ZMIANY W SYSTEMIE OŚWIATY.pdf

(18742 KB) Pobierz
KNO.430.002.2019
Nr ewid. 42/2019/P/18/027/KNO
Informacja o wynikach kontroli
ZMIANY W SYSTEMIE OŚWIATY
DEPARTAMENT NAUKI, OŚWIATY
I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
2
01
1
MISJĄ
Najwyższej Izby Kontroli jest dbałość o gospodarność i skuteczność w służbie
publicznej dla Rzeczypospolitej Polskiej
WIZJĄ
Najwyższej Izby Kontroli jest cieszący się powszechnym autorytetem
najwyższy organ kontroli państwowej, którego raporty będą oczekiwanym
i poszukiwanym źródłem informacji dla organów władzy i społeczeństwa
Informacja o wynikach kontroli
Zmiany w systemie oświaty
Dyrektor Departamentu Nauki, Oświaty
i Dziedzictwa Narodowego
Piotr Prokopczyk
Akceptuję:
Wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli
Wojciech Kutyła
Zatwierdzam:
Prezes Najwyższej Izby Kontroli
Krzysztof Kwiatkowski
Najwyższa Izba Kontroli
ul. Filtrowa 57
02-056 Warszawa
T/F +48 22 444 50 00
www.nik.gov.pl
Warszawa, dnia
SPIS TREŚCI
WYKAZ STOSOWANYCH SKRÓTÓW, SKRÓTOWCÓW I POJĘĆ ................................................4
1. WPROWADZENIE ................................................................................................................................6
2. OCENA OGÓLNA ................................................................................................................................9
3. SYNTEZA WYNIKÓW KONTROLI ................................................................................................ 11
4. WNIOSKI .............................................................................................................................................. 31
5. WAŻNIEJSZE WYNIKI KONTROLI ............................................................................................... 32
5.1. Uwarunkowania zmian w systemie oświaty .................................................................................32
5.2. Przygotowania zmian w systemie oświaty – rok szkolny 2016/2017 ..................................34
5.2.1. Przygotowania Ministra Edukacji Narodowej do zmian...............................................34
5.2.2. Przygotowania szkół do zmian .............................................................................................40
5.2.3. Przygotowania gmin do zmian ............................................................................................44
5.3. Drugi rok zmian – rok szkolny 2018/2019 .....................................................................................49
5.3.1. Obraz szkół w drugim roku zmian .......................................................................................49
5.4. Przygotowanie do końcowego etapu zmiany – rok szkolny 2019/2020 ............................88
6. ZAŁĄCZNIKI .....................................................................................................................................106
6.1. Metodyka kontroli i informacje dodatkowe .............................................................................. 106
6.2. Analiza stanu prawnego i uwarunkowań organizacyjno-ekonomicznych .................... 116
6.3. Przebieg i sposób badania kwestionariuszowego .................................................................. 126
6.4. Wykaz aktów prawnych..................................................................................................................... 128
6.5. Wykaz podmiotów, którym przekazano informację o wynikach kontroli ...................... 129
6.5. Stanowisko Ministra do informacji o wynikach kontroli ....................................................... 130
6.6. Opinia Prezesa NIK do stanowiska ministra ............................................................................... 140
Zdjęcie na okładce:
vectorpocket
Wykaz stosowanych skrótów, skrótowców i pojęć
Godziny karciane
Wprowadzone ustawą Karta Nauczyciela od 1 września 2009 r., a zlikwi-
dowane od 1 września 2016 r. – jedna (szkoły ponadgimnazjalne) lub
dwie (szkoły podstawowe i gimnazja) godziny pracy nauczycieli na rzecz
uczniów realizowane w ramach obowiązującego nauczyciela czasu pracy.
Godziny te nie były wliczane do pensum (etatu) nauczycielskiego.
IBE
Instytut Badań Edukacyjnych z siedzibą w Warszawie
Jst
Jednostka samorządu terytorialnego
Klasa
Zespół uczniów uczących się według programu w danym roku nauczania
(np. klasa I, II, III); klasa może składać się z oddziałów.
Likwidacja gimnazjów
Pod pojęciem tym należy również rozumieć wygaszenie i zakończenie
działalności gimnazjów.
Nadzór pedagogiczny
Planowe lub doraźne działania prowadzone przez organy nadzoru pe-
dagogicznego (minister właściwy ds. oświaty i wychowania, kurator
oświaty, dyrektor szkoły), polegające na: 1) ocenianiu stanu i warunków
działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół, placówek
i nauczycieli; 2) analizowaniu i ocenianiu efektów działalności dydaktycz-
nej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół
i placówek; 3) udzielaniu pomocy szkołom, placówkom i nauczycielom
w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuń-
czych; 4) inspirowaniu nauczycieli do innowacji pedagogicznych, meto-
dycznych i organizacyjnych. Formami nadzoru pedagogicznego są: ewalu-
acja, kontrola, wspomaganie.
Podstawa programowa
Dokument opracowany w Ministerstwie Edukacji Narodowej, który okre-
śla cele kształcenia oraz treści nauczania (wymagania szczegółowe), okre-
ślony rozporządzeniem Ministra.
SIO
System Informacji Oświatowej
Oddział
Podstawowa jednostka organizacyjna szkoły skupiająca uczniów na tym
samym poziomie kształcenia (np. Ia, IIb, IIIc)
ORE
Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie
OSR
Ocena Skutków Regulacji
MEN, Ministerstwo
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Minister
Minister Edukacji Narodowej
Karta Nauczyciela
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r.
poz. 967, ze zm.)
Program nauczania
Sporządzony przez nauczyciela dokument dla danej klasy, rozwijający,
uszczegóławiający i rozdzielający na poszczególne lata szkolne treści za-
warte w podstawie programowej. Istnieje wiele programów do nauczania
podstawy programowej. Odpowiednie zaplanowanie treści (np. w roku
szkolnym) należy do obowiązków nauczyciela.
Ustawa
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r.
o systemie oświaty
poz. 1457, ze zm.); od 1 września 2017 r. – ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r.
i Prawo oświatowe
Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, ze zm.)
Ustawa wprowadzająca,
Ustawa z dnia z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Pra-
ustawa wprowadzająca
wo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, ze zm.).
Prawo oświatowe,
przepisy wprowadzające
4
Zajęcia pozalekcyjne
Dodatkowe nieobowiązkowe zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub
opiekuńcze organizowane dla uczniów, odbywające się w szkole lub poza
jej terenem, niebędące częścią obowiązkowego programu szkolnego i ma-
jące charakter fakultatywny. Organizowane najczęściej celem wyrównania
szans edukacyjnych, rozwijania zainteresowań i uzdolnień lub spędzenia
w sposób zorganizowany czasu wolnego.
Współczynnik
Oznacza stosunek liczby oddziałów do liczby pomieszczeń, w których
zmianowości
odbywają się zajęcia dydaktyczno-wychowawcze. Nauka na jedną zmia-
nę odbywa się w szkole przy wskaźniku zmianowości wynoszącym nie
więcej niż 1. Im wyższy wskaźnik tym większe ryzyko wydłużenia czasu
rozpoczynania i zakończenia lekcji lub funkcjonowania szkoły w systemie
zmianowym; przy wskaźniku 2 i więcej szkoły mogą prowadzić zajęcia
przez pięć lub sześć dni w tygodniu przez cały rok szkolny lub stosować
przemienny system organizacji tygodnia pracy. Decyzję w tej sprawie po-
dejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady szkoły i rady pedago-
gicznej
Ustawa o NIK
Ustawa z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli
(Dz. U. z 2019 r. poz. 489).
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin