Społeczna-odpowiedzialność-biznesu-w-obszarze-przedsiębiorczości.pdf

(1337 KB) Pobierz
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego
Wydział Nauk Ekonomicznych
Katedra Ekonomiki Edukacji, Komunikowania i Doradztwa
Społeczna odpowiedzialność biznesu
w obszarze przedsiębiorczości
Praca zbiorowa pod redakcją naukową Jana Wołoszyna
Wydawnictwo SGGW
Warszawa 2012
Recenzenci:
Dr hab. Izabella Sikorska-Wolak, prof. nadzw. SGGW
Dr hab. Krystyna Krzyżanowska, prof. nadzw. SGGW
Projekt okładki – Piotr Gabryjończyk
Redakcja techniczna – Jan Zawadka
ISBN
Druk
SPIS TREŚCI
WSTĘP
………………………………………………………………....… 5
Jan Wołoszyn, Marcin Ratajczak
Modele społecznej odpowiedzialności biznesu – rozważania teoretyczne ……..… 7
Zbigniew Brodziński, Piotr Lendo
Strategia zarządzania zmianą a społeczna odpowiedzialność biznesu …….……. 17
Jan Sikora
Idea społecznej odpowiedzialności biznesu w agroturystyce …………..………. 25
Joanna Dmitruk
Rola relacji inwestorskich w komunikowaniu idei
społecznej odpowiedzialności biznesu na przykładzie spółek giełdowych …….. 37
Iwona Kowalska, Jacek Dziekoński
Społeczna odpowiedzialność biznesu
jako czynnik wzrostu konkurencyjności spółki Raisio ………………………….. 47
Ewa Stawicka
Ekonomiczna efektywność społecznej odpowiedzialności w biznesie …………. 59
Iwona Kowalska, Tomasz Fraszczyk
Społeczna odpowiedzialność biznesu
w branży chemicznej – ekonomiczne implikacje ……………………..………… 67
Marcin Ratajczak
Działania CSR w zakresie społeczności lokalnej
na przykładzie przedsiębiorstw agrobiznesu z województwa mazowieckiego .… 77
Agnieszka Werenowska
Społeczna odpowiedzialność biznesu w kształtowaniu wizerunku pracodawcy ... 85
Piotr Gabryjończyk
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
w turystyce na przykładzie trasy turystycznej „Bunkier w Konewce” …………. 93
Kamila Szulc, Jolanta Pochopień
Kampanie społeczne
jako przejaw społecznej odpowiedzialności Telewizji Polskiej S.A. ………..... 103
Wstęp
Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR –
Corporate Social
Responsibility),
rozumiana jako oddolna inicjatywa różnych podmiotów, jest
zagadnieniem złożonym, ponieważ odnosi się do gospodarki, społeczeństwa
i wartości, które one wyznają oraz relacji z otoczeniem zewnętrznym. Łączy
w sobie aspekty ekonomiczne, społeczne, środowiskowe i etyczne. Można o niej
mówić w odniesieniu do sektora gospodarczego, obszaru geograficznego
i określonego systemu prawnego. Zgodnie z założeniami tej koncepcji, społeczna
odpowiedzialność biznesu, to coś więcej niż tylko spełnienie wymogów prawnych
i formalnych, na które powoływał się M. Friedman, czy też podejmowanie
sporadycznych działań charytatywnych oraz sponsoringu. Społeczna
odpowiedzialność powinna się przejawiać w strategii przedsiębiorstw
ukierunkowanej na stałe, długotrwałe, a przede wszystkim ofiarne działanie na
rzecz bliższego i dalszego otoczenia. Mogą to być poczynania związane z ochroną
środowiska naturalnego, poprawą lokalnej infrastruktury, bądź z inwestowaniem
w rozwój własnych pracowników itp.
Ideą CSR zainteresowały się najpierw duże podmioty gospodarcze,
a zwłaszcza korporacje transnarodowe. One coraz częściej poddają się audytom,
niezależnej weryfikacji i certyfikacji w poszczególnych obszarach CSR. Starają się
też efektywnie zarządzać relacjami ze wszystkimi istotnymi grupami
interesariuszy, z którymi łączą ich bezpośrednie interesy biznesowe lub więzi
społeczne. Małe i średnie przedsiębiorstwa, z braku wiedzy czy też przekonania
o potrzebie angażowania się w sprawy społeczne, niezbyt chętnie wdrażają zasady
CSR. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja z funkcjonowaniem koncepcji społecznej
odpowiedzialności w mikroprzedsiębiorstwach.
Od pewnego czasu zaobserwować można jednak rosnące zainteresowanie
pomysłem oparcia zarządzania biznesem na świadomym działaniu zorientowanym
nie tylko na zysk finansowy i aspekty ekonomiczne, ale także na szeroko
rozumiany interes społeczny i ekologiczny. Wynika to z coraz powszechniejszego
przekonania, że podejmowanie dobrowolnych inicjatyw w zakresie CSR może
przyczynić się do wzrostu atrakcyjności i wiarygodności przedsiębiorstw na rynku
krajowym i międzynarodowym, gdzie dobre praktyki biznesowe są wysoko
cenione. Wzrasta też świadomość, że działania przedsiębiorstwa powinny być
oparte na transparentności i dialogu pomiędzy interesariuszami, a za to
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin