie i kościelnym umiejsco­
wieniu t e o l o g i i
.......................................................49
1. Nowy podmiot jako założenie i postawa teologii
56
2. Nawrócenie, wiara i m yślenie..............................62
~ 155 ~
3. Eklezjalny charakter nawrócenia i jego konsek­
wencje dla teologii............................................... 66
4. Wiara, głoszenie i te o lo g ia................................ 69
5. Pokusa i wielkość te o lo g ii................................ 79
Pluralizm jako pytanie dla Kościoła i teologii
.
1. Granica roszczeń Kościoła i pluralizm ludzkich de­
cyzji ........................................................................ 83
2. Pluralizm we wnętrzu K ościoła.......................95
a) Kościół powszechny i Kościoły lokalne . .
b) Teologia i te o lo g ie .....................................105
III.
ZASTOSOWANIA.......................................................115
83
99
O „Instrukcji o kościelnym powołaniu teologii”
117
Uwagi w s tę p n e ............................................................117
1. P r e z e n ta c ja .........................................................117
2. Głos w dyskusji o te k śc ie ................................125
a) Autorytet tylko pod warunkiem nieomylności? 129
b) Magisterium, Uniwersytet i mass media . . 133
c) Tradycja profetyczna przeciwko biskupiej? . 139
Problem kształcenia księży w Niemczech
. . 143
Uwagi w stę p n e ............................................................143
1. P ro b le m y ..............................................................144
2. W poszukiwaniu odpow iedzi...........................148
a) Rozwój fakultetów i instytucje pokrewne . . 148
b) Znaczenie se m in a rió w ................................150
WYKAZ ŹRÓDEŁ
153
JOSEPH KARDYNAŁ
RATZINGER
Prawda w teologii
WYDAWNICTWO tlił
Kraków
2005
Tytuł oryginału:
Wesen und Auftrag der Theologie
Tłumaczenie:
Magdalena Mijalska
Redakcja techniczna:
Ewa Czyżowska
Łamanie:
Joanna Lazarów
Korekta:
Beata Ciastoń
Okładka:
Pracownia AA
Zdjęcie na okładce:
Paweł Ulalowski/Agencja Gazeta
© Copyright by Johannes Verlag Einsiedeln, Freiburg
© Copyright for the Polish edition by Wydawnictwo M, Kraków 2001 r.
Imprimatur
Kuria Metropolitalna w Krakowie
f j a n Szkodoń, Vic. Gen.
Ks. Jan Dyduch. Kanclerz
Ks. dr hab. J a a Machniak. Cenzor
Nr 683/2001, Kraków, dnia 12 marca 2001 r.
ISBN 83-7221-619-3
Wydawnictwo M
ul. Kanonicza 11, 31-002 Kraków
tel. (012) 431-25-50
dz. handlowy (012) 422-13-44
www.mwydawnictwo.pl
e-mail: mwydawnictwo@mwydawnictwo.pl
handel@aa.com.pl
WSTĘP
Teologia i teologowie stali się otwartym i równo­
cześnie kontrowersyjnym tematem nie tylko w Koś­
ciele, ale w całym w zachodnim społeczeństwie.
Jeżeli trafnie obserwuję, we współczesnym świecie
pod adresem teologa kieruje się podwójne wymaga­
nie: z jednej strony powinien racjonalnie prześwietlić
chrześcijańskie przekazy, wydestylować z nich przy­
swajalną dziś istotę i w ten sposób przywołać do
porządku instytucję Kościoła. Równocześnie jednak
oczekuje się od niego, że nie dającej się usunąć na
bok potrzebie religii i transcendencji nada możliwe
dziś do przyjęcia kierunki i treść. W kształtującej się
społeczności światowej stawia się mu ponadto zada­
nie posuwania naprzód rozmowy religii i przyczynia­
nie się do rozwoju etosu światowego, dotyczącego
takich pojęć jak sprawiedliwość, pokój, ochrona
stworzenia. Na koniec teolog powinien być także
i pocieszycielem, który pomaga pojedynczym lu­
dziom osiągnąć wewnętrzną jedność, przezwyciężyć
wyobcowanie - ponieważ kolektywna pociecha nad­
chodzącego, lepszego, pokojowego świata okazała
się całkowicie niewystarczająca.
~ 5~
Zgłoś jeśli naruszono regulamin