Bulider - wstep do architektury drewnianej.pdf
(
1040 KB
)
Pobierz
Drewno we współczesnej
architekturze
Część 1. Wstęp do architektury drewnianej
dr hab. inż. arch.
Jarosław Szewczyk,
prof. nzw. PB
ORCID – 0000-0002-2454-2934
Politechnika Białostocka, Wydział Architektury,
Pracownia Urbanistyki i Planowania Przestrzennego
w Zakładzie Architektury Mieszkaniowej
PA RT N E R T E M AT U
Przyzwyczajeni do antyczno-rzymskiego dziedzictwa oraz zachodnioeuropejskiej
perspektywy, kojarzących architekturę z trwałością kamienia i cegły, ze zdziwieniem
odkrywamy, że najszybciej wznoszone, najbardziej skomplikowane, a także jedne
z największych oraz najwyższych budowli dawnych epok i kultur powstawały w drewnie
oraz z drewna; że drewno bardziej niż inne budulce skłaniało naszych antenatów do
inżynierskiej pomysłowości, i że jego trwałość w budowlach może przekraczać 1300 lat
– tyle bowiem liczy drewniana świątynia Horyuji w japońskim mieście Nara.
Fot. J. Szewczyk
Jednak kilka ostatnich pokoleń archi-
Ostatnie dwie dekady przyniosły odrodzenie i rozwój idei drewnianej
tektów i krytyków architektury wynosiło
architektury w wymiarze estetycznym, konstrukcyjnym oraz krytycznym.
ponad drewno inne budulce, nienapięt-
Drewno stało się znów – po około stuletniej przerwie – bodajże
nowane tradycją: stal, aluminium, żel-
najpopularniejszym budulcem pawilonów Wystaw Światowych (EXPO).
bet, szkło. Lecz gdy w 2002 roku laure-
atem nagrody Pritzkera za twórczość ar-
chitektoniczną został projektujący
między innymi drewniane budynki Glenn
Murcutt, teoretycy i krytycy architektury
znów przyjrzeli się drewnu jako tworzy-
wu architektury współczesnej. Wkrótce
do grona laureatów tejże nagrody będą-
cych miłośnikami drewna dołączyli: Pe-
ter Zumthor (2009), Eduardo Souto de
Moura (2011), Wang Shu (2012) i Shige-
ru Ban (2014), a ku drewnu zwrócił się
też wcześniejszy pritzkerowski laureat
z 1998 roku, Renzo Piano. Co ciekawe,
wszystkich ich łączy nie tylko doskona-
łość projektowanej formy, lecz także po-
mysłowość w wykorzystaniu konstruk-
cyjnego potencjału drewna.
Drewno stało się znów – po około stu-
letniej przerwie – bodajże najpopularniej-
szym budulcem pawilonów Wystaw
Światowych (Expo), począwszy od Expo
2000 w Hanowerze, gdzie wzniesiono
szereg drewnianych obiektów: zaprojek-
towany przez Petera Zumthora pawilon
Szwajcarii, zaprojektowany przez Shige-
ru Ban pawilon Japonii, drewniany pawi-
lon Finlandii (arch. Sarlotta Narjus i Antti-
-Matti Siikala) czy też zaprojektowane
przez Thomasa Herzoga i wykonane
z drewna klejonego ogromne wsporniko-
Fot. 1. (na poprzedniej stronie) Pawilon Japonii na wystawie Expo 2015 w Mediolanie
we zadaszenie centralnej przestrzeni
Fot. 2. (powyżej) Pawilon Chin na wystawie Expo 2015 w Mediolanie – wspólny projekt Uniwersytetu
Tsinghua i Studio Link-Arcfot
spotkań. Kolejne wystawy coraz wyraź-
niej ukazywały twórczy potencjał drewna
(fot. 1., 2.), może za wyjątkiem pozba-
wionej architektonicznego pluralizmu wystawy w Astanie w roku 2017.
micznych metod strukturalnego ulepszania surowca i produkcja wy-
Ostatnie dwie dekady (2000–2019) przyniosły więc odrodzenie
robów drewnopochodnych: płyt pilśniowych, wiórowych oraz skle-
i rozwój idei drewnianej architektury w wymiarze estetycznym, kon-
jek. Znalazły one zastosowanie w meblarstwie, stolarstwie
strukcyjnym oraz krytycznym. Niniejszy artykuł i jego przyszłe konty-
budowlanym i w robotach wykończeniowych, ale sklejki, wytwarzane
nuacje są próbą naukowego ujęcia tego rozwoju oraz jego usyste-
już od lat sześćdziesiątych XIX wieku, a z czasem także płyty wióro-
matyzowania z perspektywy krytyki architektury (zatem z perspekty-
we, zaczęto wykorzystywać jako elementy konstrukcji budowlanych.
wy niejako historycznej), z uwypukleniem najciekawszych tendencji.
