Perl_Mistrzostwo_w_programowaniu_perlmp.pdf

(402 KB) Pobierz
Perl. Mistrzostwo
w programowaniu
Autor: Brian d foy
T³umaczenie: Grzegorz Werner
ISBN: 978-83-246-1374-8
Tytu³ orygina³u:
Mastering Perl
Format: B5, stron: 304
Profesjonalne programowanie na mistrzowskim poziomie
Jak wykrywaæ b³êdy, których Perl nie raportuje?
Jak pisaæ programy jako modu³y?
Jak œledziæ dzia³anie programu za pomoc¹ Log4perl?
Perl jest jêzykiem o szerokim zastosowaniu, mo¿na go skompilowaæ na prawie
wszystkich architekturach i systemach operacyjnych. WszechstronnoϾ Perla pozwala
na programowanie w ró¿nych modelach: proceduralnym, funkcyjnym czy obiektowym.
Jest doskona³ym narzêdziem do analizy plików tekstowych oraz tworzenia raportów,
aplikacji, modu³ów i programów. Umo¿liwia powi¹zanie systemów i struktur danych,
których wspó³praca nie by³a przewidywana w momencie projektowania. Twórcy Perla
twierdz¹, ¿e jêzyk ten sprawia, i¿ rzeczy ³atwe pozostaj¹ ³atwymi, a trudne staj¹ siê
mo¿liwe do wykonania.
„Perl.
Mistrzostwo w programowaniu” to wyj¹tkowa ksi¹¿ka pomagaj¹ca
w samodzielnej nauce, przeznaczona dla programistów, którzy u¿ywali ju¿ Perla i znaj¹
jego podstawy. Pod¹¿aj¹c za radami z tego przewodnika, nauczysz siê definiowaæ
procedury i odwracaæ zwyk³y model programowania proceduralnego. Bêdziesz wiedzia³,
jak zapisywaæ dane, aby wykorzystaæ je w innym programie, a tak¿e jak poprawiaæ kod
bez modyfikowania pierwotnego kodu Ÿród³owego. Dowiesz siê tak¿e, jak u¿ywaæ
operacji na bitach oraz wektorów bitowych do efektywnego przechowywania danych.
Czytaj¹c
„Perl.
Mistrzostwo w programowaniu”, zmierzasz prost¹ drog¹ do mistrzostwa.
Tworzenie i zastêpowanie nazwanych procedur
Modyfikowanie i rozszerzanie modu³ów
Konfigurowanie programów Perla
Rejestrowanie b³êdów i innych informacji
Utrwalanie danych
Praca z formatem Pod
Tworzenie podklas modu³u Pod::Simple
Operatory bitowe
Przechowywanie ³añcuchów bitowych
Testowanie programu
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Do³¹cz do klasy mistrzów – twórz profesjonalne programy w Perlu!
Spis treści
Przedmowa ....................................................................................................................9
Wstęp ............................................................................................................................11
Struktura książki
Konwencje używane w książce
Przykładowy kod
Podziękowania
11
13
13
13
1. Wprowadzenie: jak zostać mistrzem? ........................................................................ 15
Co to znaczy być mistrzem?
Kto powinien przeczytać tę książkę?
Jak czytać tę książkę?
Co należy wiedzieć zawczasu?
Co opisano w tej książce?
Czego nie opisano w tej książce?
16
17
17
17
18
18
2. Zaawansowane wyrażenia regularne ........................................................................ 19
Referencje do wyrażeń regularnych
Grupy nieprzechwytujące, (?:WZORZEC)
Czytelne wyrażenia regularne, /x i (?#...)
