technik.rachunkowosci_412[01]_z2.03_n.pdf

(549 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Ewa Urbańska-Sobczak
Finansowanie działalności przedsiębiorstwa
412[01].Z2.03
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
0
Recenzenci:
prof. zw. dr hab. Maria Gmytrasiewicz
dr Roman Sobiecki
Opracowanie redakcyjne:
Katarzyna Maćkowska
Konsultacja: mgr inż. Maria Majewska
Korekta:
Joanna Iwanowska
Edyta Kozieł
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej „Finansowanie
działalności przedsiębiorstwa” 412[01].Z2.03 zawartego w modułowym programie nauczania
dla zawodu Technik rachunkowości.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie........................................................................................................................ 3
2. Wymagania wstępne .............................................................................................................. 5
3. Cele kształcenia...................................................................................................................... 6
4. Przykładowe scenariusze zajęć .............................................................................................. 7
5.
Ćwiczenia
............................................................................................................................. 13
5.1.
Zasady gospodarki finansowej przedsiębiorstwa..................................................... 13
5.1.1.
Ćwiczenia
................................................................................................................ 13
5.1.2. Sprawdzian postępów .............................................................................................. 14
5.2.
Źródła
finansowania....................................................................................................... 15
5.2.1.
Ćwiczenia
................................................................................................................ 15
Ćwiczenie
1 ....................................................................................................................... 15
5.2.2. Sprawdzian postępów .............................................................................................. 17
5.3. Zarządzanie należnościami, gotówką, zapasami i zobowiązaniami ............................. 18
5.3.1.
Ćwiczenia
................................................................................................................ 18
5.3.2. Sprawdzian postępów .............................................................................................. 20
5.4. Wartość pieniądza w czasie ........................................................................................... 21
5.4.1.
Ćwiczenia
................................................................................................................ 21
5.4.2 Sprawdzian postępów ............................................................................................... 26
5.5. Lokaty finansowe........................................................................................................... 27
5.5.1
Ćwiczenia
................................................................................................................. 27
5.5.2 Sprawdzian postępów ............................................................................................... 32
5.6. Kredytowanie działalności przedsiębiorstw .................................................................. 33
5.6.1
Ćwiczenia
................................................................................................................. 33
5.6.2. Sprawdzian postępów ................................................................................................. 39
5.7. Preliminowanie inwestycji............................................................................................. 40
5.7.1
Ćwiczenia
................................................................................................................. 40
5.7.2 Sprawdzian postępów ............................................................................................... 42
5.8. Finansowanie obrotów z zagranicą................................................................................ 43
5.8.1
Ćwiczenia
................................................................................................................. 43
5.8.2. Sprawdzian postępów .............................................................................................. 45
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia.................................................................................................. 46
7. Literatura ........................................................................................................................... 56
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela, który będzie pomocny w prowadzeniu
zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie technik rachunkowości.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne, w których wskazano umiejętności, jakie powinien posiadać uczeń
przed rozpoczęciem pracy z poradnikiem,
cele kształcenia, które wskazują, jakie umiejętności uczeń powinien opanować w procesie
kształcenia danej jednostki modułowej,
przykładowe scenariusze zajęć,
ćwiczenia
zawierające polecenie, sposób wykonania i wyposażenia stanowiska pracy,
sprawdzian postępów - pozytywny wynik uzyskany przez ucznia umożliwia realizacje
następnego tematu, w przypadku trudności należy go powtórzyć i wyjaśnić wątpliwości,
ewaluacja osiągnięć ucznia, przykłady narzędzi pomiaru dydaktycznego, które należy
przeprowadzić po zrealizowaniu wszystkich tematów jednostki modułowej, co pozwoli
ocenić poziom ukształtowanych umiejętności w całej jednostce modułowej,
literaturę, która umożliwi uczniowi pogłębienie wiedzy z zakresu jednostki modułowej.
W materiale nauczania zostały omówione również treści dotyczące zastosowania
użytkowego programu komputerowego (arkusza kalkulacyjnego w programie Excel). Są to
głównie bardzo istotne wskazówki praktyczne, które umożliwią uczniowi wykorzystanie
komputera do złożonych obliczeń finansowych.
Ćwiczenia
zamieszczone w rozdziałach: „Wartość pieniądza w czasie”, „Lokaty
finansowe”, „Kredytowanie działalności przedsiębiorstw” zostały tak opracowane by mógł je
uczeń wykonać na komputerze, wykorzystując umiejętności ukształtowane na zajęciach
z technologii informacyjnej i zdobywał nowe, tzn. by ciągle rozwijał się „informatycznie”.
Zawsze ma możliwość skontrolowania wyniku obliczeń wykorzystując kalkulator.
Sporządzone w programie arkusze uczeń może wykorzystywać wielokrotnie, testując różne
sytuacje praktyczne.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone różnymi metodami ze
szczególnym uwzględnieniem aktywizujących metod nauczania, np. samokształcenia
kierowanego, tekstu przewodniego,
ćwiczeń
praktycznych, projektów.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zróżnicowane, począwszy od samodzielnej
pracy uczniów do pracy zespołowej.
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
SCHEMAT UKŁADU JEDNOSTEK MODUŁOWYCH
412[01].Z2
Organizacja i finansowanie
działalności
przedsiębiorstwa
412[01].Z2.01
Prowadzenie polityki kadrowej
przedsiębiorstwa
412[01].Z2.02
Organizowanie procesu
gospodarczego
przedsiębiorstwa
412[01].Z2.03
Finansowanie działalności
przedsiębiorstwa
412[01].Z2.03
Wykorzystywanie informacji
ekonomicznej w procesie
decyzyjnym
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin