Uczen_z zespolem_Aspergera_w_szkole_ogolnodostepnej_z_zalacznikami_word.pdf

(4066 KB) Pobierz
Redaktor prowadzący i merytoryczny
Maja Kłoda
Krystyna Pomorska
Nadzór merytoryczny
Katarzyna Stępniak
Małgorzata Kummant
Redakcja językowa i korekta
Karolina Strugińska
Projekt okładki, redakcja techniczna i skład
Barbara Jechalska
Zdjęcia:
Fotolia.com – ©dubova; ©taesmileland; ©citak; ©ivook; ©Yuri Schmidt; ©designer_an
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Warszawa 2016
Wydanie I
ISBN
978-83-65450-82-1
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Aleje Ujazdowskie 28
00-478 Warszawa
www.ore.edu.pl
tel. 22 345 37 00
fax 22 345 37 70
Publikacja jest rozpowszechniana na zasadach wolnej licencji Creative Commons –
Użycie Niekomercyjne 3.0 Polska (CC-BY-NC).
Spis treści
Wstęp
Maja Kłoda
................................................................................................................................. 5
Część 1. Dziecko z zespołem Aspergera – poznajmy się
Krystyna Pomorska .........
7
Część 2. Dziecko z zespołem Aspergera w twojej szkole –
jak się przygotować?
.......................................................................................................................18
Wprowadzenie ..............................................................................................................................18
1. W świetle prawa… –
Romana Cybulska
........................................................................18
2. Zanim dziecko przyjdzie do placówki… Od czego zacząć? –
Maja Kłoda ........24
3. Wespół w zespół – organizacja pracy –
Anna Pyzikiewicz ......................................29
4. Dobry plan to podstawa! –
Anna Pyzikiewicz .............................................................33
Część 3. Nauczycielu – dasz radę!
..............................................................................................36
Rozwijanie kluczowych umiejętności –
Maja Kłoda .................................................36
A co z rówieśnikami? –
Anna Pyzikiewicz
......................................................................45
Jak uczyć? Jak oceniać? –
Anna Pyzikiewicz ................................................................51
Rodzic też człowiek – dobra komunikacja drogą do dobrej współpracy –
Joanna Dryjańska .................................................................................................................58
5. Gdy nadchodzi kryzys – radzenie sobie z trudnymi zachowaniami –
Krystyna Pomorska ...............................................................................................................67
6. Jak pomóc sobie, dziecku i rodzicom? –
Maja Kłoda
................................................74
7. Jak to jest z drugiej strony – czyli szkoła z perspektywy
ucznia z ZA –
Katarzyna Gotlin ........................................................................................80
1.
2.
3.
4.
Bibliografia ..............................................................................................................
84
Załączniki ................................................................................................................
88
Załącznik nr 1 – Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia.
Edukacja wczesnoszkolna .........................................................................................................88
Załącznik nr 2 – Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny .................... 101
Załącznik nr 3 – Specjalistyczny program edukacyjno-terapeutyczny ................. 106
Załącznik nr 4 – Przykładowy specjalistyczny program
edukacyjno-terapeutyczny ................................................................................................... 108
Załącznik nr 5 – Plan interwencyjny ................................................................................... 110
Załącznik nr 6 – Formularz „ABC” ......................................................................................... 111
O Autorkach ..........................................................................................................
112
Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej
|
5
Wstęp
Maja Kłoda
„Jeśli ktoś zostałby poproszony o stworzenie środowiska działającego w taki sposób,
aby maksymalnie zestresować osobę z zespołem Aspergera, pewnie zaproponowałby
coś bardzo podobnego do szkoły.
Umieściłby tam:
przytłaczającą liczbę rówieśników,
okresy ustrukturyzowanych zajęć na zmianę z okresami bez żadnej struktury,
regularny dopływ irytujących dźwięków: dzwonków, krzyków uczniów,
alarmów,
zatłoczone wielkie przestrzenie,
niezliczone „rozpraszacze”,
tuzin lub więcej zmian dziennie plus kilka wyjątkowych, zupełnie nieprzewi-
dzianych niespodzianek.
A na koniec jako „wisienkę na torcie”: codzienny, zaplanowany udział w czymś, co moż-
na określić jako piekło społeczne (przerwa, obiad na stołówce, lekcje WF, dojazdy auto-
busem do i ze szkoły itp.). To zastanawiające, że tak dużo dzieci z ZA radzi sobie w szko-
le tak dobrze”
1
.
Dlaczego powstał poradnik?
Nauczycielu, Twoi uczniowie stanowią zbiór niepowtarzalnych indywidualności – dzie-
ci z różnych środowisk, z różnymi potrzebami: z rodzin ubogich i zamożnych, z mniej-
szości narodowych i religijnych, z wielkich miast i małych wsi, z wybitnymi zdolnościa-
mi i deficytami rozwojowymi. Możliwe, że w Twojej klasie również jest lub znajdzie się
uczeń
2
z zespołem Aspergera… Możliwe, a nawet całkiem prawdopodobne, gdyż licz-
ba dzieci z taką diagnozą systematycznie rośnie. Rośnie również świadomość korzyści,
jakie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi niesie model edukacji włą-
czającej. Rodzice chcą posyłać swoje dzieci do pobliskich placówek, gdzie wraz z ró-
wieśnikami rozwijającymi się prawidłowo, na równych prawach, będą uczestniczyły
w życiu szkolnym.
Specjalne potrzeby edukacyjne dziecka łączą się z wyjątkowymi oczekiwaniami rodzi-
ców i dyrekcji: że oto Ty – wychowawca, nauczyciel – będziesz potrafił profesjonalnie
i troskliwie zaopiekować się uczniem z ZA.
Dla kogo powstał poradnik?
Nauczycielu, ten poradnik powstał z myślą o Tobie! Chcemy pomóc Ci skutecznie
radzić sobie z  wyzwaniami, jakie wiążą się z nauczaniem i  wychowaniem ucznia
z zespołem Aspergera. Naszą publikację dedykujemy osobom pracującym w edukacji
Bashe P.R., Kirby B.L., (2001),
The OASIS guide to Asperger syndrome, advice, support, insights and
inspiration,
New York: Crown Publishers.
2
Wszędzie, gdzie mowa o „uczniu”, mamy również na myśli uczennice – wprawdzie zespół Aspergera
znacząco rzadziej występuje u dziewcząt, ale może akurat do Twojej klasy uczęszczać będzie dziew-
czynka z ZA.
1
Zgłoś jeśli naruszono regulamin