Montana PL - instrukcja.pdf

(3901 KB) Pobierz
Instrukcja
Wprowadzenie
Połowa XIX wieku to czas, w którym na terenie Montany pojawiają się pierwsze stałe osady. Liczni poszukiwacze szczęścia
przybywają w te okolice w swoich karawanach, z nadzieją na znalezienie zajęcia i lepszą przyszłość. Pracy jest pod dostatkiem
dla wszystkich. Góry obfitują w cenne metale, a uprawa ziemi wymaga ogromnych nakładów pracy. Z biegiem czasu przybywa
osad, a wraz z ich rozwojem rośnie zapotrzebowanie na różne towary. Aby wyprzedzić swoich konkurentów, musisz zatrudniać
właściwych robotników w odpowiednim czasie, dostarczać dobra osadnikom i starannie planować rozwój swoich osad.
Zawartość Pudełka
1 plansza akcji
Plansza akcji składa się z czterech obszarów
produkcji
(kopalnia, kamieniołom, uprawy i farma),
banku i miasta. W czasie gry będziecie wysyłać tam
swoich robotników, aby otrzymywać dobra i monety.
1 koło zatrudnienia
Złóżcie koło zatrudnienia przed pierwszą
grą. W  tym celu przytwierdźcie
wskazówkę do koła i zabezpieczcie ją
z drugiej strony.
Użycie koła w trakcie gry oznacza
pstryknięcie wskazówki palcem.
Podczas tej czynności wskazówka
musi obrócić się przynajmniej
o  360°. Pole, na którym się zatrzyma,
określi rodzaj otrzymanych robotników
(z zasobów ogólnych).
6 manierek
4 plansze graczy
– po
1 w kolorze gracza (niebieski, żółty, zielony
i czerwony)
Plansza gracza zawiera obszary, na których będziecie
przechowywać dobra, monety, bydło i manierki. Liczba dóbr,
które można umieścić na planszy nie jest limitowana. Miejsce
na robotników jest jednak ograniczone do 8
(nigdy nie możesz
mieć ich więcej jednocześnie).
Na górnej krawędzi planszy
zobrazowaliśmy wszystkie akcje, które można wykonać w grze.
72 robotników
po 18 w kolorze każdego dobra
(miedź, kamień, zboże i dynie)
Robotnicy nie są powiązani z kolorami graczów,
tylko z dobrami w odpowiednich kolorach.
Podczas gry będziecie wysyłać robotników
do pracy, aby zebrali dobra w odpowiednich
kolorach.
48 osad
– po
12 w kolorze
gracza (niebieskie, żółte,
zielone i czerwone)
1 żeton
początkowy
4 pionki graczy
– po
1 w kolorze gracza
(niebieski, żółty,
zielony i czerwony)
24 znaczniki
bydła
49 żetonów monet:
• 10 złotych
(o wartości 5)
• 39 srebrnych
(o wartości 1)
12 żetonów terenu
1 żeton gracza
rozpoczynającego
1
120 znaczników dóbr:
• 24 zboża
• 24 dyni
• 36 miedzi (24 małe i 12 dużych)
• 36 kamieni (24 małe i 12 dużych)
W grze występują dwa rozmiary
miedzi i kamieni. Symbol z żółtą ramką
i żółtą strzałką oznacza „duży rozmiar”.
„Duże” nie rozmieniają się na „małe”.
Przygotowanie Gry
Uwaga!
Wszystkie wystąpienia wyrazu „kolejno” w tej instrukcji oznaczają „w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara”.
1
Przygotujcie
planszę terenu
z losowych żetonów terenu. Kształt planszy i liczba
żetonów zależy od liczby graczy:
2 graczy
(7 żetonów terenu)
3 graczy
(9 żetonów terenu)
4 graczy
(10 żetonów terenu)
2
Połóżcie
żeton początkowy
na dowolnie
wybranym miejscu na planszy terenu.
3
Połóżcie po 1 znaczniku
bydła
na każdym
polu planszy, oznaczonym symbolem bydła.
Połóżcie po 1
żetonie manierki
na każdym polu planszy,
oznaczonym symbolem manierki.