Dopasowywanie globalne
Patrzenie w przód i w tył
Odszyfrowywanie wyrażeń regularnych
Końcowe myśli
Podsumowanie
Dalsza lektura
19
24
25
27
30
36
38
39
39
3. Bezpieczne techniki programowania ......................................................................... 41
Złe dane mogą zepsuć dzień
Kontrola skażeń
Odkażanie danych
41
42
47
3
Listowe postacie wywołań system i exec
Podsumowanie
Dalsza lektura
50
53
53
4. Debugowanie Perla .....................................................................................................55
Zanim stracimy czas
Najlepszy debuger na
świecie
perl5db.pl
Alternatywne debugery
Inne debugery
Podsumowanie
Dalsza lektura
55
56
66
66
70
72
73
5. Profilowanie Perla ....................................................................................................... 75
Znajdowanie winowajcy
Ogólne podejście
Profilowanie DBI
Devel::DProf
Pisanie własnego profilera
Profilowanie zestawów testowych
Podsumowanie
Dalsza lektura
75
78
80
87
89
90
91
92
6. Testowanie wydajności Perla .....................................................................................93
Teoria testowania wydajności
Mierzenie czasu
Porównywanie kodu
Nie wyłączać myślenia
Zużycie pamięci
Narzędzie perlbench
Podsumowanie
Dalsza lektura
93
94
97
98
103
107
109
109
7. Czyszczenie Perla ....................................................................................................... 111
Dobry styl
perltidy
Dekodowanie
Perl::Critic
Podsumowanie
Dalsza lektura
111
112
113
117
121
121
4
|
Spis treści
8. Tablice symboli i typegloby ....................................................................................... 123
Zmienne pakietowe i leksykalne
Tablica symboli
Podsumowanie
Dalsza lektura
123
126
132
133
9. Procedury dynamiczne .............................................................................................. 135
Procedury jako dane
Tworzenie i zastępowanie nazwanych procedur
Referencje symboliczne
Iterowanie po listach procedur
Przetwarzanie potokowe
Listy metod
Procedury jako argumenty
Metody wczytywane automatycznie
Asocjacje jako obiekty
AutoSplit
Podsumowanie
Dalsza lektura
135
138
140
141
143
144
144
148
149
150
151
151
10. Modyfikowanie i rozszerzanie modułów ................................................................ 153
Wybór właściwego rozwiązania
Zastępowanie części modułu
Tworzenie podklas
Owijanie procedur
Podsumowanie
Dalsza lektura
153
156
158
162
164
164
11. Konfigurowanie programów Perla ........................................................................... 165
Czego nie należy robić?
Lepsze sposoby
Opcje wiersza polecenia
Pliki konfiguracyjne
Skrypty o różnych nazwach
Programy interaktywne i nieinteraktywne
Moduł Config
Podsumowanie
Dalsza lektura
165
167
170
176
179
180
181
182
182
Spis treści
|
5
12. Wykrywanie i zgłaszanie błędów ............................................................................. 183
Podstawowe informacje o błędach Perla
Raportowanie błędów modułu
Wyjątki
Podsumowanie
Dalsza lektura
183
188
191
197
197
13. Rejestrowanie zdarzeń ............................................................................................. 199
Rejestrowanie błędów i innych informacji
Log4perl
Podsumowanie
Dalsza lektura
199
200
205
206
14. Utrwalanie danych .................................................................................................... 207
Płaskie pliki
Storable
Pliki DBM
Podsumowanie
Dalsza lektura
207
215
219
221
221
15. Praca z formatem Pod ...............................................................................................223
Format Pod
Tłumaczenie formatu Pod
Testowanie dokumentacji Pod
Podsumowanie
Dalsza lektura
223
224
231
233
234
16. Praca z bitami ............................................................................................................235
Liczby binarne
Operatory bitowe
Wektory bitowe
Funkcja vec
Śledzenie
stanów
Podsumowanie
Dalsza lektura
235
237
243
244
249
250
250
17. Magia zmiennych związanych .................................................................................. 251
Wyglądają jak zwykłe zmienne
Na poziomie użytkownika
Za kulisami
Skalary
Tablice
251
252
253
254
258
6
|
Spis treści
Zgłoś jeśli naruszono regulamin