Również w roku 1860 zaczęto stosować tę samą zasadę łączenia
Tym poszczególnym tendencjom będą poświęcone kolejne części,
drewnianych warstw (obłogów, lamelli) w wielkogabarytowych czę-
zaś niniejszy streszcza całokształt zjawiska, ujmując je najpierw
ściach budowli, przy czym łączono znacznie grubsze niż w przypadku
w trzy kategorie: materiału, konstrukcji oraz estetyki (formy) i wska-
sklejki warstwy za pomocą gwoździ lub kleju kazeinowego, lub obu me-
zując te jego wytwory, które wyznaczają obecny stan oraz oczekiwa-
tod. W ten sposób powstała idea drewna klejonego, później spopulary-
ny (przyszły) horyzont rozwoju nowoczesnej architektury drewnianej.
zowanego pod nazwą
glued laminated timber
albo
glulam,
choć jej za-
powiedzią były już wcześniejsze próby łączenia drewnianych belek
Materiał
w rozmaitych konstrukcjach szeroko rozpiętych (w 1807 roku Carl Frie-
Surowiec drzewny od stuleci był przedmiotem handlu (także między-
drich Wiebeking stosował je w mostach, a w roku 1817 – Augustyn Be-
narodowego) i podlegał standaryzacji jakościowej oraz nazewniczej.
tancourt w stropach i dachach). Jednak dopiero po 1866 roku, kiedy
Dawne piśmiennictwo techniczne potwierdza, że już w połowie XIX wie-
dźwigary dachowe z takiego materiału zastosował Josiah George Poole
ku rozróżniano około stu kategorii drewna budowlanego i stolarskiego.
w jednym z budynków uniwersyteckich w Southampton, stopniowo za-
Później drewno budowlane objęto w większości krajów rozwiniętych
interesowały się nimi firmy tartaczno-ciesielskie. Otto Hetzer, właściciel
jeszcze precyzyjniejszą standaryzacją – jako drewno konfekcjonowane.
jednego z tartaków w Weimarze, opatentował w roku 1906 złożenie
Drewno jako takie – lekkie, wytrzymałe, łatwe w obróbce i monta-
dwóch słupów, belki stropowej i krokwi tworzących powtarzalny ele-
żu – ma jednak niedostatki. Może mieć wady ukryte, lecz nawet gdy
ment portalu architektonicznego, przy czym całość była wykonana z co
jest pierwotnie zdrowe, podlega korozji biologicznej oraz pozostaje
najmniej trzech równolegle połączonych warstw (obłogów) drewna.
podatne na deformacje (paczenie). Zapobiegano temu przez zabiegi
W roku 1909 patent na to rozwiązanie wykupiła szwajcarska firma Terner
impregnacyjne, lecz faktycznym przełomem w walce z wadami drew-
& Chopard i po zmodyfikowaniu zastosowała w kilku projektach; w ko-
na, zwłaszcza ze skłonnością do paczenia, był rozwój fizykoche-
lejnych dekadach wprowadzono też mocniejsze kleje kauczukowe, udo-
Fot. J. Szewczyk
Fot. 3. Przekrycie z drewna klejonego hali sportowej Richmond
Olympic Oval wykonane z drewna klejonego; proj. biuro Canon
Design (arch. Bob Johnston z zespołem, 2006–2008; rozpiętość 100 m
Źródło: Wikimedia Commons: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Richmond_Olympic_Oval_intern_View.
jpg na licencji Creative Commons Attribution 2.0 Generic, fot. Duncan Rawlinson, 2008
Później, w latach dziewięćdziesiątych XX w., kilka niemieckich
i austriackich firm tartaczno-budowlanych wprowadziło na rynek no-
wy rodzaj drewna klejonego – drewno klejone krzyżowo (cross-lami-
nated timber, CLT),
dość szybko upowszechnione w budownictwie
środkowo-zachodniej części Europy, to jest najpierw w północnych
Włoszech, Austrii, Szwajcarii i Niemczech, a także w krajach skandy-
nawskich. Na przełomie stuleci uznano je za najbardziej obiecujący
materiał budowlany, wręcz za „budulec XXI wieku”, pozwalający na
seryjne wytwarzanie elementów wielkogabarytowych i na szybki
montaż prefabrykowanych drewnianych budowli metodami podob-
nymi jak we wcześniejszym budownictwie żelbetowo-wielkopłyto-
wym, dzięki czemu postawienie kilkukondygnacyjnego budynku mo-
gło trwać zaledwie kilka tygodni. Aktualnie w wielu ośrodkach ba-
dawczych na całym świecie prowadzone są prace nad tańszymi
metodami produkcji CLT, nad polepszeniem jego parametrów wy-
trzymałościowych i nad optymalizowaniem jego użycia.
Za „materiały budowlane przyszłości” zaczyna się też uważać wy-
twarzane z udziałem drewna wyroby kompozytowe o strukturze zło-
żonej. Liczba ich rodzajów rośnie w postępie wykładniczym. Naj-
większe znaczenie mają obecnie:
• kompozytowe płyty TCC (ang.
timber-concrete composite)
z war-
stwy drewna połączonej z warstwą betonową, a także wykonane
z nich gotowe wielkogabarytowe panele konstrukcyjne, zwłaszcza
stropowo-podłogowe;
• kompozyty SIP (ang.
structural insulated panel)
z warstwą izolującą
i wykonane z nich panele ścienne;
• kompozyty WPC (ang.
wood-plastic composite)
z włókien drzew-
nych wzmacnianych tworzywami sztucznymi, stosowane jako okła-
dziny i elementy konstrukcyjne w miejscach narażonych na wilgoć.
Obecnie trudno jeszcze przewidzieć przyszłe wykorzystanie wielu
innych technologii kompozytowych, na przykład elementów z drew-
na klejonego zbrojonych prętami stalowymi lub poliestrowo-szklany-
mi. Na przyszłą sztukę budowlano-architektoniczną wpłyną też tech-
nologie optymalizujące drewniane budownictwo pod względem
kosztów. Do nich można zaliczyć drewno łączone warstwowo za po-
mocą drewnianych kołków (niem.
brettstapel, dübelholz,
ang.
dowel
laminated timber, dowellam, DLT),
która to technologia może w pew-
nej mierze zastąpić budowlane użycie droższego drewna klejonego.
Fot. 4. Pawilon wystawowy Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych
CERN w Meyrin (proj. arch. Hervé Dessimoz i Thomas Büchi, 2002
Źródło: https://pxhere.com/cs/photo/1353157, fot. na wolnej licencji)
Drewno klejone w przekryciach hal ułatwia nadanie
budynkom kształtów krzywoliniowych oraz
„organicznych”
skonalając techniki łączenia drewna. W roku 1934 drewno klejone za-
częto wytwarzać w USA (firma Unit Structures) i tam też po raz pierwszy
– w 1963 roku – objęto je standaryzacją normową. Lata sześćdziesiąte
XX wieku przyniosły przełom w budowlanym zastosowaniu drewna kle-
jonego, które wówczas zdobyło popularność w budownictwie halowym
jako budulec przekryć o wielkich rozpiętościach; serię odnośnych reali-
zacji zapoczątkowało wzniesienie w 1957 roku na terenie kampusu
Montana State University w Bozeman w USA kolistej hali Brick Breeden
Fieldhouse, przekrytej drewnianą kopułą o rozpiętości 90 m.
Ponadto w tej samej dekadzie wprowadzono do produkcji nowy rodzaj
drewna strukturalnie przetworzonego, mianowicie płyty wiórowe OSB
(ang.
oriented strand board)
opatentowane w 1963 roku przez Armina El-
mendorfa i dość szybko zaakceptowane jako relatywnie tani oraz wytrzy-
mały materiał konstrukcyjny, znacznie tańszy od drewna klejonego (bo
wytwarzany masowo z odpadów), chętnie stosowany w stropowych i da-
chowych belkach dwuteowych oraz do stężania konstrukcji.
Od lat sześćdziesiątych XX wieku drewno klejone stało się mate-
riałem z wyboru, a niekiedy preferowanym, do wykonywania mostów
i przekryć o dużych rozpiętościach. Dwa drewniane mosty o dwu-
dziestometrowej rozpiętości w Keyston Wye w północnoamerykań-
skim stanie Dakota (w tym jeden wsparty na masywnym drewnianym
łuku), oddane do użytku w roku 1968, zachęciły konstruktorów do
coraz częstszych prób użycia drewna klejonego w tego typu budow-
nictwie. Przy użyciu drewna klejonego wznoszono przęsła o coraz
większej rozpiętości, nawet ponad 85 metrów (kratownicowy most
Placer River Trail w Portage w USA; proj. i wykon. Western Wood
Structures w 2013 roku). W przypadku przekryć osiągano jeszcze
większe rozpiętości: drewniana kopuła geodezyjna nakrywająca halę
widowiskową w Tacoma niedaleko Seattle w stanie Waszyngton, za-
projektowana przez biuro McGranahan Architects i wzniesiona
w 1983 roku, nakrywa kolistą przestrzeń o średnicy 160 metrów,
a późniejsza o dekadę hala w Marquette w stanie Michigan – 163 m.
Wprowadzenie do budownictwa drewna krzyżowo klejonego
(CLT) zdezaktualizowało stosowane wcześniej koncepty konstrukcyj-
ne oparte na idei statycznie wyznaczalnych konstrukcji prętowych
i w praktyce zakładające komponowanie budynku z elementów no-
śnych, takich jak słup, belka – podciąg, belka – nadproże, dźwigar
dachowy oraz jego składowe (płatew, krokiew) i tym podobne. Drew-
no klejone krzyżowo można bowiem formować w elementy dowol-
nych kształtów oraz wielkości (fot. 5.), zachowując jednakową wy-
trzymałość na rozciąganie w dwu lub więcej kierunkach, toteż
Konstrukcja
Drewno klejone
krzyżowo można
formować
w elementy
dowolnych
kształtów oraz
wielkości.
Fot. 5. Elementy z drewna krzyżowo klejonego (CLT) jednego
z pawilonów firmowych na wystawie Expo 2015 w Mediolanie
BUILDER
I
SIERPIEŃ 2019
31
ARCHITECTURE DESIGN
I
KONSTRUKCJE DREWNIANE
Fot. J. Szewczyk
32
ARCHITECTURE DESIGN
I
KONSTRUKCJE DREWNIANE
Fot. 6. Polski pawilon na wystawę światową Expo 2020 w Dubaju (proj. Pracownia Architektoniczna WXCA)
w ostatniej dekadzie XX wieku niektóre przedsiębiorstwa wznoszące
z drewna klejonego budynki, zwłaszcza zaś domy jedno- i wieloro-
dzinne, odeszły od tradycyjnej typologii elementów konstrukcyjnych
i zaczęły wytwarzać wielkogabarytowe drewniane prefabrykaty bu-
dowlane, w tym monolityczne ściany z otworami okiennymi oraz
drzwiowymi, bezkrokwiowe połacie dachowe, stropy bezżebrowe,
a nawet całe budynki bądź to składane do transportu, bądź też – je-
śli były niewielkie – transportowane z fabryki na plac budowy w sta-
nie gotowym, surowym lub wykończonym. W kategoriach elementów
konstrukcji zaczęto wznosić drewniane budynki z tarcz i płyt zamiast
słupów oraz belek, jednak elastyczność budulca i zarazem sztyw-
ność połączeń skłania inżynierów do poszukiwania nowych sposo-
bów oceny wytrzymałości takich struktur, niemieszczących się w ra-
mach konstrukcji statycznie wyznaczalnych. Obecnie testuje się
dwie grupy metod: nowe metody analityczno-obliczeniowe oraz nie-
analityczne metody eksperymentalne oparte na pomiarach rzeczywi-
stych. Ta druga grupa obejmuje także laboratoryjne badania sejsmiki
drewnianych budynków, w tym także na modelach w skali 1:1.
DOI: 10.5604/01.3001.0013.2853
Artykuł
naukowy opublikowany w ramach projektu "Wsparcie dla czasopism naukowych"
dofinansowanego ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (202/WNC2019/1).
Bibliografia
BUILDER
I
SIERPIEŃ 2019
[1] Crocetti P., Large-Span Timber Structures, Proceedings of the World Congress
on Civil, Structural, and Environmental Engineering (CSEE’16), Prague,
Czech Republic – March 30–31, 2016, paper No. ICSENM 124, DOI: 10.11159/
icsenm16.124.