Pozostałe znaczniki bydła odłóżcie
do zasobów ogólnych.
4
Połóżcie
koło zatrudnienia
i
planszę akcji
obok planszy terenu.
5
Odłóżcie
wszystkich
robotników
do zasobów
ogólnych.
6
W zależności od liczby graczy, odłóżcie wskazaną liczbę
dóbr
do
zasobów ogólnych:
7
2 graczy
3 graczy
4 graczy
10
15
20
10
15
20
10
15
20
6
9
12
10
15
20
6
9
12
Niewykorzystane dobra usuńcie z gry
(odłóżcie do pudełka).
Nie będą
potrzebne. Liczba dóbr w grze jest ograniczona.
2
Odłóżcie wszystkie
monety
do
zasobów ogólnych. Dostępność
monet
jest
praktycznie
nieograniczona. Jeśli miałoby
zabraknąć żetonów monet,
wykorzystajcie
tymczasowo
elementy z innej gry lub
dowolne inne znaczniki.
8
Każdy gracz wybiera kolor i otrzymuje
(w tym kolorze):
1 planszę gracza
1 pionek gracza,
który umieszcza na ilustracji sklepu, na planszy akcji.
Żetony osad
(2 graczy: 12 osad, 3 graczy: 10 osad, 4 graczy: 8 osad;
Dodatkowo, każdy otrzymuje 1 znacznik
bydła
i 4
dobra
(1 zboże, 1 dynię, 1 małą miedź i 1 mały kamień),
które kładzie na odpowiednio oznaczonych obszarach
swojej planszy. Te dobra zabierzcie
z pudełka,
a nie
z zasobów ogólnych!
niewykorzystane osady usuńcie z gry),
które układa na swojej planszy.
9
Każdy z was, na początku gry, posiada 4 robotników.
Aby określić ich rodzaj, każdy dwukrotnie kręci
kołem zatrudnienia i po każdym obrocie zabiera
z  zasobów ogólnych
2  robotników
przedstawionych
na
polu,
na którym zatrzymała się
wskazówka. Pole z  2 białymi
robotnikami oznacza, że możesz
wybrać dowolne kolory
(także
2  robotników jednego koloru).
Otrzymanych robotników postaw na
odpowiednich polach swojej planszy.
Wybierzcie osobę, która
rozpocznie grę.
Dajcie jej żeton gracza rozpoczynającego
oraz
3 srebrne monety.
Każdy następny gracz, kolejno, otrzyma o 1 monetę więcej,
niż poprzedni, a więc odpowiednio: gracz drugi otrzyma
4  monety,
trzeci
5 monet,
a czwarty 6 monet. Połóżcie te monety na swoich planszach.
10
Cel Gry
Zatrudniajcie robotników i wysyłajcie ich do pracy w kamieniołomie, kopalni, przy uprawach lub na farmie. Możecie również
wysyłać robotników do banku po monety lub do miasta, aby wymienili tam dynie na inne dobra. Pozyskane dobra posłużą
wam do zakładania nowych osad. Zakładanie osad w strategicznych miejscach przynosi dużo korzyści, ale inni gracze będą
z pewnością w tym przeszkadzać. Osoba, która założy wszystkie osady jako pierwsza ma sporą szansę wygrać grę.
Przebieg Gry
Gra składa się z tur poszczególnych graczy, następujących po sobie.
Gracz rozpoczynający zaczyna grę, a po nim swoje tury kolejno wykonują
pozostali, do momentu zakończenia gry.
W swojej turze
musisz
wykonać jedną z trzech akcji.
Dodatkowo, w dowolnym momencie gry i dowolną liczbę razy, możesz
przeprowadzać akcję
handel bydłem
(patrz str. 7).
Ograniczenie liczby robotników i dóbr
Jeśli masz otrzymać dobra lub robotników, a obecnie nie ma ich w zasobach ogólnych, wszyscy gracze muszą najpierw
(jeśli mogą)
zwrócić do zasobów ogólnych po 1 znaczniku odpowiedniego rodzaju
(dobro lub robotnik w danym kolorze)
ze swojej planszy. Jeśli w zasobach ogólnych wciąż nie ma wystarczającej liczby znaczników, aby gracz zrealizował swoją
akcję, powtarzajcie tę czynność do skutku. Następnie gracz otrzymuje tyle dóbr lub robotników, ilu mu przysługuje.
Przykład:
Maciek powinien otrzymać 3 kamienie. W zasobach ogólnych są jednak tylko 2 kamienie. W tej sytuacji, najpierw
wszyscy gracze (włącznie z Maćkiem) muszą zwrócić (o ile posiadają) po 1 znaczniku kamienia do zasobów ogólnych. Dopiero
potem Maciek weźmie z zasobów ogólnych 3 kamienie i położy ja na swojej planszy.
A - Zatrudnianie
B - Praca
C - Budowa
3
Akcja A: Zatrudnianie
Zatrudnij robotników, którzy pomogą ci zebrać dobra pomocne do zakładania nowych osad.
Pstryknij palcem we wskazówkę na kole zatrudnienia, aby nią zakręcić.
Uwaga!
Wskazówka musi obrócić się o co najmniej 360 stopni. Jeśli tak się nie stało, pstryknij raz jeszcze. Jeśli strzałka
wskazuje przestrzeń między dwoma polami, przesuń wskazówkę na pole znajdujące się bezpośrednio za tą przestrzenią
(zgodnie z kierunkiem, w którym kręciła się wskazówka).
Pole, które wskaże strzałka po zatrzymaniu się wskazówki, przedstawia rodzaj 2 robotników, których otrzymasz. Weź
znaczniki tych robotników z zasobów ogólnych i postaw je na dwóch pustych miejscach na robotników na swojej planszy.
Następnie, możesz zapłacić zbożem, aby przesunąć wskazówkę o 1 pole, zgodnie z ruchem wskazówek zegara. W ten sposób
możesz przesunąć wskazówkę nawet o 7 pól
(za każde płacąc 1 zboże do zasobów ogólnych).
Weź z zasobów ogólnych
2 robotników rodzaju wskazanego przez strzałkę i postaw ich na dwóch pustych miejscach na robotników na swojej planszy.
Takie dodatkowe zatrudnienie
(opłacane zbożem)
możesz wykonać tylko raz w rundzie. Nie jest jednak obowiązkowe.
Na planszy gracza masz miejsce na 8 robotników. Jeśli nie masz pustego miejsca na zatrudnionych robotników, musisz
zwrócić „nadwyżkę” do zasobów ogólnych. Mogą to być świeżo zatrudnieni lub wcześniej posiadani.
Jeśli strzałka pokazuje pole z 2 białymi robotnikami, weź z zasobów ogólnych 2 robotników dowolnego
koloru
(tego samego, bądź różnych).
Przykład:
Martyna pstryka wskazówkę
i  bierze grafitowego i pomarańczowego
robotnika z zasobów ogólnych. Następnie
płaci 2 zboża, przesuwa wskazówkę
o 2 pola i bierze dwóch dodatkowych
robotników (wybiera pomarańczowych).
Akcja B: Praca
Wyślij swoich robotników na różne obszary planszy akcji, aby otrzymać dobra i/albo monety.
Bank
Postaw 1-3 robotników na niezajętym polu banku, aby otrzymać wskazaną na nim
kwotę monet. Do banku możesz wysłać robotników w dowolnym kolorze.
Musisz postawić na danym polu dokładnie tylu robotników, ilu jest narysowanych.
Jeśli na koniec twojej tury wszystkie pola banku są zajęte, przenieś robotników ze
wszystkich pól banku do zasobów ogólnych. W turze kolejnego gracza wszystkie te
pola będą dostępne.
Przykład:
Gosia stawia brązowego i grafitowego
robotnika na polu w banku. Otrzymuje za to
8  monet z zasobów ogólnych, które kładzie na
swojej planszy.
Kopalnia, kamieniołom, uprawy i farma
Postaw robotników na niezajętym polu w obszarze kopalni, kamieniołomu, upraw albo farmy,
a następnie zapłać monetami, aby otrzymać dobra.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin