Marek Bankowicz - Prezydentury.pdf

(896 KB) Pobierz
Książka dofinansowana przez Uniwersytet Jagielloński ze środków Instytutu Nauk
Politycznych i Stosunków Międzynarodowych
RECENZENT
Prof. dr hab. Marek Chmaj
PROJEKT OKŁADKI
Marcin Bruchnalski
© Copyright by Marek Bankowicz & Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Wydanie I, Kraków 2013
All rights reserved
Niniejszy utwór ani żaden jego fragment nie może być reprodukowany, przetwarzany i roz-
powszechniany w jakikolwiek sposób za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych,
kopiujących, nagrywających i innych oraz nie może być przechowywany w żadnym systemie
informatycznym bez uprzedniej pisemnej zgody Wydawcy.
ISBN 978-83-233-3474-3
www.wuj.pl
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Redakcja: ul. Michałowskiego 9/2, 31-126 Kraków
tel. 12-631-18-81, tel./fax 12-631-18-83
Dystrybucja: tel. 12-631-01-97, tel./fax 12-631-01-98
tel. kom. 506-006-674, e-mail: sprzedaz@wuj.pl
Konto: PEKAO SA, nr 80 1240 4722 1111 0000 4856 3325
SPIS TREŚCI
Spis treści
Wstęp .........................................................................................................
1. Modele prezydentur a forma rządu .................................................
2. Prezydentura rządząca w Stanach Zjednoczonych ........................
3. Francja: prezydentura aktywistyczna ..............................................
4. Prezydentura notarialna w Niemczech ...........................................
5. Włochy: prezydentura mediacyjna i moderująca ..........................
6. Nieprezydencka prezydentura w Szwajcarii ...................................
7. Absolutystyczna prezydentura w Rosji ............................................
8. Prezydentury środkowoeuropejskie: między reprezentacją
a współrządzeniem.............................................................................
Zakończenie ..............................................................................................
Bibliografia ................................................................................................
7
11
39
67
85
99
113
119
131
157
161
WSTĘP
Spis treści
Książka traktuje o modelach instytucji głowy państwa w róż-
nych rozwiązaniach ustrojowych zakładających republikań-
ską formę rządów. Niemal normą, ze sporadycznymi odstęp-
stwami od reguły, jest jednoosobowa konstrukcja tego organu
państwowego. Prawie zawsze organ ten występuje pod nazwą
„prezydent”.
Przedmiotem zainteresowania są prezydentury, nie zaś
prezydenci. Chodzi zatem o instytucję polityczną, jej konsty-
tucyjne usytuowanie, tryb powoływania, uprawnienia, odpo-
wiedzialność oraz relacje z pozostałymi organami władzy pań-
stwowej. Refleksja nie obejmuje osób sprawujących najwyższy
urząd w państwie, ich osobowości i cech charakteru tudzież
merytorycznych kwalifikacji. Zastosowana w pracy orienta-
cja metodologiczna zakłada wykorzystanie przede wszystkim
metody instytucjonalnej, a następnie – funkcjonalnej, ponie-
waż zapewniają one w tym przypadku odpowiednią dynamikę
analityczną i interpretacyjną, a taka powinna charakteryzować
politologiczne ujęcie zagadnień ustrojowych i konstytucjona-
listycznych.
Dokonany wybór badanych prezydentur jest w pewnym
sensie autorski, ale skądinąd mocno zobiektywizowany. Nie
sposób analizować urzędu głowy państwa bez uwzględnienia
prezydentury amerykańskiej czy francuskiej. Na pewno wy-
różniają się i zasługują na uwagę instytucje głowy państwa
7
PREZYDENTURY
występujące w dwóch dużych krajach europejskich, a miano-
wicie w Niemczech i we Włoszech. Rosyjska prezydentura,
wyposażona w ponadstandardowe uprawnienia i przełamująca
klasyczne konwencje funkcjonowania głowy państwa, budzi
uzasadnioną ciekawość. Prezydentura w Szwajcarii jest wyjąt-
kowo nietypowa, zgoła nieprezydencka, i została uwzględnio-
na właśnie z tego powodu, że stanowi ewenement oraz swoisty
ustrojowy kontrapunkt dla – chciałoby się rzec – normalnej
czy zwyczajowej instytucji prezydenta. Zaprezentowanie pre-
zydentur środkowoeuropejskich wynika przede wszystkim
z kontekstu regionalnego, książka powstała bowiem w Polsce
i jest adresowana z natury rzeczy głównie do Polaków, a tych
w szczególny sposób interesują doświadczenia ustrojowe sąsia-
dów.
Poza prezydenturą amerykańską pominięto inne prezy-
dentury pozaeuropejskie. Sprawa ta wymaga nieco szerszego
wyjaśnienia. Wypływało to z niskiej oceny ich instytucjonal-
nej oryginalności, są to bowiem modele głowy państwa ge-
neralnie odznaczające się wtórnością stosowanych rozwiązań
i co najwyżej dostosowujące zewnętrzne mechanizmy ustro-
jowe do miejscowych warunków. Argentyna, Brazylia i wiele
innych państw Ameryki Łacińskiej opierają swoją koncepcję
głowy państwa na wzorze prezydentury amerykańskiej, cho-
ciaż oficjalne przyznawanie się do tego nie należy tam do do-
brego tonu. Znakomita większość prezydentur afrykańskich to
również mniej lub bardziej ścisłe nawiązanie do systemu pre-
zydenckiego, który jakże często funkcjonuje na tym kontynen-
cie w warunkach naruszania standardów demokratycznych.
Prezydentura w Indiach stanowi republikańską przeróbkę
ustroju brytyjskiego. Prezydent, jak monarcha brytyjski, for-
malnie dysponuje ogromnym zakresem władzy, lecz faktycz-
nie wykonuje wyłącznie symboliczne działania o charakterze
czysto reprezentacyjnym, a wszelkie jego uprawnienia władcze
8
Zgłoś jeśli naruszono regulamin