[2] Horx-Strathern O., Varga C., Guntschnig G., The Future of Timber Construction:
CLT – Cross Laminated Timber. A study about changes, trends and
technologies of tomorrow, Zukunftsinstitut Österreich GmbH, Vienna 2017.
[3] Kozłowski W., Słownik leśny, bartny, bursztyniarski i orylski, z. 1-2, Redakcja
„Sylwana” + S. Orgelbrand, Warszawa 1846–1947.
[4] Podczaszyński K., Nomenklatura architektoniczna czyli Słowomiennik
cieśliczych polskich wyrazów, Drukarnia J. Jaworskiego, Warszawa 1854.
Poszukiwania nowej estetyki architektonicznej korelującej z własno-
ściami drewna wciąż trwają i są wielokierunkowe. Drewno klejone
w przekryciach hal ułatwia nadanie budynkom kształtów krzywolinio-
wych oraz „organicznych” (fot. 4.), zaś budynki niehalowe z wielkoga-
barytowych powtarzalnych elementów CLT bywają raczej utrzymane
w estetyce puryzmu i geometryzacji (fot. 6.). Komponowanie z ele-
mentów małogabarytowych skłania do poszukiwań inspiracji estetycz-
nej w tradycji i dawnej ciesiołce (celuje w tym japoński architekt Keng
Kuma), toteż powstają nowoczesne budynki nawiązujące w konstruk-
cji bądź w formie, bądź w ornamentyce do dawnych wernakularnych
konstrukcji, takich jak buksztelowa (staroangielska
cruck frame),
słu-
powo-klamrowa (starochińska
dougong),
wieńcowa (w tym staroja-
pońska
azekura-zukuri),
przysłupowa i różne rodzaje konstrukcji pod-
pierających się nawzajem czy też wzajemnie zakleszczonych (recipro-
cal structures),
czy też do dawnych rozwiązań wykończeniowych
�½
(japońska impregnacja drewna
yakisugi
albo
shosugiban).
I wreszcie wznoszenie drewnianych budynków wysokich – feno-
men ostatniej dekady – zaowocowało estetyką „kontenerową” rywali-
zującą z eksperymentami i poszukiwaniami progresywnymi.
W kolejnym numerze: Część II. Budownictwo szybkościowe z drewna
Estetyka architektoniczna
Streszczenie.
Niniejszy artykuł i jego przyszłe kontynuacje są próbą na-
ukowego ujęcia rozwoju architektury drewnianej i jego usystematyzowania
z perspektywy krytyki architektury, zatem z perspektywy niejako histo-
rycznej, choć skoncentrowanej na zjawiskach najnowszych, z uwypukle-
niem najciekawszych aktualnych tendencji. Tym poszczególnym tenden-
cjom będą poświęcone kolejne odcinki, zaś niniejszy ma charakter prope-
deutyczny i streszcza całokształt zjawiska, ujmując je najpierw w trzy
kategorie: materiału, konstrukcji oraz – pokrótce – także estetyki (formy),
i wskazując te jego wytwory, które wyznaczają obecny stan oraz oczeki-
wany (przyszły) horyzont rozwoju nowoczesnej architektury drewnianej.
Słowa kluczowe:
historia architektury współczesnej; architektura
drewniana; budownictwo drewniane
Abstract.
Wood in contemporary architecture. The article opens a se-
ries devoted to evolution of timber architecture, polite rather than ver-
nacular. The subject matter is taken under systematic examination in
terms of history and theory of architecture, with focus on the most re-
cent and most essential problems. The forthcoming articles of the se-
ries will refer to consecutive categories of the relevant problems, whilst
this issue is of propaedeutic nature, as it formulates general framework
for the subsequent examination of present-day timber architecture,
namely, in threefold terms of material, construction and aesthetics. The
milestones in the general development of timber-made architecture,
are observed and defined, as well as resultant prognosis is formulated.
Keywords:
history of contemporary architecture; timber architecture;
wooden architecture
Wizualizacja: VIVID VISION
Plik z chomika:
Roza1690
Inne pliki z tego folderu:
Bulider - wstep do architektury drewnianej.pdf
(1040 KB)
dDetails for Conventional Wood Frame Construction - wcd1-300.pdf.pdf
(13424 KB)
Wymagania techniczno-montażowe dla lekkiego, drewnianego budownictwa szkieletowego.pdf
(9864 KB)
Inne foldery tego chomika:
EUROKODY
ŻELBET
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin